Scenariusz lekcji dla nauczyciela.
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych).
interpretować obserwowane zjawiska barwne;
charakteryzować barwę jako środek wyrazu artystycznego;
doskonalić umiejętności plastyczne przejawiające się w indywidualnej działalności twórczej;
poznasz podstawowe środki wyrazu plastycznego uwzględniające pojęcia optycznych złudzeń barwnych związanych z kontrastami barwnymi;
inspirować się innymi dziedzinami kultury – filmem, podejmować problem integracji sztuk;
Barwy
Zanim poznasz zjawisko kontrastów barwnych, przypomnij sobie informacje zawarte w materiale: Paleta malarza – wszystko na temat barwy.
Zobacz, jak rozmieszczone są kolory na kole barwkole barw.
Kolory, które na kole barw występują obok siebie, nazywamy kolorami sąsiadującymi. Po przeciwnej stronie koła barw znajdują się barwy dopełniające, zwane też kontrastowymi.
Podstawową cechą barwy jest jej chromatycznośćchromatyczność, czyli ton, potocznie określany jako kolor (np. żółty, czerwony, zielony). Poniżej umieszczono zestawienie kolorów, które występują w kole barw: od czerwonego do fioletowego.
Ważną cechą barwy jest jej jasność – rozjaśnienie lub przyciemnienie. Wrażenie jasności koloru jest względne, na jego ocenę bezpośrednio wpływa sąsiedztwo innych kolorów, które decydują o tym, czy dany kolor spostrzegamy jako jaśniejszy, czy jako ciemniejszy.
Przy zmniejszaniu jasności kolor zawsze zmierza od białego do czarnego, tak jak to widać na zamieszczonej niżej ilustracji, przedstawiającej zestawienie jasności koloru czerwonego o różnej jasności.
Obok tonu i jasności barwy ważne jest jej nasycenienasycenie, opisujące intensywność. Kolory o niskim nasyceniu najczęściej są określane jako pastelowe albo przytłumione, natomiast kolory o dużym nasyceniu postrzegane są jako żywe, jaskrawe.
Przyjrzyj się zestawieniu kolorów umieszczonych poniżej, które ilustrują omawiane zjawisko. Zestawienie z lewej strony przedstawia kolor o barwie czerwonej w pełnym nasyceniu. Zestawienie z prawej strony przedstawia kolor o barwie szarej (barwa achromatycznabarwa achromatyczna).
Kontrast równoczesny
Ponieważ świat wokół nas jest wielobarwny, a spostrzegane kolory nie są izolowane, lecz zawsze występują w sąsiedztwie innych barw, człowiekowi na co dzień towarzyszą złudzenia barwne. Polegają one na tym, że ton, jasność i nasycenie postrzeganego koloru zależą od tła, na którym się znajduje.
Do najbardziej znanych zjawisk związanych z widzeniem barwnym należą tzw. kontrastykontrasty barwne, a wśród nich:
kontrast równoczesny;
kontrast brzegowy;
kontrast następczy (powidok).
Przyjrzyj się bardzo dokładnie szarym kwadratom, zamieszczonym na poniższej ilustracji. Kwadraty są identyczne, mają taki sam kolor, jasność i nasycenie. Kliknij teraz na wybrany kwadrat. Kwadraty pojawiły się na różnych tłach: czarnym i jasnoszarym. Czy dalej szare kwadraty wydają się takie same? Jeśli nie, zastanów się, jak się zmieniły. W celu lepszej obserwacji zjawiska czynność możesz powtarzać, klikając ponownie w ilustrację. Zwróć uwagę, który z kwadratów jest jaśniejszy, a który ciemniejszy.
A teraz wykonaj to samo ćwiczenie z kolejnymi kwadratami – niebieskimi i zielonymi. Zarówno w przykładach 2 jak i 3, są przedstawione identyczne kwadraty – o tym samym kolorze, jasności i nasyceniu. Zastanów się, jak zmienia się ich postrzeganie po umieszczeniu na różnych tłach. Czynność możesz powtarzać dowolną liczbę razy, klikając ponownie w ilustrację. Zwróć uwagę, czy po zastąpieniu szarego kwadratu kwadratem barwnym zjawisko przebiega tak samo czy może inaczej.
Kontrast brzegowy
Obserwowane zjawisko określane jest jako kontrast równoczesny. Ten sam kolor umieszczony na różnym tle zmienia barwę w kierunku przeciwnym do tego tła. Aby to zjawisko dobrze zrozumieć, ponownie przyjrzyj się kołu barw, zwracając szczególną uwagę na barwy sąsiadujące i barwy dopełniającebarwy dopełniające, leżące naprzeciwko siebie.
Przyjrzyj się bardzo dokładnie szarym prostokątom zamieszczonym poniżej. Gdy klikniesz ilustrację, połączą się one w całość, zachowując kolejność od najciemniejszej do najjaśniejszej. Zwróć uwagę na zmiany zachodzące w miejscach zetknięcia się płaszczyzn. W celu lepszej obserwacji zjawiska czynność możesz powtarzać wielokrotnie, klikając ponownie ilustrację.
A teraz szarość zostanie zastąpiona innym kolorem. Wykonaj to samo ćwiczenie z różowymi prostokątami i obserwuj zmiany zachodzące w miejscach zetknięcia się płaszczyzn. Sprawdź, czy po zastąpieniu szarych prostokątów prostokątami barwnymi zjawisko przebiega tak samo, czy inaczej. Czynność możesz powtarzać wielokrotnie, klikając ponownie ilustrację.
Obserwowane zjawisko barwne nazywa się kontrastem brzegowym. Na styku zetknięcia jednego koloru z drugim wydaje się, że ciemniejszy kolor ciemnieje, a jaśniejszy jaśnieje, mimo iż w rzeczywistości kolor na całej płaszczyźnie paska jest taki sam.
Kontrast następczy (powidok)
Na poniższej ilustracji jest zamieszczona czarno‑zielona szachownica. W środku, tam, gdzie kolorowe płaszczyzny łączą się ze sobą, widoczna jest biała gwiazdka. Patrz na nią uważnie przez 10 sekund, a następnie przenieś wzrok na czarną gwiazdkę znajdującą się po prawej stronie na białej powierzchni.
Zapewne zauważyłeś, że po spojrzeniu w czarną gwiazdkę pojawił się obraz szachownicy, która została zapamiętana przez wzrok, jednak kolor szary został zastąpiony jaskrawo‑zielonym. Taki efekt wrażenia wzrokowego, który utrzymuje się na jakiś czas nazywamy powidokiempowidokiem
Obejrzyj animację, zwracając uwagę na zaprezentowane zjawiska. Spróbuj omówić przedstawione zagadnienia plastyczne.
Zadania
Dopasuj barwę dopełniającą do wskazanej barwy.
Słownik pojęć
barwa niekolorowa: biały, czarny oraz wszystkie stopnie szarości.
pary barw, które połączone ze sobą w równych proporcjach dają czerń, biel lub szarość. Najczęściej są przedstawiane jako barwy leżące naprzeciwko siebie w kole barw.
cecha barwy określająca jej odcień i nasycenie
w plastyce graficzne uporządkowanie kolorów wokół środka koła, zgodnie z układem barw widma światła białego.
różnica, przeciwieństwo lub przeciwstawienie elementów obrazu, np. barw.
intensywność barwy
utrzymywanie się wrażenia wzrokowego po ustaniu działania silnego bodźca świetlnego, który wywołał to wrażenie
Słownik pojęć został opracowany na podstawie
encyklopedia.pwn.pl