Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Joanna Brzóska

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa I

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – artystyczna

3. Temat zajęć

Barwy ciepłe i zimne

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Realizacja treści wynikających z podstawy programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego. Program '' Gra w kolory” wydawnictwo Juka, Ewa Stolarczyk

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowana technologia prowadzi do zwiększenia efektywności nauczania , ułatwia uczniom proces uczenia oraz uatrakcyjnia zajęcia.

7. Cel ogólny zajęć

Zapoznanie uczniów z barwami ciepłymi i zimnymi.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. • Uczeń dobiera barwy do ilustracji

  2. • Uczeń wyróżnia w obrazach, plakatach, na fotografiach barwę ciepła i zimną .

  3. • Uczeń maluje samodzielnie pędzlem i farbami obraz na zadany temat

9. Metody i formy pracy

Forma: zbiorowa i indywidualna jednolita. Metoda: pogadanka, pokaz , ćwiczeniowa , działań praktycznych

10. Środki dydaktyczne

Kartki A4 podzielone na pół, farby i pędzle, karty z kolorami

epodręczniki.pl ,wordwall.com , youtube.pl

11. Wymagania w zakresie technologii

- Tablica interaktywna

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Malowanie drzewa

    • Czas trwania: 10 min.

    • Opis aktywności:

      Na dzisiejszej lekcji dowiecie się , na jakie grupy można dzielić kolory i będziecie malować obrazy z ich użyciem.

      Dzieci otrzymują dużą kartkę z bloku A4 . Nauczyciel prosi dzieci, aby namalowały farbami na środku kartki drzewo dzielone na pół, po jednej stronie w jesiennej szacie ,  z drugiej w zimowej.

  • Aktywność 2

    • Temat: Pogadanka

    • Czas trwania: 5min.

    • Opis aktywności:

      Dzieci oglądają swoje prace. Nauczyciel prosi, aby dzieci porównały prace pod względem kolorów. 

      - Jakich farb użyliście malując drzewo jesienią, a jakich zimą? 

      - Co czujecie patrząc na te kolory?

      - Jak możemy nazwać te  grupy kolorów?  

      - Które kolory bardziej się Wam podobają?

  • Aktywność 3

  • Aktywność 4

    • Temat: Żywioły - praca plastyczna

    • Czas trwania: 20 min.

    • Opis aktywności:

      Zabawa ruchowa „Znasz ten kolor?”. Dzieci stają  po całej sali , nauczyciel pokazuje różne kolory na kartonikach. Gdy nauczyciel pokaże barwę ciepłą zadaniem dzieci jest bieganie wesoło po sali, jeśli pokazuje barwę zimną , stają jak zamarznięte  posągi. 

      Następnie uczniowie otrzymują kartkę A4 i farby. Ich zadaniem jest namalować paluszkami i paznokciami obraz( ogień lub woda) z użyciem barw ciepłych lub zimnych. Wystawa prac dzieci i wspólne oglądanie prac uczniów.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Zadaniem  uczniów jest wykonanie zadania interaktywnego

https://wordwall.net/pl/resource/12173941/barwy-ciep%c5%82e-i-zimne

To zadanie informuje  ,czy nauczyciel osiągnął zamierzone cele.

Nauczyciel prosi uczniów o ocenę zajęć. Daje im trzy szablony emotikonek:

  1. uśmiechnięta

  2. obojętna

  3. smutna.    Prosi o wskazanie właściwej.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć