Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Agnieszka Sawicka

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa III

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – godzina wychowawcza

3. Temat zajęć

Bezpieczeństwo w drodze do szkoły.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Z uwagi na obecną pogodę, porę roku, niebezpieczne warunki drogowe, ważne jest aby przypominać dzieciom o podstawowych zasadach bezpieczeństwa na drodze. Temat aktualny jest cały rok szkolny.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Wychowanek potrafi rozróżnić symbole i znaki: informujące, zakazujące, nakazujące, ostrzegawcze. Zapoznaje się z różnymi sytuacjami na drodze i potrafi odpowiednio zachować się w przypadku zagrożenia.

7. Cel ogólny zajęć

Zapoznanie się wychowanków z podziałem znaków drogowych na: informujące, zakazujące, nakazujące i ostrzegawcze. Wdrażanie do wykształcenia nawyku przestrzegania przepisów ruchu drogowego – ocena ryzyka i niebezpieczeństwa na drodze. Zapoznanie się z prawidłowym przejściem przez jezdnię (oznakowana i nieoznakowana).

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń potrafi zastosować w praktyce zdobyte wiadomości i umiejętności dotyczące uczestnictwa w ruchu drogowym.

  2. Wychowanek potrafi zachować się w przypadku sytuacji zagrożenia życia, wypadku i innych niebezpiecznych sytuacji.

  3. Potrafi rozpoznać podstawowe znaki: ostrzegawcze, nakazu, zakazu, informacyjne oraz potrafi wyjaśnić ich znaczenia.

  4. Zna zasady bezpiecznego przechodzenia przez oznakowaną i nieoznakowaną jezdnię.

  5. Potrafi posługiwać się komputerem i innym urządzeniem cyfrowym podczas wykonywania zadania.

9. Metody i formy pracy

  • Metody praktyczne – ćwiczenia przedmiotowe.

  • Metody podające – rozmowa kierowana, pogadanka.

  • Metody programowane – użycie tablicy interaktywnej i komputera.

  • Forma pracy: indywidualna, zbiorowa.

10. Środki dydaktyczne

  • Prezentacja w Genially.

  • Gra interaktywna Wordwall.

  • Youtube.

  • Google Grafika.

  • Pixabay Grafika.

  • Unsplash Grafika.

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer, rzutnik, ekran – tablica interaktywna, pisaki do tablicy interaktywnej (każdy z uczniów ma przypisany swój własny), stałe łącze Internetowe. Z uwagi na panującą pandemię Covid‑19, uczniowie nie mogą pracować w parach, czy też w trójkach. Sala zwykła lekcyjna z możliwością rozsadzenia uczniów pojedynczo z zachowaniem bezpiecznego odstępu.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wprowadzenie.

    • Czas trwania: 20 minut

    • Opis aktywności:

      Opis aktywności: Rozmowa kierowana na temat ogólnych i podstawowych zasad uczestnictwa w ruchu drogowym. Podstawowe znaki: ostrzegawcze, nakazu, zakazu, informacyjne. Jak wolno się zachowywać podczas drogi do szkoły i ze szkoły? Czego kategorycznie nie wolno robić podczas przechodzenia przez jezdnię? Odwołanie się do własnych doświadczeń i przeżyć – dyskusja.

      https://www.youtube.com/watch?v=P19ocvR8VNc– zasady bezpieczeństwa na drodze.

      https://www.youtube.com/watch?v=ENjAJeAGAPo– zasady bezpieczeństwa na drodze cz.2

      https://www.youtube.com/watch?v=wdw-ZkQmJvI– znaki drogowe.

  • Aktywność 2

    • Temat: Prezentacja w Genially – niebezpieczne sytuacje na drodze powodujące zagrożenie życia i zdrowia. Poradnik jak się zachować w sytuacjach trudnych na drodze.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Opis aktywności: Analiza różnych sytuacji na drodze, prezentacja w Genially. Uczniowie analizują różne sytuacje podane w prezentacji, proponują bezpieczne rozwiązania i podają przykłady bezpiecznych zachowań. Pogadanka, dyskusja w kole, burza mózgów.

      https://view.genial.ly/602ac0ec97a1160d1f8f9392/presentation-bezpieczenstwo-na-drodze

  • Aktywność 3

    • Temat: Memory w Wordwall.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Opis aktywności: Każdy z uczniów za pomocą swojego specjalnego pisaka, przeznaczonego do tablicy interaktywnej, podchodzi do ekranu i zaznacza jedno słowo na autorskiej grze w Wordwall „Znajdź słowo”, związane z bezpieczeństwem na drodze. Wychowankowie wspólnie odkrywają następne słowa.

      https://wordwall.net/pl/resource/10998205

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

Ankieta formularz Google. Każda z ankiet jest drukowana i przekazywana uczniowi. Po wypełnieniu ankiet, nauczyciel zbiera je, sprawdza i analizuje, z każdym uczniem indywidualnie. Na koniec jest organizowana rozmowa kierowana,  podsumowanie.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSclYA5eniGKyG3IiuZc_5U0fGOLHb3xVEY_J3jJlM--Pq7Log/viewform?usp=sf_link

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Scenariusz można wykorzystać bez tablicy interaktywnej w formie wykładu bez punktu z aktywności nr 3. Zajęcia można przeprowadzić w formie zdalnej i stacjonarnej.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna