Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metadane scenariusza

Badamy przewodnictwo różnych substancji

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- zna elementy obwodu elektrycznego,

- zna materiały, z których wykonane są przewody elektryczne,

- wie, czym charakteryzują się przewodniki i izolatory.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

- rozróżnić wśród materiałów przewodniki i izolatory,

- uzasadnić, dlaczego niebezpieczne jest stosowanie urządzeń elektrycznych w pobliżu wody,

- zaproponować materiały do wykonania urządzenia elektrycznego,

- narysować schemat obwodu elektrycznego.

2. Metoda i forma pracy

pogadanka, pokaz, obserwacja, praca zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

proste obwody elektryczne, różne przewodniki i izolatory, przewody elektryczne

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji – krótkie odpowiedzi na pytania:

- Co to jest obwód elektryczny?

- Co jest potrzebne, by zbudować obwód elektryczny?

- Jaki warunek musi zostać spełniony, by w obwodzie popłynął prąd?

- Jaka jest różnica między połączeniem równoległym a szeregowym?

Nauczyciel przypomina uczniom, jak na ostatniej lekcji budowali przewody. Obecnie dowiedzą się, z jakich materiałów są wykonane przewody oraz będą sprawdzać, jakie jest przewodnictwo różnych substancji.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom różne materiały, które zastosuje do tworzenia obwodu prostego: żarówkę, baterię, przewody. Do zamykania obwodu zostaną użyte: sucha tkanina, tkanina nasączona wodą z kranu, plastyk, drewno, żyletka.

Uczniowie wymieniają substancje, z których wykonane są elementy wykorzystywane do ćwiczenia. Obserwują reakcję żarówki po zamknięciu obwodu za pomocą poszczególnych materiałów. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że substancje, które przewodzą prąd nazywamy przewodnikami, natomiast te, które nie przewodzą prądu - izolatorami.

Uczniowie rysują tabelkę, w której zapisują materiały użyte do ćwiczeń, dzieląc je na te, które przewodziły prąd i izolatory.

Przewodniki

Izolatory

Uczniowie rysują obwód elektryczny z użytym przewodnikiem i obwód z użytym izolatorem.

RUWUm2YoDeq5P

Przykładowy obwód: bateria

wyłącznik

żarówka

żyletka

W następnej części lekcji nauczyciel zdejmuje osłonę kabla, uczniowie oglądają jego wnętrze. Na podstawie dokonanej obserwacji odpowiadają na pytania:

- Z czego wykonane są przewody elektryczne?

- Dlaczego we wnętrzu kabla są przewody wykonane z metalu, a nie z plastyku?

- Czym osłonięta jest metalowa część kabla i dlaczego?

Uczniowie zapisują w zeszycie informację: „Przewody elektryczne wykonane są z metalu, bo jest on dobrym przewodnikiem, a pokryte są gumą, która jest izolatorem. Dzięki temu są ………….”. Uczniowie kończą to zdanie samodzielnie.

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Czy ciało ludzkie przewodzi prąd?

***U***czniowie wymieniają sytuacje z życia codziennego, które świadczą o tym, że ciało ludzkie jest dobrym przewodnikiem.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie odpowiadają na pytania, stanowiące podsumowanie zajęć:

- Co to są przewodniki i izolatory?

- Czy woda przewodzi prąd?

- Dlaczego obudowy urządzeń elektrycznych są wykonane z izolatorów?

5. Bibliografia

E. Dudek, E. Szedzianis, K. Tryl, Przyroda 5, Wiking, Wrocław 2000.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Odpowiedz na pytania:

Dlaczego niebezpieczne jest stosowanie urządzeń elektrycznych w pobliżu wody?

Dlaczego nie wolno dotykać urządzeń elektrycznych mokrymi rękami?

7. Czas trwania zajęć

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RGNIDo65Cqr8D

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 109.28 KB w języku polskim
RI4QQwF9HAtFy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.00 KB w języku polskim