Badanie właściwości tlenków
Badanie właściwości tlenków
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
klasyfikację tlenków,
budowę tlenków,
ogólne właściwości tlenków metali i tlenków niemetali,
metody otrzymywania tlenków,
zastosowanie ważniejszych tlenków.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
określić budowę cząsteczek tlenków,
zbadać doświadczalnie charakter chemiczny dowolnych tlenków,
sklasyfikować tlenki ze względu na ich charakter chemiczny,
wyjaśnić zjawisko amfoteryczności,
zapisać równania reakcji tlenków z wodą, z kwasami i z zasadami,
wyjaśnić za pomocą odpowiednich równań reakcji właściwości amfoteryczne tlenków,
przedstawić zastosowanie ważniejszych tlenków w przemyśle i życiu codziennym.
2. Metoda i forma pracy
Metody:
eksperyment,
dobieranka,
pogadanka,
burza mózgów.
Formy pracy:
praca z całym zespołem,
praca w grupach,
praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Sprzęt i odczynniki niezbędne do wykonania doświadczeń, karty pracy, koperty z dobieranką, foliogram przedstawiający klasyfikację tlenków, ich nazwy i wzory, foliogram przedstawiający klasyfikację tlenków ze względu na zachowanie się wobec wody oraz ze względu na zachowanie się wobec kwasów i zasad.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Powtórzenie wiadomości z gimnazjum z zakresu tlenków.
Ustalenie wzoru ogólnego tlenków.
Dobieranka – dopasowywanie przez uczniów w grupach nazw tlenków do odpowiednich wzorów i dokonywanie ich klasyfikacji (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Omówienie ćwiczenia - foliogram przedstawiający nazwy i wzory tlenków oraz ich podział na tlenki metali i tlenki niemetali.
Podanie tematu lekcji,
Badanie właściwości tlenków i wypełnianie w grupach kart pracy (zalącznik 2).
Omówienie doświadczeń wykonanych przez uczniów.
Ogólna charakterystyka tlenków metali i niemetali.
Zapis odpowiednich równań reakcji.
Podział tlenków ze względu na charakter chemiczny – foliogramy przedstawiające podział tlenków ze względu na zachowanie się wobec wody oraz ze względu na zachowanie się wobec kwasów i zasad wraz z przykładami.
c) Faza podsumowująca
Przypomnienie metod otrzymywania tlenków (załącznik 3).
Omówienie zastosowania tlenków w przemyśle i w życiu człowieka.
5. Bibliografia
M. Litwin, Sz. Styka–Wlazło, J. Szymońska, Chemia ogólna i nieorganiczna. Kształcenie w zakresie podstawowym. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2002.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Dopasujcie nazwy do odpowiedniego wzoru oraz dokonajcie klasyfikacji przedstawionych tlenków.
Wzory
SiOIndeks dolny 22 | SOIndeks dolny 22 | CrIndeks dolny 22OIndeks dolny 33 |
NIndeks dolny 22OIndeks dolny 55 | CO | FeIndeks dolny 22OIndeks dolny 33 |
NaIndeks dolny 22O | PbO | SOIndeks dolny 33 |
FeO | CrOIndeks dolny 33 | MnIndeks dolny 22OIndeks dolny 88 |
Nazwy
TLENEK KRZEMU (VI) | TLENEK SIARKI (IV) |
DITLENEK KRZEMU | DITLENEK SIARKI |
PENTATLENEK DIAZOTU | TLENEK WĘGLA(II) |
TLENEK AZOTU (V) | TLENEK WĘGLA |
TLENEK SODU | TLENEK OŁOWIU |
TLENEK DISODU | TLENEK OŁOWIU(II) |
TRITLENEK CHROMU | TLENEK CHROMU (VI) |
TLENEK CHROMU(III) | TLENEK SIARKI (VI) |
TRITLENEK DICHROMU | TRITLENEK SIARKI |
TRITLENEK DIŻELAZA | TLENEK MANGANU (VII) |
TLENEK ŻELAZA (III) | HEPTATLENEK DIMANGANU |
załącznik 2
Na podstawie wykonanych doświadczeń i obserwacji wypełnijcie poniższą tabelkę.
Właściwość Substancja badana | Nazwa | Stan skupienia | Barwa | Rozpuszczalność w wodzie | Reakcja z zasadą | Reakcja z kwasem | Odczyn wodnego roztworu | Rodzaj wiązania | |
System Stocka | System przedrostków | ||||||||
SOIndeks dolny 22 /przykład/ | tlenek siarki (IV) | ditlenek siarki | gazowy | bezbar‑wny | + | + | + | kwaso‑wy | kowalen‑cyjne spolaryzo‑wane |
CaO | |||||||||
CuO | |||||||||
AlIndeks dolny 22OIndeks dolny 33 | |||||||||
SiOIndeks dolny 22 | |||||||||
COIndeks dolny 22 | |||||||||
PIndeks dolny 44OIndeks dolny 1010 |
Załącznik 3
Wymień i napisz równania reakcji obrazujące trzy metody otrzymywania tlenku węgla (IV).
b) Zadanie domowe
1. Przeprowadzono doświadczenie pokazane na rysunku:
2. Podaj numery probówek w których zaobserwujesz przebieg reakcji i zapisz ich równania.
3. Podaj która z poniższych odpowiedzi zawiera grupę tlenków nie reagujących z wodą:
FeIndeks dolny 22OIndeks dolny 33, COIndeks dolny 22, SiOIndeks dolny 22, NOIndeks dolny 22
NIndeks dolny 22O, NO, CaO, CrOIndeks dolny 33
CO, NO, SIOIndeks dolny 22, CuO
NaIndeks dolny 22O, NOIndeks dolny 22, NO, CO
FeIndeks dolny 22OIndeks dolny 33, COIndeks dolny 22, CO, NO
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Przy mało sprawnej doświadczalnie grupie uczniów należy przygotować bardziej szczegółową kartę pracy w załączniku 2 lub wykonać doświadczenia w formie pokazu.