Ilustracja przedstawia dłonie dyrygenta, w prawej dłoni mężczyzna trzyma batutę. Tytuł lekcji: Benjamin Britten jako przedstawiciel muzyki angielskiej XX w.
Ważne daty
1913 – rok urodzenia Benjamina Brittena w Lowestoft (hrab. Suffolk)
1927‑1930 – Britten uczył się kompozycji u Franka Bridge’a
1930‑1934 – nauka kompozycji u Johna Irelanda oraz nauka fortepianu u Arthura Benjamina w Royal College of Music w Londynie
1939‑1942 – podróż do USA
1940 – skomponowanie cyklu pieśni Les Illuminations na wysoki głos (sopran, tenor) i orkiestrę smyczkową
1945 – powstanie opery Peter Grimes
1946 – stworzenie opery Gwałt na Lukrecji
1947 – zamieszkanie w Aldeburgh
1948 – stworzenie festiwalu muzycznego w Aldeburgh z Peterem Pearsem i librecistą Erikiem Crozierem
1949 – pierwsza opera dla dzieci The Little Sweep (Mały kominiarczyk)
1954 – skomponowanie opery The Turn of the Screw (Dokręcanie śruby)
1960– skomponowanie opery Sen nocy letniej
1961 – podróż do Polski, koncert podczas V Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień
1962 – powstanie War Requiem (Requiem wojennego) op. 66
1963– tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu w Oksfordzie
1965 – tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu w Leicester
1973 – stworzenie opery Śmierć w Wenecji
1976 – śmierć kompozytora w Aldeburgh
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RgmQSprbYtAGr1
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:
3) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów: Benjamin Britten.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;
4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.
przedstawiać najważniejsze aspekty twórczości Benjamina Brittena;
rozwijać wyobraźnię muzyczną.
Wprowadzenie
R127B1hgCQIgk1
Benjamin Britten uznawany jest za jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki angielskiej od czasów Henry’ego Purcella, dla którego istotne było szerzenie pozytywnych emocji wśród słuchaczy: Wierzę w korzenie, związki, pochodzenie i relacje międzyludzkie. Chciałbym, aby moja muzyka była dla ludzi użyteczna, aby sprawiała im radość. Benjamin Britten hołdował zastanej tradycji muzycznej, nie interesował się zdobyczami awangardyAwangardaawangardy, przez co był niejednokrotnie krytykowany. Jednak pomimo wszelkich przeciwności przez całe życie pozostał wierny swojemu credo artystycznemu.
Benjamin Britten, żyjący w latach 1913–1976, od wczesnych lat ujawniał talent kompozytorski – już jako nastolatek miał w swym dorobku ponad 100 utworów. Do wyboru drogi artystycznej zainspirowała go matka Edith, która była śpiewaczką i pianistką. Początkowo uczył się kompozycji u Franka Bridge’a (1927–1930), zajęcia kontynuował w klasie kompozycji Johna Irelanda oraz w klasie fortepianu Arthura Benjamina w Royal College of Music w Londynie (1930–1934). W 1939 r. wyjechał do Stanów Zjednoczonych, a po powrocie osiadł w mieście Aldeburgh, gdzie od 1948 r. organizował festiwal muzyczny wraz z Peterem Pearsem i librecistą Erikiem Crozierem. Warto pamiętać, że to prestiżowe wydarzenie organizowane jest regularnie także obecnie.
W celu popularyzacji kameralnej opery angielskiej przewodził grupie English Opera Group od 1947 r. W ciągu swojego życia odbył wiele podróży artystycznych (Europa, Australia, Azja, Ameryka Północna i Południowa), podczas których prezentował jako wykonawca (pianista), a także dyrygent, wiele ze swoich kompozycji. Warto podkreślić, iż w 1961 r. odbył podróż do Polski, gdzie wystąpił wraz z Peterem Pearsem podczas V Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. W latach 60. otrzymał także tytuł doktora honoris causa uniwersytetów w Oksfordzie oraz w Leicester.
R2Bywog8x7kAD1
Kierunki twórczości Benjamina Brittena
Pieśni i cykle
RjbRsd6641fLZ1
Benjamin Britten jest twórcą wielu pojedynczych pieśni oraz cykli, które tworzył już jako nastolatek, m. in. cykl pieśni orkiestrowych Quatre chansons françaises do słów Victora Hugo i Paula Verlaine’a. Jednym z najsłynniejszych cykli jest wczesna kompozycja Les Illuminations (1940) na wysoki głos (sopran lub tenor) z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej do poezji Artura Rimbauda. Wiele z tworzonych pieśni Britten wykonywał przy fortepianie wraz ze swoim partnerem – utalentowanym tenorem Peterem Pearsem. Kompozytor brytyjski niejednokrotnie współpracował również ze znakomitym niemieckim barytonem – Dietrichem Fischerem‑Dieskauem. W tworzonych pieśniach Britten był w szczególny sposób wyczulony na walory brzmieniowe i ekspresyjne warstwy słownej.
