Barwy ciepłe i zimne
Autor/autorka
Joanna Brzóska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – artystyczna
3. Temat zajęć
Barwy ciepłe i zimne
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Realizacja treści wynikających z podstawy programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego. Program '' Gra w kolory” wydawnictwo Juka, Ewa Stolarczyk
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowana technologia prowadzi do zwiększenia efektywności nauczania , ułatwia uczniom proces uczenia oraz uatrakcyjnia zajęcia.
7. Cel ogólny zajęć
Zapoznanie uczniów z barwami ciepłymi i zimnymi.
8. Cele szczegółowe zajęć
• Uczeń dobiera barwy do ilustracji
• Uczeń wyróżnia w obrazach, plakatach, na fotografiach barwę ciepła i zimną .
• Uczeń maluje samodzielnie pędzlem i farbami obraz na zadany temat
9. Metody i formy pracy
Forma: zbiorowa i indywidualna jednolita. Metoda: pogadanka, pokaz , ćwiczeniowa , działań praktycznych
10. Środki dydaktyczne
Kartki A4 podzielone na pół, farby i pędzle, karty z kolorami
epodręczniki.pl ,wordwall.com , youtube.pl
11. Wymagania w zakresie technologii
- Tablica interaktywna
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Malowanie drzewa
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Na dzisiejszej lekcji dowiecie się , na jakie grupy można dzielić kolory i będziecie malować obrazy z ich użyciem.
Dzieci otrzymują dużą kartkę z bloku A4 . Nauczyciel prosi dzieci, aby namalowały farbami na środku kartki drzewo dzielone na pół, po jednej stronie w jesiennej szacie , z drugiej w zimowej.
Aktywność 2
Temat: Pogadanka
Czas trwania: 5min.
Opis aktywności:
Dzieci oglądają swoje prace. Nauczyciel prosi, aby dzieci porównały prace pod względem kolorów.
- Jakich farb użyliście malując drzewo jesienią, a jakich zimą?
- Co czujecie patrząc na te kolory?
- Jak możemy nazwać te grupy kolorów?
- Które kolory bardziej się Wam podobają?
Aktywność 3
Temat: Poznanie barw ciepłych i zimnych
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Uczniowie oglądają prezentację na tablicy interaktywnej „Barwy ciepłe i zimne”czas trwania 1min 34s
https://www.youtube.com/watch?v=rzEgqkqyyQ0&ab_channel=PaniMarta
Na tablicy interaktywnej kilkoro uczniów wykonuje ćwiczenie 1,3 i 7 z
https://epodreczniki.pl/a/cieplo-i-zimno–jak-mowia-kolory/DX3AtyVLM
Następnie uczniowie podsumowują jakie to są barwy ciepłe, a jakie zimne.
Aktywność 4
Temat: Żywioły - praca plastyczna
Czas trwania: 20 min.
Opis aktywności:
Zabawa ruchowa „Znasz ten kolor?”. Dzieci stają po całej sali , nauczyciel pokazuje różne kolory na kartonikach. Gdy nauczyciel pokaże barwę ciepłą zadaniem dzieci jest bieganie wesoło po sali, jeśli pokazuje barwę zimną , stają jak zamarznięte posągi.
Następnie uczniowie otrzymują kartkę A4 i farby. Ich zadaniem jest namalować paluszkami i paznokciami obraz( ogień lub woda) z użyciem barw ciepłych lub zimnych. Wystawa prac dzieci i wspólne oglądanie prac uczniów.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Zadaniem uczniów jest wykonanie zadania interaktywnego
https://wordwall.net/pl/resource/12173941/barwy-ciep%c5%82e-i-zimne
To zadanie informuje ,czy nauczyciel osiągnął zamierzone cele.
Nauczyciel prosi uczniów o ocenę zajęć. Daje im trzy szablony emotikonek:
uśmiechnięta
obojętna
smutna. Prosi o wskazanie właściwej.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć