Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RBscq7zjo02411

Barokowa rzeźba nagrobkowa

Ważne daty

1603‑1604 – nagrobek Piotra Tarnowskiego z katedry w Łowiczu

1624‑1628 – nagrobek prymasa Henryk Firleja z katedry w Łowiczu

ok. 1612‑1620 – nagrobek Zuzanny i Janusza Ostrogskich z katedry w Tarnowie

1642 – nagrobek Piotra Opalińskiego z kościoła p.w. Najświętszej Marii Panny niepokalanie Poczętej w Sierakowie

1654 – nagrobek biskupa Piotra Gembickiego z katedry w Krakowie

ok. 1695‑1699 – nagrobek biskupa Andrzeja Trzebickiego w kościele p.w. śś. Piotra i Pawła w Krakowie

1692‑1693 – nagrobek Jakuba Sobieskiego w kolegiacie p.w. św. Wawrzyńca w Żółkwi

1

Scenariusz dla nauczyciela

R1EFl6wf9Hwnu

Pobierz załącznik

Scenariusz zajęć do pobrania.
Plik PDF o rozmiarze 79.65 KB w języku polskim

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

b) w rzeźbie: bryły, kompozycji, faktury, relacji z otoczeniem,

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

7. rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne;

8. wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna;

9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

Nauczysz się

określać cechy formalne nagrobków;

przyporządkowywać rzeźby do miejsc, w których się znajdują;

rozpoznawać postacie z nagrobków;

opisywać dekoracje w wybranych dziełach.

Między późnym renesansem a wczesnym barokiem. Ewolucja form plastyki nagrobnej

Rozwój rzeźby nagrobkowej w baroku jest związany z kontrreformacją. W dekoracji często pojawiały się inskrypcje i motywy wanitatywne: klepsydry, czaszki,  kości. W okresie wczesnego baroku wciąż popularny był późnorenesansowy typ nagrobka – przyścienny, niekiedy piętrowy, z przedstawieniem leżącej, pogrążonej we śnie postaci zmarłego. Model ten cieszył się dużą popularnością jeszcze na początku XVII wieku. Przykładem wczesnobarokowej plastyki sepulkralnej, który formalnie posiada cechy późnego renesansu jest nagrobek Piotra Tarnowskiego z lat 1603‑1604, znajdujący się w katedrze w Łowiczu. Autorem pomnika był Willem van den Blocke, Flamandczyk z pochodzenia, działający głównie w Gdańsku. Van den Blocke reprezentował tzw. nurt niderlandzki w rzeźbie nagrobkowej, dla którego charakterystyczna była prostota i jasność kompozycji obudowy architektonicznej przy jednoczesnym zainteresowaniu człowiekiem.

RysrqN6OgpdFt1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia nagrobek Piotra Tarnowskiego. Wykonany jest z czarnego, białego i czerwonobrunatnego marmuru i osadzony w architektonicznym tle. Postać Tarnowskiego leży na sarkofagu. Ukazana jest jeszcze jako żywa, odpoczywająca, dlatego prawą ręką podpiera głowę. Dekoracją są cztery alegoryczne figury, ustawione z boku oraz nad leżącym, po brzegach architektonicznego tła. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Piotr Tarnowski (ojciec prymasa, Jana) przedstawiony jest w realistyczny sposób. Jego głowa podparta jest na ugiętej w łokciu dłoni. Widoczny jest również spokojny wyraz twarzy śpiącego. 2. Precyzyjnie oddane zostały też elementy zbroi Tarnowskiego. 3. W nagrobku użyto barwnego kamienia różnicującego przedstawienia antropomorficzne od architektonicznej obudowy.
Willem van den Blocke, nagrobek Piotra Tarnowskiego, 1603-1604, Katedra w Łowiczu, online-skills, CC BY 3.0

W latach 1624‑1628 powstał nagrobek powstał prymasa Henryka Firleja – autorem projektu był syn Willema, Abraham van den Blocke. Nowym rozwiązaniem formalnym jest tu przedstawienie klęczącej postaci zmarłego, pogrążonego w modlitwie. Nagrobek jest przykładem dzieła, które przestało być samodzielne i stanowiło integralną część przestrzeni, w której zostało osadzone. Ten rodzaj nagrobka stosowany był do połowy XVIII wieku.

R1ekz4QDR1oMY1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia nagrobek prymasa Henryka Firleja. Został wykonany z marmurów pochodzących z importu oraz alabastru. Architektura nagrobka skonstruowana jest na wzór kapliczki z trójkątnie zamykającym daszkiem. Po bokach ustawione zostały dwie czarne kolumny ze złotymi, korynckimi głowicami. Pomiędzy nimi stoi trumna na nóżkach, a na niej klęczy w pozie modlitewnej, ze złożonymi rękoma, skierowany w lewo Firlej. Przed nim na brzegu trumny leży biskupie nakrycie głowy. Nagrobek znajduje się na tle białej ściany. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Rzeźba przedstawia zmarłego, klęczącego na sarkofagu. 2. Nagrobek prymasa ma proste, wręcz surowe formy architektoniczne, wykonane z brunatnego i czarnego marmuru – popularność tego ostatniego będzie rosła wraz z rozkwitem stylu barokowego. 3. Z alabastru wykonana została postać Henryka Firleja, leżąca obok mitra (nakrycie głowy) oraz niektóre elementy dekoracyjne. 4. Twarz modlącego się prymasa, o portretowych cechach i z otwartymi oczami, skierowana jest w stronę ołtarza, który jest dopełnieniem sceny.
Abraham van den Blocke, nagrobek prymasa Henryka Firleja, 1628, Katedra Łowicka, online-skills, CC BY 3.0

Z roku 1620 pochodzi nagrobek Zuzanny i Janusza Ostrogskich. Za architektoniczną formę pomnika odpowiedzialny był Willem van den Blocke, zaś figury i ornamenty wyszły spod dłuta Jana Pfistera. Monumentalna, architektoniczna oprawa (12,90 m wysokości i 7,90 m szerokości) wykonana została z wielobarwnych marmurów, podobnie jak postacie pary książęcej. Pozostałe rzeźby figuralne i dekoracje odkuto w alabastrzeAlabasteralabastrze.

R1DbEiCgjBvlc1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia przyścienny nagrobek Zuzanny i Janusza Ostrogskich. Architektoniczne tło wykonane jest z czerwonego marmuru. Centralne pole zajmuje wsparty na lwach sarkofag, na którym klęczą postacie fundatora księcia Janusza wraz z żoną Zuzanną, umieszczone na tle płaskorzeźby ze sceną Ukrzyżowania. Niżej, po obu stronach tablicy inskrypcyjnej umieszczono personifikacje cnót: Wiarę i Nadzieję. W zwieńczeniu, w prostokątnym polu, znajduje się płaskorzeźbiona scena zmartwychwstania Chrystusa. Scenę centralną otaczają figury umieszczone w niszach lub wolnostojące, wśród nich zbrojni rycerze na koniach w galopie, chorągwie, bębny, działa. Dekoracje stanowią liczne napisy, tarcze herbowe. Nagrobek znajduje się na tle białej ściany. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Pełnoplastyczne, klęczące figury zmarłych zamieszczone zostały w niszy, u stóp krucyfiksu. 2. W niszy, po obydwu stronach krzyża, znajdują się postacie Jana Ewangelisty i Marii. 3. Scenie głównej towarzyszą postacie staro- i nowotestamentowe oraz liczne przedstawienia symboliczne i alegoryczne. 4. Gęstość dekoracji i jej dynamizm w połączeniu z wielobarwnym materiałem dają wrażenie napięcia i niepokoju, dalekie od dotychczas przedstawionych realizacji van den Blocke'ów.
Wilhelm van den Blocke i Jan Pfister, nagrobek Zuzanny i Janusza Ostrogskich, 1612-1620, Katedra w Tarnowie, flickr.com, CC BY 3.0

W 1642 roku powstał nagrobek Piotra Opalińskiego, wojewody poznańskiego, znajdujący się w kościele Najświętszej Marii Panny Niepokalanie Poczętej w Sierakowie, a ufundowany przez Opalińskich. Autorem pomnika jest krakowski rzeźbiarz i architekt włoskiego pochodzenia, Sebastian Sala. Podtrzymał on północną tradycję stosowania dwubarwnego materiału. Dominujący w oprawie czarny kamień to tzw. marmur dębnicki. Kamień ten, często stosowany w tzw. małej architekturze, wprowadzał uroczysty, a jednocześnie żałobny nastrój i dynamikę, odpowiadające założeniom epoki.