R7OJv22Y5oPnt1
Opera
Najważniejszym gatunkiem muzycznym dla Benjamina Brittena były opery, wśród nich m. in. Peter Grimes (1945), Gwałt na Lukrecji (1946), The Turn of the Screw (1954), Sen nocy letniej (1960), Owen Wingrave (1970) czy Śmierć w Wenecji (1973). Dzieła te odznaczają się wykorzystywaniem wielu bogatych i różnorodnych pomysłów kolorystycznych, harmonicznych oraz budowaniem znakomitej dramaturgii muzycznej. W każdej z oper kompozytor pochylał się nad problemami psychologicznymi i moralnymi jednostki ludzkiej.
Wiele oper powstało specjalnie z myślą o dzieciach, pod hasłem Zróbmy operę (Let’s make an opera), wśród nich – Mały kominiarczyk (The Little Sweep) (1949). Kompozytorowi angielskiemu zależało na popularyzacji ważnego w historii muzyki gatunku wśród młodych adeptów sztuki, a wiele z utworów przeznaczył do wykonania także przez zespoły amatorskie.
R1a0DOF9cByKD
Utwory instrumentalne i orkiestrowe
Kompozytor angielski stworzył także wiele utworów orkiestrowych, wśród nich słynne War Requiem (Requiem wojenne) op. 66 (1962). Utwór został opatrzony mottem z wiersza Wilfreda Owena, który zginął walcząc podczas I wojny światowej – Wszystko co dziś poeta może uczynić, to ostrzegać. Britten skomponował również takie kompozycje orkiestrowe, jak: Wariacje na temat Franka Bridge’a na orkiestrę smyczkową (1937) utrzymane w stylistyce neoklasycznejNeoklasycyzmneoklasycznej, The Young Person’s Guide to the Orchestra (1946), wariacje i fuga na temat Purcella czy Spring Symphony (1949).
R13ksxVXkHBYW
W dorobku twórczym Benjamina Brittena odnajdziemy wiele utworów instrumentalnych m. in. Koncert fortepianowy (1938), Koncert skrzypcowy (1939) czy szereg utworów wiolonczelowych skomponowanych dla wybitnego artysty Mstislava Rostropovicha – Sonata wiolonczelowa (1961) oraz trzy suity na wiolonczelę solo. Britten skomponował również trzy kwartety smyczkowy, a ostatni z nich powstał rok przed śmiercią kompozytora (1975). Wśród utworów kameralnych nie brakuje również polskiego akcentu – Britten stworzył kompozycję poświęconą pamięci Ignacego Jana Paderewskiego – Mazurka Elegiaca na 2 fortepiany (1941).
RFUfu2WbZs4Ch1
Podsumowanie
Wizerunki wybitnych artystów XX w., z którymi współpracował Benjamin Britten: Frank Bridge, Peter Pears, Dietrich Fischer‑Dieskau, Mstislav Rostropovich.
RVTWAn6dmA1hO1
RI00HgBi76Vjs1
RrS6u3pL046vi1
R1euIGMbC4uSK1
Benjamin Britten był znakomitym kompozytorem, pianistą i dyrygentem, który nie odwracał się od tradycji muzycznej. Zwracał szczególną uwagę na kształtowanie melodyki w swych utworach, odwoływał się wielokrotnie do tonalności i form klasycznych (przede wszystkim wariacyjnych i ostinatowychOstinatoostinatowych), korzystał z różnych sfer inspiracji (zwłaszcza literackich), tworzył muzykę ilustracyjną i programową (m. in. 6 Metamorfoz według Owidiusza na obój solo czy Symfonia wiosenna), ale poszukiwał również interesujących rozwiązań kompozytorskich, m. in. poprzez twórcze podejście do stosowania figur muzyczno‑retorycznych czy subtelne odwołania do techniki dodekafonicznejDodekafoniadodekafonicznej (m. in. w operze The Turn of the Screw). Nieobca była mu także muzyka użytkowa – filmowa, teatralna czy radiowa.
R1IEpvsucNaNT1
Na zakończenie warto przytoczyć słowa wypowiedziane przez dziennikarzy muzycznych – Joannę Grotkowską i Marcina Majchrowskiego: Wszystkie cechy stylu Brittena – skłonności tonalne, zamiłowanie do form klasycznych – były niezgodne z trendami obowiązującymi w powojennym świecie. Szedł on pod prąd powszechnie przyjętych norm społecznych, politycznych dogmatów, muzycznych trendów. Spoglądał w stronę tradycji, ale jego perspektywa zaskakuje głębią sięgania w przeszłość. Swoją twórczością zdaje się mówić: brytyjskość tak, ale nie ta spod znaku Elgara i jego generacji, lecz znacznie starsza, szlachetniejsza! Dzień dzisiejszy europejskiej muzyki? Owszem, ale nie spod znaku kompozytorów z Europy Zachodniej i wolnego świata, lecz chyba Dymitra Szostakowicza (z radzieckim mistrzem ponoć się Britten nawet zaprzyjaźnił). Był więc tym, który brytyjską odrębność podniósł do rangi światowego uniwersalizmu? Jest najwybitniejszym kompozytorem angielskim od czasów... No właśnie.... Henry’ego Purcella? Glorious Britten? Glorious!
Zamek Książąt Pomorskich – Opera na Zamku w Szczecinie
RK9ZdoMLee8L11
Zadania
RBUuvFZCLvmY5
Ćwiczenie 1
R1KTMen3M7MlW
Ćwiczenie 2
Inna wersja zadania
Omów z kolegą sylwetkę artystyczną Benjamina Brittena.
R1AlOpTV7d8qJ
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj tytuły utworów Benjamina Brittena do odpowiednich gatunków/obsad wykonawczych. The Turn of the Screw (Dokręcanie śruby) Możliwe odpowiedzi: 1. 2 fortepiany, 2. orkiestra smyczkowa, 3. cykl pieśni na mezzosopran i fortepian, 4. opera Wariacje na temat Franka Bridge’a op. 10 Możliwe odpowiedzi: 1. 2 fortepiany, 2. orkiestra smyczkowa, 3. cykl pieśni na mezzosopran i fortepian, 4. opera A Charm of Lullabies op. 41 Możliwe odpowiedzi: 1. 2 fortepiany, 2. orkiestra smyczkowa, 3. cykl pieśni na mezzosopran i fortepian, 4. opera Mazurka Elegiaca (In memoriam I.J. Paderewski) op. 23 Możliwe odpowiedzi: 1. 2 fortepiany, 2. orkiestra smyczkowa, 3. cykl pieśni na mezzosopran i fortepian, 4. opera
Przyporządkuj tytuły utworów Benjamina Brittena do odpowiednich gatunków/obsad wykonawczych. The Turn of the Screw (Dokręcanie śruby) Możliwe odpowiedzi: 1. 2 fortepiany, 2. orkiestra smyczkowa, 3. cykl pieśni na mezzosopran i fortepian, 4. opera Wariacje na temat Franka Bridge’a op. 10 Możliwe odpowiedzi: 1. 2 fortepiany, 2. orkiestra smyczkowa, 3. cykl pieśni na mezzosopran i fortepian, 4. opera A Charm of Lullabies op. 41 Możliwe odpowiedzi: 1. 2 fortepiany, 2. orkiestra smyczkowa, 3. cykl pieśni na mezzosopran i fortepian, 4. opera Mazurka Elegiaca (In memoriam I.J. Paderewski) op. 23 Możliwe odpowiedzi: 1. 2 fortepiany, 2. orkiestra smyczkowa, 3. cykl pieśni na mezzosopran i fortepian, 4. opera
Przyporządkuj tytuły utworów Benjamina Brittena do odpowiednich gatunków/obsad wykonawczych.
2 fortepiany, cykl pieśni na mezzosopran i fortepian, opera, orkiestra smyczkowa
The Turn of the Screw (Dokręcanie śruby)
Wariacje na temat Franka Bridge’a op. 10
A Charm of Lullabies op. 41
Mazurka Elegiaca (In memoriam I.J. Paderewski) op. 23
R1Q2SHAsrvTdh
Ćwiczenie 4
R11FhS7nvhjZ0
Ćwiczenie 5
R1NP4FvuWxDxp
Ćwiczenie 6
Rn7hJLypczbAr
Ćwiczenie 7
Polecenie 1
Benjamin Britten skomponował utwór Mazurka Elegiaca w hołdzie Ignacemu Janowi Paderewskiemu. Spróbuj przypomnieć sobie najważniejsze informacje dotyczące życia i twórczości tego wybitnego polskiego kompozytora.
R1MAVARNw77JH
Słownik pojęć
Awangarda
Awangarda
kierunek w sztuce XX w., charakteryzujący się sprzeciwem wobec tradycji, poszukiwanie elementu novum, eksperymentowanie.
Dodekafonia
Dodekafonia
technika komponowania za pomocą dwunastu dźwięków stworzona przez austriackiego kompozytora Arnolda Schönberga w latach 20. XX w.
Neoklasycyzm
Neoklasycyzm
kierunek w muzyce XX w., który nawiązuje do klasycyzmu i baroku.
Ostinato
Ostinato
wielokrotne powtarzanie wybranej struktury muzycznej na przestrzeni utworu.
Źródło:
Biblioteka muzyczna
R2Bywog8x7kAD1
Utwór: Benjamin Britten, „Suita na skrzypce i fortepian” opus 6, część I, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RjbRsd6641fLZ1
Utwór: Benjamin Britten, „Suita” na skrzypce i fortepian op. 6, cz. IV, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R7OJv22Y5oPnt1
Utwór: Benjamin Britten, „A Charm of Lullabies” op. 41, cz. I, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RFUfu2WbZs4Ch1
Utwór: Benjamin Britten, „Suita na wiolonczelę” op. 72 nr 1 (fragment), wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1a0DOF9cByKD
Utwór: Benjamin Britten, fragment opery Peter GrimesWykonawca: Emily Magee, Sandra Trattnigg, Liuba Chuchrova, Liliana NikiteanuOrkiestra Opery w Zurychu. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R13ksxVXkHBYW
Utwór: Benjamin Britten, War RequiemWykonawca: Filharmonia Berlińska. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.