Weź pod uwagę dotychczasowe rozważania z Badania 1, wykonanych ćwiczeń oraz przedstawionych materiałów i ponownie odpowiedz na pytanie, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na inną odpowiedź.

RWDty99GmQ1Aj
Ćwiczenie 1
Jakie znaczenie, twoim zdaniem, ma dla naszego kraju to, kto nas reprezentuje w Parlamencie Europejskim? Możliwe odpowiedzi: 1. bardzo duże znaczenie, 2. duże znaczenie, 3. raczej małe znaczenie, 4. praktycznie nie ma znaczenia, 5. trudno powiedzieć
Oprac. na podst.: CBOS, Wybory do PE – zainteresowanie, udział, postrzegane znaczenie, Komunikat z badań nr 30/2019, Warszawa, marzec 2019, s. 6.

Porównanie sondaży i wyników badań

1
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj różnice w procentowych rozkładach odpowiedzi na pytanie sondażowe zadane przez CBOS i w badaniach w twojej klasie.

R10lHb8YWwD9J
Wykres kołowy. Czy Pana(i) zdaniem to, jacy ludzie zostaną wybrani do Parlamentu Europejskiego w tegorocznych wyborach, kto będzie nas reprezentował w tej instytucji, będzie miało dla naszego kraju…. Lista elementów:
  • duże znaczenie; Wartość: 48; Udział procentowy: 48,0%;
  • bardzo duże znaczenie; Wartość: 22; Udział procentowy: 22,0%;
  • raczej małe znaczenie; Wartość: 19; Udział procentowy: 19,0%;
  • praktycznie nie będzie miało znaczenia; Wartość: 3; Udział procentowy: 3,0%;
  • trudno powiedzieć; Wartość: 8; Udział procentowy: 8,0%;
Oprac. na podst.: CBOS, Wybory do PE – zainteresowanie, udział, postrzegane znaczenie, „Komunikat z badań” nr 30/2019, Warszawa, marzec 2019, s. 6.
R1UV1MDlaiJ4g
W pierwszym kroku porównaj odpowiedzi z badań zrealizowanych przez CBOS na ogólnopolskiej próbie dorosłych Polaków z odpowiedziami twojej klasy udzielonymi w Badaniu 1. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy jako grupa różnicie się czymś od społeczeństwa polskiego jako całości? Co uzasadnia te różnice? (Uzupełnij). W drugim kroku porównaj odpowiedzi z obu sondaży przeprowadzonych w klasie. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy refleksja nad pytaniami po pierwszym sondażu oraz treści zamieszczonych materiałów mogły wpłynąć na zmianę wskazań części z was? Jeśli tak, przedstaw, których wskazań i uzasadnij dlaczego. Jeśli nie, również uzasadnij. (Uzupełnij).