Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Odpowiedz na pytanie, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na żadną z pozostałych odpowiedzi.

RF0TJz3xUj47g
Ćwiczenie 1
Które z podanych niżej stwierdzeń jest ci bliższe? Możliwe odpowiedzi: 1. Jesteśmy pokoleniem, które stoi przed szansą na życie lepsze, niż mieli nasi rodzice., 2. Jesteśmy kolejnym „straconym pokoleniem”., 3. Trudno powiedzieć.
Oprac. na podst.: Młodzież 2016, Raport z badania CBOS, Warszawa 2016, s. 75.
bg‑cyan

Porównaj swoją odpowiedź z propozycjami innych uczniów. Czy między waszymi odpowiedziami były duże rozbieżności?

Ćwiczenie 2
R1EdTkTwAXB3t
Jaki wpływ na szanse życiowe jednostek mają warunki społeczne? Jakie to warunki i w jakich obszarach życia? (Uzupełnij). Czy jednostka dzięki swoim cechom indywidualnym może przezwyciężyć ograniczenia społeczne w dążeniu do sukcesu życiowego? W jakim stopniu? W odniesieniu do jakich ograniczeń? (Uzupełnij). Czy istnieje coś takiego jak postęp społeczny w wymiarze historycznym, który objawia się coraz większymi szansami życiowymi, jakie stoją przed osobami wchodzącymi w dorosłe życie? (Uzupełnij). Co to znaczy „stracone pokolenie”? Podaj przykłady pokoleń, które pasują do tego określenia bardziej niż inne? Dlaczego? (Uzupełnij). Wyobraź sobie społeczeństwo, w którym wszyscy mają równe szanse życiowe na starcie. Jak miałoby ono wyglądać? Co dla charakterystyki takiego społeczeństwa uznajesz za najważniejsze? (Uzupełnij).
bg‑cyan

Przedyskutuj swoje odpowiedzi z koleżankami i kolegami z klasy. Przeanalizuj, czy wasze rozwiązania bardzo się różnią. Ustalcie wspólnie, z czego to wynika.