Bezpieczne ferie zimowe.
Autor/autorka
Marzena Telacka
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Bezpieczne ferie zimowe.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Bezpieczeństwo dziecka jest sprawą priorytetową zarówno dla rodzica, jak i dla nauczyciela/szkoły. Tematyka ta pojawia się na zajęciach bardzo często. Przypominamy o zasadach bezpiecznego spędzania czasu wolnego zwłaszcza przed feriami, wakacjami. Mam nadzieję, że częste przypominanie zasad bezpieczeństwa, uchroni dzieci przed popełnianiem błędów. Pozwoli na wybieranie bezpiecznych form spędzania czasu wolnego od nauki.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie TIK na lekcjach w edukacji wczesnoszkolnej wpływa korzystnie na efektywność zajęć. Rozbudza zainteresowanie tematem, pobudza aktywność, zwiększa zaangażowanie w tok lekcji. Sprawia, że omawiane zagadnienia na dłużej pozostają w pamięci uczniów.
7. Cel ogólny zajęć
Poznanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń: zna zasady obowiązujące podczas zabaw na śniegu;
wie, jak zachować się podczas zabaw w domu;
wie jak zachować się, gdy zdarzy się wypadek lub pożar;
zna numery telefonów alarmowych.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
problemowa
pokaz z objaśnieniem
burza mózgów
praktycznego działania
indywidualna
grupowa zróznicowana.
10. Środki dydaktyczne
„Oto ja” - podręcznik polonistyczno - społeczny cz. 1, multibook;
film na youtube
Wordwall.net
genial.ly
kartki z nazwami zabaw zimowych i zasadami bezpieczeństwa.
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do internetu,tablica interaktywna, głośniki.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Zimowe zabawy.
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Rozmowa o ulubionych zabawach zimowych dzieci na podstawie tablicy w multibooku, tekstu w podręczniku polonistyczno - społecznym „Zimowe zabawy gąsek” s. 75 oraz doświadczeń dzieci.
Zabawy naśladowcze: Dzieci w grupach losują karteczki z nazwami zabaw na śniegu i przedstawiają je ruchem i gestem. Pozostali zgadują nazwę zabawy.
Ustalenie, kiedy jest dobra zabawa? (Gdy jest zgodna i bezpieczna)
Aktywność 2
Temat: Poznajemy zasady bezpieczeństwa.
Czas trwania: 15 min.
Opis aktywności:
Poznanie zasad obowiązujących podczas zabaw zimowych na świeżym powietrzu i w domu:
Oglądanie filmu na youtube „Bezpieczne zabawy zimowe” https://www.youtube.com/watch?v=hk1W9z-xkX0
Zapoznanie z prezentacją „Bezpieczne ferie” https://www.youtube.com/watch?v=syik11fWe9Q
2. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat zasad, o których należy pamiętać podczas zabaw zimowych na śniegu i w domu.
Aktywność 3
Temat: Bawimy się bezpiecznie.
Czas trwania: 15 min.
Opis aktywności:
Wykonanie plakatu „Bezpieczne ferie zimowe”. Uczniowie na kartkach ilustrują poznane zasady bezpiecznego spędzania ferii zimowych i umieszczają je na plakacie. Następnie dobierają podpisy przygotowane przez nauczyciela.
Aktywność 4
Temat: To umiem. To wiem.
Czas trwania: 5 min.
Opis aktywności:
Wykonanie ćwiczeń interaktywnych:
https://view.genial.ly/61ed86056b85b900132238a1/interactive-content-bezpieczne-ferie-copy
https://wordwall.net/pl/resource/8562470/bezpieczne-ferie
2. Dzieci siedzą w kręgu i kończą zdania: Dziś nauczyłem/nauczyłam się .......... Zrozumiałem/zrozumiałam, że ........... Przypomniałem/przypomniałam sobie, że ........
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ewaluacja zajęć. Dzieci, którym lekcja się podobała wstają i krzykną: hura! Dzieci, którym lekcja się nie podobała - przykucną.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna