Badanie 1
Odpowiedz na pytania, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na żadną z pozostałych możliwości.
Bywają sytuacje, kiedy ludzie wobec swoich partnerów czy współmałżonków używają siły i dochodzi do rękoczynów. Czy twoim zdaniem może być usprawiedliwione, jeśli:
Nigdy | Czasami | Zawsze | Trudno powiedzieć | |
mężczyzna uderzy w gniewie żonę/partnerkę | □ | □ | □ | □ |
kobieta uderzy w gniewie męża/partnera | □ | □ | □ | □ |
Porównaj swoje odpowiedzi z propozycjami innych uczniów. Czy między waszymi odpowiedziami były duże rozbieżności?
Przedyskutuj swoje odpowiedzi z koleżankami i kolegami z klasy. Przeanalizuj, czy bardzo się różnicie w swoich stanowiskach. Ustalcie wspólnie, z czego to wynika.
Słownik
wewnętrzna spójność między elementami jakiejś całości (np. zasad, wypowiedzi, poglądów, systemu)
układ wartości, norm postępowania, które umacniają te wartości oraz wzorów zachowania, czyli kulturowo i historycznie zmiennych form, jakie przybierają normy w zależności od konkretnej sytuacji, w której są stosowane przez jednostkę
układ relacji międzyludzkich uporządkowany dzięki wspólnym wartościom i normom moralnym, prawnym, które zapewniają spójność społeczeństwa, jego stabilność i warunkują współpracę między jednostkami i grupami społecznymi
uspołecznienie, proces nabywania przez podmiot umiejętności (a przede wszystkim przyswajania sytemu wartości, norm i wzorów zachowań akceptowanych i podtrzymywanych przez zbiorowość lub społeczeństwo); proces, w którym jednostka ze swoimi specyficznymi biologicznymi i psychicznymi dyspozycjami staje się dojrzała społecznie; w wyniku tego zostaje wyposażona w dynamicznie podtrzymywane w okresie całego życia zdolności i umiejętności skutecznego działania w obrębie całego społeczeństwa (jak i w poszczególnych jego elementach); jednocześnie jest to proces powstawania i rozwoju osobowości zachodzący we wzajemnej zależności ze społecznie przekazywanym środowiskiem socjalnym i materialnym
pożądane obiekty (materialne lub o charakterze symbolicznym) lub sądy (opinie) egzystencjalne (dotyczące tego, co istnieje) oraz normatywne (dotyczące tego, co powinno być i jak to osiągnąć)