Badanie monotoniczności funkcji homograficznej z wykorzystaniem definicji.
Autor/autorka
Małgorzata Targosz
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa II
2. Przedmiot
matematyka
3. Temat zajęć
Badanie monotoniczności funkcji homograficznej z wykorzystaniem definicji.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest konieczny do realizacji podstawy programowej w klasie drugiej liceum z przedmiotu matematyka w zakresie rozszerzonym. Zgodny z rozkładem materiału podręcznika MATeMAtyka dla klasy drugiej liceum ogólnokształcącego i technikum w zakresie podstawowym i rozszerzonym, wydawnictwo Nowa Era.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie narzędzi TIK na lekcjach matematyki uatrakcyjnia te lekcje, pozwala na większe zaangażowanie wszystkich uczniów i zainteresowanie ich omawianym tematem. Narzędzia TIK ułatwiają prowadzenie zajęć zdalnych oraz pomagają młodzieży w przyswojeniu i utrwaleniu wiadomości i umiejętności.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń dowodzi monotoniczność funkcji homograficznej.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń zna definicję funkcji rosnącej i malejącej w podanym przedziale
Uczeń potrafi udowodnić monotoniczność funkcji homograficznej w podanym przedziale
Uczeń potrafi uzasadnić, że funkcja homograficzna nie jest monotoniczna w dziedzinie
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
Metoda eksponująca - film z serwisu e.podreczniki.pl
Metoda podająca - wykład informacyjny, analiza rozwiązanego przykładu
Metoda praktyczna - ćwiczenia grupach
Formy pracy:
1.Indywidualna
2. Zbiorowa
3. Praca w grupach
10. Środki dydaktyczne
Film z serisu e.podreczniki.pl
Aplikacja GeoGebra z serwisu e.podreczniki.pl
Przykłady dowodów z serwisu e.podreczniki.pl
Podrecznik do matematyki: „MATeMAtyka 2. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Zakres rozszerzony”
11. Wymagania w zakresie technologii
Projektor lub tablica interaktywna do prezentacji filmu i animacji w GeoGebrze z serwisu e.podreczniki.pl
Smartfony do samodzielnej analizy rozwiązanych przykładów
W przypadku lekcji zdalnych - Microsoft Teams
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
W ramach wprowadzenia do lekcji uczniowie przypominają sobie definicję funkcji monotonicznych.
Nauczyciel pokazuje animację funkcji malejącej i rosnącej, uczniowie obserwują jak przy zmianie argumentów zmieniają sie wartości funkcji, zapisują swoją obserwację dla dowolnych dwóch argumentów i odpowiadających im wartości funkcji.
Aktywność 2
Temat: Zdobywanie nowych umiejętności
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel podaje cele lekcji oraz co uczniowie będą potrafili po lekcji.
Odwołując się do animacji i spostrzeżeń uczniów nauczyciel zapisuje definicję funkcji rosnacej i funkcji malejącej.
https://epodreczniki.pl/a/przeczytaj/DF9bblIMg
Nauczyciel udostępnia film samouczek obrazujący badanie monotoniczności funkcji korzystając z definicji.
https://epodreczniki.pl/a/film-samouczek/D10VSGdoL
Po obejrzeniu filmu uczniowie wspólnie z nauczycielem dyskutują i zapisują algorytm czynności, które należy wykonać by zbadać monotoniczność funkcji w danym przedziale.
Aktywność 3
Temat: Zdobywanie nowych umiejętności
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy.
Nauczyciel udostępnia link do strony:
https://epodreczniki.pl/a/przeczytaj/DF9bblIMg
Zadaniem grupy jest przeanalizowanie przykładu 4 i 5, a następnie na zasadzie analogii wykazać, że podana funkcja f(x) jest monotoniczna w przedziale D (podręcznik strona 129 / ćwiczenie 5a i 5d)
Nauczyciel obserwuje pracę grup i służy pomocą (w razie potrzeby)
Aktywność 4
Temat: Podsumowanie
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Uczniowie udostępniają nauczycielowi przeprowadzone w grupach dowody oraz odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące tematu lekcji.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ewaluacja ustna. Uczniowie dzielą się z nauczycielem swoją refleksją po lekcji oraz refleksją, które z zastosowanych metod i narzędzi technologii TIK ułatwiły im zrozumienie tematu.
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcja może zostać przeprowadzona zarówno w formie zdalnej przy pomocy np. aplikacji MS Teams lub stacjonarnie z wykorzystaniem tablicy lub monitora interaktywnego.
Uczniowie powinni mieć smartfony z dostępem do internetu.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć