Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Balladyna Juliusza Słowackiego jako przykład dramatu scenicznego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna definicje terminów: dialog, didaskalia, monolog,

  • wymienia cechy dramatu,

  • wie, do czego służą didaskalia.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • czytać tekst z podziałem na role,

  • rozpoznać i wskazać w tekście dramatu elementy tworzące jego strukturę,

  • interpretować zachowanie bohaterów utworu,

  • dokonać charakterystyki postaci,

  • odegrać scenę dramatu,

  • czytać tekst literacki z właściwą dykcją, intonacją, akcentem,

  • poprawnie posługiwać się formą dialogu i monologu.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, podająca, praca w grupach, drama, pytania pomocnicze, ćwiczenia dykcji.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik do kształcenia literackiego, rekwizyty, stroje, materiały do charakteryzacji przygotowane przez uczniów.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie fragmentu Balladyny zamieszczonego
w podręczniku. [A. Kowalczykowa, K. Mrowcewicz, Kto czyta, nie błądzi. Literatura
i kultura. Gimnazjum 2,
Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2000, s. 33‑39.] Uczniowie mają za zadanie zwrócić szczególną uwagę na strukturę utworu, jego symptomatyczne cechy.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel prowokuje uczniów do dyskusji na temat przedstawień teatralnych (Jakie przedstawienia widzieli?, Jaka atmosfera panuje w teatrze?, Kto tworzy przedstawienie?, Jak wygląda inscenizacja?, Czym się różni przedstawienie teatralne od seansu filmowego?, Jak zachowują się widzowie? itp.)

Nauczyciel prosi, by na podstawie przeczytanego fragmentu podać wnioski dotyczące struktury dramatu, specyficznego zapisu (np. podział na role, didaskalia zapisane kursywą, forma dialogu i monologu). Weryfikuje odpowiedzi, a następnie dyktuje uczniom definicje:

Monolog – jest to nieprzerywana wypowiedź jednej postaci. Opowiada ona o swoich przeżyciach albo wprowadza w to, co się dzieje poza sceną. Niekiedy bohater w obecności innych postaci monologuje niby tylko do siebie, tak jakby inne osoby znajdujące się na scenie go nie słyszały.

[A. Kowalczykowa, K. Mrowcewicz, Kto czyta, nie błądzi. Literatura i kultura. Gimnazjum 2, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2000, s. 39]

Dialog – czyli rozmowa, zespół wypowiedzi co najmniej dwóch osób na określony temat. Dla dialogu charakterystyczna jest wymienność ról nadawcy i odbiorcy wśród jego uczestników: ta sama osoba występuje raz jako podmiot mówiący, to znów jako adresat słów wypowiadanych przez innego rozmówcę. Dopiero powiązanie wszystkich wypowiadanych wypowiedzi stanowi spójną całość znaczeniową.

[Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław 1976, s. 73.]

Didaskalia – w starożytnej Grecji oznaczały przygotowanie chóru oraz aktorów do wystąpienia w tragedii lub komedii; w dzisiejszym sensie: wskazówki i objaśnienia autora dramatu lub adaptatora dotyczące realizacji scenicznej utworu.

[Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław 1976, s. 75.]

Po zapisaniu definicji, nauczyciel proponuje ćwiczenia praktyczne. Uczniowie wskazują w tekście przykłady monologu, dialogu oraz didaskaliów. Analizują, jaka jest różnica w zapisie i układzie graficznym między tymi elementami.

Następnie uczniowie pod kierunkiem nauczyciela omawiają przeczytany fragment Balladyny Słowackiego. Wyszczególniają najważniejsze elementy dotyczące wydarzeń scenicznych, które zawarte są w wypowiedziach bohaterek oraz w didaskaliach.

[Przykładowa odpowiedź:

Bohaterki dramatu: dwie siostry – Alina i Balladyna

Zawiązanie akcji: książę Kirkor, nie mogąc dokonać wyboru między siostrami, stwierdza, iż poślubi tę, która szybciej zbierze dzban malin

Miejsce wydarzeń: las

Główne rekwizyty: dzban, maliny, nóż

Charakterystyka Aliny: pogodna, radosna, śpiewa wesołą piosenkę; zebrane przez nią maliny mają kolor różowy, są pokryte rosą; troskliwa, o wielkim sercu, szczerze zakochana w Kirkorze

Charakterystyka Balladyny: smutna, cały świat jawi jej się w „krwawych” kolorach, zrozpaczona, zazdrosna o sukces siostry; nie może zebrać malin, a te, które znajduje mają czerwoną barwę niczym krew; blada, z zaciśniętymi ustami; rozgoryczona, źle życzy swej siostrze; w rozmowie z Aliną zaczyna się histerycznie, złowieszczo śmiać; próbuje siłą odebrać siostrze dzban z malinami; wściekła, ma obłąkany wzrok; zabija Alinę nożem; nieświadomie czyni krwawe znamię na czole; ucieka z miejsca zbrodni]

Po analizie nauczyciel dzieli klasę na grupy. W każdej z nich wyznacza reżysera, aktorów, lektora czytającego didaskalia. Udziela im wskazówek, by wzięli pod uwagę takie elementy inscenizacji jak: zmiana nastroju wydarzeń, uchwycenie momentu napięcia, właściwa gestykulacja i mimika. Uczniowie przygotowują się, a następnie odgrywają scenę dramatu. Po inscenizacji każdego zespołu prowadzący udziela informacji zwrotnej - ocenia pracę grupy.

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie nauczyciel inicjuje krótką dyskusję, zadając pytania: skąd znany jest ci motyw zabójstwa między rodzeństwem, jakie widzisz podobieństwa, a jakie różnice, co znaczy plama krwi na czole.

[Odpowiedź: Chodzi o biblijne bratobójstwo Kaina i Abla]

5. Bibliografia

  1. Kowalczykowa A., Mrowcewicz K., Kto czyta, nie błądzi. Literatura i kultura. Gimnazjum 2, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2000.

  2. Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław 1976.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Napisz charakterystykę porównawczą Aliny i Balladyny. Wykorzystaj w tym celu wszystkie informacje zawarte w didaskaliach i wypowiedziach bohaterek. Jak wyobrażasz sobie wygląd sióstr? Zwróć uwagę na kolor włosów, strój, sylwetkę, wyraz twarzy itp.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R19uOisOR1Vsw

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 130.82 KB w języku polskim
RIR3jwfLqJVpK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 27.50 KB w języku polskim