Autor/autorka

Klaudia Paradowska

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa II

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – godzina wychowawcza

3. Temat zajęć

Babcia, Dziadek i ja.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Styczeń jest miesiącem, w którym obchodzimy zarówno Dzień Babci jak (21 stycznia) i Dzień Dziadka (22 stycznia). W tym roku obchody tego Święta są wyjątkowo trudne ze względu na panującą epidemię. W szkołach niestety nie organizuje się występów dla dziadków, aby nie narażać ich na ewentualne zrażenie, w szczególności, że są najbardziej narażoną grupą. Uczniowie jednak powinni wiedzieć, że takie Święto istnieje i jak je zazwyczaj obchodzimy.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Stosowanie technologii może urozmaicić współpracę nauczyciela z uczniami. W tych czasach ludzie coraz częściej pracują przy komputerach, z telefonem i innymi sprzętami. Ważne jest aby uczniowie znali możliwości z tym związane.

7. Cel ogólny zajęć

Celem ogólnym jest umocnienie więzi rodzinnych pomiędzy wnukami a dziadkami.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. uczeń wie kiedy obchodzimy Dzień Babci i Dziadka

  2. uczeń rozwija szacunku do osób starszych

  3. uczeń rozwija umiejętności plastyczne

  4. uczeń poszerza swoją wiedzą o swoich przodkach

  5. uczeń rozwija umiejętności językowych

9. Metody i formy pracy

Metody pracy:

podająca

problemowa

eksponująca

praktyczna

Formy pracy:

praca indywidualna i zbiorowa

10. Środki dydaktyczne

  1. komputer/laptop/tablet

  2. kartki

  3. kredki

  4. internet

  5. tablica multimedialna

11. Wymagania w zakresie technologii

  1. sprzęt komputerowy: komputer stacjonarny, laptop, bądź tablet

  2. Internet

  3. tablica multimedialna

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Co kryje się za podpowiedzią?

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel wita się z dziećmi. Prosi by usiadły przed tablicą multimedialną. Tłumaczy, że w tym zadaniu będziemy odpowiadać na zagadki. Informuje, że jeśli dziecko zna odpowiedź musi się zgłosić. Wtedy dane dziecko podejdzie do komputera i wpiszę odpowiedź w okienko na formularzu.

      https://forms.gle/rvn7FZXR1S3hArFL9

      Następnie nauczyciel opowiada uczniom o zbliżającym się Święcie Babci i Dziadka (21,22 stycznia). Pyta uczniów czy znają to święto i jak zazwyczaj je obchodzili. 

  • Aktywność 2

    • Temat: Skojarzenia z dziadkami

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel pyta dzieci jakie mają skojerzania ze swoimi dziadkami. Każde dziecko pokolei podchodzi do komputera i wpisuje swoje skojarzenia. W tym zadaniu nauczyciel i uczniowie korzystają z programu Padlet.

      https://padlet.com/klaudianawarska/6ywjs87dlv4yt4mu

  • Aktywność 3

    • Temat: Czy każdy ma swoje drzewo genaologiczne?

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel prosi żeby dzieci usiadły w ławkach tak aby widziały tablicę mutimedialną. Informuje uczniów, że teraz będą oglądać film. 

      https://vod.tvp.pl/video/zwierzaki-czytaki,drzewo-genealogiczne,45800264

      Po obejrzeniu nauczyciel zadaje pytania dotyczące filmu. Prosi dzieci aby się zgłaszały jeśli znają odpowiedź. 

      1. Czy Ty (uczeń) jesteś też na drzewie genaologicznym?

      2. Ile stopni ma drzewo genaologiczne?

      3. Czy każdy ma swoje drzewo genaologiczne?

  • Aktywność 4

    • Temat: Ja i moi dziadkowie.

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel rozdaje dzieciom karki i kredki. Omawaia z nimi kolejne zadanie. Dzieci mają narysować siebie ze swoimi dziadkami. 

13. Sposób ewaluacji zajęć

Nauczyciel kończąc zajęcia wyświetla dzieciom stronę, na której w kole fortuny wpisane są pytania dotyczące oceny zajęć. Dzieci odpowiadają na pytania podnosząc ręce.

https://wordwall.net/pl/resource/9331684

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Najważniejszą wskazówką jest to, że dzieci uczestniczące w tych zajęć muszą posiadać umiejętność pisania. Nauczyciel musi wspierać dziecko podczas wpisywania odpowiedzi na komputerze. 

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć