Ważne daty
1854‑1929 – lata życia Jacka Malczewskiego
1872‑1879 – studia malarstwa w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych i paryskiej École des Beaux‑Arts
od 1876 - wielokrotne wyjazdy do Wiednia
1895 – objęcie funkcji profesora w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (z przerwą w latach 1900–1912)
1897 – współudział w założeniu Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”
1898 – członkostwo w stowarzyszeniu Secesja Wiedeńska
1912‑1914 – pełnienie funkcji rektora krakowskiej ASP
Scenariusz dla nauczyciela
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;
12. wskazuje w dziele sztuki symbol i alegorię, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie;
13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:
c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;
14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;
17. analizuje dzieła pod względem ikonograficznym, z wykorzystaniem słowników symboli;
18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.
2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;
9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;
2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;
3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;
4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;
5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);
8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;
6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:
3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.
charakteryzować cechy twórczości Malczewskiego;
omawiać tematykę wybranych dzieł artysty;
określać w obrazach cechy symbolizmu;
dostrzegać patriotyczny wymiar dzieł malarza.
Inspiracje we wczesnym okresie twórczości Malczewskiego
Wśród artystów przełomu wieków, którzy w swoich dziełach akcentowali tęsknotę za niepodległą Polską był Jacek Malczewski. Malarz urodził się w 1854 roku w Radomiu, wychowywał się w duchu patriotyzmu, krzepionego przez ojca Juliana. Młody Malczewski w latach 1872‑1879 kształcił się w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie, m.in. u Jana Matejki, a w latach 1876‑1877 przebywał w Paryżu. Twórczość autora Bitwy pod Grunwaldem oraz patriotyczne cykle Artura Grottgera i obrazy Józefa Brandta, były inspiracją dla patriotyczno‑historycznego nurtu w twórczości Malczewskiego. Podczas okresu paryskiego Malczewski sięgał do tematyki syberyjskiej i treści patriotyczno‑martyrologicznych, wypowiadając się w malarskiej konwencji naturalistycznej, oraz inspirując się twórczością Juliusza Słowackiego. Na początku lat 80. artysta stworzył obraz Śmierć Ellenai, nawiązujący do Anhellego Juliusza Słowackiego i poruszający problem zsyłki Polaków na Syberię oraz związany z cierpieniem i ideą mesjanizmu. Natomiast do tradycji Wigilii Bożego Narodzenia nawiązuje dzieło Wigilia na Syberii.
Zapoznaj się z fragmentem rozdziału 13 Anhellego Juliusza Słowackiego i porównaj tekst z interpretacją Malczewskiego.
Obróciwszy więc ku Anhellemu szafirowe oczy zalane łzami wielkiemi, rzekła Ellenai: umiłowałam ciebie bracie mój i opuszczam.
(…)Oto ja polecę do krainy twojéj rodzinnéj i obaczę dom twój, sługi twoje i rodzice twoje, jeżeli jeszcze żyją?
I nawet miejsce te gdzie stało twoje łóżeczko dziecinne, mała niegdyś kołyska twoja.
Ty powiesz że to są myśli gminne, że człowiek po śmierci nie lata... Cóż! kiedy z taką myślą śmierć piękniejsza.
A oto patrzaj nad łożem mojém, ta szyba lodu słońcem czerwona, z dwoma skrzydłami promieni: nie jestże to Anioł złoty stojący nademną?
Reny wyciągają mech z pod mojéj pościeli i skubią łoże śmierci jedząc... Biedne reny moje, żegnam was.
A teraz podniosę oczy do Królowy Niebieskiéj i będę się modliła do niéj.
Zaczęła więc tu umierająca mówić litanije do Matki Chrystusowéj, i właśnie wymówiwszy Różo złota! skonała.
I na znak cudu, upadła róża żywa na białe piersi umarłéj, i leżała na nich, a w jamie rozeszła się od niéj woń różana i mocna.
Nie śmiał więc Anhelli ruszyć ciała umarłéj, ani złożyć rąk które były wyciągnięte, lecz usiadłszy na końcu łoża płakał.Źródło: https://www.edukator.pl/rozdzial‑xiii,3397.html (dostęp z dnia 31.03.2018)
R1Glmho5sFIGC
Zapoznaj się z tekstem Jacka Kaczmarskiego inspirowanego obrazem Malczewskiego. Wskaż w jego interpretacji związki z dziełem malarza.
Zasyczał w zimnej ciszy samowar
Ukrop nalewam w szklanki
Przy wigilijnym stole bez słowa
Świętują polscy zesłańcy
Na ścianach mroźny osad wilgoci
Obrus podszyty słomą
Płomieniem ciemnym świeca się kopci
Słowem – wszystko jak w domu!„Słyszę z nieba muzykę i anielskie pieśni
Sławią Boga że nam się do stajenki mieści
Nie chce rozum pojąć tego
Chyba okiem dojrzy czego
Czy się mu to nie śni…”Nie będzie tylko gwiazdy na niebie
Grzybów w świątecznym barszczu
Jest nóż z żelaza przy czarnym chlebie
Cukier dzielony na kartce
Talerz podstawiam by nie uronić
Tego czym życie się słodzi
Inny w talerzu pustym twarz schronił
Bóg się nam jutro urodzi!„Król wiecznej chwały już się nam narodził
Z kajdan niewoli lud swój wyswobodził
Brzmij wesoło świecie cały
Oddaj ukłon Panu chwały
Bo to się spełniło
Co nas nabawiło
Serca radością…”Nie nie jesteśmy biedni i smutni
Chustka przy twarzy to katar
Nie będzie klusek z makiem i kutii
Będzie chleb i herbata
Siedzę i sam się w sobie nie mieszczę
Patrząc na swoje życie
Jesteśmy razem – czegóż chcieć jeszcze
Jutro przyjdzie Zbawiciel!„Lulajże Jezuniu moja perełko
Lulaj ulubione me pieścidełko
Lulajże Jezuniu lulajże, lulaj
A ty go Matulu w płaczu utulaj…”Byleby świecy starczyło na noc
Długo się czeka na niego
By jak co roku sobie nad ranem
Życzyć tego samego
Znów się urodzi umrze w cierpieniu
Znowu dopali się świeca
Po ciemku wolność w Jego imieniu
Jeden drugiemu obieca…Jacek Kaczmarski, Wigilia na Syberii
1980Źródło: http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze/wigilia‑na‑syberii/ (dostęp z dnia 31.03.2018)
R1RY8Buyl0GDr
Nurt symboliczno‑fantastyczny w obrazach Malczewskiego
Symbolizm jest prądem artystycznym, który rozwinął się w II połowie XIX w literaturze i sztuce. Przeciwstawiał się realizmowi i impresjonizmowi, wyrażając idee i uczucia za pomocą symbolu o wieloznacznym charakterze i trudnym do odczytania. Okres symboliczny w twórczości Malczewskiego przypada na lata 1894–1897. W tym okresie zyskał coraz większe uznanie – w 1894 został członkiem zarządu Powszechnego Stowarzyszenia Artystów Polskich, a 1896 został powołany na stanowisko nauczyciela w krakowskiej uczelni. Rok później razem z Janem Stanisławskim, Józefem Chełmońskim, Julianem Fałatem, Józefem Mehofferem i Stanisławem Wyspiańskim założył awangardowe Towarzystwo Artystów „Sztuka”. W okresie tym powstały także dwa największe dzieła symboliczne – Melancholia i Błędne koło, będące rozliczeniem malarza z przeszłością narodową oraz rozważaniem o roli artysty i własnej sztuki.
Korowód postaci, wśród których rozpoznajemy kosynierów i powstańców, przypomina cały wiek narodowej niewoli, ponawianych zbrojnych zrywów zakończonych klęską. Jest zarazem czytelnym odniesieniem do snu czy apatii, w której pogrążył się naród, nie tylko przez oniryczną atmosferę i zaludniające pracownię artysty zjawy, ale przede wszystkim przez stojącą w oknie, czarną postać tytułowej Melancholii.
