Babcia, Dziadek i ja.
Autor/autorka
Klaudia Paradowska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – godzina wychowawcza
3. Temat zajęć
Babcia, Dziadek i ja.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Styczeń jest miesiącem, w którym obchodzimy zarówno Dzień Babci jak (21 stycznia) i Dzień Dziadka (22 stycznia). W tym roku obchody tego Święta są wyjątkowo trudne ze względu na panującą epidemię. W szkołach niestety nie organizuje się występów dla dziadków, aby nie narażać ich na ewentualne zrażenie, w szczególności, że są najbardziej narażoną grupą. Uczniowie jednak powinni wiedzieć, że takie Święto istnieje i jak je zazwyczaj obchodzimy.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Stosowanie technologii może urozmaicić współpracę nauczyciela z uczniami. W tych czasach ludzie coraz częściej pracują przy komputerach, z telefonem i innymi sprzętami. Ważne jest aby uczniowie znali możliwości z tym związane.
7. Cel ogólny zajęć
Celem ogólnym jest umocnienie więzi rodzinnych pomiędzy wnukami a dziadkami.
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń wie kiedy obchodzimy Dzień Babci i Dziadka
uczeń rozwija szacunku do osób starszych
uczeń rozwija umiejętności plastyczne
uczeń poszerza swoją wiedzą o swoich przodkach
uczeń rozwija umiejętności językowych
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
podająca
problemowa
eksponująca
praktyczna
Formy pracy:
praca indywidualna i zbiorowa
10. Środki dydaktyczne
komputer/laptop/tablet
kartki
kredki
internet
tablica multimedialna
11. Wymagania w zakresie technologii
sprzęt komputerowy: komputer stacjonarny, laptop, bądź tablet
Internet
tablica multimedialna
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Co kryje się za podpowiedzią?
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel wita się z dziećmi. Prosi by usiadły przed tablicą multimedialną. Tłumaczy, że w tym zadaniu będziemy odpowiadać na zagadki. Informuje, że jeśli dziecko zna odpowiedź musi się zgłosić. Wtedy dane dziecko podejdzie do komputera i wpiszę odpowiedź w okienko na formularzu.
https://forms.gle/rvn7FZXR1S3hArFL9
Następnie nauczyciel opowiada uczniom o zbliżającym się Święcie Babci i Dziadka (21,22 stycznia). Pyta uczniów czy znają to święto i jak zazwyczaj je obchodzili.
Aktywność 2
Temat: Skojarzenia z dziadkami
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel pyta dzieci jakie mają skojerzania ze swoimi dziadkami. Każde dziecko pokolei podchodzi do komputera i wpisuje swoje skojarzenia. W tym zadaniu nauczyciel i uczniowie korzystają z programu Padlet.
Aktywność 3
Temat: Czy każdy ma swoje drzewo genaologiczne?
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel prosi żeby dzieci usiadły w ławkach tak aby widziały tablicę mutimedialną. Informuje uczniów, że teraz będą oglądać film.
https://vod.tvp.pl/video/zwierzaki-czytaki,drzewo-genealogiczne,45800264
Po obejrzeniu nauczyciel zadaje pytania dotyczące filmu. Prosi dzieci aby się zgłaszały jeśli znają odpowiedź.
1. Czy Ty (uczeń) jesteś też na drzewie genaologicznym?
2. Ile stopni ma drzewo genaologiczne?
3. Czy każdy ma swoje drzewo genaologiczne?
Aktywność 4
Temat: Ja i moi dziadkowie.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel rozdaje dzieciom karki i kredki. Omawaia z nimi kolejne zadanie. Dzieci mają narysować siebie ze swoimi dziadkami.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel kończąc zajęcia wyświetla dzieciom stronę, na której w kole fortuny wpisane są pytania dotyczące oceny zajęć. Dzieci odpowiadają na pytania podnosząc ręce.
https://wordwall.net/pl/resource/9331684
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Najważniejszą wskazówką jest to, że dzieci uczestniczące w tych zajęć muszą posiadać umiejętność pisania. Nauczyciel musi wspierać dziecko podczas wpisywania odpowiedzi na komputerze.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć