R1MT0LwlDRZdb
Obraz przedstawia futurystyczną wizję zamieszania związanego z odjazdem i jest częścią tryptyku stanowiącego malarskie wyrażenie trzech różnych stanów uczuciowych, towarzyszących młodemu mężczyźnie w pociągu. Wrażenia człowieka autor obrazu oddał za pomocą mieszaniny linii, kombinacji figur, fal. Wyróżnione zostały niektóre elementy – profil i numer parowozu widoczny w centralnej części obrazu oraz oderwana przez wiatr część przednia, która znajduje się zaraz obok. Widok pociągu został zwielokrotniony, co ma wskazywać na jego zbliżanie się do dworca – z górnego prawego narożnika dzieła. Odjazd ukazany z lewej strony symbolizuje rozstanie. Odjeżdżający pociąg spowijają kłęby pary, wokół pełno świecących urządzeń sygnalizacyjnych, widać słupy telegraficzne. Można również dostrzec tulące się pary obejmujące się przez okna wagonów.

Awangardowe utopie

Element tryptyku Umberto Boccioniego
Źródło: Umberto Umberto Boccioni, Stan umysłu II: Pożegnania (fragment), 1911, Museum of Modern Art, Nowy York, domena publiczna.

Dynamiczny rozwój nauki i techniki w pierwszych dekadach XX wieku, postępująca urbanizacjaurbanizacjaurbanizacja i industrializacjaindustrializacjaindustrializacja, kryzys I wojny światowej i spowodowana przezeń przebudowa politycznego porządku świata, wreszcie towarzyszące tym zjawiskom procesy przemian społecznych z jednej strony motywowały diagnozy kryzysu kultury, natomiast z drugiej – pobudzały do projektowania nowego człowieka i nowej organizacji ludzkiej zbiorowości. Niektóre z tych projektów, wysuwające na plan pierwszy hasła społecznej i politycznej rewolucji (bolszewizmbolszewizmbolszewizm, faszyzmfaszyzmfaszyzm), dramatycznie i na wielką skalę wstrząsnęły Europą. Równolegle do nich, a niekiedy w związku z nimi pojawiły się również takie, które właściwe im wizje człowieka i społeczeństwa urzeczywistniać próbowały nieco innymi środkami. Postulaty odnowy kultury wiązały się ściśle z nową estetyką i wiarą w siłę oddziaływania sztuki na jednostkę i społeczeństwo. To charakterystyczny rys tamtego czasu: autentyczne przekonanie, że teoria i praktyka w sferze estetycznej mogą stać się narzędziem, które trwale i na wielką skalę zmieni właściwe człowiekowi pojmowanie samego siebie i swego miejsca w ludzkiej zbiorowości.

urbanizacja
industrializacja
bolszewizm
faszyzm
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:

1) Podstawowe informacje na temat celów, czasu funkcjonowania i reprezentantów ruchu futurystycznego we Włoszech i w Rosji. Zwróć uwagę na polityczną orientację futurystów w obu tych krajach.
2) Podstawowe informacje na temat czasu funkcjonowania, reprezentantów i celów ruchu surrealistycznego. Uwzględnij polityczne sympatie francuskich surrealistów.

R1WTADqZBwZmi
(Uzupełnij).
j0000007YDB3v20_0000000H
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Futuryzm

Futuryzm, nim dotarł do Polski, rozwijał się dynamicznie we Włoszech i w Rosji. Manifest włoskiego futuryzmu ogłoszony został przez czołowego reprezentanta tego ruchu – Filippo Tomaso Marinettiegoj0000007YDB3v20_000tp001Filippo Tomaso Marinettiego – w 1909 roku oraz Antonio Sant'Eliaj0000007YDB3v20_000tp002Antonio Sant'Elia.

R1ZWxKYIxYOsA
Za zdjęciu od lewej: Luigi Russolo [czyt. luidżi rosolo], Carlo Carra [czyt. karlo kara], Filippo Tommaso Marinetti [czyt. filipo tomaso marineti], Umberto Boccioni [czyt. umberto boczionai], Gino Severini [czyt. dżino severini]
Źródło: Coldcreation, domena publiczna.
Filippo Tomaso Marinetti Manifest futuryzmu (fragment)
  1. Chcemy opiewać miłość niebezpieczeństwa, przyzwyczajenie do energii i do zuchwalstwa.

  2. Odwaga, śmiałość, bunt – będą zasadniczymi składnikami poezji.

  3. Aż do dziś literatura sławiła nieruchome zamyślenie, ekstazę i marzenie senne. My chcemy sławić agresywny ruch, gorączkową bezsenność, krok biegacza, salto mortalesalto mortalesalto mortale, policzek i pięść.

  4. Oświadczamy, że wspaniałość świata wzbogaciła się o nowe piękno: piękno szybkości! Samochód wyścigowy ze swoim pudłem zdobnym w wielkie rury podobne do wężów o ognistym oddechu... ryczący samochód, który zdaje się pędzić po taśmie karabinu maszynowego, jest piękniejszy od Nike z Samotraki.

  5. Chcemy opiewać człowieka dzierżącego kierownicę, której oś idealna przeszywa Ziemię, ciśniętą także w bieg po swej orbicie.

  6. Trzeba, aby poeta poświęcił się z bujnym wspaniałomyślnym zapałem dla pomnożenia entuzjazmu i żaru w elementach pierwotnych.

  7. Nie ma już piękna poza walką. Twór, który nie ma charakteru agresywnego, nie może być arcydziełem. Poezja musi być pojmowana jako gwałtowne natarcie na siły nieznane, celem rzucenia ich pod nogi człowiekowi.

  8. Znajdujemy się na wysuniętym cyplu stuleci!... Po cóż mielibyśmy oglądać się za siebie, jeśli chcemy sforsować tajemniczą bramę Niemożliwego? Czas i Przestrzeń umarły wczoraj. My żyjemy już w absolucie, ponieważ stworzyliśmy nieustającą wszechobecną szybkość.

  9. Chcemy sławić wojnę – jedyną higienę świata – militaryzmmilitaryzmmilitaryzm, patriotyzm, gest niszczycielski anarchistówanarchistaanarchistów, piękne idee, za które się umiera, oraz pogardę dla kobiet.

  10. Chcemy zburzyć muzea, biblioteki, akademie wszystkich rodzajów, chcemy zwalczać moralizm, feminizm i wszelką oportunistycznąoportunistycznaoportunistyczną lub utylitarnąutylitarnyutylitarną podłość.

  11. Będziemy opiewać tłumy wstrząsane pracą, rozkoszą lub buntem; będziemy opiewać różnobarwne i polifonicznepolifonicznepolifoniczne przypływy rewolucji w nowoczesnych stolicach; wibrującą gorączkę nocną arsenałów i stoczni podpalanych przez gwałtowne księżyce elektryczne; nienasycone dworce kolejowe, pożeracze dymiących wężów; fabryki uwieszone u chmur na krętych sznurach siwych dymów; będziemy opiewać mosty podobne do gimnastyków‑olbrzymów, którzy okraczają rzeki, lśniące w słońcu błyskiem noży; awanturnicze statki węszące za horyzontem, szerokopierśne lokomotywy, galopujące po szynach, jak stalowe konie okiełznane rurami, i lot ślizgowy aeroplanów, których śmigło łopoce na wietrze jak flaga i zdaje się klaskać jak rozentuzjazmowany tłum.

j0000007YDB3v20_00000_BIB_001 Źródło: Filippo Tomaso Marinetti, Manifest futuryzmu (fragment), [w:] Christa Baumgarth, Futuryzm, oprac. Jerzy Tasarski, Warszawa 1987, s. 34–36.
salto mortale
militaryzm
anarchista
oportunistyczna
utylitarny
polifoniczne
R1dEfyxQVOgAp
Tinto Meches, Przykład architektury futurystycznej, projekt Antonia Sant’Elii
Źródło: Antonia Sant’Elii , domena publiczna. TintoMeches.
Polecenie 1

Wyraź wrażenia i emocje, jakie budzi w tobie Manifest futuryzmu.

R12bR8QgoxipZ
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Jeśli znajdujesz wśród futurystycznych postulatów takie, które zdają ci się kontrowersyjne, wskaż je i wyjaśnij, na czym polega ta niezgoda czy ten niepokój.

RDs9692OiEE6T
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Scharakteryzuj język programowej wypowiedzi futurystów. Jakie środki stylistyczne dominują?

R4rCMAPadGg5J
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Określ efekt i cel, jakie, według ciebie, zamierzał osiągnąć autor manifestu.

R6vL1AQvNYM1u
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2
RlLXaasHgEoZP
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Zastanów się i odpowiedz, czy w otaczającej cię rzeczywistości kulturowej dostrzegasz jakieś elementy, które postulowano w Manifeście futuryzmu.

R1bspMZja2yGj
(Uzupełnij).
j0000007YDB3v20_000tp001
j0000007YDB3v20_000tp002
j0000007YDB3v20_0000002D
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Surrealizm

Manifest surrealizmu opublikowany został przez André Bretonaj0000007YDB3v20_000tp003André Bretona – jednego z najważniejszych reprezentantów i głównego twórcę programu ruchu nadrealistycznego we Francji w 1924 roku. W tym samym roku powstały Biuro Poszukiwań Surrealistycznych oraz czasopismo „La Révolution Surréaliste”j0000007YDB3v20_000tp004„La Révolution Surréaliste”.

André Breton Manifest surrealizmu (fragment)

Tak długo trwa wiara w życie, w to, co życie – życie realne, rzecz jasna – ma w sobie najbardziej znikomego, aż wiara ta w końcu się gubi. Człowiek, ów marzyciel ostateczny, coraz bardziej zniechęcony swą dolą, robi z trudem przegląd rzeczy, z których wypadło mu czynić użytek. Wszedł w ich posiadanie przez niedbalstwo lub przez wysiłek, przeważnie przez wysiłek, jako że zgodził się pracować, w każdym razie nie powstydził się spróbować swego szczęścia (tego, co nazywa swym szczęściem!). Wielka skromność przypada mu teraz w udziale: wie, ile kobiet miał, w jak pociesznych awanturach się kompromitował; dostatek czy bieda — wszystko to furdaj0000007YDB3v20_000tp005furda, pod tym względem przypomina nowo narodzone dziecię, co się zaś spokoju sumienia tyczy, przypuszczam, że się z łatwością bez niego obywa. Jeśli zachował choć trochę rozsądku, jedyne, co mu zostaje, to zwrócić oczy w stronę dzieciństwa, które – mniej lub bardziej zmasakrowane przez wysiłki poskramiaczy – zachowuje dlań wciąż jeszcze wiele uroku. Tam – brak jakichkolwiek znanych rygorów otwiera przed nim perspektywę wielu żywotów równoczesnych. Przywiązuje się do tego złudzenia; wszystko jest dostępne natychmiast i bez kresu. Co rano dzieci wychodzą bez strachu. Wszystko jest bliskie, najnędzniejsze warunki materialne są znakomite. Lasy są białe lub czarne, nigdy spać nie pójdziemy. Prawda, nie można posuwać się tak daleko, nie o samą odległość tu chodzi. Niebezpieczeństwa się piętrzą, człek daje za wygraną, wycofuje się stopniowo z terenów do zdobycia. Owej wyobraźni, która nie znała granic, pozwoli odtąd działać tylko w kręgu dowolnie pojmowanej użyteczności. Niedługo jednak godzi się ona na tę drugorzędną rolę i na ogół, około dwudziestego roku życia, woli pozostawić człowieka jego mrocznemu losowi. Niech no spróbuje teraz, z tej czy innej okazji, czując, że wymykają mu się jedna po drugiej wszelkie racje istnienia, że stał się niezdolny, by stanąć na wysokości jakiegoś zadania wyjątkowego, jak miłość chociażby, niech no spróbuje odnaleźć siebie – klapa! Ciałem i duszą dostał się w jarzmojarzmojarzmo tyrańskich konieczności praktycznych, których nie wolno mu tracić z oczu. Jego gestom braknie odtąd formatu, jego myślom – rozmachu. Z wszystkiego, co mu się przytrafia lub przytrafić może, dostrzegać będzie odtąd tylko to, co łączy dane wydarzenie z szeregiem wydarzeń podobnych, wydarzeń, w których nie uczestniczył, wydarzeń chybionych. Co tu dużo gadać, sądzić o nich będzie na podstawie jednego z nich, bardziej pocieszającego w swych skutkach niż inne. Za żadną cenę nie dojrzy w nim swego wybawienia. Co wielbię w tobie, kochana wyobraźni, to twoją niezdolność do wybaczania.

j0000007YDB3v20_00000_BIB_002 Źródło: André Breton, Manifest surrealizmu (fragment), „Twórczość”, nr 2.
Ćwiczenie 3

Przeczytaj uważnie przedstawiony fragment „Manifestu surrealizmu”. Następnie określ, jaką diagnozę autor manifestu postawił współczesnemu mu człowiekowi i społeczeństwu.

Rxwo7QtFKHGNP
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, w imię jakich wartości podjęta została krytyka zawarta w tekście.

RQDw5Tf3Co8UX
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Przedstaw wrażenia, jakie budzi w tobie tak sformułowana diagnoza i krytyka. Wskaż tezy i postulaty, które są ci bliskie i te, które zdają ci się pozbawione siły oddziaływania. Zapisz swoje spostrzeżenia poniżej.

RB8RR0QGc3GYm
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Przedstaw swoje zdanie, odpowiadając na pytanie: czy jakieś elementy krytycznej diagnozy postawionej przez André Bretonaj0000007YDB3v20_000tp003André Bretona wydają ci się aktualne? Swoje zdanie wyraź w formie pisemnej poniżej.

RLZbTxQy8KNkq
(Uzupełnij).
Dla zainteresowanych

„Manifest piurblagizmu” Stanisława Ignacego Witkiewicza

[…] 7) Każdy może tworzyć byle co i ma prawo być z tego zadowolonym, byleby nie był w swej pracy szczerym i znalazł kogoś, który równie kłamliwie będzie to podziwiał. Ogarniamy wszystkie nieuznane dotąd kierunki: neo‑pseudo‑kretynizm, filutyzm, na‑dudka‑wystrychizm, (polski kłamizm jest jeszcze w zarodku, ale zarzucamy mu zbyt wielką dozę demonizmu. Jedyna przedstawicielka: Józefa Pigoń‑Blaga, lat 13, skłania się już do nas), neo‑naciągizm, małpizm, papugizm, neo‑kabotynizm, fałszyzm, solipsoedryzm, mistyficyzm, nabieryzm, fiktobydlęcyzm, oszukizm, neo‑humbugizm, krętacyzm, udawaizm (odróżnić od udaizmu, czyli tego, co się udaje w znaczeniu powodzenia), błaźnizm, nieszczeryzm, w‑pole‑wyprowadzizm, z‑mańki‑zażywaizm, przecheryzm, łgizm, łgarstwizm, brać‑na‑kawalizm, wmówizm, co‑ślina‑do‑gęby‑przyniesizm, zawraco‑głowizm, zawraco‑gitaryzm i zawraco‑kontrafałdyzm, omamizm, kręcizm i krętacyzm. Wszyscy przedstawiciele tych kierunków odetchną w naszej rozkosznej atmosferze Czystej Blagij0000007YDB3v20_000tp006Blagi. […] 8) Z książki znakomitego logika Leona Chwistkaj0000007YDB3v20_000tp007Leona Chwistka zapożyczamy sobie tylko jeden termin, nie rozumiejąc dokładnie jego znaczenia (w tym jest cały urok), a mianowicie: pojęcie Wielości Rzeczywistości. Odrzucamy w dziele tym wszelką: filozofię, teorię typów i teorię formy. Precz z formą i metafizyką! Precz z typami! Jedna wielka marmelada w wielości rzeczywistości n‑tej klasy. Trudno – nie wynaleźliśmy tego słowa – bardzo nam przykro – ale bierzemy je i używać będziemy w znaczeniu bliżej nieokreślonym. Rzeczywistości jest wielość! Hurrra!!! Każdy z nas to czuł i nie mógł znaleźć słowa. Teraz mamy to słówko i nie popuścimy go. Życie wewnętrzne piętrzy się w chaosie najdzikszych sprzeczności. Każda należy do jednej i tylko do jednej rzeczywistości. Nad nimi góruje jedna: rzeczywistość Czystej Blagi, łącząca wszystko w jedną, wielką radosną bachanalię!!! […] Niech żyje czysta, rozkoszna, świadoma swej potęgi, swobodna, bezwstydna BLAGA!

