Bez sensu cienia nie ma wypowiedzenia
Zaznacz w wypowiedzeniach należących do dialogu równoważniki zdań - na zielono, zdania pojedyncze - na niebiesko i zdania złożone - na fioletowo.
niebieski fioletowy zielony
Joachim przyszedł ostatni, niosąc pod pachą zwinięty koc.
– A namiot? – zapytał Euzebiusz.
– No, to jest namiot – wyjaśnił Joachim, pokazując nam koc, który był stary, poplamiony i miał mnóstwo dziur.
– }To nie jest prawdziwy namiot! – powiedział Rufus.
– A co? Myślałeś może, że tata pożyczy mi swój nowy namiot? – zapytał Joachim. – Weźmiemy koc i będziemy udawać.
Z podanego tekstu wypisz z wypowiedzeń należących do dialogów: równoważniki zdań, zdania pojedyncze oraz zdania złożone.
Joachim przyszedł ostatni, niosąc pod pachą zwinięty koc.
– A namiot? – zapytał Euzebiusz.
– No, to jest namiot – wyjaśnił Joachim, pokazując nam koc, który był stary, poplamiony i miał mnóstwo dziur.
– To nie jest prawdziwy namiot! – powiedział Rufus.
– A co? Myślałeś może, że tata pożyczy mi swój nowy namiot? – zapytał Joachim. – Weźmiemy koc i będziemy udawać.
Przekształć równoważniki zdań z poprzedniego ćwiczenia w zdania pojedyncze.
Zapoznaj się wykresem przedstawiającym podział wypowiedzeń. W razie potrzeby możesz uzupełnić informacje korzystając z materiału: Związek związkowi nierówny, tu poboczny, a tam główny.
Uporządkuj wyrazy tak, aby utworzyły wypowiedzenie. Dowiesz się, jak brzmi aforyzmaforyzm znanego pisarza Dantego.
Czy wiesz, jak brzmi aforyzm Arystofanesa?
- się
- mądry
- wrogów.
- umie
- od
- Człowiek
- uczyć
Czy wiesz, jak brzmi aforyzm Stanisława Jerzego Leca?
- Ziemia
- kropka
- pod
- to
- zapytania.
- znakiem
Czy wiesz, jak brzmi aforyzm Talesa?
- światło
- słońca.
- pożycza
- od
- Księżyc
Zapisz sentencjesentencje z poprzednich zadań tutaj lub w zeszycie. Zastanów się, jak można je rozumieć. Porozmawiaj o tym w klasie.
Spośród zapisanych sentencji wybierz tę, która jest równoważnikiem zdania i przekształć na zdanie pojedyncze lub złożone. Zapisz ją tutaj lub w zeszycie.
Zapisz poprawnie poniższe wypowiedzenia. Pamiętaj o wielkiej literze i właściwych znakach interpunkcyjnych
wśródserdecznychprzyjaciółpsyzającazjadły – ..........................................................................................................
jedząpijąlulkipalą – ......................................................
jeśliniechceszmojejzgubykrokodylakupmiluby – ............................................................................................................
odpowiedniedaćrzeczysłowo – ..............................................................
W zależności od celu wypowiedzi rozróżniamy trzy rodzaje wypowiedzeń (zdań i równoważników zdań):
oznajmujące – kiedy kogoś o czymś informujemy, np. Czekam na łące.
rozkazujące – kiedy rozkazujemy komuś, prosimy o coś, np. Przyjrzyj się biedronce.
pytające – kiedy pytamy o coś lub o kogoś, np. Czy widzisz drzewa kwitnące?
Jeśli chcemy wyrazić silne emocje, każde wypowiedzenie możemy zakończyć wykrzyknikiem. Nazywamy je wtedy wykrzyknikowym. Oto przykłady:
Wstałem! - wypowiedzenie oznajmujące wykrzyknikowe,
Skończ z tym! - wypowiedzenie rozkazujące wykrzyknikowe,
Naprawdę?! - wypowiedzenie pytające wykrzyknikowe.
Dopasuj opis wypowiedzenia do podanych przykładów.
równoważnik zdania wykrzyknikowego, zdanie złożone oznajmujące, równoważnik zdania pytającego, zdanie pojedyncze oznajmujące wykrzyknikowe, zdanie pojedyncze pytające, zdanie pojedyncze rozkazujące, zdanie złożone pytające
| To co teraz robimy? | |
| Nigdy nie jedliśmy tak pysznych lodów! | |
| Naprawdę złościsz się czy tylko udajesz? | |
| Załóżmy się. | |
| Zwycięstwo! | |
| Będziesz trzymał sznurek, przez który będziemy skakali. | |
| Ślepe kiszki? |