Badanie efektywności algorytmów rekurencyjnych i iteracyjnych
Scenariusz lekcji
Temat lekcji:
Badanie efektywności algorytmów rekurencyjnych i iteracyjnych.
Cele wyrażone operacyjnie:
Wiedza:
Uczeń potrafi:
wskazać wady rekurencji (wykonywanie dużej liczby wywołań funkcji, duża złożoność przy większej liczbie obliczeń, długi czas trwania przy większych wartościach do obliczenia, nadmierne wykorzystanie pamięci stosu);
wskazać zalety rekurencji (prostota zapisu, łatwość zdefiniowania problemu);
wskazać zalety iteracji;
opisać sposób pomiaru czasu działania algorytmu z wykorzystaniem polecenie Data.Now.Tics.
Umiejętności:
Uczeń potrafi:
rozróżniać rekurencyjne i iteracyjne wersje algorytmów;
wykorzystać polecenie Data.Now.Tics do określenia czasu działania aplikacji lub fragmentu wybranego kodu;
określać czas trwania fragmentu kodu aplikacji;
Metody nauczania:
pogadanka;
laboratorium.
Środki dydaktyczne:
komputery z zainstalowanym MS VB .NET;
zestawy zadań i scenariusze do nich; materiały dostępne w portalu www.programuj.edu.pl;
e‑podręcznik, rozdział 18: Iteracja czy rekurencja?; materiały dostępne w portalu www.programuj.edu.pl.
Uwarunkowania techniczne:
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym MS VB .NET i Power Point;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji :
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | Czynności organizacyjne (2 min) | ||
Przypomnienie wiadomości dotyczących projektowania algorytmów (8 min) |
| ||
Faza realizacyjna | Obliczenie czasu działania funkcji dla obu metod – silnia (15 min) |
| E‑podręcznik: strona 18.7 Zadanie2_18 E‑podręcznik: strona 18.7 program |
Liczba wywołań i czas działania funkcji dla obu metod – króliki Fibonacciego (15 min) |
| Zadanie3_18 E‑podręcznik: strona 18.5 E‑podręcznik: strona 18.8, 18.11 | |
Faza podsumowująca | Utrwalenie wiadomości (5 min) |
|
Bibliografia
[1] Gantenbein H., Dunn G., Kalani A., Payne Ch., Thangarathinam T., MS Visual Basic.NET 2003 Księga eksperta, Helion, Gliwice 2006.
[2] Kimmel P., Visual Basic.NET Księga eksperta, Helion, Gliwice 2003.
[3] MacDonald M., MS Visual Basic .NET księga przykładów, MicrosoftPress, Warszawa 2004.
[4] Mackenzie D., Shakery K., Visual Basic .NET dla każdego, Helion, Gliwice 2002.
Załączniki
Czas trwania lekcji:
1 x 45 minut