Ważne daty
1872‑1929 – lata życia Sergiusza Diagilewa
1909 – założenie Baletów Rosyjskich
1910 – premiera baletu Ognisty ptak (muzyka: Igor Strawiński/Libretto i choreografia: Michaił Fokin)
1911 – premiera burleski Pietruszka (muzyka: Igor Strawiński/LibrettoLibrettoi choreografia: Michaił Fokin)
1912 – premiera poematu symfonicznego Popołudnie fauna (muzyka: Claude Debussy/Libretto i choreografia: Wacław Niżyński)
1912 – premiera baletu Dafnis i Chloe (muzyka: Maurice Ravel/Libretto i choreografia: Michaił Fokin)
1913 – pierwsze wystawienie baletu Święto wiosny (muzyka: Igor Strawiński/Libretto: Wacław Niżyński)
1917 – premiera baletu Parade (muzyka: Eric Satie/choreografia: Leonide Massine)
1919 – pierwszy pokaz baletu Trójgraniasty kapelusz (muzyka: Manuel de Falla/choreografia: Leonide Massine)
1920 – powstaje suita baletowa Pulcinella (muzyka: Igor Strawiński/ choreografia: Leonide Massine)
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka
8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: neoklasycyzm;
3) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów: Claude Debussy, Maurice Ravel, Aleksander Skriabin, Arnold Schönberg, Siergiej Prokofiew, Igor Strawiński, Béla Bartók, Siergiej Rachmaninow, Dymitr Szostakowicz, Manuel de Falla, George Gershwin, John Cage, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, Karheinz Stockhausen, Steve Reich, Gerard Grisey, Kaija Saariaho, Thomas Adès i in.;
4) omawia polską muzykę XX wieku i jej twórców, dokonując klasyfikacji zgodnie ze stylami i kierunkami: Grażyna Bacewicz,
5) zna pojęcia: skala całotonowa, atonalność, technika dwunastotonowa (dodekafonia), seria, polirytmia, polimetria, politonalność, klaster.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych,
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.
charakteryzować sztukę baletową;
określać działalność tzw. Baletów Rosyjskich;
charakteryzować znaczenie działalności zespołu Diagilewa dla rewolucyjnych zmian w muzyce pierwszych dziesięcioleci XX wieku.
Sergiusz Diagilew
Audibook pt. Balety Rosyjskie
Zadania
Połącz kompozytorów z utworami.
Piotr Czajkowski | |
Manuel de Falla | |
Igor Strawiński | |
Maurice Ravel |
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Słownik pojeć
widowisko teatralne z muzyką, w którym uczucia i emocje wyrażane są tańcem
kierunek w literaturze sztuce końca XIX wieku i pierwszych dekad XX stulecia polegający na uwypukleniu roli emocji i wyrazistości uczuć
kierunek literaturze i sztuce pierwszych dziesięcioleci XX wieku, odrzucający tradycję i nadający artyście rolę przewodnika duchowego
pochodzący z Francji szybki taniec utrzymany w dwudzielnym metrum
kierunek w sztukach plastycznych pierwszych dziesięcioleci XX wieku zwracający uwagę na rolę figur geometrycznych jako elementów kompozycyjnych
tekst będący podstawą muzycznych dzieł scenicznych
sceniczne dzieło wokalno‑instrumentalne, w którym muzyka współgra z librettem
kierunek w literaturze i sztuce polegający wprowadzeniu do wytworów sztuki elementów kultur egzotycznych
pochodzący prawdopodobnie z Czech szybki taniec ludowy utrzymany w dwudzielnym metrum
kierunek literaturze i sztuce zapoczątkowany w latach dwudziestych XX wieku odwołujący się do nadrealności, siły wyobraźni, odrealnienia rzeczywistości
wywodzący się z Niemiec taniec wirowy utrzymany w trójdzielnym metrum
Źródło:
Słownik języka polskiego PWN
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
Encyklopedia Sławnych Ludzi, Oxford Junior, wyd. Delta, Warszawa 1994.
Richard Buckle, Diagilew, PWM, Kraków, 2014