Baza danych – budowa, podstawowe pojęcia i zastosowanie
Scenariusz lekcji
Temat lekcji
Baza danych – budowa, podstawowe pojęcia i zastosowanie
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń potrafi:
wyjaśnić pojęcie bazy danych;
omówić zastosowanie bazy danych;
omówić budowę okna programu Biblioteka;
omówić budowę bazy danych – pola i rekordy;
wyjaśnić podstawowe pojęcia związane z bazą danych;
omówić podstawowe operacje wykonywane na bazie danych.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
obsługiwać program Biblioteka;
przeglądać bazy danych;
zdobywać informacje za pomocą komputera;
analizować struktury bazy danych na przykładzie programu Biblioteka;
dodawać i usuwać dane z bazy Biblioteka.
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.
Środki dydaktyczne
podręcznik;
program Biblioteka dołączony do zbioru ćwiczeń uzupełniających dla szkoły podstawowej.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym programem Power Point;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | – czynności organizacyjne (5 min) | ||
– wprowadzenie do tematu lekcji (10 min) |
| ||
Faza realizacyjna | – poznanie pojęcia bazy danych oraz jej budowy (15 min) |
| |
– analiza struktury bazy danych Biblioteka (10 min) |
| ||
– przeglądanie bazy danych i operacje na danych (45 min) |
| ||
Faza podsumowująca | – podsumowanie wiadomości (5 min) |
|
Bibliografia
[1] Białowąs J., Chmielewska K., Drogowski A., Figielska‑Pezda E., Mordaka M., Informatyka 2000. Podręcznik dla szkoły podstawowej, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.
[2] Białowąs J., Chmielewska K., Czerwińska E., Jakutowicz M., Mordaka M., Informatyka 2000. Poradnik metodyczny dla nauczycieli szkoły podstawowej (kl. IV–VI), CD‑ROM, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.
[3] Białowąs J., Czajkowski M., Garczyński J., Pindelski K., Poschmann P., Wojciechowski Z., Informatyka 2000. Zbiór ćwiczeń uzupełniających dla szkoły podstawowej (kl. IV–VI), Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2001.
Załączniki
Czas trwania lekcji
2 x 45 minut