Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Weź pod uwagę dotychczasowe rozważania z Badania 1, wykonanych ćwiczeń oraz przedstawionych materiałów i ponownie odpowiedz na pytanie, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na inną odpowiedź.

R137cqP3HDkoH
Ćwiczenie 1
Jak poważnym problemem w twoim miejscu zamieszkania, okolicy jest zanieczyszczenie powietrza, smog? Możliwe odpowiedzi: 1. bardzo poważnym, 2. dość poważnym, 3. niezbyt poważnym, 4. w ogóle nie ma tego problemu, 5. trudno powiedzieć
Oprac. na podst.: Smog i jak sobie z nim radzić, Komunikat z badań CBOS nr 41/2021, Warszawa, kwiecień 2021, s. 2.

Porównanie sondaży i wyników badań

1
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj różnice w procentowych rozkładach odpowiedzi na pytanie sondażowe zadane przez CBOS i w badaniach w twojej klasie.

RLCLaBIoi8hTE
Wykres skumulowany. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Data: marzec 2018
    • Bardzo poważnym: 19
    • Dość poważnym: 25
    • Niezbyt poważnym: 29
    • W ogóle nie ma tego problemu: 24
    • Trudno powiedzieć: 3
  • 2. zestaw danych:
    • Data: luty 2019
    • Bardzo poważnym: 17
    • Dość poważnym: 27
    • Niezbyt poważnym: 34
    • W ogóle nie ma tego problemu: 19
    • Trudno powiedzieć: 3
  • 3. zestaw danych:
    • Data: marzec 2021
    • Bardzo poważnym: 16
    • Dość poważnym: 30
    • Niezbyt poważnym: 30
    • W ogóle nie ma tego problemu: 21
    • Trudno powiedzieć: 3
Oprac. na podst.: Smog i jak sobie z nim radzić, Komunikat z badań CBOS nr 41/2021, Warszawa, kwiecień 2021, s. 2.
R1EeeAGu1kO49
W pierwszym kroku porównaj odpowiedzi z badań zrealizowanych przez CBOS na ogólnopolskiej próbie dorosłych Polaków z odpowiedziami twojej klasy udzielonymi w Badaniu 1. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy wy jako grupa różnicie się czymś od społeczeństwa polskiego jako całości? Co uzasadnia te różnice? Przedstaw swoją opinię. (Uzupełnij). W drugim kroku porównaj odpowiedzi z obu sondaży przeprowadzonych w klasie. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy refleksja nad pytaniami po pierwszym sondażu oraz treści zamieszczonych materiałów mogły wpłynąć na zmianę wskazań części z was? Jeśli tak, przedstaw, których wskazań i uzasadnij dlaczego. Jeśli nie, również uzasadnij. (Uzupełnij).