Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń:

      • zna zasady pisowni wielkiej litery w nazwiskach i tytułach bajek

      • zna pojęcie sumy i składnika

      • wie, kim był H.Ch.Andersen

    2. Umiejętności Uczeń:

      • potrafi wymienić kilka tytułów bajek H.Ch.Andersena

      • umie poprawnie odtworzyć przebieg zdarzeń w utworze

      • umie poprawnie podzielić tekst na zdania i wyrazy oraz zapisać go

      • potrafi dokonać skojarzeń w zakresie połączenia charakterystycznego przedmiotu pochodzącego z bajki z jej tytułem

      • potrafi wyodrębnić w działaniu składniki i sumę

  2. Metody pracy

    • ćwiczebna

    • ekspresji twórczej

    • ekspresji artystycznej

    • drama

    • problemowa

    • dyskusja

  3. Środki dydaktyczne

    • tekst bajki

    • przedmioty związane z różnymi bajkami

    • kredki

    • ilustracje różnych bajkowych postaci

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Nauczyciel wita uczniów i zaprasza ich do zaczarowanej krainy baśni, w której spotkają się z różnymi bohaterami bajek, a ilustracje przedstawiające te postaci są ukryte w sali.

      2. Uczniowie wyszukują w sali ukryte ilustracje i powracają do kręgu.

      3. Rozmowa dotycząca ulubionych bohaterów bajek. Przykładowe pytania nauczyciela:

        • Jakie są wasze ulubione bajki?

        • Jaka jest wasza ulubiona bajka?

        • Których bajek zakończenie zmienilibyście?

        • Wolicie czytać czy oglądać bajki? Dlaczego?

      4. Nauczyciel uczniów na kilkuosobowe zespoły. Zadaniem grup jest przygotowanie kilkuzdaniowej odpowiedzi na pytanie „Dlaczego dzieci i dorośli lubią bajki?”

      5. Po 10 minutach uczniowie prezentują efekty pracy. Nauczyciel zapisuje odpowiedzi i łączy te, które są wspólne, uwypuklając oryginalne.

    2. Faza realizacyjna

      1. Nauczyciel zaprasza uczniów do poznania kolejnej baśni, a jej autora uczniowie poznają po podzieleniu zdań na wyrazy. (załącznik)

        • Przypomnienie zasad pisowni wielkiej litery w tytułach książek bajek i nazwisk

      2. Prowadzący czyta bajkę J.Ch.Andersena „Latający kufer” lub uczniowie wysłuchują jej z taśmy magnetofonowej.

      3. Każdy uczeń otrzymuje paski papieru z planem wydarzeń. Uczniowie w parach lub samodzielnie układają go chronologicznie, a po sprawdzeniu poprawności przez nauczyciela starannie przepisują go do zeszytu (załącznik)

      4. Przerwa śródlekcyjna – uczniowie poruszają się swobodnie po sali na hasło – BAJKA - uczniowie wcielają się w wybraną przez siebie postać z bajki i naśladują jej gesty, ruchy itp.

      5. Nauczyciel rysuje na tablicy 10 złotych królewskich koron w jednym zbiorze i 7 srebnych koron w drugim.

        • Zapisuje działanie 10 + 7 = ....

        • Tłumaczy dzieciom, że liczby, które dodajemy to składniki, a wynik dodawania to suma.

        • Uczniowie przerysowują zbiory z tablicy i podobnie jak nauczyciel, opisują składniki i sumę.

      6. Uczniowie w celu utrwalenia wiadomości kolejno rozwiązują zadania (załącznik)

      7. Przerwa śródlekcyjna – zabawa w berka.

      8. Piszemy bajkę.

        • Każdy uczeń kolejno siedząc w kręgu losuje z kapelusza słowo, które wykorzysta do wymyślenia zdania. Zdania poszczególnych uczniów muszą tworzyć sensowną całość, by w ten sposób powstała bajka.
          Przykładowe wyrazy:
          Smok, czarodziej, burza, chmury, chatka, róża, góra, miecz, drzewo, kot, łańcuch, serce, deszcz, noc, śpiew ptaków

        • Każde zdanie nauczyciel zapisuje na tablicy

        • Nauczyciel wraz z uczniami poprawia błędy stylistyczne, chętni uczniowie dopisują dodatkowe zdania.

        • Podział uczniów na trzy zespoły. Pierwszy pięknie przepisze bajkę na ozdobionej przez siebie kartce. Drugi wykona ilustrację. Trzeci przygotuje inscenizację bajki.

        • Prezentacja efektów pracy

    3. Faza podsumowująca

      1. Nauczyciel kładzie na podłodze kilka przedmiotów takich jak:
        But, pantofelek, jabłko, korona, igła, kuferek, zapałki, lusterko, ziarenko grochu, piernik itp.
        Zadanie uczniów polega na odgadnięciu z jakimi bajkami są związane te przedmioty.

  5. Bibliografia

    1. J.Hanisz, Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. matematyka. Część 1., WSiP 2004r.

    2. B.Miłosz, „Baśnie Andersena”, DOM WYDAWNICZY „Jota”, Warszawa 1990r.

  6. Załączniki

    1. Podziel tekst na wyrazy i zdania, a następnie zapisz je w zeszycie.
      HANSCHRYSTIANANDERSENJESTZNANYMNAŚWIECIEBAJKOPISARZEMJEGOZNANEBAŚNIETOCALINECZKABRZYDKIEKACZĄTKOIDZIEWCZYNKAZZAPAŁKAMI.

    2. Wydarzenia w baśni „Latający kufer”

    3. Oblicz:
      Sumę liczb 12 i 4 .......................................
      Sumę liczb 7 i 9 .......................................
      Sumę liczb 5 i 8 .......................................
      Sumę liczb 11 i 3 .......................................
      Sumę liczb 3, 8 i 6 ......................................
      Sumę liczb 2, 9,i 7 ......................................

    4. Zapisz liczbę 15, jako sumę trzech składników.
      15 = 5 + 5 + 5
      15 = .... + .... + ....
      15 = ....................
      15 = ....................

    5. Zadanie domowe
      Napisz w kilku zdaniach odpowiedź na pytanie:
      „Gdyby czarodziej mógłby zamienić cię w jednego z bohaterów wybranej przez ciebie bajki, to kim byś został i dlaczego?”

  7. Czas trwania lekcji 4 godziny lekcyjne

R1ZGPwh7aWb8w

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 54.19 KB w języku polskim
RznrHrpwa0Hfm

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.00 KB w języku polskim