Bądź świadomym pacjentem
Bądź świadomym pacjentem
Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, IV etap edukacyjny
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
6. Edukacja zdrowotna
6.2 Uczeń wyjaśnia, co oznacza odpowiedzialność za zdrowie własne i innych ludzi
6.7 Uczeń wyjaśnia, na czym polega samobadanie i samokontrola zdrowia oraz dlaczego należy poddawać się badaniom profilaktycznym w okresie całego życia
6.8 Uczeń wyjaśnia, co to znaczy być aktywnym pacjentem i jakie są podstawowe prawa pacjenta
Czas trwania projektu: 3 miesiące, luty – kwiecień
Uczestnicy projektu:
realizatorzy – uczniowie klasy II
beneficjenci – wszyscy uczniowie
Cele projektu
Uczeń: w zakresie wiadomości:
wie, na czym polega wykonywanie samobadania i samokontroli
wie, na czym polega bycie aktywnym pacjentem
zna podstawowe prawa pacjenta
w zakresie umiejętności:
współorganizuje apel szkolny
poszukuje i analizuje informacje
sprawnie komunikuje się z całym zespołem projektowym
organizuje szkolne konkursy
w zakresie postaw:
uświadamia sobie znaczenie działania na rzecz innych
rozumie, dlaczego trzeba poddawać się badaniom profilaktycznym w okresie całego życia
Liczba i wielkość zespołów uczniowskich:
Za realizację projektu są odpowiedzialni uczniowie z jednej klasy trzeciej, którzy dobierają się w 5 zespołów zadaniowych.
Zadania dla zespołów:
zespół I
zorganizowanie spotkania ze specjalistą – Rzecznikiem Praw Pacjenta
opracowanie sprawozdania ze spotkania
przygotowanie rekwizytów do realizacji scenek uczniowskich
zespół II
zorganizowanie dwóch konkursów tematycznych dla społeczności uczniowskiej:
Na projekt plakatu pt. „Profilaktyka w formie samobadania i samokontroli”
Na projekt ulotki informacyjnej pt. „Pacjent a zdrowie”
zespół III
przygotowanie scenek o charakterze informacyjnym pt. „Pacjent, służba zdrowia
i dbałość o zdrowie”przygotowanie do publikacji w gazetce szkolnej oraz na stronie internetowej szkoły artykułu nt. zdrowia, praw pacjenta, badań profilaktycznych, promocji samobadania
i samokontroli zdrowia
zespół IV
przygotowanie wystąpienia, pt. „Bądź aktywnym pacjentem, dbaj o własne zdrowie!”, które będzie zaprezentowane podczas apelu na okoliczność Światowego Dnia Zdrowia
przygotowanie scenariusza apelu z okazji szkolnych obchodów Światowego Dnia Zdrowia
zespół V
przeprowadzenie apelu z okazji szkolnych obchodów Światowego Dnia Zdrowia
zaaranżowanie ekspozycji z najciekawszymi plakatami. Przygotowywanie bieżącej dokumentacji
Zadania wspólne:
Poszukiwanie odpowiedzi na pytania:
Co znaczą pojęcia – PACJENT, PRAWA PACJENTA, ZDROWIE
Co to oznacza być pacjentem?
Jakie prawa przysługują pacjentowi?
Jak wygląda opieka medyczna w Polsce?
Wytypowanie sposobów zbierania informacji: wykorzystanie zasobów biblioteki szkolnej i miejskiej, czytelni publicznych (źródła pisane i elektroniczne), wywiad
z osobami, które mogą wyjaśnić powyższe kwestie (pielęgniarka, lekarz).Przeprowadzenie apelu z okazji szkolnych obchodów Światowego Dnia Zdrowia
Dokumentacja wykonywanych zadań, przeprowadzanych konkursów, spotkań i apelu
Wstępny harmonogram działań:
zadania | odpowiedzialni | czas/terminy |
| nauczyciel WF | luty |
| nauczyciel WF, pielęgniarka, nauczyciele: języka polskiego, biologii i informatyki, wychowawca klasy wytypowanej do udziału w projekcie | luty 45 min. |
| wszyscy uczniowie | luty |
Co to oznacza być pacjentem? Jakie prawa przysługują pacjentowi? Jak wygląda opieka medyczna w Polsce? Zespoły zdobywają informacje podczas rozmowy | nauczyciel WF, pielęgniarka, nauczyciel biologii, zespoły | luty 45 min. |
(1) prawo do ochrony zdrowia, (2) prawo do świadczeń zdrowotnych, (3) prawo do natychmiastowej pomocy medycznej, (4) prawo pacjenta do intymności i poszanowania godności osobistej, (5) prawo pacjenta do przystępnej informacji od lekarza nt. swojego stanu zdrowia, (6) prawo do wyrażenia zgody lub podjęcia decyzji odmownej na wykonanie badania, (7) prawo do hospitalizacji i wyżywienia (8) prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego, (9) prawo do opieki duszpasterskiej, (10) prawo do wskazania osoby upoważnionej, która będzie reprezentować pacjenta, (11) prawo dostępu do dokumentacji medycznej, (12) prawo do ochrony danych osobowych (13) prawo do dostępu do informacji o prawach pacjenta, (14) prawo do złożenia skargi na personel medyczny. | nauczyciel WF, zespół I | marzec‑kwiecień |
[1] Na projekt plakatu pt. „Profilaktyka w formie samobadania i samokontroli”, [2] Na projekt ulotki informacyjnej pt. Najlepsze prace zostaną wykorzystane podczas apelu z okazji Światowego Dnia Zdrowia. | Zespół II | |
| Zespół III | |
| Zespół IV nauczyciel języka polskiego, biologii nauczyciel WF | |
| nauczyciel WF, nauczyciel informatyki, zespoły | marzec, II połowa, |
| nauczyciel WF, zespół V, zespół I, zespół II, zespół III, zespół IV | kwiecień |
| zespół V | kwiecień |
| zespół III, nauczyciel WF, nauczyciel informatyki | kwiecień |
| nauczyciel WF, pielęgniarka, nauczyciele wspierający, wszystkie zespoły | kwiecień 45 min. |