Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Na wykresie zestawione są dwie grupy słupków obrazujących zyski ze środków zgromadzonych w ZUS i OFE w rozbiciu na poszczególne lata od roku 2000 do roku 2011.

RPLtlE22ax4rZ1
Oprac. na podst.: Który OFE zarobił dla klientów najwięcej? Zobacz pełne zestawienia, wyborcza.biz., cyt. za: P. Biecek, Info‑pomyłka, biecek.pl.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Odpowiedz na pytanie, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na żadną z pozostałych odpowiedzi.

ReyA29cd3vRcV
Ćwiczenie 1
Co twoim zdaniem wynika z tego wykresu? Zaznacz, które zyski globalnie w całym okresie od 2000 r. do 2011 r. były wyższe. Możliwe odpowiedzi: 1. zyski z ZUS, 2. zyski z OFE, 3. były mniej więcej takie same, 4. trudno powiedzieć
bg‑green

Porównaj swoją odpowiedź z propozycjami innych uczniów. Czy między waszymi odpowiedziami były duże rozbieżności?

Ćwiczenie 2
RcAiWQqHDwH8k
Czym różni się fakt empiryczny od jego przedstawienia? (Uzupełnij). Ile czasu zazwyczaj przeciętni czytelnicy poświęcają na dokładną analizę treści prezentowanych w mediach i ocenę ich wiarygodności? Z jaką dokładnością to robią i dlaczego właśnie tak? (Uzupełnij). Jakie konsekwencje dla zrozumienia rzeczywistych odkryć naukowych ma fakt, że wyniki badań, zanim dotrą do odbiorców w spopularyzowanej wersji, obrabiane są za pomocą tekstu, grafiki, obrazu i dźwięku przez wielu różnych komentatorów? (Uzupełnij). Czy brak kompetencji pozostaje w jakimkolwiek związku z brakiem uczciwości? W jakich sytuacjach podejmowanie działań wymagających kompetencji przez osoby tych kompetencji pozbawionych można traktować jako działania niemoralne? (Uzupełnij).
bg‑green

Przedyskutuj swoje odpowiedzi z koleżankami i kolegami z klasy. Przeanalizuj, czy bardzo się różnicie w swoich odpowiedziach. Ustalcie wspólnie, z czego to wynika.