Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Bawiąc, uczyć – tajemnica fraszek Jana Kochanowskiego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna co najmniej dwie fraszki J. Kochanowskiego,

  • zna definicję fraszki,

  • potrafi podać cechy charakterystyczne fraszki,

  • rozumie rolę i funkcję społeczną fraszek.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • doskonali umiejętność prezentowania wyników swojej pracy,

  • doskonali umiejętność czytania ze zrozumieniem.

2. Metoda i forma pracy

Przekład intersemiotyczny, rundka, praca zbiorowa, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Przyniesione przez uczniów egzemplarze Fraszek J. Kochanowskiego

Podręczny słownik terminów literackich

Kartoniki z numerami 1- 5

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Powitanie. Sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel podaje temat lekcji: Bawiąc, uczyć – tajemnica fraszek Jana Kochanowskiego.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, czym jest fraszka (w razie problemów uczeń czyta definicję ze słownika). Podsumowanie – czego można spodziewać się po utworze, który jest fraszką (krótkość, pointa, żartobliwość, zabawny pomysł). Notatka do zeszytu.

  2. Nauczyciel przydziela rzędom wybrane fraszki (załącznik 1), dając do wyboru formę przekazania ich treści w postaci rysunku (każdy w rzędzie coś dorysowuje), który trzeba będzie omówić i wykazać podobieństwo do treści fraszki.

Uczniowie mogą spróbować też przekazać treść fraszki w postaci scenki, której towarzyszyć ma narrator czytający treść fraszki.

  1. Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy, pozostałe rzędy oceniają atrakcyjność prezentacji, podnosząc tabliczki z numerami od 1 do 5, co później muszą uzasadnić.

  2. Uczniowie próbują podać mądrość przekazaną w danej fraszce. Podczas gdy jeden rząd prezentuje swoją hipotezę, pozostałe rzędy sporządzają notatkę.

  3. Rozmowa na temat tego, czy zdaniem uczniów Kochanowskiemu udało się połączyć w jednym zabawę i naukę, umieszczenie zabiegów poety na tle założeń epoki.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem (dowiedziałam) się...

  2. Nauczyciel zadaje pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Kochanowski J., Fraszki, Ossolineum, Wrocław 1991.

  2. Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus‑Sitarz, Universitas, Kraków 2004.

  3. Sławiński J., Głowiński M., Podręczny słownik terminów literackich, Open, Warszawa 1994.

  4. Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.

6. Załączniki

a) Wybrane fraszki

załącznik 1.

O koźle

Kozieł, kto go zna, piwszy do północy,

Nie mógł do domu trafić o swej mocy;

Ujźrzawszy kogoś: „Słuchaj, panie młody,

Proszę cię, nie wiesz ty mojej gospody?”

A ten: „Niech cię znam, tedy się dowiewa.”

„Jam - pry - jest Kozieł.” „Idźże spać do chlewa!”

Raki

Folgujmy paniom nie sobie, ma rada;

Miłujmy wiernie nie jest w nich przysada.

Godności trzeba nie za nic tu cnota,

Miłości pragną nie pragną tu złota.

Miłują z serca nie patrzają zdrady,

Pilnują prawdy nie kłamają rady.

Wiarę uprzejmą nie dar sobie ważą,

W miarę nie nazbyt ciągnąć rzemień każą.

Wiecznie wam służę nie służę na chwilę,

Bezpiecznie wierzcie nierad ja omylę.

Człowiek Boże igrzysko

Nie rzekł jako żyw żaden więtszej prawdy z wieka,

Jako kto nazwał bożym igrzyskiem człowieka.

Bo co kiedy tak mądrze człowiek począł sobie,

Żeby się Bóg nie musiał jego śmiać osobie?

On, Boga nie widziawszy, taką dumę w głowie

Uprządł sobie, że Bogu podobnym się zowie.

On miłością samego siebie zaślepiony,

Rozumie, że dla niego świat jest postawiony;

On pierwej był, niżli był; on, chocia nie będzie,

Przed się będzie; próżno to, błaznów pełno wszędzie.

b) Zadanie domowe

Napiszę własną fraszkę.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RIlR8S4KQ0FAy

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 112.95 KB w języku polskim
RnXVXSdXVVEu1

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim