Bajka czy nie bajka?
Odczytaj i zapisz poniżej synonimy słowa kłótnia, które zostały ukryte w podanym ciągu liter.
konfliktnieporozumienieniesnaskawaśńswarazwadasprzeczkautarczkaspórzatarg
Spośród podanych cech wybierz te, które mogą zaognić konflikt. Jeśli nie znasz znaczenia któregoś z podanych słów, sprawdź je w słowniku języka polskiego.
- zapalczywość
- opanowanie
- rozsądek
- zarozumiałość
- ustępliwość
- wybuchowość
- zawziętość
- tolerancja
- zacietrzewienie
Spośród cech podanych w ćwiczeniu 3. wybierz te, których posiadanie pomaga zażegnać spór. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Podaj nazwy uczuć, które mogą towarzyszyć świadkowi kłótni innych osób.
Podaj nazwy uczuć, które mogą towarzyszyć świadkowi kłótni innych osób.

Ignacy Krasicki
- wybitny polski poeta i publicysta. Pochodził ze zubożałej rodziny magnackiej. Studiował we Lwowie, w Rzymie i Warszawie. Był biskupem warmińskim i przyjacielem króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Uczestniczył w tzw. obiadach czwartkowychobiadach czwartkowych odbywających się na dworze królewskim. Współredagował pierwsze w kraju nowoczesne pismo 'Monitor'. Do jego najsłynniejszych utworów należą: Hymn do miłości ojczyzny, Bajki i przypowieści, Monachomachia, Satyry i pierwsza polska powieść Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki.
WilczkiPstry jeden, czarny drugi, a bury najmniejszy,
Trzy wilczki wadziły sięwadziły się, który z nich piękniejszy.
Mówił pierwszy: 'Ja rzadki!'
Mówił drugi: 'Ja gładki!'
Mówił trzeci: 'Ja taki, jak i pani matka!'
Trwała zwadkazwadka.
Wtem wilczyca nadbiegła;
Gdy w niezgodzie postrzegła:
'Cóż to – rzecze – same w lesie
Wadzicie się!'
Więc one w powieść, jak się rzecz działa.
Gdy wysłuchała:
'Idzie tu wam o skórę – rzekła – miłe dzieci,
Która zdobi, która szpeciszpeci.
Nasłuchałam się tego już to razy kilka,
Nie przystoiNie przystoi to na wilka
Wcale.
Ale,
Jak będziecie tak w kupie
Dysputować sięDysputować się, głupie,
Wiecie, kto nie zbłądzi?
Oto strzelec was pozwiepozwie, a kuśnierzkuśnierz osądziosądzi'.Źródło: Ignacy Krasicki, Wilczki, [w:] tegoż, Bajki, Warszawa 1970, s. 46.
Przeczytaj wiersz raz jeszcze, zwracając uwagę na jego budowę i wykonaj kolejne ćwiczenie.
Ignacy Krasicki 'Wilczki'
Pstry jeden, czarny drugi, a bury najmniejszy,/
Trzy wilczki wadziły się, który z nich piękniejszy./
Mówił pierwszy: 'Ja rzadki!'/
Mówił drugi: 'Ja gładki!'/
Mówił trzeci: 'Ja taki, jak i pani matka!'/
Trwała zwadka./
Wtem wilczyca nadbiegła;/
Gdy w niezgodzie postrzegła:/
'Cóż to – rzecze – same w lesie/
Wadzicie się!'/
Więc one w powieść, jak się rzecz działa./
Gdy wysłuchała:/
'Idzie tu wam o skórę – rzekła – miłe dzieci,/
Która zdobi, która szpeci./
Nasłuchałam się tego już to razy kilka,/
Nie przystoi to na wilka/
Wcale./
Ale,/
Jak będziecie tak w kupie/
Dysputować się, głupie,/
Wiecie, kto nie zbłądzi?/
Oto strzelec was pozwie, a kuśnierz osądzi'.//
Uzupełnij definicję.
zwierzęta, czytelnika, zając, krótka, długa, lis, nauczyć, pies, widza, wzruszyć, wilk
Bajka to .................... historyjka (często pisana wierszem). Występują w niej ...................., przedmioty lub rośliny, które zachowują się jak ludzie (czasem pojawiają się także sami ludzie). W bajkach .................... jest tchórzliwy, .................... – sprytny, przebiegły, .................... – zły itp. Bajkowa historia ma .................... czegoś ...................., dlatego występuje w niej morał.
Zastanów się i odpowiedz, jakie przesłanie ma utwór Ignacego Krasickiego i czy ma ono charakter uniwersalny. Uzasadnij swoją odpowiedź.