R1TCUpvACmhsW1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia nagrobek Piotra Opalińskiego. Architektoniczne tło zostało wykonane z czarnego marmuru, rzeźby z alabastru. Nagrobek jest dwukondygnacyjny na wysokim cokole, trójosiowy. Po bokach znajdują się kolumny z dekoracyjnymi kapitelami, podtrzymujące przerwany naczółek z herbem. Między kolumnami w półkoliście zamkniętej niszy klęcząca przed krzyżem postać Piotra Opalińskiego w rycerskiej zbroi. Na bocznych osiach, ujętych pilastrami półkoliście zamknięte nisze z rzeźbionymi, stojącymi postaciami. Górną część oddziela od głównej gzyms z figurkami aniołków, girlandami oraz głowami ludzkimi. Nagrobek wieńczy szczyt z wolutowymi spływami, zwieńczony trójkątnym naczółkiem z dekoracją stiukową. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Nagrobek wykonany jest z czarnego marmuru i alabastru. 2. Rzeźba przedstawia klęczącego pod krzyżem Piotra Opalińskiego ukazanego jako oddanego modlitwie rycerza. Mężczyzna przyodziany jest w zbroję, sztandary, pancerz. 3. Obok mężczyzny leży hełm. 4. Oprawa architektoniczna przypomina fasadę kościoła, dekorowaną przerwanym tympanonem i zwieńczoną naczółkiem w postaci trójkątnego tympanonu. Kompozycyjnie podporządkowana została klęczącej przed krucyfiksem postaci wojewody. 5. Boczne pola wypełniły wolnostojące postacie alegoryczne.
Sebastian Sala, nagrobek Piotra Opalińskiego, 1642, Kościół w Sierakowie, wikimedia.org, CC BY 2.5

Wpływy włoskie w dojrzałym baroku - typ nagrobka popiersiowego

W epoce baroku do Polski dociera rozpowszechniana przez Włochów sztuka ukierunkowana na widza, wywołanie wrażenia i  emocji, oparta na dynamice i ekspresji. Zmianie uległa architektoniczna oprawa nagrobków, w której zaczęła się pojawiać nowa ornamentyka oraz barwne materiały kamieniarskie – jasny marmurMarmurmarmur i alabaster, pozyskiwany z kamieniołomów w Chęcinach oraz tzw. czarny marmurMarmurmarmur, wydobywany w podkrakowskich Dębnikach. Ok. 1630 roku pojawia się nowy typ nagrobka, zapożyczony z małej architektury włoskiej – popiersiowy, wywodzący się z rzeźby antycznej, a ukształtowany przez rzeźbiarzy rzymskich. Wizerunek zmarłego zamieszczany był pod arkadą lub w edikuliEdikulaedikuli. Nowy typ nagrobka reprezentuje popiersie biskupa Piotra Gembickiego z 1654 roku, wykonane przez nadwornych artystów Jana Kazimierza: rzeźbiarza Francesco Rossiego oraz architekta Giovanniego Battistę Gisleniego.

R6SZlf9XsRgj91
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia nagrobek biskupa Piotra Gembickiego. Na architektonicznym tle, dekorowanym motywami roślinnymi, czaszkami z piszczelami zostało ukazane popiersie biskupa. Poniżej niego zamieszczona jest tablica w kształcie rycerskiej tarczy z tekstem. Nagrobek znajduje się w kaplicy, na tle ściany. Wszystkie dekoracje i popiersie są złocone. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Biskup Gembicki zwrócony jest do widza, twarz ma zamyśloną; jedną rękę położył na piersi, w drugiej trzyma założoną palcem księgę. Psychologiczny portret, zatrzymanie chwili, bogato fałdowane szaty - to elementy charakterystyczne dla rzeźby dojrzałego baroku. 2. Po bokach, na szerokich pilastrach zamieszczono czaszki - symbole wanitatywne. 3. Nad popiersiem rozwieszony został dekoracyjny feston. 4. W figurze biskupa można zauważyć gestykulację – ukazany jest w momencie, gdy ma rozpocząć kazanie, palcem założył książkę.
Francesco Rossi i Giovanni Battista Gisleni, nagrobek biskupa Piotra Gembickiego, 1654, Katedra Wawelska, Kraków, wikimedia.org, domena publiczna

Nagrobek biskupa Andrzeja Trzebickiego powstał w latach 1695‑1699, jego autorstwo nie jest znane. Monumentalny, trójosiowy pomnik ma wyraźne podziały pionowe i poziome. Oś środkowa jest cofnięta w stosunku do bocznych. Architektoniczna oprawa z marmuru dębnickiego kontrastuje z jasnym i różowym marmurem figur i dekoracji. Jednocześnie jest to kontrast między monumentalną, dość plastyczną, ale powściągliwą formą oprawy, a dynamiką i bogactwem rzeźby. Bogata jest również ikonografia dzieła.

Rf8TQjXPnilL41
Ilustracja interaktywna o kształcie kwadratu przedstawia nagrobek biskupa Andrzeja Trzebickiego. Ten jednokondygnacyjny nagrobek wykonany jest z trzech kolorów kamienia. Tło architektoniczne to czarny marmur. Składa się z części głównej, centralnej oraz nastawy. Po bokach na cokole zamieszczono pilastry z kobiecymi figurami. Zwieńczenie podtrzymywane jest przez dwa aniołki z girlandami, między którymi znajduje się herb ze złotym łabędziem. U dołu części centralnej znajduje się sarkofag, a nad nim tablica z tekstem, pośrodku zaś czaszka ze skrzydłami. Wyżej w owalnej ramie z głową anioła, przy której siedzą dwa inne aniołki, znajduje się popiersie biskupa. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Na masywnym cokole znajduje się sarkofag z inskrypcją. 2. W owalnej niszy zamieszczone zostało realistyczne popiersie biskupa z twarzą zwróconą do widza. 3. Popiersie biskupa otoczone jest personifikacjami i puttami. 4. Nagrobek flankowany jest zdwojonymi pilastrami podtrzymującymi belkowanie.
Autor nieznany, nagrobek biskupa Andrzeja Trzebickiego, 1695-1699, Kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Krakowie, online-skills, CC BY 3.0

Dekoracja architektoniczna nagrobka

R1RnQkJXPZx6111
Ilustracja interaktywna o kształcie kwadratu przedstawia nagrobek biskupa Andrzeja Trzebickiego. Ten jednokondygnacyjny nagrobek wykonany jest z trzech kolorów kamienia. Tło architektoniczne to czarny marmur. Składa się z części głównej, centralnej oraz nastawy. Po bokach na cokole zamieszczono pilastry z kobiecymi figurami. Zwieńczenie podtrzymywane jest przez dwa aniołki z girlandami, między którymi znajduje się herb ze złotym łabędziem. U dołu części centralnej znajduje się sarkofag, a nad nim tablica z tekstem, pośrodku zaś czaszka ze skrzydłami. Wyżej w owalnej ramie z głową anioła, przy której siedzą dwa inne aniołki, znajduje się popiersie biskupa. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. girlanda kwiatowa, 2. fryz z liśćmi akantu, 3. odwrócona woluta, 4. kampanuła, 5. feston, 6. ornament małżowinowo-chrząstkowy, 7. wazon, 8. kartusz, 9. insygnia biskupie, 10. putto, 11. Łabędź - herb biskupa, 12. insignia książęce, 13. muskelman, 14. głowa anioła, 15. personifikacja cnoty (Wiary?), 16. putto, 17. Personifikacja cnoty (Męstwa?), 18. czaszka z nietoperzowymi skrzydłami, 19. putto.
Autor nieznany, nagrobek biskupa Andrzeja Trzebickiego, 1695-1699, Kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Krakowie, online-skills, CC BY 3.0

Równolegle ze sztuką pełną patosu, dynamiczną, działającą na emocje, powstawały dzieła statyczne, prostsze w formie, powściągliwe. Za panowania Jana III Sobieskiego powstał w kolegiacie św. Wawrzyńca w Żółkwi zespół nagrobków krewnych króla. Ich autorem był Andrzej Schlüter. Powstały w latach 1692‑1693. Nagrobek Jakuba Sobieskiego, ojca Jana, charakteryzuje się prostą, niezbyt rozbudowaną formą oprawy.

RKUTwJQcU8Nbg1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia nagrobek Jakuba Sobieskiego. Tło architektoniczne stanowi jednokondygnacyjne założenie z półokrągłym tympanonem u góry i pilastrami po bokach, dekorowanymi głowicami w stylu korynckim. Główną, środkową część zdobią rzeźby. W centralnym punkcie jest anioł ze skrzydłami umieszczony w kielichu. Po jego bokach rzeźby siedzących, dwóch półnagich kobiet. Jeszcze niżej umieszczono dwoje małych nagich dzieci. W dolnej części zamontowana jest tablica ze złoconym tekstem. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Oprawa architektoniczna wykonana została z czarnego marmuru. 2. Kontrast kolorystyczny stanowi alabastrowa dekoracja figuralna oraz bazy i kapitele pilastrów flankujących pole środkowe. 3. Na nagrobku nie ma postaci zmarłego – w centrum kompozycji znajduje się osadzona na tumbie urna z postacią anioła powyżej. 4. Pozostałą dekorację figuralną stanowią dwie kobiece postacie alegoryczne oraz putta. 5. Nagrobek zamknięty jest półkolistym przyczółkiem. 6. Na cokole znajduje się owalna płyta z inskrypcją poświęconą zmarłemu.
Andrzej Schlüter, nagrobek Jakuba Sobieskiego, Kolegiata pw. św. Wawrzyńca w Żółkwi, dzieje.pl, CC BY 3.0
R1IAefc326Gsy
Ćwiczenie 1
Wymień cztery nagrobki, których architektonicznym tłem jest czarny marmur.
RPAnIA8liLWoF1
Ćwiczenie 2
Wymień dwie postacie, przedstawione w nagrobkach w pozycji klęczącej.
RLEZQdwdZMXhp1
Ćwiczenie 3
Wymień dwa nagrobki, w których postacie są ukazane jako popiersie.
ReAO5sCiblbUM
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst możliwymi odpowiedziami: 1. Francesco Rossi, 2. Piotra Opalińskiego, 3. Battista Gisleni, 4. katedrze wawelskiej, 5. alabaster, 6. marmur, 7. małej architektury, 8. Piotra Gembickiego, 9. Willem van den Blocke, 10. marmur dębnicki, 11. Sebastiana Sali. Tekst: Sztuka nagrobkowa zaliczana jest do tzw. Tu uzupełnij. Cechuje ją różnorodność zastosowanego materiału; niezwykle popularny był Tu uzupełnij w kolorze czarnym oraz jasny Tu uzupełnij i Tu uzupełnij. We wczesnym baroku kontynuatorem form renesansowych był Tu uzupełnij, artysta flamandzkiego pochodzenia, działający głównie w Gdańsku. Na południu Polski popularne były realizacje Tu uzupełnij, autora m. in. nagrobka Tu uzupełnij znajdującego się w kościele w Sierakowie. Wysokiej klasy nagrobkiem popiersiowym był nagrobek biskupa Tu uzupełnij znajdujący się w Tu uzupełnij. Jego autorami byli Włosi - nadworni artyści króla Jana Kazimierza: rzeźbiarz Tu uzupełnij oraz architekt Tu uzupełnij.
RnG390oC1ezXm1
Ćwiczenie 5
Podaj określenia elementów dekoracyjnych pojawiających się w architektonicznym tle nagrobków.
RCteiZvsysPzd
Ćwiczenie 6
Do nagrobków dobierz miasta, w których się znajdują. Nagrobek Piotra Tarnowskiego Możliwe odpowiedzi: 1. Łowicz, 2. Kraków, 3. Tarnów, 4. Żółkiew. Nagrobek Zuzanny i Janusza Ostrogskich Możliwe odpowiedzi: 1. Łowicz, 2. Kraków, 3. Tarnów, 4. Żółkiew. Nagrobek biskupa Andrzeja Trzebickiego Możliwe odpowiedzi: 1. Łowicz, 2. Kraków, 3. Tarnów, 4. Żółkiew. Nagrobek Jakuba Sobieskiego Możliwe odpowiedzi: 1. Łowicz, 2. Kraków, 3. Tarnów, 4. Żółkiew.
RkdZ8hYriaBA5
Ćwiczenie 7
Połącz nagrobki z ich autorami. Nagrobek Piotra Tarnowskiego Możliwe odpowiedzi: 1. Willem van den Blocke, 2. Francesco Rossi i Giovanni Battista Gisleni, 3. Abraham van den Block, 4. Andrzej Schlüter, 5. Wilhelm van den Blocke i Jan Pfister. Nagrobek prymasa Henryka Firleja Możliwe odpowiedzi: 1. Willem van den Blocke, 2. Francesco Rossi i Giovanni Battista Gisleni, 3. Abraham van den Block, 4. Andrzej Schlüter, 5. Wilhelm van den Blocke i Jan Pfister. Nagrobek Zuzanny i Janusza Ostrogskich Możliwe odpowiedzi: 1. Willem van den Blocke, 2. Francesco Rossi i Giovanni Battista Gisleni, 3. Abraham van den Block, 4. Andrzej Schlüter, 5. Wilhelm van den Blocke i Jan Pfister. Nagrobek biskupa Piotra Gembickiego Możliwe odpowiedzi: 1. Willem van den Blocke, 2. Francesco Rossi i Giovanni Battista Gisleni, 3. Abraham van den Block, 4. Andrzej Schlüter, 5. Wilhelm van den Blocke i Jan Pfister. Nagrobek Jakuba Sobieskiego Możliwe odpowiedzi: 1. Willem van den Blocke, 2. Francesco Rossi i Giovanni Battista Gisleni, 3. Abraham van den Block, 4. Andrzej Schlüter, 5. Wilhelm van den Blocke i Jan Pfister.
Polecenie 1

Przypomnij sobie cechy nagrobków renesansowych i wskaż podobieństwa i różnice pomiędzy nimi, a nagrobkami barokowymi.

Słownik pojęć

Alabaster
Alabaster

drobnoziarnista odmiana gipsu, przepuszczająca światło, w kolorze białym lub o żółtawym albo różowawym odcieniu.

Edikula
Edikula

też: aedicula, edykuła -1. w starożytności kapliczka zwieńczona frontonem wspartym na pilastrach lub kolumnach; 2. model budynku; 3. nisza w wewnętrznych ścianach budynku.

Feston
Feston

ornament w formie podwieszonej w dwóch miejscach draperii lub wieńca z kwiatów, liści albo owoców. W punktach podwieszenia znajduje się najczęściej guz oraz wstęga lub kokardka.

Girlanda
Girlanda

motyw dekoracyjny w formie podwieszanego, zwisającego ku dołowi pęku kwiatów, liści, owoców.

Kampanula
Kampanula

ornament w formie dzwonkowatych kwiatów; występuje głównie w formie wiszącej, rzadziej girlandy.

Marmur
Marmur

skała metamorficzna z dużą zawartością kalcytu, dająca się wypolerować na wysoki połysk. Może mieć barwę białą, szarawą, różową, zielonkawą lub czarną.

Marmur dębnicki
Marmur dębnicki

odmiana marmuru o czarnej barwie, wydobywana w podkrakowskich Dębnikach.

Panoplia
Panoplia

motyw dekoracyjny, w którym zastosowane zostały krzyżujące się elementy uzbrojenia.

Putto
Putto

w sztuce renesansu, baroku i rokoka postać małego aniołka, popularna w dekoracji barokowej.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska‑Sulkiewicz et al., Warszawa 1996

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

J. Daranowska‑Łukaszewska, Nagrobek biskupa Andrzeja Trzebickiego w kościele śś. Piotra i Pawła w Krakowie, „Biuletyn Historii Sztuki”, XXXIX, nr 2 (1977), s. 177‑201

M. Fabiański, O jezuickim nagrobku biskupa Andrzeja Trzebickiego, „Folia Historiae Artium”, Seria Nowa, t. 10 (2005), s. 127‑161

M. Karpowicz, Barok w Polsce, Warszawa 1988

S. Kozakiewicz, Wczesny barok w Polsce, Warszawa 1970

S. Kozakiewicz, Późny barok w Polsce, Warszawa 1970

P. Krakowski, Pomnik nagrobny ks. Ostrogskich, „Studia renesansowe”, II, red. M. Walicki, Wrocław 1957, s. 264‑302

M. Kurzej, Świątynia Mądrości. Program treściowy wystroju kościoła św. Anny w Krakowie, „Folia Historiae Artium”, Seria Nowa, t, 13, 2015, s. 119‑152

W. Tomkiewicz, Piękno wielorakie. Sztuka baroku, Warszawa 1971