Źródło: https://culture.pl/pl/dzielo/jacek‑malczewski‑melancholia (dostęp z dnia 31.03.2018)
U mnie nic nowego – siedzę i maluję. A we łbie moim tak jak zawsze przesuwają się obrazy i obrazki, światła i cienie i postacie. Wrażenia odczute niegdyś uplastyczniają się – obrazy niegdyś widziane wracają – albo i przenoszą się płótna, albo giną zacierane nowymi i tak już będzie przez całe życie
Z listu Malczewskiego do żony z 1892 roku, źródło: https://www.przewodnik‑katolicki.pl/Archiwum/2012/Przewodnik‑Katolicki‑39‑2012/Kultura/Malczewski‑nieznany (dostęp z dnia 31.03.2018)
Obraz odbierano jako alegorięalegoriężycia i śmierci, lub różnych etapów życia, które jawią się przed oczyma młodego artysty. Upuszcza on, opadające w lewym dolnym rogu malarskie szablony, stając oko w oko z odwieczną zagadką życia. Malczewski przywołał tu odwieczne motywy tańca śmierci i „koła Fortuny”, ukazujących nieuchronny fatalizm ludzkiego losu. W sugestywny sposób splótł tu świat realny i wizyjny w sugestywnej scenie, która w perfekcyjnym iluzjonizmie nawiązuje do wielkich osiągnięć sztuki baroku.
Błędne koło jest także dobitnym wyrazem przekonania o posłanniczej roli artysty, dostępującego na drodze artystycznej kreacji głębokiego wtajemniczenia w prawa bytu, które zdolny jest przekazać za pomocą aluzyjnego języka symboli.
Źródło: Katarzyna Nowakowska‑Sito (Muzeum Narodowe w Warszawie. Galeria Malarstwa Polskiego. Przewodnik Multimedialny, płyta CD, 2005)
Symbolizm w malarstwie portretowym
Jacek Malczewski jest autorem około 150 portretów. Wiele z nich to wizerunki o wymowie alegoryczno‑symboliczne, w których oprócz portretowanych osób w tym często siebie, przedstawia zjawy, chimery, faunówfaunów, wzbogaca je roślinami i przedmiotami, z których można odczytać ukryte symbole. Oprócz autoportretów pojawiają się wizerunki znanych osób ze świata literatury, sztuki, polityki. Na szczególną uwagę zasługują przedstawienia artysty, w których Malczewski zakłada kostium i występuje w przebraniach pod postaciami Chrystusa, Tobiasza, Ezechiela, rycerza. O wizerunku malarza z początku XX wieku napisał Adam Heydel, jednak w dziełach malarza nie chodzi o przedstawienie wyglądu i osobowości - obrazy te podejmują problem roli artysty w świecie i historii, ukazują rozbudowany wątek ideologiczno‑społeczny.
Drobny i szczupły, delikatnej, bardzo harmonijnej budowy, rozprostowany zawsze hardo i sztywny w karku, zdecydowany w lekkich, młodzieńczych prawie ruchach. Wysoko sklepione, niemal naprzód wysunięte czoło, łysa, jak gdyby pionowo postawiona, ale szlachetnie zaokrąglona czaszka. Czarne, duże, szeroko, jak u dziecka otwarte oczy, oczy zmęczone, jak gdyby patrzące gdzieś w dal, jak gdyby nie widzące, a takie machinalnie czujne. I wyraz, niekiedy groźny w swej oziębłości, a kiedy indziej kobieco miękki, z pełnym słodyczy, smutnym uśmiechem.
Źródło: A. Heydel, Jacek Malczewski człowiek i artysta, Kraków 1933, s. 152
Podaj inspiracje literacką poniższego obrazu.
Podaj tytuły trzech portretów Malczewskiego.
Słownik pojęć
gr. allēgoría allēgoreín mówić w przenośni, obrazowo - motyw lub zespół motywów, który poza znaczeniem dosłownym i bezpośrednio przedstawionym ma ukryte znaczenie dodatkowe, pozostawione domyślności czytelnika lub wyjaśnione przez autora.
w mitologii greckiej: potwór ziejący ogniem, o postaci lwa z głową kozy i wężem zamiast ogona;
w mitologii rzymskiej: lubieżny bożek leśny, utożsamiany z greckim satyrem;
gr. sýmbolon znak rozpoznawczy, motyw lub zespół motywów występujący w dziele, będący znakiem treści bezpośrednio nieujawnionych i mający sygnalizować ich istnienie — albo na zasadzie umowy, podobnie do alegorii.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
J. Puciata‑Pawłowska, Jacek Malczewski, Warszawa 2005
A. Heydel, Jacek Malczewski człowiek i artysta, Kraków 1933
Muzeum Narodowe w Warszawie. Galeria Malarstwa Polskiego. Przewodnik Multimedialny, płyta CD, 2005
https://culture.pl/pl/dzielo/jacek‑malczewski‑melancholia (dostęp z dnia 31.03.2018)