Barwa zimna i ciepła
Autor/autorka
Katarzyna Chowaniec‑Płuciennik
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – artystyczna
3. Temat zajęć
Barwa zimna i ciepła
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Potrafię namalować obraz za pomocą barw ciepłych lub zimnych.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń dobiera barwy do żywiołu
Uczeń wyróżnia w obrazach, ilustracjach, impresjach plastycznych, plakatach, na fotografiach barwę oraz walor różnych barw.
Uczeń maluje samodzielnie pędzlem i farbami obraz na temat zadany przez nauczyciela.
Uczeń potrafi rozróżnić barwy ciepłe i zimne.
9. Metody i formy pracy
Forma: zbiorowa i indywidualna. Metoda: poszukująca, podająca, nauczania pojęć
10. Środki dydaktyczne
Kartki A3 podzielone na pół, farby i pędzle, karty z kolorami.
11. Wymagania w zakresie technologii
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Malowanie żywiołów
Czas trwania: 10min
Opis aktywności:
Dzieci otrzymują dużą kartkę z bloku A3 podzieloną na pół. Nauczyciel prosi dzieci, aby namalowały farbami na jednej stronie ogień, a na drugie połowie wodę.
Aktywność 2
Temat: Pogadanka
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Prace uczniów zostają rozłożone na dywanie. Dzieci oglądają swoje prace. Nauczyciel prosi, aby dzieci porównały prace pod względem kolorów.
- Jakich kolorów użyliście malując ogień, a jakich wodę?
- Co czujecie patrząc na te kolory?
- Jak możemy nazwać tą grupę kolorów?
- Które kolory bardziej się Wam podobają?
Aktywność 3
Temat: Poznanie barw ciepłych i zimnych
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Uczniowie oglądają prezentację na tablicy interaktywnej „Barwy ciepłe i zimne” https://www.youtube.com/watch?v=rzEgqkqyyQ0. Wspólnie z nauczycielem wykonują na tablicy interaktywnej wybrane zadania z https://epodreczniki.pl/a/cieplo-i-zimno–jak-mowia-kolory/DX3AtyVLM. Na koniec uczniowie podsumowuja jakie to są barwy ciepłe, a jakie zimne.
Aktywność 4
Temat: Tworzenie pracy plastycznej
Czas trwania: 20 min
Opis aktywności:
Zabawa ruchowa „Rozpoznaj kolor”. Dzieci stają w rozsypce na dywanie, nauczyciel pokazuje różne kolory na kartonikach. Gdy nauczyciel pokaże barwę ciepłą zadaniem dzieci jest chodzić na paluszkach z wyciągniętymi wysoko rękami, jeśli pokazuje barwę zimną chodzą na piętach, przygarbione z założonym rękami.
Następnie uczniowie otrzymują kartkę A4. Ich zadaniem jest namalować farbami obraz z użyciem barw ciepłych lub zimnych. Wystawa prac dzieci na gazetce klasowej. Wspólne oglądanie prac uczniów.
Zadaniem domowym uczniów jest wykonanie zadania interaktywnego https://wordwall.net/pl/resource/7650087/barwy-ciep%C5%82e-i-zimne i przesłanie wyników nauczycielowi
13. Sposób ewaluacji zajęć
Rozmowa na temat przeprowadzonych zajęć. Co się podobało, a co nie. Nauczyciel wiesza na tablicy tarcze strzelniczą i prosi uczniów aby przykleili kropkę w odpowiednim miejscu. Jeśli się podobało przykleją w sam środek na 100, jeśli mniej to odpowiednio dalej.
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć