Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Badanie dziejów Ziemi

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • określa zakres badań geologii historycznej, stratygrafii i paleontologii,

  • potrafi zdefiniować pojęcia: skamieniałość, skamieniałość przewodnia,

  • wymienia ery Ziemi,

  • umie podać przykłady skamieniałości i skamieniałości przewodnich**.**

Umiejętności

Uczeń:

  • wyjaśnia sposób obliczania wieku skał,

  • umie scharakteryzować ery Ziemi.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, opis, dyskusja.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, kserokopie materiałów dla ucznia, okazy skamieniałości i skamieniałości przewodnich

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przygotowuje środki dydaktyczne, podaje temat zajęć: Badanie dziejów Ziemi.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel opisuje, czym zajmuje się geologia historyczna.

  2. Określenie wieku warstw skalnych. Nauczyciel nawiązuje dyskusję z uczniami, zadając im pytania:

  • Co to jest stratygrafia?

  • Jakie są metody datowania skał?

  • Co to jest wiek względny i bezwzględny?

  1. Paleontologia. Nauczyciel przedstawia uczniom okazy skamieniałości i skamieniałości przewodnich. Charakteryzuje tworzenie się skamieniałości, określa, co to jest skamieniałość przewodnia. Uczniowie zapisują w zeszytach przykłady skamieniałości przewodnich dla er kenozoicznej, mezozoicznej i paleozoicznej. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.

  2. Geologiczny wiek skorupy ziemskiej. Nauczyciel wyjaśnia różnicę między wiekiem względnym a bezwzględnym. Uczniowie zapisują sposoby określania wieku względnego i bezwzględnego.

  3. Ery Ziemi. Nauczyciel charakteryzuje krótko dzieje Ziemi posługując się tablicą stratygraficzną. Na polecenie nauczyciela, uczniowie zapisują nazwy er i odpowiadających im okresów.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  2. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  3. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Scharakteryzuj okres, w którym żyjemy. Wymień grupy skamieniałości organizmów występujących w tym okresie.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Rt98yVUM6BdiM

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.30 KB w języku polskim
R1PtnAKnsh1gO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim