Badanie dziejów Ziemi
Badanie dziejów Ziemi
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
określa zakres badań geologii historycznej, stratygrafii i paleontologii,
potrafi zdefiniować pojęcia: skamieniałość, skamieniałość przewodnia,
wymienia ery Ziemi,
umie podać przykłady skamieniałości i skamieniałości przewodnich**.**
Umiejętności
Uczeń:
wyjaśnia sposób obliczania wieku skał,
umie scharakteryzować ery Ziemi.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, opis, dyskusja.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, kserokopie materiałów dla ucznia, okazy skamieniałości i skamieniałości przewodnich
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przygotowuje środki dydaktyczne, podaje temat zajęć: Badanie dziejów Ziemi.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel opisuje, czym zajmuje się geologia historyczna.
Określenie wieku warstw skalnych. Nauczyciel nawiązuje dyskusję z uczniami, zadając im pytania:
Co to jest stratygrafia?
Jakie są metody datowania skał?
Co to jest wiek względny i bezwzględny?
Paleontologia. Nauczyciel przedstawia uczniom okazy skamieniałości i skamieniałości przewodnich. Charakteryzuje tworzenie się skamieniałości, określa, co to jest skamieniałość przewodnia. Uczniowie zapisują w zeszytach przykłady skamieniałości przewodnich dla er kenozoicznej, mezozoicznej i paleozoicznej. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.
Geologiczny wiek skorupy ziemskiej. Nauczyciel wyjaśnia różnicę między wiekiem względnym a bezwzględnym. Uczniowie zapisują sposoby określania wieku względnego i bezwzględnego.
Ery Ziemi. Nauczyciel charakteryzuje krótko dzieje Ziemi posługując się tablicą stratygraficzną. Na polecenie nauczyciela, uczniowie zapisują nazwy er i odpowiadających im okresów.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).
5. Bibliografia
Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.
Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Scharakteryzuj okres, w którym żyjemy. Wymień grupy skamieniałości organizmów występujących w tym okresie.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak