Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Odpowiedz na pytanie, wybierając nie więcej niż pięć z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na żadną z pozostałych odpowiedzi.

R1My76gqZgCqr
Ćwiczenie 1
Ludzie kierują się różnymi wartościami w życiu. Z podanej listy wskaż nie więcej niż pięć wartości, które uważasz za najważniejsze w swoim codziennym życiu. Możliwe odpowiedzi: 1. szczęście rodzinne, 2. zachowanie dobrego zdrowia, 3. spokój, 4. grono przyjaciół, 5. szacunek innych ludzi, 6. uczciwe życie, 7. praca zawodowa, 8. wiara religijna, 9. pomyślność ojczyzny, 10. wolność głoszenia własnych poglądów, 11. kontakt z kulturą, 12. wykształcenie, 13. dobrobyt, bogactwo, 14. możliwość udziału w demokratycznym życiu społeczno-politycznym, 15. życie pełne przygód i wrażeń, 16. sukces, sława, 17. trudno powiedzieć
Oprac. na podst.: Rodzina, jej znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań CBOS nr 22/2019, Warszawa, cbos.pl [dostęp: 25.01.2021].
bg‑cyan

Porównaj swoje odpowiedzi z propozycjami innych uczniów. Czy między waszymi odpowiedziami były duże rozbieżności?

Ćwiczenie 2
RdPuetOlmhiDM
Co to znaczy, że dla człowieka ważne są różne wartości, takie jak rodzina, przyjaciele, szacunek itp.? (Uzupełnij). Czy wyznawać określoną wartość oznacza postępować zgodnie z normami wynikającymi z niej? (Uzupełnij). Co powoduje, że dla ludzi najpierw najważniejsze są jedne wartości, a w innych sytuacjach lub na późniejszych etapach życia inne? (Uzupełnij). Co sprawia, że ludzie różnią się miedzy sobą w zakresie tego, co jest dla nich ważne? (Uzupełnij).
bg‑cyan

Przedyskutuj swoje odpowiedzi z koleżankami i kolegami z klasy. Przeanalizuj, czy bardzo się różnicie w swoich odpowiedziach. Ustalcie wspólnie, z czego to wynika.