Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Odpowiedz na pytanie, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na żadną z pozostałych odpowiedzi.

RtuQhov8FRCry
Ćwiczenie 1
Jak myślisz, czy my, Polacy, jesteśmy w porównaniu ze społeczeństwami Europy Zachodniej bardziej, czy mniej roszczeniowi? Możliwe odpowiedzi: 1. zdecydowanie bardziej, 2. bardziej, 3. pod tym względem jesteśmy tacy sami, 4. mniej, 5. zdecydowanie mniej, 6. trudno powiedzieć
bg‑gray3

Porównaj swoją odpowiedź z propozycjami innych uczniów. Czy w waszych odpowiedziach były duże rozbieżności?

Ćwiczenie 2
R5w0wrYBTNqZK
Czy roszczeniowość może być uznana za cechę narodową i co to miałoby – ewentualnie – znaczyć? (Uzupełnij). Z jakimi innymi cechami można połączyć roszczeniowość, tak aby stworzyć jednorodny model ludzkiej osobowości (typ człowieka)? (Uzupełnij). Co w społeczeństwie kształtuje cechy, które są wspólne wszystkim albo prawie wszystkim członkom danego społeczeństwa? Czy w tym pytaniu (i twojej odpowiedzi) można sensownie zastąpić pojęcie „społeczeństwa” pojęciem „narodu”? (Uzupełnij). Co należy sądzić o następującym wezwaniu: „Nie pytaj, co państwo może zrobić dla ciebie. Powiedz, co ty możesz zrobić dla państwa?”. (Uzupełnij).
bg‑gray3

Przedyskutuj swoje odpowiedzi z koleżankami i kolegami z klasy. Przeanalizuj, czy bardzo się różnicie w swoich rozwiązaniach. Ustalcie wspólnie, z czego to wynika.