Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Weź pod uwagę dotychczasowe rozważania z Badania 1, wykonanych ćwiczeń oraz przedstawionych materiałów i ponownie odpowiedz na pytanie, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na żadną inną odpowiedź. Udziel odpowiedzi dla każdego wiersza tabeli osobno.

R3oVg4GwyRGCQ1
Ćwiczenie 1
Jak myślisz, jaki wpływ na zdobycie wysokiej pozycji mają w naszym kraju... znajomości. Możliwe odpowiedzi: bardzo duży, duży, mały, bardzo mały, trudno powiedzieć. kwalifikacje zawodowe. Możliwe odpowiedzi: bardzo duży, duży, mały, bardzo mały, trudno powiedzieć. zamożność rodziców. Możliwe odpowiedzi: bardzo duży, duży, mały, bardzo mały, trudno powiedzieć. dobrze wykonywana praca. Możliwe odpowiedzi: bardzo duży, duży, mały, bardzo mały, trudno powiedzieć. miejsce zamieszkania. Możliwe odpowiedzi: bardzo duży, duży, mały, bardzo mały, trudno powiedzieć. wykształcenie. Możliwe odpowiedzi: bardzo duży, duży, mały, bardzo mały, trudno powiedzieć. szczęście, przypadek. Możliwe odpowiedzi: bardzo duży, duży, mały, bardzo mały, trudno powiedzieć. pochodzenie społeczne. Możliwe odpowiedzi: bardzo duży, duży, mały, bardzo mały, trudno powiedzieć. poglądy polityczne. Możliwe odpowiedzi: bardzo duży, duży, mały, bardzo mały, trudno powiedzieć. płeć. Możliwe odpowiedzi: bardzo duży, duży, mały, bardzo mały, trudno powiedzieć
Oprac. na podst.: O szansach młodych w III RP, „Komunikat z badań CBOS” nr 135/2014, Warszawa, październik 2014, s. 10.

Porównanie sondaży i wyników badań

1
Polecenie 1

Przeanalizuj różnice w procentowych rozkładach odpowiedzi na pytanie sondażowe.

RjncdrvAVsUI7
Wykres skumulowany z danymi podanymi w procentach. Jak Pan(i) myśli, jaki wpływ na zdobycie wysokiej pozycji mają w naszym kraju:. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • czynnik: znajomości
    • bardzo duży: 56
    • duży: 37
    • mały: 4
    • bardzo mały: 1
    • trudno powiedzieć: 2
  • 2. zestaw danych:
    • czynnik: kwalifikacje zawodowe
    • bardzo duży: 34
    • duży: 50
    • mały: 11
    • bardzo mały: 2
    • trudno powiedzieć: 3
  • 3. zestaw danych:
    • czynnik: zamożność rodziców
    • bardzo duży: 34
    • duży: 45
    • mały: 15
    • bardzo mały: 3
    • trudno powiedzieć: 3
  • 4. zestaw danych:
    • czynnik: dobrze wykonywana praca
    • bardzo duży: 33
    • duży: 52
    • mały: 11
    • bardzo mały: 1
    • trudno powiedzieć: 3
  • 5. zestaw danych:
    • czynnik: miejsce zamieszkania
    • bardzo duży: 24
    • duży: 52
    • mały: 15
    • bardzo mały: 6
    • trudno powiedzieć: 3
  • 6. zestaw danych:
    • czynnik: wykształcenie
    • bardzo duży: 23
    • duży: 47
    • mały: 23
    • bardzo mały: 5
    • trudno powiedzieć: 2
  • 7. zestaw danych:
    • czynnik: szczęście i przypadek
    • bardzo duży: 19
    • duży: 44
    • mały: 27
    • bardzo mały: 5
    • trudno powiedzieć: 5
  • 8. zestaw danych:
    • czynnik: pochodzenie społeczne
    • bardzo duży: 16
    • duży: 44
    • mały: 28
    • bardzo mały: 6
    • trudno powiedzieć: 6
  • 9. zestaw danych:
    • czynnik: poglądy polityczne
    • bardzo duży: 7
    • duży: 25
    • mały: 37
    • bardzo mały: 17
    • trudno powiedzieć: 14
  • 10. zestaw danych:
    • czynnik: płeć
    • bardzo duży: 4
    • duży: 27
    • mały: 43
    • bardzo mały: 19
    • trudno powiedzieć: 7
Oprac. na post.: CBOS, O szansach młodych w III RP , cbos.pl, 2014 [online, dostęp: 8.06.2020].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R9oj1rwLuCcOM
W pierwszym kroku porównaj rozkłady procentowe odpowiedzi z badań zrealizowanych przez CBOS na ogólnopolskiej próbie dorosłych Polaków z rozkładami odpowiedzi twojej klasy w Badaniu 1. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy wy jako grupa różnicie się czymś od społeczeństwa polskiego jako całości? Co uzasadnia te różnice? Przedstaw swoją opinię. (Uzupełnij). W drugim kroku porównaj odpowiedzi z obu sondaży przeprowadzonych w klasie. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy refleksja nad pytaniami po pierwszym sondażu oraz treści zamieszczonych materiałów mogły wpłynąć na zmianę wskazań części z was? Jeśli tak, przedstaw, których wskazań i uzasadnij dlaczego. Jeśli nie, również uzasadnij. (Uzupełnij).