Barwa
Wprowadzenie
Kolor odgrywa szczególną rolę w sztuce. Jest podstawowym elementem przede wszystkim malarstwa. Posiada także istotne znaczenie dla innych dyscyplin: grafiki, rzeźby, a nawet architektury. W malarstwie jest podstawową składową analizy dzieła. Silnie oddziałuje na ekspresję obrazu. Od wieków kolor był przedmiotem naukowych badań i teoretycznych rozważań.
Nowatorskie podejście do zagadnień barwy i roli koloru mają współcześni artyści, interesujący się psychologią barw, jak również zajmujący się naukowo‑filozoficznymi teoriami.
Rozpoznawać cechy barw w dziełach malarstwa.
Określać relacje barw w dziełach sztuki.
Analizować kolorystykę wskazanych dzieł.
Stosować w opisie właściwą terminologię charakterystyczną dla kolorystyki;
tworzyć prace plastyczne stosując różne typy barw;
Gama barwna w dziele malarskim
Gama barwna, zwana także kolorytem, to grupa barw występujących w obrazie, decydująca o jego kolorystyce:
szerokiej gamie barw mówimy wtedy, gdy w dziele są zastosowane barwy ciepłe i zimne;
wąska gama barwna występuje wtedy, gdy w obrazie są zastosowane barwy zimne lub ciepłe;
gdy w obrazie zachowana jest równowaga kolorów ciepłych, zimnych i neutralnych, mówimy o zharmonizowanej gamie barwnej.
Pracom namalowanym wąską gamą barw często towarzyszy monochromatyzmmonochromatyzm. Barwy czyste (podstawowe i pochodne) często bywają złamane barwami dopełniającymi. Podczas analizy kolorystyki warto zwrócić uwagę, gdy np.: gama barwna jest szeroka, ale występuje zdecydowana przewaga barw chłodnych lub ciepłych.”
Abstrakcyjny ekspresjonista Robert Goodnough [czytaj: robert gudnoł] stworzył obraz oparty na geometrycznych kształtach i odważnej, pełnej kontrastów kolorystyce, szerokiej gamie barw. Artysta wykorzystał kolory podstawowe oraz pochodne, połączył barwy czyste i złamane.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P392Any0E
Mark Rothko - malarz barwnych pól i nastrojuWąską gamę barw stosował w swoich dziełach przedstawiciel kierunku zwanego color field painting [czytaj: kolor fild pejting], Mark Rothko [czytaj: mark rotko].
Źródło: POLSKIERADIO24.PL, Mark Rothko - malarz barwnych pól i nastroju, dostępny w internecie: https://www.polskieradio24.pl/39/156/Artykul/2461461,Mark%E2%80%91Rothko%E2%80%91malarz%E2%80%91barwnych%E2%80%91pol%E2%80%91i%E2%80%91nastroju [dostęp 4.03.2021].
Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z pozostałą częścią cytatu:
W oparciu o powyższe dzieła, określ, jaki wpływ ma kolor na ekspresję obrazów.
Za pomocą achromatycznych barw współczesny polski artysta, Wilhelm Sasnal, nawiązał do osobistych wydarzeń z rodzinnego Tarnowa. Artysta wspomina:
Wilhelm Sasnal o Tarnowie – MościcachPrzez większą część życia mieszkałem w Mościcach, ale ich wyjątkowość uświadomiłem sobie dopiero wtedy, kiedy zacząłem wyjeżdżać.
Źródło: Tarnowskie Centrum Informacji, Marcin Pałach, Wilhelm Sasnal o Tarnowie – Mościcach, dostępny w internecie: https://www.it.tarnow.pl/atrakcje/tarnow/zabytki-i-atrakcje/moscice-dzielnica-ogrod/wilhelm-sasnal-o-tarnowie-moscicach/ [dostęp 4.03.2021].
Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z pozostałą częścią cytatu:
Powojenne przemiany i inwestycje zatarły oryginalne założenia urbanistyczne, ale ich nie zniszczyły, a w niektórych przypadkach – nawet wzmocniły. To dlatego, że zbudowano w Mościcach nie tylko bloki mieszkalne, ale także centrum kultury, które wygląda jak nieco bardziej kanciasta wersja opery w Sydney [czytaj: sidnej]. Wybudowano też muszlę koncertową w parku i kompleks sportowy ze stadionem, halą i basenami. Dziedzictwo międzywojnia miesza się z socrealizmem i socmodernizmem. Szczególnie zaskakują ciekawe detale, których nie widać na pierwszy rzut oka. Na przykład w parku miejskim przechodnie mogą wypoczywać na oryginalnych ławkach z 1929 roku. Warto też zwrócić uwagę na niezwykłą konstrukcję hali sportowej. Mościce to także fenomen socjologiczny. Wytworzyła się tu mikrospołeczność, pewnego rodzaju wspólnota mieszkańców, która sprawia, że nikt nie jest anonimowy. Być może dlatego nie było widać tam ubóstwa i biedy, które w czasie przemian ustrojowych i gospodarczych lat 90. dotknęły Tarnów. W Mościcach tkwią moje korzenie – tu urodziliśmy się moja mama, ja i mój syn.
Unikalny charakter i swoistą egzotykę tego miejsca w pełni doceniłem jednak dopiero wtedy, kiedy stamtąd wyjechałem.

Jaki dostrzegasz związek pomiędzy wizerunkiem Mościc, o których wspomina Sasnal z kolorystyką obrazu?
Dźwięczność barwy
Dźwięczność barwy zależy od stopnia jej nasycenia. Im bardziej kolor będzie nasycony, intensywny, tym większa jego dźwięczność. O tej „muzyczności” koloru szeroko wypowiedziała się Maria Rzepińska w książce Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego:
Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiegoW języku krytycznym, podobnie jak w mowie potocznej, posługujemy się określeniami: „dźwięczność koloru”, „niskie i wysokie rejestry barw”, „symfonia kolorów”. Niektórzy krytycy używają nawet pojęcia „kontrapunktu” przy omawianiu dzieł malarstwa zbudowanego na zasadzie opozycji barwnych.
Mówi się też o tonacji „minorowej” i „majorowej”. W języku muzycznym zresztą obserwujemy proces odwrotny — zapożyczeń z malarstwa. Mówimy więc: „barwa głosu”, „głos jasny”, „koloratura”.
Źródło: Maria Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków 1983, s. 63–64.
Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z pozostałą częścią cytatu:
Stwórz zbiór słów, które są wspólne dla określenia koloru i mają związek z terminologią muzyczną.
Barwa szczególną rolę pełni w twórczości Leona Tarasewicza ( ur. 1957), profesora na Wydziale Malarstwa w warszawskiej ASP, artysty związanego z białostocczyzną. O kolorze i jego roli mówił m.in.:
Tarasewicz: Kolor zostawia na obrazie ślad genetyczny, którym artysta się posługuje. Kolor idzie za każdym z nas [WYWIAD]Kolor to mój chleb codzienny, cały czas z nim obcuję.
Źródło: Robert Mazurek, Leon Tarasiewicz, Tarasewicz: Kolor zostawia na obrazie ślad genetyczny, którym artysta się posługuje. Kolor idzie za każdym z nas [WYWIAD], dostępny w internecie: https://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/1482621,tarasewicz-kolor-obrazy-sztuka-zenek-kultura-artysci-malarze.html [dostęp 18.05.2022].
W obrazie z 2020 roku malarz zastosował szeroką gamę dźwięcznych barw. Zestawił na jednym płótnie wyraziste, nasycone zielenie, czerwienie, żółcienie, a w kilku miejscach dodał mocne plamki niebieskiego. Obraz mieni się wielością różnych barw.

Dominanta kolorystyczna
W powojennym obrazie Andrzeja Wróblewskiego Syn i zabita matka dominantę kolorystyczną stanowią błękity, wypełniające większą część płótna. Malarz użył różnego nasycenia tej barwy – tło jest bardzo rozjaśnione, suknia kobiety intensywna. Błękitny odcień ma także ciało postaci.

Surrealista, Salvador Dali [czytaj: salwador dali] potęguje siłę wyrazu swego dzieła i podkreśla symbolikę słoni niosących masywne obeliskiobeliski na grzbietach (słonie są symbolem polityki, ale przedstawione na delikatnych nogach odczytać można jako niestabilność polityczną), stosując ciepłą gamę barw intensywnych czerwieni, wypełniających prawie całą powierzchnię obrazu. Tło dodatkowo wzmocnione jest ciepłym pasem żółtego koloru w dolnej części dzieła. Słonie zatapiają się w ognistej czerwieni, której blask pochłania ciała zwierząt.

Kontrast
W obrazach malarze stosują często kontrasty barw. Nie muszą one jednak oznaczać całkowitej dysharmonii, przeciwstawieństwa barw mogą być wyraziste, jak i delikatne. Decyduje o nich wielkość kontrastujących ze sobą plam, a także sposób wykorzystania przez artystę właściwości koloru.
Słownik terminologiczny sztuk pięknychPrzy stosowaniu kontrastu tonów największą siłę działania uzyskuje się przez zestawianie barw dopełniających, mniejszą — przez zestawianie trzech barw podstawowych, jeszcze mniejszą - trzech barw pochodnych, najmniejszą – pośrednich.
Źródło: Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. Krystyna Kubalska-Sulkiewicz, Warszawa 2002, s. 192–193.
Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z pozostałą częścią cytatu:
Kontrasty w barwie można podzielić na trzy rodzaje:
• temperaturowy (zestawienia barw ciepłych i zimnych),
• walorowy (przejścia od ciemnego do bardzo jasnego odcienia w zakresie tego samego koloru),
• dopełnieniowy (zestawienie barw dopełniających, na przykład żółty‑fioletowy, zielony‑czerwony).
Kontrast barw pojawia się w serii autoportretów Andy’ego Warhola [czytaj: endiego łorhola] z 1966 roku. Artysta, wykorzystując technikę sitodrukusitodruku, uzyskał charakterystyczne twarde kontury i płaskie obszary koloru. Szczególny nacisk położył na zmieniające się kolory i kontrasty. Połączył barwy podstawowe i pochodne, a także różne odcienie tego samego koloru. Uzyskał w ten sposób silne temperaturowe kontrasty barw.
W obrazie Wolne Miasto Gdańsk Edward Dwurnik użył czystego błękitu, rozbielonych jego odcieni oraz czystej bieli. Ograniczona paleta barw doskonale oddaje walorowe kontrasty.
Opis do dzieła „Wolne Miasto Gdańsk” Edwarda Dwurnika(…) Świat błękitów może stać się światem samowystarczalnym, tak jak ma to miejsce w ostatnich obrazach Dwurnika.
Źródło: artinfo.pl, Opis do dzieła „Wolne Miasto Gdańsk” Edwarda Dwurnika, dostępny w internecie: https://artinfo.pl/dzielo/wolne-miasto-gdansk-1994-r [dostęp 4.03.2021].
Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z pozostałą częścią cytatu:
Luisito Magno, przedstawiając na obrazie Król i królowa dwie postacie w abstrakcyjny sposób, zestawił obok siebie barwy kontrastowe: czerwień z zielenią, pomarańcz z błękitem. Granicząc z sobą, plamy kolorów dopełniają się.

Akcent kolorystyczny
W kompozycji barwnej istotną rolę odgrywa akcent kolorystyczny. Wyróżnia się on intensywnością lub temperatura koloru. Zwraca uwagę odbiorcy, eksponując się na tle całego dzieła. W obrazie Waltera Graba Niebezpieczna gra taką role pełni czerwona kula.

