Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Odpowiedz na pytanie, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na żadną z pozostałych odpowiedzi.

RsjT6gz5tOanu
Ćwiczenie 1
W czasie wojny wielu obywateli polskich narodowości żydowskiej zginęło. Inni wyemigrowali, pozostawiając na terenie Polski swój dawny majątek (nieruchomości). Czy twoim zdaniem te osoby lub ich spadkobiercy: Możliwe odpowiedzi: 1. powinni otrzymać swój dawny majątek, 2. powinni otrzymać za swój dawny majątek rekompensatę (odszkodowanie), 3. nie powinni otrzymać żadnej rekompensaty (odszkodowania), 4. trudno powiedzieć
Oprac. na podst.: Problemy reprywatyzacji w opiniach Polaków, Komunikat z badań CBOS, Warszawa wrzesień 2019 s. 6.
bg‑green

Porównaj swoją odpowiedź z propozycjami innych uczniów. Czy między waszymi odpowiedziami były duże rozbieżności?

Ćwiczenie 2
Re1ZS3bHgeanh
Co sądzisz o tożsamości państwa jako formy organizacyjnej zbiorowości narodowej? W szczególności: czy zmiana ustroju przerywa ciągłość państwa, czy nie? Jakie to ma konsekwencje dla ewentualnych roszczeń i zobowiązań majątkowych (instytucji i osób)? (Uzupełnij). Czy dostrzegasz w polskiej rzeczywistości jakieś nierówności w traktowaniu osób, grup i instytucji formułujących roszczenia majątkowe w stosunku do państwa? (Uzupełnij). Czy jednostki identyfikujące się z narodem żydowskim mogą twoim zdaniem identyfikować się jednocześnie z narodem polskim? Jakie znaczenie dla przyznawania jednostce przez państwo praw i przywilejów obywatelskich ma narodowość jednostki, a jakie jej obywatelstwo? (Uzupełnij). Czy w wypadku niezgodności i konfliktu istniejącego między dwoma grupami narodowymi da się twoim zdaniem wyznaczyć ostrą granicę między nienawiścią a krytyką? (Uzupełnij).
bg‑green

Przedyskutuj swoje odpowiedzi z koleżankami i kolegami z klasy. Przeanalizuj, czy bardzo się różnicie w swoich odpowiedziach. Ustalcie wspólnie, z czego to wynika.