Bezpieczna elektryczność
Scenariusz zajęć „bezpieczna elektryczność”
Przyroda, II etap edukacyjny
Temat: Bezpieczna elektryczność.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (10.4) [uczeń] opisuje skutki przepływu prądu w domowych urządzeniach elektrycznych, opisuje i stosuje zasady bezpiecznego obchodzenia się z urządzeniami elektrycznymi.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | Rozumie zjawisko przepływu prądu |
Zna zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi | |
Zna skutki nieprawidłowego obchodzenia się urządzeniami elektrycznymi | |
Wie na co można zamienić energię elektryczną | |
Rozumie znaczenie znaków ostrzegawczych zamieszczonych na urządzeniach |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ | Opisuje skutki przepływu prądu w domowych urządzeniach elektrycznych |
Opisuje i stosuje zasady bezpiecznego obchodzenia się z urządzeniami elektrycznymi | |
Potrafi posługiwać się sprzętem elektrycznym | |
Potrafi w razie potrzeby wezwać pomoc i opisać niebezpieczeństwo | |
Potrafi odczytywać znaki ostrzegawcze zamieszczone na urządzeniach elektrycznych | |
Wymienia urządzenia elektryczne |
Kompetencje kluczowe
Kompetencje naukowe
Wykorzystywanie wiedzy w praktyce
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Umiejętność uczenia się
Etapy lekcji
Wstęp:
Powitanie uczniów przez nauczyciela
Czynności organizacyjne
Przebieg zajęć:
Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Bezpieczna elektryczność. Inicjuje rozmowę.
Rozpoczęcie rozmowy (rozmowa kierowana). Nauczyciel zadaje pytania:
Jakie znacie urządzenia elektryczne?
Do czego służą?
Czy są bezpieczne?
Jak myślicie, jakie niebezpieczeństwo może pojawić się, gdy zostawicie na długi czas włączony piec/piekarnik lub żelazko?
Przypomnijcie, jakie znacie numery telefonów alarmowych.
Jeżeli jesteście świadkami np. pożaru – w jaki sposób przekażecie informację o niebezpieczeństwie dzwoniąc pod numer alarmowy?
Nauczyciel tłumaczy uczniom terminy: energia elektryczna i przepływ prądu. Skupia uwagę uczniów na wpływie prądu na zdrowie człowieka, np. porażenia, przerwa w pracy serca (uczniowie zdają sobie sprawę z powagi oraz siły niebezpieczeństw związanych z przepływem prądu). Uczniowie na podstawie wykładu, podręcznika i/lub encyklopedii zapisują notatki.
Nauczyciel wyjaśnia na podstawie np. żelazka przepływ prądu w domowych urządzeniach elektrycznych.
Prezentacja multimedialna „Zasady obchodzenia się ze sprzętem elektrycznym”- podsumowanie wiadomości. Uczniowie zapisują notatki. Potwierdzają słuszność przekazanych informacji, potwierdzają, że będą obchodzić się ze sprzętem elektrycznych w sposób bezpieczny dla ich zdrowia.
Prezentacja multimedialna „Na co zamieniamy energię elektryczną?” Uczniowie na podstawie prezentacji, podręcznika i/lub encyklopedii zapisują notatki.
Podsumowanie:
Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.
Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.
Zadanie pracy domowej.
Uporządkowanie miejsca pracy.
Środki dydaktyczne
Podręcznik
Encyklopedia
Rzutnik
Ekran projekcyjny
Komputer
Metody nauczania
Pogawędka
Pokaz
Rozmowa kierowana
Formy pracy
Praca indywidualna
Praca z całą klasą
Praca domowa
Rozsądne użytkowanie energii elektrycznej. Podaj przykłady efektywnego korzystania, wpływającego na ochronę środowiska.
Zadanie dla chętnych
Napisz co może nam grozić, gdy nie zachowamy zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu ze sprzętu elektrycznego lub/i gazowego.
Lub
Napisz krótką instrukcję (uwzględniającą zasady bezpieczeństwa) obsługi np. miksera, tostera lub żelazka elektrycznego.
Lista załączników multimedialnych
Prezentacja multimedialna „Zasady obchodzenia się ze sprzętem elektrycznym”
Prezentacja multimedialna „Na co zamieniamy energię elektryczną?”