Aplikacja on‑line
Aplikacja barwa umożliwia zapoznanie się z pojęciem barwy, pozwala mieszać poszczególne kolory. W aplikacji znajduje się także analiza trzech dzieł oraz spis zawodów, w których ważna jest znajomość barw oraz ich odcieni.
Poniżej przedstawiono alternatywę aplikacji.
Projektant gier komputerowych
Zajmuje się projektowaniem aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych – tworzy ich koncepcje, w których jednym z ważnych elementów jest grafika, oparta na wykorzystaniu wiedzy o barwie i jej właściwości, głównie wiedze na temat łączenia barw, temperatury i kontrastu. Zawód wymaga wiec umiejętności rozróżniania kolorów i ich odcieni. Projektant gier komputerowych w swojej pracy wykorzystuje zaawansowane techniki graficzne i narzędzia komputerowe.

Architekt krajobrazu
Zajmuje się projektowaniem parków i innych terenów zielonych. Wymaga wiedzy na temat zestawień barwnych i ich działania na psychikę, ponieważ tereny zielone pełnią między innymi funkcję relaksacyjną, służą odpoczynkowi od miejskiego zgiełku. Ponadto pełnią także rolę dekoracyjną, więc niezbędna jest wiedza na temat łączenia barw. Architekt krajobrazu powinien wiedzieć, jakie kolory i odcienie zieleni zestawić, by tworzyły estetyczną całość, zespoloną z innymi krzewami czy drzewami, a także otoczeniem. Architekt krajobrazu swoje projekty może tworzyć ręcznie, opierając się głównie na rysunku i wprowadzając kolor, wykorzystując zazwyczaj technikę akwareli. Jednak współcześnie do tego celu najczęściej wykorzystuje się zaawansowane programy komputerowe do tworzenia projektów architektonicznych, np. CAD.

Wizażysta
Zajmuje się całościowym wyglądem klienta – dobiera strój, fryzurę, dodatki i makijaż, które służą korzystnemu wizerunkowi i wpływają na sukces w pracy, ułatwiając kontakty z innymi. W kreowaniu wizerunku dobiera także właściwą kolorystykę ubioru, dostosowując ją do charakteru pracy i podkreślając atuty postaci, usposobienia. Wizażysta musi zatem posiadać wiedzę na temat cech barw w budowaniu nastroju, ekspresji, dobierać zestawienia kolorystyczne (np. stonowane utrzymane w jednej tonacji lub kontrastowe). Musi znać koło barw, zasady łączenia kolorów, korzystać z wiedzy na temat złudzenia optycznego, aby dobrać ubrania optycznie wyszczuplające sylwetkę albo dostosowując kolorystykę makijażu do wyrzeźbienia rysów twarzy. Wizażysta może przed realizacją wykonać projekt, wykorzystując różne techniki plastyczne: akwarelę, akryl lub barwny tusz, kredkę, a nawet kolaż. Może także łączyć te techniki lub korzystać z graficznego programu komputerowego.

Artysta malarz
Artysta malarz zajmuje się artystycznym tworzeniem obrazów. Zawód ten wymaga znajomości wszystkich właściwości barw i wyczucia w ich stosowaniu w różnych technikach malarskich lub łączonych, np. technice olejnej, akwarelowej, temperowej, akrylowej, kolażu, a także , ich właściwości oraz media do rozcieńczania, a także narzędzia. Barwa jest jednym z najważniejszych elementów jego pracy – służy wypowiedzi artystycznej, wyrażaniu emocji, odwzorowaniu realiów lub wyrażeniu abstrakcyjnych poglądów na temat opracowanej przez siebie artystycznej koncepcji lub autorskiego stylu, opartego często na eksperymentowaniu z barwą.

