Bezpieczna droga

Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcia: droga, ulica,

  • wie, do czego służą pasy i sygnalizacja świetlna.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • przestrzega ustalonych zakazów i nakazów dotyczących bezpieczeństwa,

  • potrafi powiązać kolory sygnalizacji świetlnej ze sposobem poruszania się pieszych i pojazdów.

2. Metoda i forma pracy

Metody pracy: wykład, praktyczne działanie, burza mózgów.

Forma pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Materiały plastyczne (białe kartki papieru, kredki).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak bezpiecznie przejść na drugą stronę jezdni? Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel wraz z uczniami ćwiczy sposoby zachowania się przy przejściu dla pieszych. Wydaje komendy:

  • Zatrzymuję się.

  • Patrzę w lewo.

  • Patrzę w prawo.

  • Jeszcze raz patrzę w lewo.

  • Idę.

b) Faza realizacyjna

Wykład: uważaj na drodze. Codziennie chodzimy lub jeździmy jakąś drogą. Droga to jezdnia
i pobocze. Jezdnią jeżdżą pojazdy. Pobocze jest przeznaczone dla ruchu pieszego i postoju pojazdów. Stoją tu znaki drogowe. Ulica w mieście to jezdnie i chodniki. Chodniki przeznaczone są dla ruchu pieszego. Jezdnią jeżdżą samochody, autobusy i tramwaje. Poruszają się prawą i lewą stroną po pasach ruchu. Na ulicach panuje duży ruch, dlatego oznaczone są przejścia dla pieszych. Piesi muszą czuć się bezpiecznie na drodze, dlatego ustawia się znaki drogowe informujące o przejściu dla pieszych. Jest sygnalizacja świetlna. Maluje się pasy na jezdni.
Pamiętajcie:

  • Pieszy jest zobowiązany korzystać z chodnika lub innej drogi dla pieszych.

  • Przechodzimy tylko wtedy, gdy świeci się zielone światło, gdy jest czerwone, stoimy.

  • Gdy nie ma chodnika, pieszy powinien poruszać się poboczem jezdni po lewej stronie.

  • Zabranie się przebiegania przez jezdnię.

  • Zabrania się wchodzenia na jezdnię przed nadjeżdżającymi pojazdami.

  • Zabrania się zabaw na drodze.

Burza mózgów. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy cztero- i pięcioosobowe. Każdej grupie rozdaje kartę pracy – Poruszam się bezpiecznie po drodze. Po wypełnieniu kart liderzy grup prezentują swoje odpowiedzi.

c) Faza podsumowująca

Praca plastyczna. Uczniowie malują kredkami, jak oznaczone jest przejście dla pieszych w okolicy szkoły. Wykonane prace nauczyciel wiesza na gazetce klasowej.

5. Bibliografia

Według własnego pomysłu.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Karta pracy – Poruszam się bezpiecznie po drodze.

Czy jesteś wzorowym pieszym? Ponumeruj zdania:

............. Patrzę w prawo.

............. Zatrzymuję się.

............. Patrzę w lewo.

............. Idę.

............. Jeszcze raz patrzę w lewo.

Przez jezdnię można przechodzić tylko wtedy, gdy pali się:

a)      zielone światło

b)      czerwone światło

Piłką można się bawić:

a)      na boisku

b)      na jezdni

Gdy zobaczysz po drugiej stronie ulicy ukochaną babcię, to:

  1. jak najszybciej przebiegasz na drugą stronę ulicy, żeby ją ucałować

  2. czekasz, aż zapali się zielone światło i dopiero wtedy przechodzisz przez jezdnię

Co to jest?

„Stoją przy drodze, na jednej nodze, każdemu kierowcy ku przestrodze. Obrazki na nich rozmaite czyta kierowca zamiast liter.”

.................................................................................................................................................................

„Zwierzę to ma coś wspólnego z porządkiem ruchu ulicznego.”

.................................................................................................................................................................

„Gdy one na ulicy swój kolor zmieniają, wtedy wszyscy idą albo w miejscu stają.” .................................................................................................................................................................

Jak nazywają się miejsca, po których jeżdżą samochody?

.................................................................................................................................................................

Jak nazywają się miejsca, w których można bezpiecznie przejść przez ulicę?

..................................................................................................................................................................

Jak nazywają się miejsca, po których bezpiecznie mogą poruszać się piesi?

 ................................................................................................................................................................

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji jest przeznaczony dla klasy drugiej szkoły podstawowej.

R1NcskhHRgIaX

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 81.58 KB w języku polskim
RU7CKCPkZHQjv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.00 KB w języku polskim