1595‑1795 - epoka baroku w muzyce polskiej (w szerokim ujęciu)
1595 - powołanie kapeli włoskiej na dworze Zygmunta III Wazy
1596 – przeniesienie stolicy z Krakowa do Warszawy
ok. 1600‑1651 – lata życia Marcina Mielczewskiego
1632‑1648 – lata panowania Władysława IV
1655‑1660 – potop szwedzki
1602‑1685 – lata życia Marco Scacchiego
?-1657 – rok śmierci Franciszka Liliusa (rok urodzin nieznany)
?-1670 - rok śmierci Bartłomieja Pękiela (rok urodzin nieznany)
ur. między 1665‑67 - zm. 1734 – lata życia Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1e4Kf3kOmUQo1
1
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
5. Barok. Uczeń:
5) omawia polską muzykę barokową i jej reprezentantów (Bartłomiej Pękiel, Adam Jarzębski, Marcin Mielczewski, Grzegorz Gerwazy Gorczycki);
6) zna pojęcia: system dur‑moll, polifonia imitacyjna, bas cyfrowany (basso continuo), kontrapunkt, forma ewolucyjna, orkiestra barokowa, improwizacja, forma wariacyjna, ostinato, system równomiernie temperowany, bel canto.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:
d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,
e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in.;
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne.
Nauczysz się
Prezentacji głównych twórców i wybitnych dzieł muzycznych powstałych w epoce baroku na terenie Polski na tle przemian politycznych i społecznych.
Barok - wyjaśnienie terminu oraz ramy czasowe w Polsce
Barok (z portugalskiego barocco – perła o nieregularnych kształtach). W przeciwieństwie do renesansowego klasycyzmu głównym dążeniem twórców było uzyskanie maksymalnego oddziaływania na odbiorcę.
Rkx6j7BCAq04R1
Epoka baroku w muzyce polskiej obejmuje XVII i XVIII wiek. Jej początek wyznacza reorganizacja dworu Zygmunta III Wazy i powołanie w 1595 r. włoskiej kapeli, której kapelmistrzem był m.in. prekursor stylu barokowego Luca Marenzio. Rok później siedzibą dworu królewskiego zostało mazowieckie miasto Warszawa.
R1EtsuQ5baCIO1
Najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne w epoce baroku na ziemiach polskich
Na kształt kultury muzycznej w tej epoce szczególnie znacząco wpływały wydarzenia polityczne, w tym liczne wojny w XVII w., z potopem szwedzkim na czele, rządy władców Saskich i upadek I Rzeczypospolitej w XVIII w. Polska tamtych czasów była krajem wielowyznaniowym, o złożonej strukturze etnicznej. Kulturę polską znacząco kształtowały silne wpływy włoskie, niemieckie, niderlandzkie, francuskie, które były pokłosiem licznych podróży członków rodziny królewskiej i rodzin magnatów po krajach Europy Zachodniej, jak i wpływy ukraińskie i tureckiej będące głównie skutkiem prowadzonych wojen.
R15ANJVGq7wqV1
RgiJMvGrwtc3N1
Główne ośrodki uprawiania muzyki
Ważnymi ośrodkami życia muzycznego na ziemiach polskich w epoce baroku były rezydencje królewskie: m.in. w Warszawie, Krakowie, Wilnie, Grodnie i Lwowie i magnackie, m.in. Lubomirskich w Wiśniczu, Radziwiłłów w Nieświeżu, Tyszkiewiczów w Wilnie oraz Ogińskich w Słonimiu. W repertuarze kapel dworskich ważne miejsce zajmowała muzyka instrumentalna, popularne były zwłaszcza tańce oraz canzonyCanzonacanzony, fantazje i sonaty. Znakomitym twórcą był, działający na dworze królewskim w Warszawie Adam Jarzębski, autor zbioru Canzoni e concerti z 1627 roku.
RXvPCCv2abcMW
R168OwA90f6dm
R4Y4oFDhB5gd6
RDpXARHJhfhpZ
R1W41C8s4Cim7
Znaczącą rolę w rozwoju kulturalnym odgrywały kapele działające przy katedrach, kolegiatach i klasztorach oraz szkołach – bursy jezuickie, kolegia pijarskie.Pielęgnowano w nich głównie muzykę religijną, wykonywaną w trakcie nabożeństw. Najważniejszymi gatunkami religijnymi były jednochórowe lub polichóralne msze i motety. Istotne miejsce w dorobku ówczesnych kompozytorów zajmują także koncerty kościelne oraz paradramatyczne i dramatyczne gatunki muzyki religijnej, m.in. dialogi religijne i oratoria.
Interaktywna mapa Główne ośrodki życia muzycznego w Rzeczypospolitej w epoce baroku
ReF1NT4hQmFb8
Dualizm stylistyczny języka muzycznego, dostrzegalny zwłaszcza w XVII w. (kompozycje w stylu dawnym - stile anticoStile anticostile antico i stylu nowym, barokowym - stile modernoStile modernostile moderno) spowodował utrzymywanie zarówno chórów wykonujących muzykę a cappella (m.in. zespół rorantystów śpiewających w katedrze na Wawelu), jak i kapel wykonujących muzykę wokalno‑instrumentalną w nowym stylu.
Najwybitniejsi kompozytorzy epoki baroku - omówienie ich twórczości
Zatrudnianie muzyków pochodzenia włoskiego, w tym powierzanie stanowiska kapelmistrza, przyczyniło się do rozkrzewienia stylu barokowego na ziemiach polskich. W I poł. XVII w. stanowisko kapelmistrza na dworze królewskim piastowali m.in. Asprilio Pacelli, Giovanni Francesco Anerio oraz Marco Scacchi. W późniejszym okresie funkcję tę pełnili, wykształceni na włoskich wzorcach Polacy – znakomity organista Bartłomiej Pękiel (zm. 1670) oraz Jacek Różycki (zm. 1703).
Działalność pierwszego na warszawskim dworze przerwał potop szwedzki, po którym objął on kierownictwo kapeli wokalno‑instrumentalnej na Wawelu. W jego dorobku kompozytorskim odnaleźć można zarówno utwory wokalne reprezentujące styl dawny jak i wokalno‑instrumentalne dzieła utrzymane w nowym stylu. W pierwszej grupie ważne miejsce zajmuje m.in. Missa Paschalis oparta na melodii wielkanocnej pieśni Chrystus Pan zmartwychwstał. Drugą grupę reprezentuje m.in. Missa Concertata La lombardesca, przeznaczona na dwa chóry, skrzypce i puzony, skomponowana prawdopodobnie jeszcze w okresie warszawskim, stanowi jeden z najciekawszych przykładów realizacji techniki koncertującej . W tej grupie należy wyróżnić uchodzącą za pierwsze oratorium w muzyce polskiej kompozycję Audite Mortales oraz koncert kościelny na dwa soprany, alt, tenor, bas, violone i basso continuoBasso continuobasso continuoDulcis amor Jesu.
Ważnym instrumentem realizującym basso continuo był pozytyw – małe organy.
Prezentacja Pozytyw
R1d1BkNXtrqUf
Poprzednikiem Pękiela na stanowisku kapelmistrza katedry wawelskiej był, wykształcony we Włoszech pod kierunkiem Girolama Frescobaldiego, Franciszek Lilius. W I poł XVII w. ważną postacią polskiego życia muzycznego, był znany także poza granicami kraju Marcin Mielczewski (zm. 1651). Po wieloletniej pracy jako muzyk na dworze królewskim uzyskał stanowisko kapelmistrza na dworze biskupa płockiego Karola Ferdynanda Wazy – najmłodszego brata króla Władysława IV. Pozostawił po sobie liczne kompozycje wokalne, wokalno‑instrumentalne m.in. koncert solowy Deus in nomine tuo na bas solo i instrumenty oraz instrumentalne, wśród nich Canzona prima a due, do której wysłuchania serdecznie zapraszam.
RWT3UFr7JVDxK1
Następcą na stanowisku kapelmistrza na dworze królewskim po Bartłomieju Pękielu był Jacek Różycki, pełniący tę funkcję od ok. 1657 r. aż do początku XVIII w., kiedy to działa na dworze Augusta II Mocnego. W jego dorobku znajdujemy motety i koncerty religijne m.in. Exultemusomnes, hymny oraz litanie.
Zamiłowanie Wazów do muzyki, zwłaszcza syna Zygmunta III Wazy – Władysława IV zaowocowało powstaniem w 1635 r. sceny operowej na dworze królewskim. Teatr władysławowski wzmagał swą aktywność zwłaszcza w karnawale. W 1637 r. urządzono na zamku warszawskim stałą salę teatralną. Wystawiano utwory dramatyczne z muzyką, drammi per misica oraz popularne na dworach europejskich od II poł. XVI w. balety.
