Bezpieczni w sieci
Autor/autorka
Małgorzata Roszak
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna - informatyczna, edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Bezpieczni w sieci
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Uczniowie w obecnym czasie mnóstwo wolnego czasu spędzają przed komputerami. Wszechobecna elektronika i dostępność do sprzętu typu: tablet, czy komórka sprawia, że coraz młodsze dzieci sięgają po nie. Współczesny świat wymusza na nich bycie online. Wirtualne gry i portale społecznościowe przyciągają jak magnes. Dlatego zdecydowałam się na wybór takiej tematyki. Omówienie zagadnień związanych z bezpieczeństwem młodszych dzieci w sieci jest najważniejszym zadaniem dorosłych. A wybrane przeze mnie materiały oraz formy przekazu wzbudzą ich zainteresowanie i ciekawość. Mam również nadzieję, że pomogą im w świadomym korzystaniu z dobrodziejstw cyfryzacji. Tematyka bezpieczeństwa cyfrowego dzieci i młodzieży wynika też z priorytetu MEN oraz jest zgodna z aktualną podstawą programową dla klas I‑III.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Do realizacji zagadnienia bezpieczeństwa dzieci w sieci niezbędne jest wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i wyrabianie u nich nawyków świadomego posługiwania się technologią. Uczniowie przez działanie nabywają praktycznych umiejętności poruszania się w sieci. Uczą się oceny zagrożeń wynikających z niewłaściwych i beztroskich działań w Internecie. Poznają zasady netykiety. Prawidłowo reagują w sytuacjach zagrażających ich bezpieczeństwu.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń wie, jakie zagrożenia stwarza Internet. Uczeń wie, że kontakty z przypadkowymi osobami w Internecie są niebezpieczne. Uczeń świadomie wybiera strony i potrzebne informacje. Uczeń bezpiecznie korzysta z Internetu.
8. Cele szczegółowe zajęć
Wskaże zagrożenia i korzyści z używania Internetu.
Potrafi wymienić i zapisać zasady prawidłowego zachowania się w sieci.
Wyszuka wskazane strony internetowe, wybierze potrzebne informacje.
Sprawdzi swoje umiejętności i stworzy komiks o bezpieczeństwie w sieci.
9. Metody i formy pracy
Metody: słowne, pogadanka, dyskusja ,burza mózgów, pokaz multimedialny, praca na komputerze
Forma: indywidualna i grupowa
10. Środki dydaktyczne
Aktywność 1
Krzyżówka PDf ( praca własna z wykorzystaniem: https://www.krzyzowki.edu.pl/generator.php )
https://drive.google.com/file/d/1aJoQQkDF45rvZq6AQRTePZzp5h_rYPzT/view?usp=sharing
Aktywność 2
film :https://www.youtube.com/watch?v=ouGRUZAbk4k Bezpieczni w sieci
Aktywność 3:
e- podręcznik: Blok 33 Święto Dzieci
Temat 156 : ,, W komputerowej sieci. Sprawdź się! „
https://epodreczniki.pl/wczesnoszkolna/KL3_ORE_V9_LATO_3_4_33_156_p0
Aktywność 4: Tworzenie komiksu
https://www.storyboardthat.com/pl/komiks-kreator
Rozwiązanie quizu - Sprawdź się!
11. Wymagania w zakresie technologii
Lekcja może być realizowana w formie stacjonarnej lub zdalnej.
W pracowni komputerowej z dostępem do Internetu i rzutnikiem ewentualnie -tablica interaktywna.
Każdy uczeń pracuje na komputerze. Komputer wyposażony jest w głośnik.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: WPROWADZENIE: W sieci – internetowa czarna dziura
Czas trwania: ok. 10min
Opis aktywności:
Powitanie uczniów i podanie celu zajęć.
Rozpoczęciem i wprowadzeniem do tematyki zajęć jest krzyżówka.
https://drive.google.com/file/d/1aJoQQkDF45rvZq6AQRTePZzp5h_rYPzT/view?usp=sharing
Wszyscy uczniowie wykonują zadanie- rozwiązują krzyżówkę ( hasła krzyżówki związane z tematyką komputerową)
Nauczyciel pomaga uczniom zgłaszającym problem, naprowadzając na właściwe hasło.
Następnie uczniowie wspólnie zastanawiają, co wspólnego mają hasła ( co będzie tematem zajęć )
Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na hasło ostatnie ( sieć )
2. Prezentacja filmu.
Potem przechodzimy do odtworzenia filmu pt. ,, Bezpieczni w sieci” - źródło youtub
https://www.youtube.com/watch?v=ouGRUZAbk4k
Aktywność 2
Temat: Refleksja: Internetowy zawrót głowy
Czas trwania: 5min.
Opis aktywności:
Dyskusja o sytuacjach ukazanych w filmie.
Uczniowie po obejrzeniu i wysłuchaniu nagrania wymieniają się spostrzeżeniami/ burza mózgu/
Swobodne rozmowy kierowane pytania nauczyciela:
- Jak korzystać z Internetu? Jakie zagrożenia czekają na Was w sieci? Czym jest hejt?
2. Uczniowie wskazują dobre strony Internetu.
Aktywność 3
Temat: Realizacja: Kodeks Bezpiecznego Internauty
Czas trwania: 15 min.
Opis aktywności:
Korzystanie z zasobów Internetu przeznaczonych do nauki w klasie 3
e- podręcznik: Blok 33
Temat: 156. W komputerowej sieci. Sprawdź się!
Uczniowie wykonują kolejne polecenia:
- oglądają ilustracje, czytają i oceniają, czy zachowanie Zgrzyciaków w sieci jest bezpieczne;
- analizują planszę zawierającą Zasady Bezpiecznego Korzystania z Internetu;
- zapisują z pamięci kolejne hasła tworzą Kodeks Bezpiecznego Internauty.
https://epodreczniki.pl/wczesnoszkolna/KL3_ORE_V9_LATO_3_4_33_156_p0
Aktywność 4
Temat: Podsumowanie: Mądrze korzystamy z sieci.
Czas trwania: 15 min.
Opis aktywności:
Tworzymy komiks o bezpieczeństwie w sieci:
https://www.storyboardthat.com/pl/tw%c3%b3rca-storyboardu
2. Utrwalamy zasady bezpiecznego zachowania w sieci:
Wspólna gra z uczniami w klasie
https://quizizz.com/join/quiz/608ee0b3382bdb001d0b4b33/start?studentShare=true
13. Sposób ewaluacji zajęć
Podsumowanie:
Nauczyciel prosi uczniów o wypełnienie ankiety. Wyznacza termin może to być jako praca domowa.
ankieta dla uczniów:
https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=sAuv3OkfX0u-sJWRiK2Rx_MZpKBJ-C1AvJ-Cohc_fjdUMk1NNktOS1BBRVM1MEVHSlpQVkkxMThWVCQlQCN0PWcu
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
W czasie korzystania z e- podręcznika należy odszukać wskazany blok i temat.
Krzyżówkę i ankietę można wydrukować.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna