Bezpieczeństwo w drodze do szkoły.
Autor/autorka
Agnieszka Sawicka
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – godzina wychowawcza
3. Temat zajęć
Bezpieczeństwo w drodze do szkoły.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Z uwagi na obecną pogodę, porę roku, niebezpieczne warunki drogowe, ważne jest aby przypominać dzieciom o podstawowych zasadach bezpieczeństwa na drodze. Temat aktualny jest cały rok szkolny.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wychowanek potrafi rozróżnić symbole i znaki: informujące, zakazujące, nakazujące, ostrzegawcze. Zapoznaje się z różnymi sytuacjami na drodze i potrafi odpowiednio zachować się w przypadku zagrożenia.
7. Cel ogólny zajęć
Zapoznanie się wychowanków z podziałem znaków drogowych na: informujące, zakazujące, nakazujące i ostrzegawcze. Wdrażanie do wykształcenia nawyku przestrzegania przepisów ruchu drogowego – ocena ryzyka i niebezpieczeństwa na drodze. Zapoznanie się z prawidłowym przejściem przez jezdnię (oznakowana i nieoznakowana).
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń potrafi zastosować w praktyce zdobyte wiadomości i umiejętności dotyczące uczestnictwa w ruchu drogowym.
Wychowanek potrafi zachować się w przypadku sytuacji zagrożenia życia, wypadku i innych niebezpiecznych sytuacji.
Potrafi rozpoznać podstawowe znaki: ostrzegawcze, nakazu, zakazu, informacyjne oraz potrafi wyjaśnić ich znaczenia.
Zna zasady bezpiecznego przechodzenia przez oznakowaną i nieoznakowaną jezdnię.
Potrafi posługiwać się komputerem i innym urządzeniem cyfrowym podczas wykonywania zadania.
9. Metody i formy pracy
Metody praktyczne – ćwiczenia przedmiotowe.
Metody podające – rozmowa kierowana, pogadanka.
Metody programowane – użycie tablicy interaktywnej i komputera.
Forma pracy: indywidualna, zbiorowa.
10. Środki dydaktyczne
Prezentacja w Genially.
Gra interaktywna Wordwall.
Youtube.
Google Grafika.
Pixabay Grafika.
Unsplash Grafika.
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer, rzutnik, ekran – tablica interaktywna, pisaki do tablicy interaktywnej (każdy z uczniów ma przypisany swój własny), stałe łącze Internetowe. Z uwagi na panującą pandemię Covid‑19, uczniowie nie mogą pracować w parach, czy też w trójkach. Sala zwykła lekcyjna z możliwością rozsadzenia uczniów pojedynczo z zachowaniem bezpiecznego odstępu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie.
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Opis aktywności: Rozmowa kierowana na temat ogólnych i podstawowych zasad uczestnictwa w ruchu drogowym. Podstawowe znaki: ostrzegawcze, nakazu, zakazu, informacyjne. Jak wolno się zachowywać podczas drogi do szkoły i ze szkoły? Czego kategorycznie nie wolno robić podczas przechodzenia przez jezdnię? Odwołanie się do własnych doświadczeń i przeżyć – dyskusja.
https://www.youtube.com/watch?v=P19ocvR8VNc– zasady bezpieczeństwa na drodze.
https://www.youtube.com/watch?v=ENjAJeAGAPo– zasady bezpieczeństwa na drodze cz.2
https://www.youtube.com/watch?v=wdw-ZkQmJvI– znaki drogowe.
Aktywność 2
Temat: Prezentacja w Genially – niebezpieczne sytuacje na drodze powodujące zagrożenie życia i zdrowia. Poradnik jak się zachować w sytuacjach trudnych na drodze.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Opis aktywności: Analiza różnych sytuacji na drodze, prezentacja w Genially. Uczniowie analizują różne sytuacje podane w prezentacji, proponują bezpieczne rozwiązania i podają przykłady bezpiecznych zachowań. Pogadanka, dyskusja w kole, burza mózgów.
https://view.genial.ly/602ac0ec97a1160d1f8f9392/presentation-bezpieczenstwo-na-drodze
Aktywność 3
Temat: Memory w Wordwall.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Opis aktywności: Każdy z uczniów za pomocą swojego specjalnego pisaka, przeznaczonego do tablicy interaktywnej, podchodzi do ekranu i zaznacza jedno słowo na autorskiej grze w Wordwall „Znajdź słowo”, związane z bezpieczeństwem na drodze. Wychowankowie wspólnie odkrywają następne słowa.
Aktywność 4
Temat: Podsumowanie.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Opis aktywności:Nauczyciel włącza filmy z niebezpiecznymi sytuacjami, uczniowie przedstawiają pomysły praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy. Następnie nauczyciel włącza przykładowe znaki drogowe – uczniowie starają się w prawidłowy sposób rozpoznać cztery rodzaje znaków.
https://www.youtube.com/watch?v=3zD3_6obKqw– Znaki drogowe (film bez dźwięku)
https://www.youtube.com/watch?v=AKqDTOp5En4– Niebezpieczne sytuacje
https://www.youtube.com/watch?v=7lglhvKXA68– Odpowiednie zachowania na drodze
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ankieta formularz Google. Każda z ankiet jest drukowana i przekazywana uczniowi. Po wypełnieniu ankiet, nauczyciel zbiera je, sprawdza i analizuje, z każdym uczniem indywidualnie. Na koniec jest organizowana rozmowa kierowana, podsumowanie.
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz można wykorzystać bez tablicy interaktywnej w formie wykładu bez punktu z aktywności nr 3. Zajęcia można przeprowadzić w formie zdalnej i stacjonarnej.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna