Bajka czy nie bajka?

Odczytaj synonimy słowa kłótnia, które zostały ukryte w podanym ciągu liter. Wpisz je tutaj lub do zeszytu.
konfliktnieporozumienieniesnaskiwaśńswaryzwadasprzeczkautarczkaspórzatarg
Spośród podanych cech wybierz te, które mogą zaognić konflikt. Jeśli nie znasz znaczenia któregoś z podanych słów, sprawdź je w słowniku języka polskiego.
- zapalczywość
- opanowanie
- rozsądek
- zarozumiałość
- ustępliwość
- wybuchowość
- zawziętość
- tolerancja
- zacietrzewienie
Które cechy spośród podanych w poprzednim ćwiczeniu pomagają rozstrzygnąć spór? Uzasadnij odpowiedź.
Jakie uczucia towarzyszą osobom, które są świadkami kłótni, lecz w niej nie uczestniczą? Zapisz swoje refleksje w kilku zdaniach tutaj lub w zeszycie.
WilczkiPstry jeden, czarny drugi, a bury najmniejszy,
Trzy wilczki wadziły sięwadziły się, który z nich piękniejszy.
Mówił pierwszy: „Ja rzadki!”
Mówił drugi: „Ja gładki!”
Mówił trzeci: „Ja taki, jak i pani matka!”
Trwała zwadka.
Wtem wilczyca nadbiegła;
Gdy w niezgodzie postrzegła:
”Cóż to – rzecze – same w lesie
Wadzicie się!”
Więc one w powieść, jak się rzecz działa.
Gdy wysłuchała:
”Idzie tu wam o skórę – rzekła – miłe dzieci,
Która zdobi, która szpeci.
Nasłuchałam się tego już to razy kilka,
Nie przystoi to na wilka
Wcale.
Ale,
Jak będziecie tak w kupie
Dysputować sięDysputować się, głupie,
Wiecie, kto nie zbłądzi?
Oto strzelec was pozwie, a kuśnierzkuśnierz osądzi”.Ignacy Krasicki, Wilczki, [w:] tegoż, Bajki, Warszawa 1970, s. 46.
1. Bajarze Przygotujcie się do opowiadania historii przedstawionej w utworze pt. „Wilczki”.
Zgromadźcie potrzebne informacje:
Kim są bohaterowie historii?
W jakiej sytuacji poznajemy bohaterów?
Czego dotyczy spór między bohaterami?
Gdzie rozgrywa się spór?
Dzięki czemu spór zostaje rozstrzygnięty?
Opowiedzcie sytuację przedstawioną w utworze. Rozbudujcie tło zdarzeń, przedstawcie przyczyny i skutki konfliktu między bohaterami.
2. Moraliści Czego uczy nas utwór Ignacego Krasickiego? Porozmawiajcie i sformułujcie morał.
3. Analitycy Zbadajcie budowę utworu. Zastnówcie się i odpowiedzcie na pytania:
Czy wiersz jest zbudowany ze strof?
Czy ma rymy?
Czy wersy są takiej samej długości?
Ile jest sylab w każdym wersie?
Czemu służy taka budowa utworu? W czym pomaga czytelnikowi?
4. Aktorzy Przygotujcie głosową interpretację utworu. W tym celu:
przydzielcie role,
przećwiczcie dykcję, właściwą intonację,
zaplanujcie ruch postaci na scenie, kostiumy, scenografię.
Zainscenizujcie utwór Ignacego Krasickiego.
5. Poeci Jakie cechy ludzkie zostały przypisane zwierzętom w utworze pt. „Wilczki”?
Nazwijcie cechy zwierząt. Rozpoznajcie środek poetycki, który dominuje w utworze.
Uzupełnij definicję.
lis, wilk, zwierzęta, krótka, zając, wzruszyć, długa, nauczyć, widza, czytelnika, pies
Bajka to .................... historyjka (często pisana wierszem). Występują w niej ...................., przedmioty lub rośliny, które zachowują się jak ludzie (czasem pojawiają się także sami ludzie). W bajkach .................... jest tchórzliwy, .................... – sprytny, przebiegły, .................... – zły itp. Bajkowa historia ma .................... czegoś ...................., dlatego występuje w niej morał.
Udowodnij, że utwór Ignacego Krasickiego to bajka. Zapisz swoje uzasadnienie tutaj lub w zeszycie.
Przygotuj krótką notkę biograficzną o Ignacym Krasickim. Zapisz ją tutaj lub w zeszycie.