Ilustracja jest tłem tematu lekcji. Ukazuje fragment koła barw. Wycinek przedstawia barwy ułożone w dwu pasach. Na tle ilustracji znajduje się czarny pasek z tekstem: Barwni sąsiedzi – asymilacja barwna czyli rozprzestrzenianie się barw.
Wprowadzenie
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
RpKPP9FwfiOVd1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych).
Nauczysz się
zdefiniować pojęcia cech barwy;
zdefiniować i rozpoznać pojęcia złudzeń barwnych uzależnionych od środowiska barwnego opartego na asymilacji barwnej;
rozpoznawać wybrane zjawiska rozprzestrzeniania się barwy czyli asymilacji;
wyjaśniać pojęcie zjawiska van Bezolda;
identyfikować zjawisko neonowe;
rozpoznawać zjawisko akwareli.
Asymilacja
Każdą barwę charakteryzuje ton, stopień jasności i nasycenia.
Barwy nigdy nie są wyizolowane ze środowiska, lecz zawsze występują w sąsiedztwie innych barw – obok siebie, na rozmaitych tłach, w różnych konfiguracjach. Dlatego można zauważyć różne zjawiska barwne, odbierane indywidualnie, czyli niejednakowo przez wszystkich ludzi.
Poniżej przedstawiono zjawiska barwne określane jako asymilacja barwnaAsymilacja barwnaasymilacja barwna, czyli rozprzestrzenianie się barwy na tło, w efekcie których możemy spostrzegać pozorne zmiany wartości barwnych zależne od otoczenia. Do najbardziej znanych zjawisk tego typu należą: zjawisko van Bezolda, efekt neonowy, zjawisko akwarelowe (z ang. watercolor effect). [czyt.: łoterkolor efekt]
Przyjrzyj się szarej jednorodnej płaszczyźnie zamieszczonej poniżej, a następnie kliknij na nią. Czarne i jasnoszare paski umieszczone nad płaszczyzną zsuną się w dół. Obserwuj, jak kolor pasków wpływa na postrzeganie barwy tła. W celu lepszej obserwacji zjawiska czynność możesz powtarzać dowolną ilość razy, klikając ponownie w ilustrację.
R15rf4nACeYwO1
Można zauważyć, że – mimo iż tło jest jednorodne – kolor pasków się rozprzestrzenia. Dlatego tam, gdzie paski są czarne, spostrzegane tło staje się ciemniejsze, a tam, gdzie jasnoszare, tło staje się jaśniejsze.
A teraz wykonaj to samo ćwiczenie w kilku wariantach: gdy zmienia się kolor, szerokość pasków i ich zagęszczenie. Ponownie obserwuj, jak kolor pasków wpływa na postrzeganie barwy tła. W celu lepszej obserwacji zjawiska czynność możesz powtarzać dowolną liczbę razy, klikając ponownie w ilustrację.
RzhlS9N1wkd6w1
RQFmKQNIcWYU91
R2BP5N3YDQRRF1
R1ShNCBHlv1i11
Obserwowane zjawisko barwne nazywane jest asymilacją barwAsymilacja barwnaasymilacją barw, czyli rozprzestrzenianiem się barwy. Kolor pasków nałożonych na tło rozprzestrzenia się, zmieniając jego kolor, jasność i nasycenie. Paski jaśniejsze sprawiają wrażenie, że tło też jest spostrzegane jako jaśniejsze, natomiast paski ciemniejsze powodują, że tło jest odbierane jako ciemniejsze. Zjawisko to powstaje przy paskach różnej grubości i ich różnym zagęszczeniu.
Taki sam efekt daje też obwiedzenie ornamentu konturem białym lub czarnym. Czarny kontur powoduje, że tło wydaje się ciemniejsze, a biały, że jaśniejsze. Efekt ten jest określany jako zjawisko van Bezolda.
