Bajkowy świat
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości Uczeń:
zna zasady pisowni wielkiej litery w nazwiskach i tytułach bajek
zna pojęcie sumy i składnika
wie, kim był H.Ch.Andersen
Umiejętności Uczeń:
potrafi wymienić kilka tytułów bajek H.Ch.Andersena
umie poprawnie odtworzyć przebieg zdarzeń w utworze
umie poprawnie podzielić tekst na zdania i wyrazy oraz zapisać go
potrafi dokonać skojarzeń w zakresie połączenia charakterystycznego przedmiotu pochodzącego z bajki z jej tytułem
potrafi wyodrębnić w działaniu składniki i sumę
Metody pracy
ćwiczebna
ekspresji twórczej
ekspresji artystycznej
drama
problemowa
dyskusja
Środki dydaktyczne
tekst bajki
przedmioty związane z różnymi bajkami
kredki
ilustracje różnych bajkowych postaci
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel wita uczniów i zaprasza ich do zaczarowanej krainy baśni, w której spotkają się z różnymi bohaterami bajek, a ilustracje przedstawiające te postaci są ukryte w sali.
Uczniowie wyszukują w sali ukryte ilustracje i powracają do kręgu.
Rozmowa dotycząca ulubionych bohaterów bajek. Przykładowe pytania nauczyciela:
Jakie są wasze ulubione bajki?
Jaka jest wasza ulubiona bajka?
Których bajek zakończenie zmienilibyście?
Wolicie czytać czy oglądać bajki? Dlaczego?
Nauczyciel uczniów na kilkuosobowe zespoły. Zadaniem grup jest przygotowanie kilkuzdaniowej odpowiedzi na pytanie „Dlaczego dzieci i dorośli lubią bajki?”
Po 10 minutach uczniowie prezentują efekty pracy. Nauczyciel zapisuje odpowiedzi i łączy te, które są wspólne, uwypuklając oryginalne.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zaprasza uczniów do poznania kolejnej baśni, a jej autora uczniowie poznają po podzieleniu zdań na wyrazy. (załącznik)
Przypomnienie zasad pisowni wielkiej litery w tytułach książek bajek i nazwisk
Prowadzący czyta bajkę J.Ch.Andersena „Latający kufer” lub uczniowie wysłuchują jej z taśmy magnetofonowej.
Każdy uczeń otrzymuje paski papieru z planem wydarzeń. Uczniowie w parach lub samodzielnie układają go chronologicznie, a po sprawdzeniu poprawności przez nauczyciela starannie przepisują go do zeszytu (załącznik)
Przerwa śródlekcyjna – uczniowie poruszają się swobodnie po sali na hasło – BAJKA - uczniowie wcielają się w wybraną przez siebie postać z bajki i naśladują jej gesty, ruchy itp.
Nauczyciel rysuje na tablicy 10 złotych królewskich koron w jednym zbiorze i 7 srebnych koron w drugim.
Zapisuje działanie 10 + 7 = ....
Tłumaczy dzieciom, że liczby, które dodajemy to składniki, a wynik dodawania to suma.
Uczniowie przerysowują zbiory z tablicy i podobnie jak nauczyciel, opisują składniki i sumę.
Uczniowie w celu utrwalenia wiadomości kolejno rozwiązują zadania (załącznik)
Przerwa śródlekcyjna – zabawa w berka.
Piszemy bajkę.
Każdy uczeń kolejno siedząc w kręgu losuje z kapelusza słowo, które wykorzysta do wymyślenia zdania. Zdania poszczególnych uczniów muszą tworzyć sensowną całość, by w ten sposób powstała bajka.
Przykładowe wyrazy:
Smok, czarodziej, burza, chmury, chatka, róża, góra, miecz, drzewo, kot, łańcuch, serce, deszcz, noc, śpiew ptakówKażde zdanie nauczyciel zapisuje na tablicy
Nauczyciel wraz z uczniami poprawia błędy stylistyczne, chętni uczniowie dopisują dodatkowe zdania.
Podział uczniów na trzy zespoły. Pierwszy pięknie przepisze bajkę na ozdobionej przez siebie kartce. Drugi wykona ilustrację. Trzeci przygotuje inscenizację bajki.
Prezentacja efektów pracy
Faza podsumowująca
Nauczyciel kładzie na podłodze kilka przedmiotów takich jak:
But, pantofelek, jabłko, korona, igła, kuferek, zapałki, lusterko, ziarenko grochu, piernik itp.
Zadanie uczniów polega na odgadnięciu z jakimi bajkami są związane te przedmioty.
Bibliografia
J.Hanisz, Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. matematyka. Część 1., WSiP 2004r.
B.Miłosz, „Baśnie Andersena”, DOM WYDAWNICZY „Jota”, Warszawa 1990r.
Załączniki
Podziel tekst na wyrazy i zdania, a następnie zapisz je w zeszycie.
HANSCHRYSTIANANDERSENJESTZNANYMNAŚWIECIEBAJKOPISARZEMJEGOZNANEBAŚNIETOCALINECZKABRZYDKIEKACZĄTKOIDZIEWCZYNKAZZAPAŁKAMI.Wydarzenia w baśni „Latający kufer”
Oblicz:
Sumę liczb 12 i 4 .......................................
Sumę liczb 7 i 9 .......................................
Sumę liczb 5 i 8 .......................................
Sumę liczb 11 i 3 .......................................
Sumę liczb 3, 8 i 6 ......................................
Sumę liczb 2, 9,i 7 ......................................Zapisz liczbę 15, jako sumę trzech składników.
15 = 5 + 5 + 5
15 = .... + .... + ....
15 = ....................
15 = ....................Zadanie domowe
Napisz w kilku zdaniach odpowiedź na pytanie:
„Gdyby czarodziej mógłby zamienić cię w jednego z bohaterów wybranej przez ciebie bajki, to kim byś został i dlaczego?”
Czas trwania lekcji 4 godziny lekcyjne