Kolorysta filmowy
Kolorysta filmowy zajmuje się oprawą barwną wszystkich gatunków filmów, teledysków a także reklam i spotów. Dba o dostosowanie kolorystyczne filmu, stworzenie nastroju i stylu do założeń reżysera. Przeprowadza korektę barwną filmowego obrazu na etapie postprodukcji – kontroluje i zmienia oprawę barwną, odpowiednie nasycenie i zgodność koloru w zmontowanym obrazie, uzależnione od pory dnia, oświetlenia, aby stworzyć wrażenie dzieła nakręconego w jednej sekwencji czasowej. Wykorzystuje profesjonalne oprogramowanie, w którym może także nakładać filtry o odpowiedniej temperaturze barwy, nadając odpowiedni nastrój.

Scenograf
Scenograf zajmuje się tworzeniem scenografii i dekoracji do filmów, przedstawień teatralnych, opery, imprez okolicznościowych (także plenerowych). Opracowuje koncepcję artystyczną, którą omawia z reżyserem, producentem lub zleceniodawcą. Dostosowuje kolorystykę scenografii do charakteru dzieła czy widowiska, opracowuje koncepcję w formie graficznej – odręcznej lub w wersji komputerowej. Scenograf musi posiadać wiedze na temat właściwości barw oraz sposobu ich łączenia, co pozwala mu na dostosowanie dekoracji do założeń inscenizacyjnych czy dekoratorskich.

Ilustrator
Scenograf Ilustrator zajmuje się tworzeniem ilustracji do wydawnictw – okładek i ilustracji wewnątrz książek, komiksów, gier komputerowych, gier planszowych, graficznej oprawy czasopism, bilboardów, reklam, opakowań produktów, etykiet itp. Projektuje zarówno grafiki czarno‑białe jak i kolorowe. Musi posiadać kompleksową wiedzę na temat barwy, a także pracować w różnych technikach plastycznych, aby dostosować swój projekt do oczekiwań odbiorcy.

Projektant mody
Projektant mody zajmuje się projektowaniem ubrań i dodatków, przygotowuje pierwowzory strojów, czasem własnoręcznie szyjąc prototyp. Swój pomysł wykonuje w wersji rysunku, ale do wizualizacji często używa także graficznych programów komputerowych. Oprócz znajomości tkanin i ich właściwości, musi posiadać plastyczną wiedzę na temat łączenia barw, sposobu tworzenia kontrastów, zwłaszcza, że w świecie mody ma to ogromne znaczenie. Trendy modowe dyktują często, jakie kolory łączyć i jak je zestawiać, więc znajomość całej palety barw jest w zawodzie projektanta mody niezbędna.

Projektant wnętrz
Projektowanie wnętrz to zawód polegający na tworzeniu koncepcji i wystroju wnętrza z zachowaniem jego funkcji, a tajże uwzględnieniem oczekiwań klienta. Od projektanta wnętrz oczekuje się więc właściwego doboru kolorystyki ścian, podłogi, wszystkich znajdujących się w pomieszczeniu mebli i dodatków. Musi posiadać kompleksową wiedzę na temat barwy, właściwości kolorów, sposobu ich tworzenia. Szczególną rolę pełni tu wiedza o relatywizmie barw, ponieważ znajdują się w jednym wnętrzu, jedne elementy oddziałują na drugie. Swoje projekty projektant tworzy odręcznie w formie barwnych rysunków lub w technice komputerowej, korzystając z oprogramowania graficznego.

Fotografik/fotograf
Zawód fotografika wymaga profesjonalizmu zdjęć, wykonywanych podczas sesji w studio lub w plenerze. Fotografik wykonuje także zdjęcia do kampanii reklamowych, kalendarzy, książek, albumów, ale także zajmuje się fotografią okolicznościową. Aby stworzyć dobre zdjęcie, fotografik musi posiadać wiedzę na temat optyki, barwy, mieć zmysł plastyczny. Jego zadaniem jest nie tylko odtworzenie na fotografii rzeczywistości, ale przede wszystkim wykreowanie ciekawego kolorystycznie zdjęcia. Dlatego korzysta z filtrów, dostosowuje barwy, podczas obróbki cyfrowej zmienia rzeczywisty kolor lub jego odcień, nakłada różne efekty barwne.

Aranżer wnętrz
Praca w zawodzie aranżera wnętrz polega na atrakcyjnym, estetycznym, oryginalnym i przyciągającym uwagę urządzaniu wnętrza, dokonywanie w nim zmian. Aranżując wnętrze bierze pod uwagę jego przeznaczenie, dobiera odpowiednie kolory ścian i mebli, dodatków, aby uzyskać wrażenie harmonii lub przyciągać uwagę funkcjonalnością czy oryginalnością. Jednocześnie musi pilnować, by charakter wnętrza był zgodny z jego przeznaczeniem. Dlatego w pracy aranżera niezbędna jest wiedza na temat zasad zestawiania kolorów oraz wszelkich zabiegów i trików kolorystycznych, wpływających na przestrzeń, tworzących iluzję głębi itp.

Grafik komputerowy
Grafik komputerowy zajmuje się opracowaniem cyfrowym projektu i przygotowuje go do druku. Pracuje nad tworzeniem projektów logo firmy, grafiki użytkowej, książek, czasopism, katalogów reklamowych. Przygotowuje także cyfrową obróbkę tekstu oraz graficzną szatę zdjęć do różnych publikacji zawierających tekst. Praca ta wiedzy na temat barwy, by wykonany przez niego projekt lub innym materiał w formie cyfrowej przeznaczony dla firmy, do książki lub gazety, ulotka, katalog reklamowego spełniał swoją rolę. Inne cechy barw wykorzysta np. w monochromatycznym lub stworzonym na zasadzie kontrastu logo, a inne w ulotce reklamowej czy projekcie karty kalendarza.

Psycholog
Zadaniem psychologa jest pomaganie ludziom z problemami psychicznymi. Wiedza na temat znaczenia i działania kolorów na psychikę i emocje jest jedna z głównych umiejętności niezbędnych w terapii. Psycholog powinien potrafić wykorzystać ją, aby wywołać odpowiedni nastrój pacjenta, spowodować poczucie wartości, szczęście, ale także wzbudzić niepokój, energię, służące rozwiązywaniu sytuacji problemowych, wywołaniu odpowiednich procesów psychicznych. Jednym z zabiegów, który wykorzystuje właściwości barw jest koloroterapia.

Marketingowiec
Marketingowiec to osoba odpowiedzialna za promocję i sprzedaż dzieł sztuki oraz zarządzanie wizerunkiem artystów, galerii, muzeów lub innych instytucji związanych ze sztuką. Zajmuje się tworzeniem materiałów marketingowych, takich jak portfolio artysty, katalogi, strony internetowe, profile w mediach społecznościowych itp. Jest również odpowiedzialny za planowanie, promocję i organizację wystaw, wernisaży, aukcji sztuki. Koordynuje działania związane z reklamą, nawiązuje kontakty z nabywcami dzieł, kolekcjonerami, galeriami, muzeami itp. Marketingowiec sztuki śledzi rynek sztuki, analizuje trendy i preferencje klientów.

