Bez niego nie ma zdania. Rzecz o czasowniku

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna odmienne części mowy,

  • zna zasady odmiany czasownika,

  • wymienia formy czasownika,

  • zna budowę zdania pojedynczego.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • podać przykłady form czasownika,

  • odmienić czasownik w obu liczbach,

  • nazwać osoby w obu liczbach czasownika,

  • określać formy czasownika,

  • wskazać i nazwać czasownik w zdaniu pojedynczym.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, praca indywidualna, praca w klasie, ćwiczenia fleksyjne i składniowe.

3. Środki dydaktyczne

Słownik poprawnej polszczyzny, karta pracy ucznia.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie wszystkich poznanych dotychczas części mowy. Czwartoklasiści wymienią:

czasownik,

rzeczownik,

przymiotnik,

liczebnik,

przysłówek.

Wspólnie z uczniami nauczyciel omawia cechy każdej z wymienionych części mowy.

Notatkę można zapisać w formie tabelki (karta pracy - załącznik 1).

Po przypomnieniu wiadomości dotyczących części mowy nauczyciel stawia tezę, iż spośród tych części najważniejszy jest czasownik.

Zadaniem uczniów będzie znalezienie argumentów potwierdzających to zdanie.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel zapisuje na tablicy przykłady czasowników, zarówno w formie osobowej, jak i nieosobowej (załącznik 2). Zadaniem uczniów jest zaznaczenie czasowników w formie osobowej kolorem zielonym, a bezokoliczników kolorem czarnym.

Następnie prowadzący prosi o wskazanie trzech najważniejszych cech czasowników w formie osobowej (osoba, liczba i czas).

Potem uczniowie mają za zadanie odmienić jeden czasownik z listy, według wzoru podanego w załączniku 3.

Następnie uczniowie wybierają sobie po dwa czasowniki z wcześniejszej listy (jeden czasownik osobowy i jeden bezokolicznik) i próbują zbudować zdanie pojedyncze rozwinięte.

Należy podkreślić, że powstaną tylko zdania z zastosowaniem czasownika w formie osobowej.

Po wykonaniu tego ćwiczenia nauczyciel prosi uczniów o sformułowanie wniosku dotyczącego czasownika.

Wniosek: Czasownik buduje zdanie, jest centralną i niezbędną częścią mowy w zdaniu.

Następnie prowadzący wspólnie z uczniami przygotowuje wywiad z czasownikiem. Można w tym celu wybrać grupę uczniów (najlepiej, aby byli to uczniowie dobrze radzący sobie z gramatyką), którzy będą odpowiadać na pytania pozostałych uczniów. Pytania powinny dotyczyć czasownika jako części mowy i jako części zdania (załącznik 4).

c) Faza podsumowująca

Zajęcia kończymy przeprowadzeniem wywiadu z czasownikiem. W rolę czasownika będą się wcielać osoby wyznaczone do pracy w grupie ekspertów. Aby zajęcia przebiegły sprawnie, a materiał omówiono poprawnie, warto pomóc grupie ekspertów, wspólnie zastanowić się nad odpowiedziami i sformułować je w sposób prosty, ale dokładny.

5. Bibliografia

W. Doroszewski, *Słownik poprawnej polszczyzny ,*wyd. 18, PWN, Warszawa 1994.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

ODMIENNE CZĘŚCI MOWY

NIEODMIENNE CZĘŚCI MOWY

––––––––––––––––––-

––––––––––––––––––-

––––––––––––––––––-

Części mowy

osoby

czasy

liczby

rodzaje

przypadki

CZASOWNIKI

RZECZOWNIKI

PRZYMIOTNIKI

LICZEBNIKI

Załącznik 2

ŚPIEWAĆ, RYSOWAŁ, MALOWAŁA, ĆWICZYĆ, BIEGAŁYŚMY, FRUWAŁ, BĘDĘ ODPOCZYWAŁA, POSZLI, OGLĄDA, MYŚLĄ, NAZBIERAŁO, WYPOŻYCZYŁY

Załącznik 3

Czas teraźniejszy

Liczba pojedyncza

Liczba mnoga

1.ja (co robię?)

1. my (co robimy?)

2.ty (co robisz?)

2. wy (co robicie?)

3.on,ona,ono (co robi?)

3. oni, one (co robią?)

Czas przeszły

Liczba pojedyncza

Liczba mnoga

1.ja (co robiłam/em?)

1. my (co robiliśmy/ łyśmy?)

2.ty (co robiłaś/eś?)

2. wy (co robiliście/ łyście?)

3.on,ona,ono (co robił/ła/ ło?)

3. oni, one (co robili/ ły?)

Czas przyszły

Liczba pojedyncza

Liczba mnoga

1.ja (co zrobię)

1. my (co zrobimy ?)

2.ty (co zrobisz ?)

2. wy (co zrobicie ?)

3.on,ona,ono (co zrobi ?)

3. oni, one (co zrobią ?)

Załącznik 4

Pytania przydatne podczas wywiadu z czasownikiem:

  1. W ilu formach może Pan występować?

  2. Czy jest Pan towarzyski i posiada liczbę mnogą, czy raczej występuje Pan tylko w pojedynczej?

  3. W jaki sposób Pan zmienia swoją formę?

  4. Co Pan nazywa ?

  5. Jaką rolę pełni Pan w zdaniu pojedynczym?

  6. Z kim spośród części mowy przyjaźni się Pan najserdeczniej?

b) Notatki dla nauczyciela

W ćwiczeniu 1 uczniowie powinni umieścić następujące wpisy:

Części mowy

osoby

czasy

liczby

rodzaje

przypadki

CZASOWNIKI

tak

tak

tak

tak

nie

RZECZOWNIKI

nie

nie

tak

nie

tak

PRZYMIOTNIKI

nie

nie

tak

tak

tak

LICZEBNIKI

nie

nie

tak

tak

tak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony do realizacji w klasie 4.

R1Ta5sx6gXL8J

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 123.73 KB w języku polskim
R53YYwRLtfkul

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 34.00 KB w języku polskim