Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „bezpieczna elektryczność”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Bezpieczna elektryczność.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (10.4) [uczeń] opisuje skutki przepływu prądu w domowych urządzeniach elektrycznych, opisuje i stosuje zasady bezpiecznego obchodzenia się z urządzeniami elektrycznymi.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Rozumie zjawisko przepływu prądu

Zna zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi

Zna skutki nieprawidłowego obchodzenia się urządzeniami elektrycznymi

Wie na co można zamienić energię elektryczną

Rozumie znaczenie znaków ostrzegawczych zamieszczonych na urządzeniach

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Opisuje skutki przepływu prądu w domowych urządzeniach elektrycznych

Opisuje i stosuje zasady bezpiecznego obchodzenia się z urządzeniami elektrycznymi

Potrafi posługiwać się sprzętem elektrycznym

Potrafi w razie potrzeby wezwać pomoc i opisać niebezpieczeństwo

Potrafi odczytywać znaki ostrzegawcze zamieszczone na urządzeniach elektrycznych

Wymienia urządzenia elektryczne

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe

  • Wykorzystywanie wiedzy w praktyce

  • Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

  • Powitanie uczniów przez nauczyciela

  • Czynności organizacyjne

  1. Przebieg zajęć:

  • Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Bezpieczna elektryczność. Inicjuje rozmowę.

  • Rozpoczęcie rozmowy (rozmowa kierowana). Nauczyciel zadaje pytania:

Jakie znacie urządzenia elektryczne?

Do czego służą?

Czy są bezpieczne?

Jak myślicie, jakie niebezpieczeństwo może pojawić się, gdy zostawicie na długi czas włączony piec/piekarnik lub żelazko?

Przypomnijcie, jakie znacie numery telefonów alarmowych.

Jeżeli jesteście świadkami np. pożaru – w jaki sposób przekażecie informację o niebezpieczeństwie dzwoniąc pod numer alarmowy?

  • Nauczyciel tłumaczy uczniom terminy: energia elektryczna i przepływ prądu. Skupia uwagę uczniów na wpływie prądu na zdrowie człowieka, np. porażenia, przerwa w pracy serca (uczniowie zdają sobie sprawę z powagi oraz siły niebezpieczeństw związanych z przepływem prądu). Uczniowie na podstawie wykładu, podręcznika i/lub encyklopedii zapisują notatki.

  • Nauczyciel wyjaśnia na podstawie np. żelazka przepływ prądu w domowych urządzeniach elektrycznych.

  • Prezentacja multimedialna „Zasady obchodzenia się ze sprzętem elektrycznym”- podsumowanie wiadomości. Uczniowie zapisują notatki. Potwierdzają słuszność przekazanych informacji, potwierdzają, że będą obchodzić się ze sprzętem elektrycznych w sposób bezpieczny dla ich zdrowia.

  • Prezentacja multimedialna „Na co zamieniamy energię elektryczną?” Uczniowie na podstawie prezentacji, podręcznika i/lub encyklopedii zapisują notatki.

  1. Podsumowanie:

  • Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.

  • Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.

  • Zadanie pracy domowej.

  • Uporządkowanie miejsca pracy.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Encyklopedia

  • Rzutnik

  • Ekran projekcyjny

  • Komputer

Metody nauczania

  • Pogawędka

  • Pokaz

  • Rozmowa kierowana

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca z całą klasą

Praca domowa

Rozsądne użytkowanie energii elektrycznej. Podaj przykłady efektywnego korzystania, wpływającego na ochronę środowiska.

Zadanie dla chętnych

Napisz co może nam grozić, gdy nie zachowamy zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu ze sprzętu elektrycznego lub/i gazowego.

Lub

Napisz krótką instrukcję (uwzględniającą zasady bezpieczeństwa) obsługi np. miksera, tostera lub żelazka elektrycznego.

Lista załączników multimedialnych

Prezentacja multimedialna „Zasady obchodzenia się ze sprzętem elektrycznym”

Prezentacja multimedialna „Na co zamieniamy energię elektryczną?”

R1EtFRKiKXVXH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 83.50 KB w języku polskim
R1U6kWqyyKrph

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.38 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3