Przyjrzyj się ilustracjom zamieszczonym poniżej, obrazującym to zjawisko w ornamentyce.
R1KtO58ThQjmY1
W pierwszej animacji umieszczonej poniżej znajdują się dwa szare krzyże. Kliknij na nie. W pierwszym krzyżu jego środkowa część rozjaśni się. W drugim krzyżu jego środkowa część stanie się ciemniejsza. Zastanów się, czy różnicowanie koloru środkowych części krzyży wpływa na zmianę ich spostrzegania. W celu lepszej obserwacji zjawiska czynność możesz powtarzać dowolną liczbę razy, klikając ponownie w ilustrację.
R11cwZ2ZKSHQV1
W ćwiczeniu ponownie można było zaobserwować zjawisko rozprzestrzeniania się barwy. Po zmianie środkowej części koloru krzyża spostrzegamy jakby na szare, krzyżujące się linie zostały nałożone koliste płytki z zabarwionego na szaro matowego szkła. Zjawisko to nazywa się efektem neonowym.
W tej samej animacji wykonaj to ćwiczenie w innym wariancie – gdy krzyże są czarne, a ich środki stają się jasnoniebieskie i różowe. Ponownie zastanów się, czy różnicowanie koloru środkowych części krzyży wpływa na zmianę ich spostrzegania.
R10FQqIblCeMJ1
Tym razem widzimy jakby na czarne, krzyżujące się linie została nałożona kolista płytka z matowego szkła zabarwionego na niebiesko (po lewej) i różowo (po prawej). Efekt neonowy powstaje przy różnicowaniu koloru środkowych części krzyży.
Poniżej umieszczono ilustrację przedstawiającą siatkę złożoną z szarych krzyży. Kliknij w ilustrację, a środkowa część każdego krzyża rozjaśni się. Zaobserwuj, czy pojawia się efekt neonowy.
R1S0acxrSCGVG
A teraz zaobserwuj, jak to zjawisko wygląda przy zastosowaniu siatki z czarnych krzyży i zabarwieniu ich środkowych części różnymi kolorami.
RzlzD0uyL8Rk7
Efekt akwareli
Przyjrzyj się uważnie figurom zamieszczonym poniżej. W większą figurę została wpisana taka sama, tylko mniejsza. Są one narysowane podwójną linią falistą w kolorach granatowym i różowym. Kolory są kontrastowe, przy czym jeden jest znacznie ciemniejszy od drugiego. W większej figurze ciemna linia jest na zewnątrz, natomiast w mniejszej – jasna. Zaobserwuj, czy występuje proces asymilacji, a jeśli tak, to na której płaszczyźnie rozprzestrzenia się kolor.
RIsu9kBWR98il1
Następnie kliknij w ilustrację z ikoną „i”. Pojawią się analogiczne figury, w których zostały zamienione kolory linii: w większej figurze jasna linia jest na zewnątrz, a w mniejszej – ciemna. Zaobserwuj, czy w figurach umieszczonych po prawej stronie występuje proces asymilacji, a jeśli tak, to na której płaszczyźnie rozprzestrzenia się kolor.
R1ZZWj3EXYjaD
Wykonaj to samo ćwiczenie z figurami w innych wariantach kolorystycznych.
RRkhG3f9EYz2P
R11JONJHEyxoG
Obserwowane zjawisko kolorystyczne to tzw. efekt akwareliAkwarelaakwareli (z ang. watercolor effect) [czyt.: łoterkolor efekt], który polega na rozprzestrzenianiu się jaśniejszego koloru obwódki (rozlewaniu się jak w akwareli). Aby zjawisko to było dobrze widoczne, muszą być spełnione następujące warunki:
obwódka powinna być narysowana linią falistą;
linia falista powinna być podwójna – złożona z dwóch stykających się linii narysowanych kontrastowymi barwami, przy czym jedna z nich powinna być zdecydowanie ciemniejsza;