Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Odpowiedz na pytanie, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na żadną z pozostałych odpowiedzi.

RNz7ZRLljtw4y
Ćwiczenie 1
Czy w przypadku nieuleczalnie chorego, którego cierpieniom nie można ulżyć, prawo powinno zezwalać na to, aby na prośbę jego i jego rodziny lekarz mógł skrócić życie pacjenta za pomocą bezbolesnych środków, czy też nie powinno? Możliwe odpowiedzi: 1. zdecydowanie powinno, 2. raczej powinno, 3. raczej nie powinno, 4. zdecydowanie nie powinno, 5. trudno powiedzieć
Oprac. na podst.: Opinia społeczna o eutanazji, Komunikat z badań CBOS BS/142/2009, Warszawa październik 2009, s. 3.
bg‑gray4

Porównaj swoją odpowiedź z propozycjami innych uczniów. Czy między waszymi odpowiedziami były duże rozbieżności?

Ćwiczenie 2
R6NbIbOBXWK2b
Czy eutanazja daje się pogodzić z przysięgą Hipokratesa? (Uzupełnij). Jak oceniasz ryzyko i scenariusze ewentualnych nadużyć w sytuacji zalegalizowania eutanazji? (Uzupełnij). Czym twoim zdaniem jest eutanazja i co odróżnia ją od innych, podobnych sytuacji, np. powstrzymania się od uporczywego podtrzymywania życia, nieumyślnego spowodowania śmierci, aborcji, zabójstwa z premedytacją czy zabójstwa w afekcie? (Uzupełnij). Co oznacza prawo do życia zapisane w polskiej konstytucji i czy prawo to wyklucza prawo do śmierci z wyboru? (Uzupełnij).
bg‑gray4

Przedyskutuj swoje odpowiedzi z koleżankami i kolegami z klasy. Przeanalizuj, czy bardzo się różnicie w swoich odpowiedziach. Ustalcie wspólnie, z czego to wynika.