Mało informacji zachowało się na temat Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego, zakonnika (cystersa lub benedyktyna), kompozytora działającego na przełomie XVII i XVIII w. Zachowane w bibliotece kolegiaty w Łowiczu kompozycje wskazują na związki kompozytora z tym ośrodkiem. Jedynym znanym jego dziełem instrumentalnym jest Sonata na dwoje skrzypiecibasso continuo
R1BZrEh9MJp891
R1TWG19APzoWi1
Wśród dzieł wokalno‑instrumentalnych popularność zyskały koncerty solowe na głos z towarzyszeniem 2 skrzypiec i organów – m. in. Jesu spes mea.
RGaR5y4UtAdJd1
Najwybitniejszym kompozytorem polskim I poł. XVIII w. był urodzony na Śląsku Grzegorz Gerwazy Gorczycki (ur. między 1665‑67 zm. 1734). Obok licznych funkcji wynikających z jego stanu kapłańskiego piastował stanowisko kapelmistrza katedry wawelskiej. Komponował zarówno motety wzorowane na polifonii renesansowej. Wśród licznych jego dzieł religijnych szczególne miejsce zajmują Laetatus sum oraz Completorium – 7‑częściowy cykl, będący koncertem wokalno‑instrumentalnym. Proponuję wysłuchanie ostatniej części, będącej muzycznym opracowaniem tekstu Kantyku Symeona - Nunc dimittis. Obsadę tej części stanowią: sopran, alt, tenor, bas, 2 skrzypiec, 2 clarini, basso continuoBasso continuobasso continuo.
Zobacz także
Wyszukaj w Internecie i wysłuchaj utworu pt. Completorium Gerwazaego Gorczyckiego
Dopasuj tytuł utworu/zbioru utworów do nazwiska jego twórcy: Adam Jarzębski Możliwe odpowiedzi: 1. Laetatus sum, 2. Canzoni e concerti, 3. Audite mortales, 4. Jesu spes mea Grzegorz Gerwazy Gorczycki Możliwe odpowiedzi: 1. Laetatus sum, 2. Canzoni e concerti, 3. Audite mortales, 4. Jesu spes mea Stanisław Sylwester Szarzyński Możliwe odpowiedzi: 1. Laetatus sum, 2. Canzoni e concerti, 3. Audite mortales, 4. Jesu spes mea Bartłomiej Pękiel Możliwe odpowiedzi: 1. Laetatus sum, 2. Canzoni e concerti, 3. Audite mortales, 4. Jesu spes mea
Dopasuj tytuł utworu/zbioru utworów do nazwiska jego twórcy: Adam Jarzębski Możliwe odpowiedzi: 1. Laetatus sum, 2. Canzoni e concerti, 3. Audite mortales, 4. Jesu spes mea Grzegorz Gerwazy Gorczycki Możliwe odpowiedzi: 1. Laetatus sum, 2. Canzoni e concerti, 3. Audite mortales, 4. Jesu spes mea Stanisław Sylwester Szarzyński Możliwe odpowiedzi: 1. Laetatus sum, 2. Canzoni e concerti, 3. Audite mortales, 4. Jesu spes mea Bartłomiej Pękiel Możliwe odpowiedzi: 1. Laetatus sum, 2. Canzoni e concerti, 3. Audite mortales, 4. Jesu spes mea
Dopasuj tytuł utworu/zbioru utworów do nazwiska jego twórcy:
<i>Audite mortales, <i>Jesu spes mea, <i>Laetatus sum, <i>Canzoni e concerti
Adam Jarzębski
Grzegorz Gerwazy Gorczycki
Stanisław Sylwester Szarzyński
Bartłomiej Pękiel
R1Z03v1FJ6lBF1
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj zdania do odpowiedniej grupy, tj. Prawda lub Fałsz. Prawda Możliwe odpowiedzi: 1. Bartłomiej Pękiel był nie tylko słynnym kompozytorem, ale i cenionym organistą, 2. W pierwszych dekadach XVII w. stanowisko kapelmistrza na dworze królewskim pełnili Francuzi, 3. Grzegorz Gerwazy Gorczycki działał w Łowiczu w pierwszej poł. XVIII w., 4. Wielu kompozytorów w epoce baroku komponowało zarówno w stylu dawnym, jak i stylu nowym, 5. Pierwsza scena operowa w Polsce powstała na Zamku Królewskim na Wawelu Fałsz Możliwe odpowiedzi: 1. Bartłomiej Pękiel był nie tylko słynnym kompozytorem, ale i cenionym organistą, 2. W pierwszych dekadach XVII w. stanowisko kapelmistrza na dworze królewskim pełnili Francuzi, 3. Grzegorz Gerwazy Gorczycki działał w Łowiczu w pierwszej poł. XVIII w., 4. Wielu kompozytorów w epoce baroku komponowało zarówno w stylu dawnym, jak i stylu nowym, 5. Pierwsza scena operowa w Polsce powstała na Zamku Królewskim na Wawelu
Przyporządkuj zdania do odpowiedniej grupy, tj. Prawda lub Fałsz. Prawda Możliwe odpowiedzi: 1. Bartłomiej Pękiel był nie tylko słynnym kompozytorem, ale i cenionym organistą, 2. W pierwszych dekadach XVII w. stanowisko kapelmistrza na dworze królewskim pełnili Francuzi, 3. Grzegorz Gerwazy Gorczycki działał w Łowiczu w pierwszej poł. XVIII w., 4. Wielu kompozytorów w epoce baroku komponowało zarówno w stylu dawnym, jak i stylu nowym, 5. Pierwsza scena operowa w Polsce powstała na Zamku Królewskim na Wawelu Fałsz Możliwe odpowiedzi: 1. Bartłomiej Pękiel był nie tylko słynnym kompozytorem, ale i cenionym organistą, 2. W pierwszych dekadach XVII w. stanowisko kapelmistrza na dworze królewskim pełnili Francuzi, 3. Grzegorz Gerwazy Gorczycki działał w Łowiczu w pierwszej poł. XVIII w., 4. Wielu kompozytorów w epoce baroku komponowało zarówno w stylu dawnym, jak i stylu nowym, 5. Pierwsza scena operowa w Polsce powstała na Zamku Królewskim na Wawelu
Przyporządkuj zdania do odpowiedniej grupy, tj. Prawda lub Fałsz.
W pierwszych dekadach XVII w. stanowisko kapelmistrza na dworze królewskim pełnili Francuzi, Bartłomiej Pękiel był nie tylko słynnym kompozytorem, ale i cenionym organistą, Wielu kompozytorów w epoce baroku komponowało zarówno w stylu dawnym, jak i stylu nowym, Pierwsza scena operowa w Polsce powstała na Zamku Królewskim na Wawelu, Grzegorz Gerwazy Gorczycki działał w Łowiczu w pierwszej poł. XVIII w.
Prawda
Fałsz
RT4h7yBRxpSsW
Ćwiczenie 6
RaKH2tkbwNXH2
Ćwiczenie 7
Słownik pojęć
Basso continuo
Basso continuo
Akompaniament akordowy w utworze barokowym notowany w sposób skrótowy – linia basu opatrzona była cyframi wskazującymi pozostałe składniki akordu
Canzona
Canzona
Utwór instrumentalny wywodzący się z wokalnej chanson, popularny na przełomie XVI i XVII wieku. Z canzony w epoce baroku wykształciła się sonata
Prospekt
Prospekt
Zewnętrzna część organów wyróżniająca się zwykle bogatym zdobieniem
Stile antico
Stile antico
Styl dawny. Styl muzyczny w epoce baroku bazujący na renesansowej polifonii
Stile moderno
Stile moderno
Styl nowy. Styl muzyczny w epoce baroku oparty na monodii akompaniowanej i technice koncertującej
Technika koncertująca
Technika koncertująca
Technika polegająca na współzawodniczeniu poszczególnych partii w utworze
1. Opracowanie autora.
mddea9cbeaacc4e31_1516473873399_0
Galeria dzieł sztuki
R15ANJVGq7wqV1
RgiJMvGrwtc3N1
R1TWG19APzoWi1
Biblioteka muzyczna
RWT3UFr7JVDxK1
Utwór: M Mielczewski, Canzona prima a due. Canzona prima a due to utwór na duet skrzypiec i grupę basso continuo. Dzieło posiada umiarkowane tempo i zmienną fakturę: homofoniczną, polifoniczną. Cechuje się wesołym, skocznym, lekkim charakterem.
R1BZrEh9MJp891
Utwór: S. S. Szarzyński, Sobata na dwoje skrzypiec i Basso continuo. Sonata na dwoje skrzypiec i basso continuo złożona jest z dwóch części - wolnej i szybkiej..Posiada instrumentalną fakturę polifoniczną. Pierwsza część cechuje się smutnym, kontemplacyjnym charakterem, druga - wesołym, skocznym.
RGaR5y4UtAdJd1
Utwór: S.S Szarzyński, Jesu spes mea. Jesu spes mea to utwór na sopran, dwoje skrzypiec i grupę basso continuo. Posiada umiarkowane tempo i wokalno - instrumentalną fakturę polifoniczną. Cechuje się modlitwenym, spokojnym charakterem.