Muzealnik
Muzealnik to osoba pracująca w muzeum lub instytucji kulturalnej, odpowiedzialna za zadania związane z zarządzaniem i pielęgnowaniem dzieł sztuki, zajmuje się organizacją wystaw, prowadzeniem badań naukowych, edukacją. Muzealnik prowadzi badania naukowe związane z zasobami muzealnymi. Jest odpowiedzialny za prowadzenie inwentaryzacji, dokumentacji i opracowania naukowego zbiorów muzealnych. Tworzy katalogi, rejestry, opracowuje opisy i analizy poszczególnych obiektów. Dbając o prawidłowe oznakowanie, klasyfikację i archiwizację, zapewnia uporządkowanie i łatwy dostęp do informacji na temat kolekcji. Bierze udział w procesie urządzania ekspozycji zabytków, dzieł sztuki. Zajmuje się również organizacją transportu i montażem eksponatów, czuwa nad ruchem obiektów w muzeum, czyli ich przemieszczaniem między różnymi działami, wystawami, konserwacją i magazynami, prowadzi rejestrację, czynności te dokumentuje. Ważnym zadaniem jest także ocena autentyczności, wartości historycznej i artystycznej zasobów.

Wykorzystując aplikację do tworzenia prac, wykonaj abstrakcyjną kompozycję plastyczną, opartą na zestawieniu barw ciepłych i zimnych.
Wykorzystując aplikację do tworzenia prac, wykonaj martwą naturę w zimnych barwach z ciepłym akcentem barwnym.
Wykorzystując aplikację do tworzenia prac, namaluj pejzaż, w którym użyjesz wyłącznie barw pochodnych i dopełniających. Twoja praca nie musi być realistyczna kolorystycznie, możesz nadać jej własną, abstrakcyjną kolorystykę.
Ćwiczenia
Podaj przymiotnik, określający rodzaj kontrastu zastosowany w dziele.
Wskazówka: Zwróć uwagę, że w dziele znajdują się zarówno kolory ciepłe i zimne.

Porównaj dwa dzieła pod względem zastosowanej kolorystyki. Zwróć szczególną uwagę na różnice w zastosowanej kolorystyce.
Opisz sposób użycia barw w poniższym dziele. Wykorzystaj wiedzę na temat zjawiska barwy, relacji pomiędzy kolorami, właściwą terminologię i nazewnictwo barw.

Słownik pojęć
(z greckiego: mónos ‘jedyny’, chrṓma ‘kolor’, ‘barwa’), w malarstwie operowanie tylko jedną barwą w kilku odcieniach, w celu uzyskania jednolitego tonu całego malowidła.
wysoki, zwężający się ku górze monolityczny słup kamienny w formie ostrosłupa o kwadratowej lub prostokątnej podstawie.
filmdruk, drukowanie sitowe, serigrafia, jedna z metod drukowania, w której stosuje się formę drukową najczęściej w postaci prostokątnej ramy z napiętą na niej siatką z włókien naturalnych lub syntetycznych (poliamidowych lub poliestrowych) albo z metalu, z wytworzonymi w niej elementami drukującymi (nie zakryte oczka siatki przepuszczające farbę) i niedrukującymi (zakryte oczka siatki).
Notatki ucznia
Galeria
Bibliografia
Źródła pisane
Ferrari S., Sztuka XX wielu. Kierunki, twórcy, kontrowersyjne zjawiska artystyczne, nowe środki wyrazu, Warszawa 1999.
Kubalska‑Sulkiewicz K., Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 2002, s. 192‑193.
Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków 1983.
Źródła internetowe
https://artinfo.pl/dzielo/wolne-miasto-gdansk-1994-r
https://www.it.tarnow.pl/atrakcje/tarnow/zabytki-i-atrakcje/moscice-dzielnica-ogrod/wilhelm-sasnal-o-tarnowie-moscicach/
https://www.polskieradio24.pl/39/156/Artykul/2461461,Mark%E2%80%91Rothko%E2%80%91malarz%E2%80%91barwnych%E2%80%91pol%E2%80%91i-nastroju
Mazurek R., Tarasiewicz L., Tarasewicz: Kolor zostawia na obrazie ślad genetyczny, którym artysta się posługuje. Kolor idzie za każdym z nas [WYWIAD] [w:] https://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/1482621,tarasewicz-kolor-obrazy-sztuka-zenek-kultura-artysci-malarze.html


