Badamy przewodnictwo różnych substancji
Metadane scenariusza
Badamy przewodnictwo różnych substancji
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
- zna elementy obwodu elektrycznego,
- zna materiały, z których wykonane są przewody elektryczne,
- wie, czym charakteryzują się przewodniki i izolatory.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
- rozróżnić wśród materiałów przewodniki i izolatory,
- uzasadnić, dlaczego niebezpieczne jest stosowanie urządzeń elektrycznych w pobliżu wody,
- zaproponować materiały do wykonania urządzenia elektrycznego,
- narysować schemat obwodu elektrycznego.
2. Metoda i forma pracy
pogadanka, pokaz, obserwacja, praca zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
proste obwody elektryczne, różne przewodniki i izolatory, przewody elektryczne
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji – krótkie odpowiedzi na pytania:
- Co to jest obwód elektryczny?
- Co jest potrzebne, by zbudować obwód elektryczny?
- Jaki warunek musi zostać spełniony, by w obwodzie popłynął prąd?
- Jaka jest różnica między połączeniem równoległym a szeregowym?
Nauczyciel przypomina uczniom, jak na ostatniej lekcji budowali przewody. Obecnie dowiedzą się, z jakich materiałów są wykonane przewody oraz będą sprawdzać, jakie jest przewodnictwo różnych substancji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje uczniom różne materiały, które zastosuje do tworzenia obwodu prostego: żarówkę, baterię, przewody. Do zamykania obwodu zostaną użyte: sucha tkanina, tkanina nasączona wodą z kranu, plastyk, drewno, żyletka.
Uczniowie wymieniają substancje, z których wykonane są elementy wykorzystywane do ćwiczenia. Obserwują reakcję żarówki po zamknięciu obwodu za pomocą poszczególnych materiałów. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że substancje, które przewodzą prąd nazywamy przewodnikami, natomiast te, które nie przewodzą prądu - izolatorami.
Uczniowie rysują tabelkę, w której zapisują materiały użyte do ćwiczeń, dzieląc je na te, które przewodziły prąd i izolatory.
Przewodniki | Izolatory |
Uczniowie rysują obwód elektryczny z użytym przewodnikiem i obwód z użytym izolatorem.
Przykładowy obwód: bateria
wyłącznik
żarówka
żyletka
W następnej części lekcji nauczyciel zdejmuje osłonę kabla, uczniowie oglądają jego wnętrze. Na podstawie dokonanej obserwacji odpowiadają na pytania:
- Z czego wykonane są przewody elektryczne?
- Dlaczego we wnętrzu kabla są przewody wykonane z metalu, a nie z plastyku?
- Czym osłonięta jest metalowa część kabla i dlaczego?
Uczniowie zapisują w zeszycie informację: „Przewody elektryczne wykonane są z metalu, bo jest on dobrym przewodnikiem, a pokryte są gumą, która jest izolatorem. Dzięki temu są ………….”. Uczniowie kończą to zdanie samodzielnie.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Czy ciało ludzkie przewodzi prąd?„
***U***czniowie wymieniają sytuacje z życia codziennego, które świadczą o tym, że ciało ludzkie jest dobrym przewodnikiem.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie odpowiadają na pytania, stanowiące podsumowanie zajęć:
- Co to są przewodniki i izolatory?
- Czy woda przewodzi prąd?
- Dlaczego obudowy urządzeń elektrycznych są wykonane z izolatorów?
5. Bibliografia
E. Dudek, E. Szedzianis, K. Tryl, Przyroda 5, Wiking, Wrocław 2000.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Odpowiedz na pytania:
Dlaczego niebezpieczne jest stosowanie urządzeń elektrycznych w pobliżu wody?
Dlaczego nie wolno dotykać urządzeń elektrycznych mokrymi rękami?
7. Czas trwania zajęć
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak