Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RxIg8Mw2AFLyC1
Ilustracja jest tłem tematu lekcji. Ukazuje fragment koła barw. Wycinek przedstawia barwy ułożone w dwu pasach. Na tle ilustracji znajduje się czarny pasek z tekstem: Barwni sąsiedzi – asymilacja barwna czyli rozprzestrzenianie się barw.

Barwni sąsiedzi – asymilacja barwna czyli rozprzestrzenianie się barw

Wprowadzenie

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela:

RpKPP9FwfiOVd1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills.

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;

3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;

II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.

1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;

2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);

6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych).

Nauczysz się

zdefiniować pojęcia cech barwy;

zdefiniować i rozpoznać pojęcia złudzeń barwnych uzależnionych od środowiska barwnego opartego na asymilacji barwnej;

rozpoznawać wybrane zjawiska rozprzestrzeniania się barwy czyli asymilacji;

wyjaśniać pojęcie zjawiska van Bezolda;

identyfikować zjawisko neonowe;

rozpoznawać zjawisko akwareli.

Asymilacja

Każdą barwę charakteryzuje ton, stopień jasności i nasycenia.

Barwy nigdy nie są wyizolowane ze środowiska, lecz zawsze występują w sąsiedztwie innych barw – obok siebie, na rozmaitych tłach, w różnych konfiguracjach. Dlatego można zauważyć różne zjawiska barwne, odbierane indywidualnie, czyli niejednakowo przez wszystkich ludzi.

Poniżej przedstawiono zjawiska barwne określane jako asymilacja barwnaAsymilacja barwnaasymilacja barwna, czyli rozprzestrzenianie się barwy na tło, w efekcie których możemy spostrzegać pozorne zmiany wartości barwnych zależne od otoczenia. Do najbardziej znanych zjawisk tego typu należą: zjawisko van Bezolda, efekt neonowy, zjawisko akwarelowe (z ang. watercolor effect). [czyt.: łoterkolor efekt]

Przyjrzyj się szarej jednorodnej płaszczyźnie zamieszczonej poniżej, a następnie kliknij na nią. Czarne i jasnoszare paski umieszczone nad płaszczyzną zsuną się w dół. Obserwuj, jak kolor pasków wpływa na postrzeganie barwy tła. W celu lepszej obserwacji zjawiska czynność możesz powtarzać dowolną ilość razy, klikając ponownie w ilustrację.

R15rf4nACeYwO1
Animacja przedstawia nachodzące na siebie zjawiska barwne określane jako asymilacja barwna. W górnej części znajdują się dwa zestawy linii: czarne i jasnoszare. Poniżej usytuowany ciemnoszary prostokąt. Czarne i jasnoszare paski umieszczone nad płaszczyzną, przemieszczają się w dół, zakrywając prostokąt, który sprawia wrażenie zmiany barwy.
Źródło: online-skills.

Można zauważyć, że – mimo iż tło jest jednorodne – kolor pasków się rozprzestrzenia. Dlatego tam, gdzie paski są czarne, spostrzegane tło staje się ciemniejsze, a tam, gdzie jasnoszare, tło staje się jaśniejsze.

A teraz wykonaj to samo ćwiczenie w kilku wariantach: gdy zmienia się kolor, szerokość pasków i ich zagęszczenie. Ponownie obserwuj, jak kolor pasków wpływa na postrzeganie barwy tła. W celu lepszej obserwacji zjawiska czynność możesz powtarzać dowolną liczbę razy, klikając ponownie w ilustrację.

RzhlS9N1wkd6w1
Animacja przedstawia nachodzące na siebie zjawiska barwne, określane jako asymilacja barwna. W górnej części znajdują się dwa zestawy linii: jasnoszare i błękitne. Poniżej usytuowany błękitno‑szary prostokąt. Paski umieszczone nad płaszczyzną, przemieszczają się w dół, zakrywając prostokąt, który sprawia wrażenie zmiany barwy.
Źródło: online-skills.
RQFmKQNIcWYU91
Animacja przedstawia nachodzące na siebie zjawiska barwne określane jako asymilacja barwna. W górnej części znajdują się dwa zestawy linii: bladoczerwone i żółte. Poniżej usytuowany żółty prostokąt. Paski umieszczone nad płaszczyzną przemieszczają się w dół, zakrywając prostokąt, który sprawia wrażenie zmiany barwy.
Źródło: online-skills.
R2BP5N3YDQRRF1
Animacja przedstawia nachodzące na siebie zjawiska barwne określane jako asymilacja barwna. W górnej części znajdują się dwa zestawy linii: pomarańczowy i żółty. Poniżej usytuowany szarobłękitny prostokąt. Paski umieszczone nad płaszczyzną, przemieszczają się w dół, zakrywając prostokąt, który sprawia wrażenie zmiany barwy.
Źródło: online-skills.
R1ShNCBHlv1i11
Animacja przedstawia nachodzące na siebie zjawiska barwne, określane jako asymilacja barwna. W górnej części znajdują się dwa zestawy linii: ciemnoszary i jasnoszary. Poniżej usytuowany jasnozielony prostokąt. Paski umieszczone nad płaszczyzną przemieszczają się w dół, zakrywając prostokąt, który sprawia wrażenie zmiany barwy.
Źródło: online-skills.

Obserwowane zjawisko barwne nazywane jest asymilacją barwAsymilacja barwnaasymilacją barw, czyli rozprzestrzenianiem się barwy. Kolor pasków nałożonych na tło rozprzestrzenia się, zmieniając jego kolor, jasność i nasycenie. Paski jaśniejsze sprawiają wrażenie, że tło też jest spostrzegane jako jaśniejsze, natomiast paski ciemniejsze powodują, że tło jest odbierane jako ciemniejsze. Zjawisko to powstaje przy paskach różnej grubości i ich różnym zagęszczeniu.

Taki sam efekt daje też obwiedzenie ornamentu konturem białym lub czarnym. Czarny kontur powoduje, że tło wydaje się ciemniejsze, a biały, że jaśniejsze. Efekt ten jest określany jako zjawisko van Bezolda.

Przyjrzyj się ilustracjom zamieszczonym poniżej, obrazującym to zjawisko w ornamentyce.

R1KtO58ThQjmY1

W pierwszej animacji umieszczonej poniżej znajdują się dwa szare krzyże. Kliknij na nie. W pierwszym krzyżu jego środkowa część rozjaśni się. W drugim krzyżu jego środkowa część stanie się ciemniejsza. Zastanów się, czy różnicowanie koloru środkowych części krzyży wpływa na zmianę ich spostrzegania. W celu lepszej obserwacji zjawiska czynność możesz powtarzać dowolną liczbę razy, klikając ponownie w ilustrację.

R11cwZ2ZKSHQV1
Animacja przedstawia zjawiska barwne określane jako asymilacja barwna. Ukazuje dwa szare krzyże, w których po uruchomieniu animacji zmieniają się środkowe ich fragmenty. W pierwszym krzyżu jego środkowa część rozjaśnia się. W drugim krzyżu jego środkowa część ciemnieje.
Źródło: online-skills.

W ćwiczeniu ponownie można było zaobserwować zjawisko rozprzestrzeniania się barwy. Po zmianie środkowej części koloru krzyża spostrzegamy jakby na szare, krzyżujące się linie zostały nałożone koliste płytki z zabarwionego na szaro matowego szkła. Zjawisko to nazywa się efektem neonowym.

W tej samej animacji wykonaj to ćwiczenie w innym wariancie – gdy krzyże są czarne, a ich środki stają się jasnoniebieskie i różowe. Ponownie zastanów się, czy różnicowanie koloru środkowych części krzyży wpływa na zmianę ich spostrzegania.

R10FQqIblCeMJ1
Animacja przedstawia zjawiska barwne określane jako asymilacja barwna. Ukazuje dwa szare krzyże, które po uruchomieniu animacji zmieniają się na czarne, a ich środkowe fragmenty są: niebieski w lewym i różowy w prawym.
Źródło: online-skills.

