Autor/autorka

Marzena Telacka

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa I

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna

3. Temat zajęć

Bezpieczne ferie zimowe.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Bezpieczeństwo dziecka jest sprawą priorytetową zarówno dla rodzica, jak i dla nauczyciela/szkoły. Tematyka ta pojawia się na zajęciach bardzo często. Przypominamy o zasadach bezpiecznego spędzania czasu wolnego zwłaszcza przed feriami, wakacjami. Mam nadzieję, że częste przypominanie zasad bezpieczeństwa, uchroni dzieci przed popełnianiem błędów. Pozwoli na wybieranie bezpiecznych form spędzania czasu wolnego od nauki.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie TIK na lekcjach w edukacji wczesnoszkolnej wpływa korzystnie na efektywność zajęć. Rozbudza zainteresowanie tematem, pobudza aktywność, zwiększa zaangażowanie w tok lekcji. Sprawia, że omawiane zagadnienia na dłużej pozostają w pamięci uczniów.

7. Cel ogólny zajęć

Poznanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń: zna zasady obowiązujące podczas zabaw na śniegu;

  2. wie, jak zachować się podczas zabaw w domu;

  3. wie jak zachować się, gdy zdarzy się wypadek lub pożar;

  4. zna numery telefonów alarmowych.

9. Metody i formy pracy

Metody pracy:

  • problemowa

  • pokaz z objaśnieniem

  • burza mózgów

  • praktycznego działania

  • indywidualna

  • grupowa zróznicowana.

10. Środki dydaktyczne

  • „Oto ja” - podręcznik polonistyczno - społeczny cz. 1, multibook;

  • film na youtube

  • Wordwall.net

  • genial.ly

  • kartki z nazwami zabaw zimowych i zasadami bezpieczeństwa.

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer z dostępem do internetu,tablica interaktywna, głośniki.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Zimowe zabawy.

    • Czas trwania: 10 min.

    • Opis aktywności:

      1.  Rozmowa o ulubionych zabawach zimowych dzieci na podstawie tablicy w multibooku, tekstu w podręczniku polonistyczno - społecznym „Zimowe zabawy gąsek” s. 75 oraz doświadczeń dzieci.

      2. Zabawy naśladowcze: Dzieci w grupach losują karteczki z nazwami zabaw na śniegu i przedstawiają je ruchem i gestem. Pozostali zgadują nazwę zabawy.

      3. Ustalenie, kiedy jest dobra zabawa? (Gdy jest zgodna i bezpieczna)

  • Aktywność 2

    • Temat: Poznajemy zasady bezpieczeństwa.

    • Czas trwania: 15 min.

    • Opis aktywności:

      1. Poznanie zasad obowiązujących podczas zabaw zimowych na świeżym powietrzu i w domu:

      2. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat zasad, o których należy pamiętać podczas zabaw zimowych na śniegu i w domu.

  • Aktywność 3

    • Temat: Bawimy się bezpiecznie.

    • Czas trwania: 15 min.

    • Opis aktywności:

      1. Wykonanie plakatu „Bezpieczne ferie zimowe”. Uczniowie na kartkach ilustrują poznane zasady bezpiecznego spędzania ferii zimowych i umieszczają je na plakacie. Następnie dobierają podpisy przygotowane przez nauczyciela.

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

  1. Ewaluacja zajęć. Dzieci, którym lekcja się podobała wstają i krzykną: hura! Dzieci, którym lekcja się nie podobała - przykucną.  

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna