Odpowiedz na pytanie, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant trudno powiedzieć wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na żadną z pozostałych odpowiedzi.

R1DebjBjVlQSe
Ćwiczenie 1
Ludzie różnią się między sobą w poglądach na to, jak dalece ich postępowanie powinno być podporządkowane pewnym ogólnym zasadom moralnym. Który z podanych poglądów zbliżony jest do twojego zdania na ten temat? Możliwe odpowiedzi: 1. Należy mieć wyraźne zasady moralne i nigdy od nich nie odstępować., 2. Należy mieć wyraźne zasady moralne, ale w pewnych sytuacjach można od nich odstąpić, byleby były to sytuacje wyjątkowe., 3. Należy mieć pewne zasady moralne, ale nie ma w tym nic złego, kiedy się od nich odstępuje w związku z różnymi sytuacjami życiowymi., 4. Nie należy wiązać swojego postępowania określonymi z góry zasadami moralnymi, ale powinno się w zależności od sytuacji znajdować właściwe sposoby postępowania i zachowania., 5. Trudno powiedzieć.
Źródło: Moralność Polaków po dwudziestu latach przemian, Komunikat z badań CBOS, Warszawa, marzec 2009, s. 2.
bg‑magenta

Porównaj swoją odpowiedź z propozycjami innych uczniów. Czy między waszymi odpowiedziami były duże rozbieżności?

Ćwiczenie 2
R84Mcs9wdgyza
Jakie zasady moralne obowiązują bez wyjątku i nie można od nich odstępować? A może słowo „odstępować” nie jest zbyt ostre i daje się jednak znaleźć okoliczności absolutnie wyjątkowe? Jakie to okoliczności? (Uzupełnij). Jak określić „wyjątkowość” sytuacji uzasadniającą odstępstwo od zasad moralnych? (Uzupełnij). Jakie sytuacje życiowe uzasadniają odstępstwo od zasad moralnych? Jakie sytuacje od jakich zasad? (Uzupełnij). Na czym należy się oprzeć, jeśli nie na „z góry określonych zasadach moralnych”, wskazując „właściwe” zachowanie w konkretnych sytuacjach stawiających przed człowiekiem dylematy moralne? (Uzupełnij). Co to znaczy „określone z góry”? (Uzupełnij).
bg‑magenta

Przedyskutuj swoje odpowiedzi z koleżankami i kolegami z klasy. Przeanalizuj, czy bardzo się różnicie w swoich odpowiedziach. Ustalcie wspólnie, z czego to wynika.

Ćwiczenie 3
RaabKvryLzTih
Wymień przynajmniej pięciu bohaterów kultury, którzy swoimi działaniami łamią lub na nowo definiują normy. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
RXoO6tWZC8ucu
Wybierz jeden ze swoich przykładów z poprzedniego ćwiczenia. Postaraj się nazwać wszystkie normy społeczne, które zostały złamane lub przedefiniowane przez bohaterów wybranego przez ciebie dzieła oraz wszystkie konsekwencje tych działań – zarówno takie, które oceniasz pozytywnie, jak i te, które oceniasz negatywnie. (Uzupełnij).