Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Bez cienia wątpliwości rozumiemy zjawisko cienia i półcienia.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • Fizyka, 7.2: wyjaśnia powstawanie obszarów cienia i półcienia za pomocą prostoliniowego rozchodzenia się światła w ośrodku jednorodnym;

  • Informatyka, 6.1: wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

Cele zoperacjonalizowane:

Cel ogólny: Poznanie prostoliniowego rozchodzenia się światła oraz zjawiska cienia i półcienia,

  • wie na czym polega zjawisko prostoliniowego rozchodzenia się światła,

  • wie jak powstaje cień oraz półcień.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • potrafi przeprowadzić doświadczenie pokazujące prostoliniowe rozchodzenie się światła,

  • potrafi przeprowadzić doświadczenie pokazujące zjawisko cienia,

  • potrafi przeprowadzić doświadczenie pokazujące zjawisko półcienia,

  • potrafi współpracować i komunikować się w grupie, nabywa umiejętności samodzielnej pracy, obserwacji zjawisk fizycznych, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie,

  • potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Fizyka

porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli na kilka pytań, moderuje krótką dyskusję:

- Gdzie spotkaliście się ze zjawiskiem cienia?

- Czy potraficie pokazać na ścianie figurki zwierząt (lub inne kształty) za pomocą odpowiednio ułożonych dłoni oraz silnego źródła światła?

- Kiedy cień może być przydatny dla człowieka, a kiedy mu przeszkadza?

- Czy wiecie, jak rozwiązać problem zbyt mocnego opalania się na plaży na słońcu?

problemowa: aktywizująca

dyskusja

zbiorowa, jednolita

Etap realizacji

Fizyka

porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Przypomnienie wiadomości.

Co wiemy o świetle, którego nie można ani dotknąć ani usłyszeć?

Czy światło słoneczne jest potrzebne do życia ludzi na Ziemi? Podaj przykłady.

Jakie znacie naturalne i sztuczne źródła światła?

Słowo optyka pochodzi od greckiego słowa optos, co znaczy widzialny.

notatki z poprzednich zajęć, nowa wiedza

podająca: wykład informacyjny

zbiorowa, jednolita

Fizyka

myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer, rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera ilustrację interaktywną z pamięci typu Flash, uruchamia program odtwarzający ilustrację, która jest następnie wyświetlana przez rzutnik na ekran.

ilustracja interaktywna (zasób nr 1)

eksponująca: pokaz połączony z przeżyciem

zbiorowa, jednolita

Fizyka

porozumiewanie się w języku ojczystym; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna

Przeprowadzenie doświadczenia na podstawie załączonej instrukcji.

Założenia: W każdej grupie w wykonywanie ćwiczenia zaangażowani są wszyscy uczniowie grupy.

Zaleca się rotacyjnie przesuwać grupy uczniów między stanowiskami ćwiczeniowymi tak, aby każda grupa zrealizowała każde ćwiczenie.

ćwiczenie praktyczne (zasób nr 2)

praktyczna: ćwiczenia

grupowa, zróżnicowana

Etap podsumowujący

Fizyka

myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Podsumowanie lekcji. Omówienie wyników uzyskanych w doświadczeniach, podsumowanie wiadomości o świetle oraz cieniach, cieniu i półcieniu, prostoliniowym rozchodzeniu się światła.

Przypomnienie o zadanym na koniec ćwiczeń zadaniu domowym.

podająca: pogadanka

zbiorowa, jednolita

R2aK37TQTDCZR

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 86.68 KB w języku polskim
RVSQz5uzcK1wW

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 93.50 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3