Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Badanie właściwości tlenków

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • klasyfikację tlenków,

  • budowę tlenków,

  • ogólne właściwości tlenków metali i tlenków niemetali,

  • metody otrzymywania tlenków,

  • zastosowanie ważniejszych tlenków.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • określić budowę cząsteczek tlenków,

  • zbadać doświadczalnie charakter chemiczny dowolnych tlenków,

  • sklasyfikować tlenki ze względu na ich charakter chemiczny,

  • wyjaśnić zjawisko amfoteryczności,

  • zapisać równania reakcji tlenków z wodą, z kwasami i z zasadami,

  • wyjaśnić za pomocą odpowiednich równań reakcji właściwości amfoteryczne tlenków,

  • przedstawić zastosowanie ważniejszych tlenków w przemyśle i życiu codziennym.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

  • eksperyment,

  • dobieranka,

  • pogadanka,

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca z całym zespołem,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Sprzęt i odczynniki niezbędne do wykonania doświadczeń, karty pracy, koperty z dobieranką, foliogram przedstawiający klasyfikację tlenków, ich nazwy i wzory, foliogram przedstawiający klasyfikację tlenków ze względu na zachowanie się wobec wody oraz ze względu na zachowanie się wobec kwasów i zasad.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Powtórzenie wiadomości z gimnazjum z zakresu tlenków.

  2. Ustalenie wzoru ogólnego tlenków.

  3. Dobieranka – dopasowywanie przez uczniów w grupach nazw tlenków do odpowiednich wzorów i dokonywanie ich klasyfikacji (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Omówienie ćwiczenia - foliogram przedstawiający nazwy i wzory tlenków oraz ich podział na tlenki metali i tlenki niemetali.

  2. Podanie tematu lekcji,

  3. Badanie właściwości tlenków i wypełnianie w grupach kart pracy (zalącznik 2).

  4. Omówienie doświadczeń wykonanych przez uczniów.

  5. Ogólna charakterystyka tlenków metali i niemetali.

  6. Zapis odpowiednich równań reakcji.

  7. Podział tlenków ze względu na charakter chemiczny – foliogramy przedstawiające podział tlenków ze względu na zachowanie się wobec wody oraz ze względu na zachowanie się wobec kwasów i zasad wraz z przykładami.

c) Faza podsumowująca

  1. Przypomnienie metod otrzymywania tlenków (załącznik 3).

  2. Omówienie zastosowania tlenków w przemyśle i w życiu człowieka.

5. Bibliografia

M. Litwin, Sz. Styka–Wlazło, J. Szymońska, Chemia ogólna i nieorganiczna. Kształcenie w zakresie podstawowym. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2002.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Dopasujcie nazwy do odpowiedniego wzoru oraz dokonajcie klasyfikacji przedstawionych tlenków.

Wzory

SiOIndeks dolny 2

SOIndeks dolny 2

CrIndeks dolny 2OIndeks dolny 3

NIndeks dolny 2OIndeks dolny 5

CO

FeIndeks dolny 2OIndeks dolny 3

NaIndeks dolny 2O

PbO

SOIndeks dolny 3

FeO

CrOIndeks dolny 3

MnIndeks dolny 2OIndeks dolny 8

Nazwy

TLENEK KRZEMU (VI)

TLENEK SIARKI (IV)

DITLENEK KRZEMU

DITLENEK SIARKI

PENTATLENEK DIAZOTU

TLENEK WĘGLA(II)

TLENEK AZOTU (V)

TLENEK WĘGLA

TLENEK SODU

TLENEK OŁOWIU

TLENEK DISODU

TLENEK OŁOWIU(II)

TRITLENEK CHROMU

TLENEK CHROMU (VI)

TLENEK CHROMU(III)

TLENEK SIARKI (VI)

TRITLENEK DICHROMU

TRITLENEK SIARKI

TRITLENEK DIŻELAZA

TLENEK MANGANU (VII)

TLENEK ŻELAZA (III)

HEPTATLENEK DIMANGANU

załącznik 2

Na podstawie wykonanych doświadczeń i obserwacji wypełnijcie poniższą tabelkę.

Właściwość

Substancja badana

Nazwa

Stan skupienia

Barwa

Rozpuszczalność w wodzie

Reakcja z zasadą

Reakcja z kwasem

Odczyn wodnego roztworu

Rodzaj wiązania

System

Stocka

System przedrostków

SOIndeks dolny 2

/przykład/

tlenek siarki (IV)

ditlenek siarki

gazowy

bezbar‑wny

+

+

+

kwaso‑wy

kowalen‑cyjne spolaryzo‑wane

CaO

CuO

AlIndeks dolny 2OIndeks dolny 3

SiOIndeks dolny 2

COIndeks dolny 2

PIndeks dolny 4OIndeks dolny 10

Załącznik 3

Wymień i napisz równania reakcji obrazujące trzy metody otrzymywania tlenku węgla (IV).

b) Zadanie domowe

1. Przeprowadzono doświadczenie pokazane na rysunku:

2. Podaj numery probówek w których zaobserwujesz przebieg reakcji i zapisz ich równania.

3. Podaj która z poniższych odpowiedzi zawiera grupę tlenków nie reagujących z wodą:

  1. FeIndeks dolny 2OIndeks dolny 3, COIndeks dolny 2, SiOIndeks dolny 2, NOIndeks dolny 2

  2. NIndeks dolny 2O, NO, CaO, CrOIndeks dolny 3

  3. CO, NO, SIOIndeks dolny 2, CuO

  4. NaIndeks dolny 2O, NOIndeks dolny 2, NO, CO

  5. FeIndeks dolny 2OIndeks dolny 3, COIndeks dolny 2, CO, NO

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Przy mało sprawnej doświadczalnie grupie uczniów należy przygotować bardziej szczegółową kartę pracy w załączniku 2 lub wykonać doświadczenia w formie pokazu.

RRp6hRrsG7gyd

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 112.28 KB w języku polskim
RupXDlzl3Er2O

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 235.00 KB w języku polskim