Tym razem widzimy jakby na czarne, krzyżujące się linie została nałożona kolista płytka z matowego szkła zabarwionego na niebiesko (po lewej) i różowo (po prawej). Efekt neonowy powstaje przy różnicowaniu koloru środkowych części krzyży.

Poniżej umieszczono ilustrację przedstawiającą siatkę złożoną z szarych krzyży. Kliknij w ilustrację, a środkowa część każdego krzyża rozjaśni się. Zaobserwuj, czy pojawia się efekt neonowy.

R1S0acxrSCGVG
Ilustracja interaktywna przedstawia szarą siatkę. W prawym, dolnym rogu znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”. Druga strona ilustracji zawiera tę samą siatkę, jednak na skrzyżowaniach poziomych i pionowych linii zostały nałożone transparentne, jasnoszare kółka, które spowodowały, że w tych miejscach linie stały się jasnoszare.

A teraz zaobserwuj, jak to zjawisko wygląda przy zastosowaniu siatki z czarnych krzyży i zabarwieniu ich środkowych części różnymi kolorami.

RzlzD0uyL8Rk7
Ilustracja interaktywna przedstawia czarną siatkę. W prawym, dolnym rogu znajduje się niebieski kwadrat z literą "i". Druga strona ilustracji zawiera tę samą siatkę, jednak skrzyżowania poziomych i pionowych linii zostały zastąpione kolorami: w pierwszej kolumnie - niebieskim, w drugiej - zielonym, w trzeciej - pomarańczowym, a w czwartej - jaskrawozielonym.

Efekt akwareli

Przyjrzyj się uważnie figurom zamieszczonym poniżej. W większą figurę została wpisana taka sama, tylko mniejsza. Są one narysowane podwójną linią falistą w kolorach granatowym i różowym. Kolory są kontrastowe, przy czym jeden jest znacznie ciemniejszy od drugiego. W większej figurze ciemna linia jest na zewnątrz, natomiast w mniejszej – jasna. Zaobserwuj, czy występuje proces asymilacji, a jeśli tak, to na której płaszczyźnie rozprzestrzenia się kolor.

RIsu9kBWR98il1

Następnie kliknij w ilustrację z ikoną „i”. Pojawią się analogiczne figury, w których zostały zamienione kolory linii: w większej figurze jasna linia jest na zewnątrz, a w mniejszej – ciemna. Zaobserwuj, czy w figurach umieszczonych po prawej stronie występuje proces asymilacji, a jeśli tak, to na której płaszczyźnie rozprzestrzenia się kolor.

R1ZZWj3EXYjaD
Ilustracja interaktywna przedstawia kwadrat narysowany podwójną, falistą linią w kolorach granatowym (od zewnątrz) i różowym (wewnątrz). W środku dużego kwadratu znajduje się mniejszy, narysowany falistą, podwójną linią - od zewnątrz różową, wewnątrz granatową. Po kliknięciu kursorem myszki w ilustrację, pojawia się taki sam kwadrat, narysowany falistymi liniami, tylko w odwrotnej kolejności. Duży kwadrat ma linię na zewnątrz różową, wewnątrz granatową. Mniejszy kwadrat na zewnątrz ma linię granatową, a wewnątrz różową.

Wykonaj to samo ćwiczenie z figurami w innych wariantach kolorystycznych.

RRkhG3f9EYz2P
Ilustracja interaktywna przedstawia kwadrat narysowany podwójną, falistą linią w kolorach granatowym (od zewnątrz) i żółtym (wewnątrz). W środku dużego kwadratu znajduje się mniejszy, narysowany falistą, podwójną linią - od zewnątrz żółtą, wewnątrz granatową. Po kliknięciu kursorem myszki w ilustrację, pojawia się taki sam kwadrat, narysowany falistymi liniami, tylko w odwrotnej kolejności. Duży kwadrat ma linię na zewnątrz żółtą, wewnątrz granatową. Mniejszy kwadrat na zewnątrz ma linię granatową, a wewnątrz żółtą.
R11JONJHEyxoG
Ilustracja interaktywna przedstawia kwadrat narysowany podwójną, falistą linią w kolorach granatowym (od zewnątrz) i zielonym (wewnątrz). W środku dużego kwadratu znajduje się mniejszy, narysowany falistą, podwójną linią - od zewnątrz zieloną, wewnątrz granatową. Po kliknięciu kursorem myszki w ilustrację pojawia się taki sam kwadrat, narysowany falistymi liniami, tylko w odwrotnej kolejności. Duży kwadrat ma linię na zewnątrz zieloną, wewnątrz granatową. Mniejszy kwadrat na zewnątrz ma linię granatową, a wewnątrz zieloną.

Obserwowane zjawisko kolorystyczne to tzw. efekt akwareliAkwarelaakwareli (z ang. watercolor effect) [czyt.: łoterkolor efekt], który polega na rozprzestrzenianiu się jaśniejszego koloru obwódki (rozlewaniu się jak w akwareli). Aby zjawisko to było dobrze widoczne, muszą być spełnione następujące warunki:

  • obwódka powinna być narysowana linią falistą;

  • linia falista powinna być podwójna – złożona z dwóch stykających się linii narysowanych kontrastowymi barwami, przy czym jedna z nich powinna być zdecydowanie ciemniejsza;

  • obwódka powinna stanowić figurę zamkniętą.

