Ważne daty
1603‑1604 – nagrobek Piotra Tarnowskiego z katedry w Łowiczu
1624‑1628 – nagrobek prymasa Henryk Firleja z katedry w Łowiczu
ok. 1612‑1620 – nagrobek Zuzanny i Janusza Ostrogskich z katedry w Tarnowie
1642 – nagrobek Piotra Opalińskiego z kościoła p.w. Najświętszej Marii Panny niepokalanie Poczętej w Sierakowie
1654 – nagrobek biskupa Piotra Gembickiego z katedry w Krakowie
ok. 1695‑1699 – nagrobek biskupa Andrzeja Trzebickiego w kościele p.w. śś. Piotra i Pawła w Krakowie
1692‑1693 – nagrobek Jakuba Sobieskiego w kolegiacie p.w. św. Wawrzyńca w Żółkwi
Scenariusz dla nauczyciela
I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:
10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.
1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:
d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),
7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;
13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:
b) w rzeźbie: bryły, kompozycji, faktury, relacji z otoczeniem,
18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.
2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
7. rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne;
8. wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna;
9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;
3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;
4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;
6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:
3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.
określać cechy formalne nagrobków;
przyporządkowywać rzeźby do miejsc, w których się znajdują;
rozpoznawać postacie z nagrobków;
opisywać dekoracje w wybranych dziełach.
Między późnym renesansem a wczesnym barokiem. Ewolucja form plastyki nagrobnej
Rozwój rzeźby nagrobkowej w baroku jest związany z kontrreformacją. W dekoracji często pojawiały się inskrypcje i motywy wanitatywne: klepsydry, czaszki, kości. W okresie wczesnego baroku wciąż popularny był późnorenesansowy typ nagrobka – przyścienny, niekiedy piętrowy, z przedstawieniem leżącej, pogrążonej we śnie postaci zmarłego. Model ten cieszył się dużą popularnością jeszcze na początku XVII wieku. Przykładem wczesnobarokowej plastyki sepulkralnej, który formalnie posiada cechy późnego renesansu jest nagrobek Piotra Tarnowskiego z lat 1603‑1604, znajdujący się w katedrze w Łowiczu. Autorem pomnika był Willem van den Blocke, Flamandczyk z pochodzenia, działający głównie w Gdańsku. Van den Blocke reprezentował tzw. nurt niderlandzki w rzeźbie nagrobkowej, dla którego charakterystyczna była prostota i jasność kompozycji obudowy architektonicznej przy jednoczesnym zainteresowaniu człowiekiem.
W latach 1624‑1628 powstał nagrobek powstał prymasa Henryka Firleja – autorem projektu był syn Willema, Abraham van den Blocke. Nowym rozwiązaniem formalnym jest tu przedstawienie klęczącej postaci zmarłego, pogrążonego w modlitwie. Nagrobek jest przykładem dzieła, które przestało być samodzielne i stanowiło integralną część przestrzeni, w której zostało osadzone. Ten rodzaj nagrobka stosowany był do połowy XVIII wieku.
Z roku 1620 pochodzi nagrobek Zuzanny i Janusza Ostrogskich. Za architektoniczną formę pomnika odpowiedzialny był Willem van den Blocke, zaś figury i ornamenty wyszły spod dłuta Jana Pfistera. Monumentalna, architektoniczna oprawa (12,90 m wysokości i 7,90 m szerokości) wykonana została z wielobarwnych marmurów, podobnie jak postacie pary książęcej. Pozostałe rzeźby figuralne i dekoracje odkuto w alabastrzealabastrze.
W 1642 roku powstał nagrobek Piotra Opalińskiego, wojewody poznańskiego, znajdujący się w kościele Najświętszej Marii Panny Niepokalanie Poczętej w Sierakowie, a ufundowany przez Opalińskich. Autorem pomnika jest krakowski rzeźbiarz i architekt włoskiego pochodzenia, Sebastian Sala. Podtrzymał on północną tradycję stosowania dwubarwnego materiału. Dominujący w oprawie czarny kamień to tzw. marmur dębnicki. Kamień ten, często stosowany w tzw. małej architekturze, wprowadzał uroczysty, a jednocześnie żałobny nastrój i dynamikę, odpowiadające założeniom epoki.
Wpływy włoskie w dojrzałym baroku - typ nagrobka popiersiowego
W epoce baroku do Polski dociera rozpowszechniana przez Włochów sztuka ukierunkowana na widza, wywołanie wrażenia i emocji, oparta na dynamice i ekspresji. Zmianie uległa architektoniczna oprawa nagrobków, w której zaczęła się pojawiać nowa ornamentyka oraz barwne materiały kamieniarskie – jasny marmurmarmur i alabaster, pozyskiwany z kamieniołomów w Chęcinach oraz tzw. czarny marmurmarmur, wydobywany w podkrakowskich Dębnikach. Ok. 1630 roku pojawia się nowy typ nagrobka, zapożyczony z małej architektury włoskiej – popiersiowy, wywodzący się z rzeźby antycznej, a ukształtowany przez rzeźbiarzy rzymskich. Wizerunek zmarłego zamieszczany był pod arkadą lub w edikuliedikuli. Nowy typ nagrobka reprezentuje popiersie biskupa Piotra Gembickiego z 1654 roku, wykonane przez nadwornych artystów Jana Kazimierza: rzeźbiarza Francesco Rossiego oraz architekta Giovanniego Battistę Gisleniego.
Nagrobek biskupa Andrzeja Trzebickiego powstał w latach 1695‑1699, jego autorstwo nie jest znane. Monumentalny, trójosiowy pomnik ma wyraźne podziały pionowe i poziome. Oś środkowa jest cofnięta w stosunku do bocznych. Architektoniczna oprawa z marmuru dębnickiego kontrastuje z jasnym i różowym marmurem figur i dekoracji. Jednocześnie jest to kontrast między monumentalną, dość plastyczną, ale powściągliwą formą oprawy, a dynamiką i bogactwem rzeźby. Bogata jest również ikonografia dzieła.
Dekoracja architektoniczna nagrobka
Równolegle ze sztuką pełną patosu, dynamiczną, działającą na emocje, powstawały dzieła statyczne, prostsze w formie, powściągliwe. Za panowania Jana III Sobieskiego powstał w kolegiacie św. Wawrzyńca w Żółkwi zespół nagrobków krewnych króla. Ich autorem był Andrzej Schlüter. Powstały w latach 1692‑1693. Nagrobek Jakuba Sobieskiego, ojca Jana, charakteryzuje się prostą, niezbyt rozbudowaną formą oprawy.
Do nagrobków dobierz miasta, w których się znajdują.
Kraków, Żółkiew, Łowicz, Tarnów
nagrobek Piotra Tarnowskiego | |
nagrobek Zuzanny i Janusza Ostrogskich | |
nagrobek biskupa Andrzeja Trzebickiego | |
nagrobek Jakuba Sobieskiego |
Połącz nagrobki z ich autorami.
Willem van den Blocke, Andrzej Schlüter, Wilhelm van den Blocke i Jan Pfister, Francesco Rossi i Giovanni Battista Gisleni, Abraham van den Block
nagrobek Piotra Tarnowskiego | |
nagrobek prymasa Henryka Firleja | |
nagrobek Zuzanny i Janusza Ostrogskich | |
nagrobek biskupa Piotra Gembickiego | |
nagrobek Jakuba Sobieskiego |
Przypomnij sobie cechy nagrobków renesansowych i wskaż podobieństwa i różnice pomiędzy nimi, a nagrobkami barokowymi.
Słownik pojęć
drobnoziarnista odmiana gipsu, przepuszczająca światło, w kolorze białym lub o żółtawym albo różowawym odcieniu.
też: aedicula, edykuła -1. w starożytności kapliczka zwieńczona frontonem wspartym na pilastrach lub kolumnach; 2. model budynku; 3. nisza w wewnętrznych ścianach budynku.
ornament w formie podwieszonej w dwóch miejscach draperii lub wieńca z kwiatów, liści albo owoców. W punktach podwieszenia znajduje się najczęściej guz oraz wstęga lub kokardka.
motyw dekoracyjny w formie podwieszanego, zwisającego ku dołowi pęku kwiatów, liści, owoców.
ornament w formie dzwonkowatych kwiatów; występuje głównie w formie wiszącej, rzadziej girlandy.
skała metamorficzna z dużą zawartością kalcytu, dająca się wypolerować na wysoki połysk. Może mieć barwę białą, szarawą, różową, zielonkawą lub czarną.
odmiana marmuru o czarnej barwie, wydobywana w podkrakowskich Dębnikach.
motyw dekoracyjny, w którym zastosowane zostały krzyżujące się elementy uzbrojenia.
w sztuce renesansu, baroku i rokoka postać małego aniołka, popularna w dekoracji barokowej.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska‑Sulkiewicz et al., Warszawa 1996
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
J. Daranowska‑Łukaszewska, Nagrobek biskupa Andrzeja Trzebickiego w kościele śś. Piotra i Pawła w Krakowie, „Biuletyn Historii Sztuki”, XXXIX, nr 2 (1977), s. 177‑201
M. Fabiański, O jezuickim nagrobku biskupa Andrzeja Trzebickiego, „Folia Historiae Artium”, Seria Nowa, t. 10 (2005), s. 127‑161
M. Karpowicz, Barok w Polsce, Warszawa 1988
S. Kozakiewicz, Wczesny barok w Polsce, Warszawa 1970
S. Kozakiewicz, Późny barok w Polsce, Warszawa 1970
P. Krakowski, Pomnik nagrobny ks. Ostrogskich, „Studia renesansowe”, II, red. M. Walicki, Wrocław 1957, s. 264‑302
M. Kurzej, Świątynia Mądrości. Program treściowy wystroju kościoła św. Anny w Krakowie, „Folia Historiae Artium”, Seria Nowa, t, 13, 2015, s. 119‑152
W. Tomkiewicz, Piękno wielorakie. Sztuka baroku, Warszawa 1971