[…]
O Blago, Czysta Blago – któż Cię przelicytuje?!!!!

Całość „Manifestu piurblagizmu” polskiego pisarza i artysty Stanisława Ignacego Witkiewicza (1885‑1939) jest dostępna w Internecie: 
http://www.polona.pl/item/319858/0/

Polecenie 7

Przeczytaj fragment „Manifestu piurblagizmu” Stanisława Ignacego Witkiewicza, a następnie określ, jaka intencja przyświecała jego autorowi. Co, według ciebie, chciał osiągnąć?

R8tYA8f9klbD4
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Wyjaśnij, jakimi kategoriami estetycznymi i zabiegami stylistycznymi posłużył się Witkiewicz, by osiągnąć swój cel. Czy, według ciebie, taka metoda jest skuteczna?

ReQ0ZoyG8MwoS
(Uzupełnij).
1
Wskazówka

Manifest piurblagizmu Witkacego był żartobliwą reakcją m.in. na postulaty futuryzmu i dadaizmu.

R1SIBjOXf2ale
Portret wielokrotny
Źródło: Google Cultural Institute, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Portret wielokrotny, zdjęcie, Muzeum Sztuki w Łodzi, domena publiczna.
Polecenie 9

Obejrzyj „Portret wielokrotny” Stanisława Ignacego Witkiewicza. Następnie sformułuj interpretację tak zorganizowanego ujęcia. Zwróć uwagę na sposób, w jaki Witkiewicz ustawiony jest względem obiektywu.

R16glkyvxPVie
(Uzupełnij).
Polecenie 9

Na podstawie opisu „Portretu wielokrotnego” sformułuj definicję portretu wielokrotnego. Zastanów się i odpowiedz, jaki sens może mieć takie zorganizowanie ujęcia postaci.

RmQIZ7x76zILq
(Uzupełnij).
Polecenie 10

Korzystając z różnych źródeł, poszukaj innych fotograficznych „portretów wielokrotnych”.

R11eXzqUf6bgB
(Uzupełnij).
Polecenie 10

Wykorzystaj wyobraźnię i opisz w kilku zdaniach inny, wymyślony przez ciebie, portret wielokrotny.

RGN4F1L2cH6TH
(Uzupełnij).
Polecenie 11

Stanisław Ignacy Witkiewicz – Witkacy – to jeden z najciekawszych, najoryginalniejszych twórców międzywojnia. „Manifest piurblagizmu” to zaledwie żartobliwa prowokacja. O randze tego autora decydują, rzecz jasna, inne jego osiągnięcia. Korzystając z dostępnych źródeł, poszukaj informacji na temat:
- dziedzin, w których Witkacy był twórczo aktywny,
- indywidualizmu, uczuć metafizycznych, społeczeństwa masowego.

Rjq502CBZOLKK
(Uzupełnij).
j0000007YDB3v20_000tp003
j0000007YDB3v20_000tp004
j0000007YDB3v20_000tp005
j0000007YDB3v20_000tp006
j0000007YDB3v20_000tp007
jarzmo
j0000007YDB3v20_0000004K
RRabrWigmDRZH1
zadanie interaktywne polegające na ułożeniu w określonej kolejności, według własnego uznania, od najważniejszego do najmniej ważnego, słów kluczy do tego tematu i uzasadnienie swojego wyboru.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Poniżej zostały wypisane słowa klucze związane z tą lekcją. Zaproponuj ułożenie ich w określonej kolejności, zaczynając od, twoim zdaniem, najważniejszego. Uzasadnij krótko swój wybór.

Słowa klucze: 20‑lecie międzywojenne, futuryzm, surrealizm, awangarda, kryzys kultury.

RvYq9PSa5GIrO
(Uzupełnij).