Film Barwni sąsiedzi - asymilacja

R1SdmmDxu2xXS
Ukazują się dwie nieregularne, przylegające do siebie kule: niebieska i zielona. Na ich tle pojawia się napis: „Barwni sąsiedzi. Asymilacja”. Po chwili znika, a kule zmieniają swoje kolory: niebieska w zieleń, zielona zaś w czerwień. Kule po chwili unoszą się, znikając z kadru. Pojawiają się rozbite kształty, w kolorach: czarnym i odcieniach szarego. Powiększają się i przybliżają, następnie łączą się w poziomie, tworząc harmonijkę. Zmienia się na szary prostokąt, na którego tle są dwa mniejsze: po lewej szary z czarnymi pionowymi liniami, po prawej szary z białymi liniami. Na tym tle pojawia się napis: „Barwa rozprzestrzenia się”. Dwa prostokąty rozszerzają się do pełnego ekranu. Kadr ukazuje obrazy zmieniające się z szarych na barwne. Najpierw ekran podzielony jest na trzy części: pierwszy w czerwono‑granatowe, pionowe linie, środkowy w biało‑czerwone linie, dolny w zielono‑czerwone. Sprawiają wrażenie łączących się w taki sposób, że kolory z jednego pasa przenikają do pozostałych. W kolejnych ujęciach zmieniają się: górny pas z granatowego na niebieski, a linie na wszystkich pasach na kolor zielony. Na końcu skrajne pasy i linie zmieniają swój kolor na szary. Szare prostokąty znikają. Tło zmienia się na ciemnoszare. Linie dzielą się na dwie części, przecinając się pod kątem czterdziestu pięciu stopni i tworzą siatkę. Pojawiają się czerwone punkty, ułożone po przekątnych, cztery na każde ramię. Przekątne kręcą się wokół środka. Następnie kratka zmienia kolor na czarny, a tło staje się białe, w wyniku tego punkty są mniej widoczne, tworzą wrażenie powidoku. W dalszej części animacji znikają czerwone punkty. Tło zamienia się barwami z siatką, po czym również znika. Na białym tle pojawia się napis: „Efekt van Bezolda”. Na różowym tle, z dołu ekranu wyłaniają się czerwone sześciany, zbudowane z małych kostek z czarnymi krawędziami. Z góry przesuwają się ku środkowi ekranu takie same sześciany złożone z kostek, ale z białym konturem. Figury zderzają się i rozpadają na części. Optycznie czerwień na sześcianach z białą obwódką jest jaśniejsza od tych z czarną. Pojawia się białe tło, z napisem „Efekt neonowy”, a zaraz po nim dwanaście krzyżyków, zbudowanych z cienkich, ciemnoszarych linii pionowych i poziomych, rytmicznie przecinających się i ustawionych w czterech kolumnach, po trzy w każdej. Na przecięciach pojawiają się jasnoszare punkty. Po ich zniknięciu pozostaje złudzenie, że na ich miejscu linie są ciemniejsze. Następnie pojawia się siatka, której kwadraty mają wierzchołki, są czerwonymi punktami. Siatka faluje, a punkty w płynny sposób zmieniają kolejno swój kolor na: żółty, zielony, niebieski, fioletowy. Efekt sprawia złudzenie, że nie tylko punkty, ale i kratka jest kolorowa. Pojawia się napis „Efekt akwareli”. Na plamie przypominającej postrzępiony prostokąt z otworem w środku znajdują się kontury: czarne na zewnątrz i żółte w środku. Kontury te falują, zmieniając kształt i kolor. Kolejno pojawiają się kolory: zielony, niebieski, granatowy. Następnie czarny kontur zostaje przeniesiony od środka, a na zewnątrz znajdują się kontury kolorowe, po czym prostokąt zostaje pozbawiony nierówności i powstaje figura prostokąta z otworem o zaokrąglonych rogach. Prezentacji towarzyszy ambientowa muzyka, złożona z pojedynczych, długich dźwięków elektronicznych.
RQ79CFYJpLno2
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytanie. Czym jest asymilacja barwna? Możliwe odpowiedzi: 1. rozprzestrzenianie się barwy na tło. 2. zanikanie barwy. 3. zmiana wszystkich barw na jedną.
RTn8CMYnhLUWn
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytanie. Upodobnienie jakich barw jest asymilacją barwną? Możliwe odpowiedzi: 1. sąsiadujących ze sobą, 2. odległych od siebie.
R14svcKPCsbwF
Ćwiczenie 3
Wskaż najbardziej znane zjawiska asymilacji barwnej. Możliwe odpowiedzi: 1. zjawisko van Bezolda, 2. efekt neonowy, 3. zjawisko akwarelowe, 4. zjawisko tęczy.
R1bxMrapqQIMx1
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytanie. Co jest efektem zjawiska van Bezolda? Możliwe odpowiedzi: 1. czarny kontur powoduje, że tło wydaje się ciemniejsze, a biały, że jaśniejsze, 2. czarny kontur powoduje, że tło wydaje się jaśniejsze, a biały, że ciemniejsze, 3. czarny kontur powoduje, że tło wydaje się ciemniejsze, a biały nie ma żadnego wpływu na efekt.
R1G8KyWlXXhYK1
Ćwiczenie 5
Wyjaśnij, czym w plastyce jest efekt neonowy.
Rj3nbr8DWnrRU
Ćwiczenie 6
Wybierz prawdziwe stwierdzenia, określające warunki, jakie muszą być spełnione, aby efekt akwareli był dobrze widoczny. Odpowiedzi udziel, wybierając z poniższych. Możliwe odpowiedzi: 1. obwódka powinna być narysowana linią prostą. 2. obwódka powinna stanowić figurę zamkniętą. 3. obwódka powinna być narysowana linią falistą. 4. obwódka powinna stanowić figurę otwartą. 5. linia falista powinna być podwójna - złożona z dwóch stykających się linii, narysowanych kontrastowymi barwami, przy czym jedna z nich powinna być zdecydowanie ciemniejsza.
RviaTEZJvRWqS1
Ćwiczenie 7
Podaj definicję terminu akwarela.

Słownik pojęć

Akwarela
Akwarela

przejrzysta farba rozpuszczalna w wodzie.

Asymilacja barwna
Asymilacja barwna

upodobnienie sąsiadujących z sobą barw.

Galeria ilustracji