Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Bądź świadomym pacjentem

Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, IV etap edukacyjny

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

6. Edukacja zdrowotna

6.2 Uczeń wyjaśnia, co oznacza odpowiedzialność za zdrowie własne i innych ludzi

6.7 Uczeń wyjaśnia, na czym polega samobadanie i samokontrola zdrowia oraz dlaczego należy poddawać się badaniom profilaktycznym w okresie całego życia

6.8 Uczeń wyjaśnia, co to znaczy być aktywnym pacjentem i jakie są podstawowe prawa pacjenta

Czas trwania projektu: 3 miesiące, luty – kwiecień

Uczestnicy projektu:

  • realizatorzy – uczniowie klasy II

  • beneficjenci – wszyscy uczniowie

Cele projektu

Uczeń: w zakresie wiadomości:

  • wie, na czym polega wykonywanie samobadania i samokontroli

  • wie, na czym polega bycie aktywnym pacjentem

  • zna podstawowe prawa pacjenta

w zakresie umiejętności:

  • współorganizuje apel szkolny

  • poszukuje i analizuje informacje

  • sprawnie komunikuje się z całym zespołem projektowym

  • organizuje szkolne konkursy

w zakresie postaw:

  • uświadamia sobie znaczenie działania na rzecz innych

  • rozumie, dlaczego trzeba poddawać się badaniom profilaktycznym w okresie całego życia

Liczba i wielkość zespołów uczniowskich:

Za realizację projektu są odpowiedzialni uczniowie z jednej klasy trzeciej, którzy dobierają się w 5 zespołów zadaniowych.

Zadania dla zespołów:

zespół I

  • zorganizowanie spotkania ze specjalistą – Rzecznikiem Praw Pacjenta

  • opracowanie sprawozdania ze spotkania

  • przygotowanie rekwizytów do realizacji scenek uczniowskich

zespół II

  • zorganizowanie dwóch konkursów tematycznych dla społeczności uczniowskiej:

    • Na projekt plakatu pt. „Profilaktyka w formie samobadania i samokontroli”

    • Na projekt ulotki informacyjnej pt. „Pacjent a zdrowie”

zespół III

  • przygotowanie scenek o charakterze informacyjnym pt. „Pacjent, służba zdrowia
    i dbałość o zdrowie”

  • przygotowanie do publikacji w gazetce szkolnej oraz na stronie internetowej szkoły artykułu nt. zdrowia, praw pacjenta, badań profilaktycznych, promocji samobadania
    i samokontroli zdrowia

zespół IV

  • przygotowanie wystąpienia, pt. „Bądź aktywnym pacjentem, dbaj o własne zdrowie!”, które będzie zaprezentowane podczas apelu na okoliczność Światowego Dnia Zdrowia

  • przygotowanie scenariusza apelu z okazji szkolnych obchodów Światowego Dnia Zdrowia

zespół V

  • przeprowadzenie apelu z okazji szkolnych obchodów Światowego Dnia Zdrowia

  • zaaranżowanie ekspozycji z najciekawszymi plakatami. Przygotowywanie bieżącej dokumentacji

Zadania wspólne:

  • Poszukiwanie odpowiedzi na pytania:

Co znaczą pojęcia – PACJENT, PRAWA PACJENTA, ZDROWIE

Co to oznacza być pacjentem?

Jakie prawa przysługują pacjentowi?

Jak wygląda opieka medyczna w Polsce?

  • Wytypowanie sposobów zbierania informacji: wykorzystanie zasobów biblioteki szkolnej i miejskiej, czytelni publicznych (źródła pisane i elektroniczne), wywiad
    z osobami, które mogą wyjaśnić powyższe kwestie (pielęgniarka, lekarz).

  • Przeprowadzenie apelu z okazji szkolnych obchodów Światowego Dnia Zdrowia

  • Dokumentacja wykonywanych zadań, przeprowadzanych konkursów, spotkań i apelu

Wstępny harmonogram działań:

zadania

odpowiedzialni

czas/terminy

  • Wyznaczenie klasy do projektu.

nauczyciel WF

luty

  • I spotkanie z grupą projektową:

  • zajęcia warsztatowe wprowadzające do pracy
    metodą projektu (temat, cele)

  • omówienie celu i założeń projektu

  • wstępny plan działania

  • wstępne zapoznanie uczniów z ich zadaniami

  • ustalenie formuły komunikowania się

  • tworzenie zespołów zadaniowych

  • przydział zadań poszczególnym zespołom.

nauczyciel WF, pielęgniarka,

nauczyciele: języka polskiego, biologii i informatyki, wychowawca klasy wytypowanej do udziału w projekcie

luty

45 min.

  • przygotowanie teoretyczne do projektu w zakresie problematycznych zagadnień – uczniowie dokonują analizy źródeł tekstowych i internetowych nt. struktury organizacyjnej służby zdrowia; aktów prawnych regulujących świadczenie usług zdrowotnych pacjentom; zbierają informację nt. praw i przywilejów pacjentów w Karcie Pacjenta. Poznają wytyczne Narodowego Funduszu Zdrowia oraz zasady funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej w Polsce.

wszyscy uczniowie

luty

  • II spotkanie z grupą projektową: zespoły uczniowskie przy wsparciu zespołu nauczycielskiego starają się znaleźć odpowiedź na pytania:
    Co znaczą pojęcia – ZDROWIE. PRAWA PACJENTA,

Co to oznacza być pacjentem?

Jakie prawa przysługują pacjentowi?

Jak wygląda opieka medyczna w Polsce?

Zespoły zdobywają informacje podczas rozmowy
z nauczycielem koordynatorem, pielęgniarką oraz resztą zespołu nauczycielskiego.

nauczyciel WF, pielęgniarka,

nauczyciel biologii, zespoły

luty

45 min.

  • Zespół I podejmuje zadanie:

  • zorganizowanie spotkania młodzieży szkolnej
    ze specjalistą: Rzecznikiem Praw Pacjenta. Wystąpienie gościa odbywa się w formie prelekcji dydaktyczno‑informacyjnej. Nauczyciel koordynator wspiera zespoły aranżując spotkanie
    z zaproszonym gościem, który zapoznaje zgromadzonych uczniów z podstawowymi prawami pacjenta w zakresie:

(1) prawo do ochrony zdrowia,

(2) prawo do świadczeń zdrowotnych,

(3) prawo do natychmiastowej pomocy medycznej,

(4) prawo pacjenta do intymności i poszanowania godności osobistej,

(5) prawo pacjenta do przystępnej informacji od lekarza nt. swojego stanu zdrowia,

(6) prawo do wyrażenia zgody lub podjęcia decyzji odmownej na wykonanie badania,

(7) prawo do hospitalizacji i wyżywienia
w zakładach opieki zdrowotnej,

(8) prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego,

(9) prawo do opieki duszpasterskiej,

(10) prawo do wskazania osoby upoważnionej, która będzie reprezentować pacjenta,

(11) prawo dostępu do dokumentacji medycznej,

(12) prawo do ochrony danych osobowych
i dokumentacji medycznej pacjenta,

(13) prawo do dostępu do informacji o prawach pacjenta,

(14) prawo do złożenia skargi na personel medyczny.

nauczyciel WF,

zespół I

marzec‑kwiecień

  • Zespół II podejmuje zadanie:

  • zorganizowanie 2 konkursów tematycznych – dla społeczności uczniowskiej swojej szkoły:

[1] Na projekt plakatu pt. „Profilaktyka w formie samobadania i samokontroli”,

[2] Na projekt ulotki informacyjnej pt.
„Pacjent a zdrowie”.

Najlepsze prace zostaną wykorzystane podczas apelu z okazji Światowego Dnia Zdrowia.

Zespół II

  • Zespół III podejmuje zadanie:

  • przygotowanie scenek o charakterze informacyjnym , pt. „Pacjent, służba zdrowia i dbałość o zdrowie” – zespoły przy pomocy nauczycieli reżyserują scenki, dotyczące relacji zachodzących między pacjentem a służbą zdrowia, np.: jak się zarejestrować do lekarza, jak się odbywa przyjęcie do lekarza, jakie są podstawowe specjalizacje lekarskie i świadczony zasób usług medycznych czy też jakie są niezbędne dokumenty dla pacjenta (karta pacjenta, skierowanie do specjalisty, recepta itd.). Scenki maja pełnić funkcje instruktażową.

Zespół III

  • Zespół IV podejmuje zadania:

  • przygotowanie wystąpienia, pt. „Bądź aktywnym pacjentem, dbaj o własne zdrowie!”, które będzie zaprezentowane podczas apelu na okoliczność Światowego Dnia Zdrowia –przygotowuje tekst wystąpienia, wybierając najistotniejsze zagadnienia. Zespół współpracuje z nauczycielem języka polskiego.

  • przygotowanie scenariusza apelu z okazji szkolnych obchodów Światowego Dnia Zdrowia – Zespół opracowuje scenariusz przebiegu imprezy, który konsultuje z nauczycielem języka polskiego i biologii, a następnie dają do akceptacji nauczycielowi koordynatorowi.

Zespół IV nauczyciel języka polskiego, biologii

nauczyciel WF

  • III spotkanie z grupą projektową:

  • nauczyciel koordynator sprawdza jakość
    i terminowość realizacji poszczególnych zadań wykonywanych przez zespoły. Odprawa, ostatnie ustalenia organizacyjne przed apelem. Wydrukowanie pomocniczych dokumentów pod nadzorem nauczyciela informatyki.

nauczyciel WF, nauczyciel informatyki, zespoły

marzec, II połowa,
45 min.

  • Zespół V podejmuje zadanie:

  • przeprowadzenie apelu z okazji szkolnych obchodów Światowego Dnia Zdrowia zgodnie
    z wytycznymi zawartymi w scenariuszu. Zespół przygotowuje salę gimnastyczną do apelu, zapewnia nagłośnienie, prowadzi imprezę

  • Zespół III przedstawia w ramach apelu przygotowane wcześniej scenki

  • Zespół I przedstawia raport ze spotkania ze specjalistą

  • Zespół II przedstawia wyniki konkursów tematycznych

  • Zespół IV przedstawia wystąpienie pt. „Bądź aktywnym pacjentem, dbaj o własne zdrowie!”

nauczyciel WF, zespół V,

zespół I,

zespół II,

zespół III,

zespół IV

kwiecień

  • Zespół V podejmuje zadanie:

  • przygotowanie ekspozycji z najlepszymi pracami konkursowymi, rozdanie ulotek informacyjnych

zespół V

kwiecień

  • Zespół III podejmuje zadanie:

  • opracowanie artykułu do gazetki szkolnej oraz na stronę internetową szkoły nt. zdrowia, praw pacjenta, badań profilaktycznych, promocji samobadania i samokontroli zdrowia

zespół III,

nauczyciel WF,

nauczyciel informatyki

kwiecień

  • Podsumowanie projektu:

  • nauczyciel koordynator wraz z zespołem nauczycielskim podsumowując realizację projektu składa podziękowania za współpracę. Nauczyciele wspierający, mogą wyróżnić uczestników zespołów oceną ze swojego przedmiotu; wyciągnięcie wniosków na przyszłość.

nauczyciel WF, pielęgniarka, nauczyciele wspierający, wszystkie zespoły

kwiecień

45 min.

RqV0AQFLYxQU6

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 103.00 KB w języku polskim
R1PSYPQtJ7QSG

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 50.48 KB w języku polskim