Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metadane scenariusza

Badanie wpływu detergentów na kiełkowanie nasion i wzrost rzeżuchy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna wpływ detergentów na rozwój nasion rzeżuchy,

  • wie, co to są detergenty,

  • wie, jak detergenty działają na rośliny w przyrodzie.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zaplanować i wykonać doświadczenie,

  • przedstawić wyniki prowadzonego doświadczenia,

  • dokonać interpretacji uzyskanych wyników,

  • ocenić zależność między ilością detergentu a wzrostem rzeżuchy,

  • formułować wnioski.

2. Metoda i forma pracy

metoda grupowo–laboratoryjna, dyskusja

3. Środki dydaktyczne

zestawy prowadzonych hodowli, karty obserwacji uczniów

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Wprowadzenie do tematu poprzez podanie definicji detergentu. Uczniowie wymieniają detergenty, których używają na co dzień.

b) Faza realizacyjna

Omówienie prowadzonych przez uczniów doświadczeń, obrazujących wpływ ilości detergentu na rozwój rzeżuchy oraz prezentacja wyników poszczególnych grup. Uczniowie tydzień przed planowanymi zajęciami zostali podzieleni na grupy. Każdy zespół przygotował w oparciu o kartę pracy (załącznik 1) pięć zestawów hodowlanych.

c) Faza podsumowująca

Zespoły otrzymują karty pracy (załącznik 2) i wykonują zawarte w nich zadania. Uczniowie przedstawiają na forum klasy swoje odpowiedzi.

5. Bibliografia

E. Dudek, E. Szedzianis, K. Tryl, Przyroda 6, Wiking, Wrocław 2000*.*

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Doświadczenie obrazujące wpływ ilości detergentu na rozwój rzeżuchy

Pomoce: nasiona rzeżuchy, wata, spodeczki, płyn do mycia naczyń, zakraplacz.

Przygotujcie roztwory wody z płynem do mycia naczyń:

I roztwór: 1 litr wody + 2 krople płynu.

II roztwór: 1 litr wody + 3 krople płynu.

III roztwór: 1 litr wody + 4 krople płynu.

IV roztwór: 1 litr wody + 5 kropli płynu.

Wykonajcie 5 zestawów hodowlanych:

I. Zestaw - kontrolny. Na spodeczku rozłożona wata, na niej 20 nasion rzeżuchy podlewanych przez 7 dni wodą z kranu. Cała hodowla osłonięta pojemnikiem po lodach, który chronić będzie nasiona przed wyschnięciem. Hodowla umieszczona jest na parapecie okna.

II. Zestaw. Hodowla przygotowana jak w zestawie I., nasiona podlewane są roztworem nr I.

III. Zestaw. Hodowla przygotowana jak w zestawie I, nasiona podlewane są roztworem nr II.

IV. Zestaw. Hodowla przygotowana jak w zestawie I, nasiona podlewane są roztworem nr III.

V. Zestaw. Hodowla przygotowana jak w zestawie I, nasiona podlewane roztworem nr IV.

Wyniki doświadczenia odnotujcie w karcie obserwacji.

Zestawienie wyników wszystkich hodowli:

DATA

ZESTAW I

ZESTAW II

ZESTAW III

ZESTAW IV

ZESTAW V

Ile nasion zakiełko‑wało

Wysokość roślin

Ile nasion zakiełko‑wało

Wysokość roślin

Ile nasion zakiełko‑wało

Wysokość roślin

Ile nasion zakiełko‑wało

Wysokość roślin

Ile nasion zakiełko‑wało

Wysokość roślin

Dokonajcie analizy prowadzonych przez siebie hodowli oraz wypełnijcie tabelkę zbiorczą.

ZESTAWY

I

II

III

IV

V

Ile średnio nasion zakiełkowało

Średnia wysokość rzeżuchy

Udzielcie odpowiedzi na następujące pytanie:

Jaki jest wpływ detergentów zawartych w płynie do mycia naczyń na kiełkowanie nasion i wzrost rzeżuchy?

………………………………………………………………………………………………………….

Na podstawie uzyskanych wyników przedstawcie zależność między wzrostem rzeżuchy a ilością płynu do mycia naczyń w poszczególnych zestawach.

wysokość

roślin

1 2 3 4 5 krople płynu na 1 litr wody

Załącznik 2.

Wykonaj zadania.

1. Niewielkie ilości detergentów przyśpieszają czy hamują wzrost roślin?

2. Jak nazywamy środki stosowane w rolnictwie w celu uzyskania lepszych plonów?..................

3. Uzasadnij słuszność stwierdzenia:

Detergenty znajdujące się w środkach czystości działają podobnie jak nawozy sztuczne.

…………………………………………………………………………………………………….

4. Ustal logiczny ciąg zdarzeń w zbiorniku wodnym.

  1. Rośliny w zbiorniku wodnym zaczynają gwałtownie rosnąć – zjawisko to nazywamy zakwitem.

  2. Nawozy sztuczne wraz z wodami gruntowymi docierają do zbiornika wodnego.

  3. Zwierzętom żyjącym w wodzie brakuje tlenu.

  4. Ze zbiornika ubywa wody, zbiornik zamienia się w podmokłą łąkę.

  5. Zbiornik wodny jest nadmiernie użyźniony.

  6. Obumierające szczątki roślin są rozkładane i dno zbiornika staje się jeszcze bardziej żyzne, zbiornik zarasta coraz większa ilością roślin.

Prawidłowy ciąg zdarzeń jest następujący: ………………………………………………………………

b) Zadanie domowe

1. Porozmawiaj z rodzicami i udziel odpowiedzi na następujące pytanie.

Ile środków czystości: płynu do mycia naczyń, proszków do prania, mydła, szamponu zużywa twoja rodzina w ciągu jednego miesiąca?

2. Podaj, co najmniej jeden sposób ograniczenia zużycia detergentów w twoim gospodarstwie domowym.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1DHuTsoXzbWK

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 135.29 KB w języku polskim
R1J4ADPZmkR3N

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 30.00 KB w języku polskim