Dopasuj podane wyrazy do odpowiednich części mowy.
mży, dniem, kot, pomknąłem, humorzasty, jest, wiem, droga, dłużej, płakała, żałuje, bezpieczny, pułapka, to, lepiej, ze, niegrzecznie, zrobisz, okolica, ziemia, błyska, dobra, mkną, mysz, gazeta, jęczy, oddychać, stój, rujnują
Rzeczowniki | |
---|---|
Czasowniki | |
Zaimki | |
Przyimki | |
Przymiotniki | |
Przysłówki |
Dopasuj wyrażenia przyimkowe do czasowników.
za dwóch, na kwaśne jabłko, w żywe oczy, do rozpuku, do syta, w drobny mak, na włosku, w sedno, między wierszami, na jednej nodze
śmiać się | |
rozbić coś | |
zbić | |
czytać | |
biec | |
jeść | |
najeść się | |
wisieć | |
kłamać | |
trafić |
We współczesnej polszczyźnie nie ma bezokoliczników kończących się na -dz. Pisownia taka (np. mogę – módz, biegnę – biedz, strzegę - strzedz) występowała do roku 1918. Polska Akademia Umiejętności wprowadziła końcówkę -c (np. móc, biec, strzec).
W podanych rzeczownikach ukryły się czasowniki w 3. os. lp. Znajdź je i zapisz poniżej lub w zeszycie.
astma, wiek, sałata, magnat, kajet, żmija, Poznań, spoiwo, platan, pokoik
Zaznacz zielonym kolorem czasowniki we fragmencie tekstu Anne FineAnne Fine 'Dziennik kota mordercy'.
Przyniosłem zdechłą myszŚRODA
RkMsHoYOWYrGt
Wypisz z podanego tekstu czasowniki.
Anne Fine
'Przyniosłem zdechłą mysz'
ŚRODA
No dalej, wlejcie mi! Przyniosłem zdechłą mysz do tego ich 'drogiego' domu. [...] Kiedy się na nią nadziałem, już dawno było po niej. Nikt w okolicy nie jest bezpieczny. Na tej drodze brnie się po kostki w trutce na szczury. Dniem i nocą pędzą tu, tam i z powrotem szybkie samochody, a poza tym nie jestem jedynym kotem w okolicy. Nie wiem nawet, co jej się stało. Wiem tylko, że kiedy ją znalazłem, już nie żyła. [...]. Przyniesienie jej do domu wydawało mi się w tamtym momencie doskonałym pomysłem. Nie pytajcie, dlaczego. Musiałem postradać zmysły. Skąd mogłem wiedzieć, że Ellie mnie złapie i uraczy jednym ze swoich kazanek?
– Och, Tuffy! To już drugi raz w tym tygodniu. To jest nie do zniesienia. Wiem, że jesteś kotem, i że to normalne, i tak dalej. Ale proszę cię, zrób to dla mnie, przestań. Patrzyła mi prosto w oczy.
– Przestaniesz? Proszę! Mrugnąłem do niej porozumiewawczo. No, przynajmniej próbowałem, ale nie zrobiło to na niej wrażenia.
– Mówię serio, Tuffy – powiedziała. – Kocham cię i wiem, jak się czujesz. Ale musisz przestać robić takie rzeczy, zgoda? Trzymała mnie za łapy. Co jej mogłem powiedzieć? Próbowałem wyglądać na skruszonego. A wtedy ona znowu zaczęła płakać i mieliśmy kolejny pogrzeb. To miejsce zaczyna przypominać wesołe miasteczko. Słowo daję.
Wypisz z podanych zdań czasowniki wyrażające prośbę lub rozkaz.
Przestań zwracać mi ciągle uwagę, że coś źle robię.
Jeśli tylko potrafi, niech zrobi to samodzielnie.
Aby pieśń zabrzmiała donośnie, zaśpiewajmy ją wszyscy razem.
Starajcie się przyjść na czas.
Niech podniosą rękę wszyscy chętni, którzy chcą zostać wolontariuszami.
Czasowniki w trybie rozkazującym nie odmieniają się przez czasy ani rodzaje.