Autor/autorka

Małgorzata Roszak

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa III

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna - informatyczna, edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna

3. Temat zajęć

Bezpieczni w sieci

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Uczniowie w obecnym czasie mnóstwo wolnego czasu spędzają przed komputerami. Wszechobecna elektronika i dostępność do sprzętu typu: tablet, czy komórka sprawia, że coraz młodsze dzieci sięgają po nie. Współczesny świat wymusza na nich bycie online. Wirtualne gry i portale społecznościowe przyciągają jak magnes. Dlatego zdecydowałam się na wybór takiej tematyki. Omówienie zagadnień związanych z bezpieczeństwem młodszych dzieci w sieci jest najważniejszym zadaniem dorosłych. A wybrane przeze mnie materiały oraz formy przekazu wzbudzą ich zainteresowanie i ciekawość. Mam również nadzieję, że pomogą im w świadomym korzystaniu z dobrodziejstw cyfryzacji. Tematyka bezpieczeństwa cyfrowego dzieci i młodzieży wynika też z priorytetu MEN oraz jest zgodna z aktualną podstawą programową dla klas I‑III.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Do realizacji zagadnienia bezpieczeństwa dzieci w sieci niezbędne jest wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i wyrabianie u nich nawyków świadomego posługiwania się technologią. Uczniowie przez działanie nabywają praktycznych umiejętności poruszania się w sieci. Uczą się oceny zagrożeń wynikających z niewłaściwych i beztroskich działań w Internecie. Poznają zasady netykiety. Prawidłowo reagują w sytuacjach zagrażających ich bezpieczeństwu.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń wie, jakie zagrożenia stwarza Internet. Uczeń wie, że kontakty z przypadkowymi osobami w Internecie są niebezpieczne. Uczeń świadomie wybiera strony i potrzebne informacje. Uczeń bezpiecznie korzysta z Internetu.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Wskaże zagrożenia i korzyści z używania Internetu.

  2. Potrafi wymienić i zapisać zasady prawidłowego zachowania się w sieci.

  3. Wyszuka wskazane strony internetowe, wybierze potrzebne informacje.

  4. Sprawdzi swoje umiejętności i stworzy komiks o bezpieczeństwie w sieci.

9. Metody i formy pracy

Metody: słowne, pogadanka, dyskusja ,burza mózgów, pokaz multimedialny, praca na komputerze 

Forma: indywidualna i grupowa

10. Środki dydaktyczne

Aktywność 1
Krzyżówka PDf ( praca własna z wykorzystaniem: https://www.krzyzowki.edu.pl/generator.php
https://drive.google.com/file/d/1aJoQQkDF45rvZq6AQRTePZzp5h_rYPzT/view?usp=sharing 
Aktywność 2 
film :https://www.youtube.com/watch?v=ouGRUZAbk4k Bezpieczni w sieci
Aktywność 3: 
e- podręcznik: Blok 33 Święto Dzieci
Temat 156 : ,, W komputerowej sieci. Sprawdź się! „ 
https://epodreczniki.pl/wczesnoszkolna/KL3_ORE_V9_LATO_3_4_33_156_p0
Aktywność 4: Tworzenie komiksu 
https://www.storyboardthat.com/pl/komiks-kreator
Rozwiązanie quizu - Sprawdź się!

11. Wymagania w zakresie technologii

Lekcja może być realizowana w formie stacjonarnej lub zdalnej.
W pracowni komputerowej z dostępem  do Internetu i rzutnikiem ewentualnie -tablica interaktywna.
Każdy uczeń pracuje na  komputerze.  Komputer wyposażony jest w głośnik. 

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: WPROWADZENIE: W sieci – internetowa czarna dziura

    • Czas trwania: ok. 10min

    • Opis aktywności:

      1. Powitanie uczniów i podanie celu zajęć.
        Rozpoczęciem i wprowadzeniem do tematyki zajęć jest krzyżówka.
        https://drive.google.com/file/d/1aJoQQkDF45rvZq6AQRTePZzp5h_rYPzT/view?usp=sharing
        Wszyscy uczniowie wykonują zadanie- rozwiązują krzyżówkę ( hasła krzyżówki związane z tematyką komputerową) 
        Nauczyciel pomaga uczniom zgłaszającym problem, naprowadzając na właściwe hasło.
        Następnie uczniowie wspólnie zastanawiają, co wspólnego mają hasła ( co będzie tematem zajęć ) 
        Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na hasło ostatnie ( sieć ) 
        2. Prezentacja filmu.
        Potem przechodzimy do odtworzenia filmu pt. ,, Bezpieczni w sieci” - źródło youtub 
        https://www.youtube.com/watch?v=ouGRUZAbk4k

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja: Internetowy zawrót głowy

    • Czas trwania: 5min.

    • Opis aktywności:

      1. Dyskusja o sytuacjach ukazanych w filmie.
        Uczniowie po obejrzeniu i wysłuchaniu nagrania wymieniają się spostrzeżeniami/ burza mózgu/
        Swobodne rozmowy kierowane pytania nauczyciela:
        - Jak korzystać z Internetu?  Jakie zagrożenia czekają na Was w sieci? Czym jest hejt? 
         2. Uczniowie wskazują dobre strony Internetu.

  • Aktywność 3

    • Temat: Realizacja: Kodeks Bezpiecznego Internauty

    • Czas trwania: 15 min.

    • Opis aktywności:

      1. Korzystanie z zasobów Internetu przeznaczonych do nauki w klasie 3 
        e- podręcznik: Blok 33 
        Temat: 156. W komputerowej sieci. Sprawdź się!
        Uczniowie wykonują kolejne polecenia: 
         - oglądają ilustracje,  czytają i oceniają, czy zachowanie Zgrzyciaków w sieci jest bezpieczne;
         - analizują planszę zawierającą Zasady  Bezpiecznego Korzystania z Internetu;
         - zapisują z pamięci kolejne hasła tworzą Kodeks Bezpiecznego Internauty.

        https://epodreczniki.pl/wczesnoszkolna/KL3_ORE_V9_LATO_3_4_33_156_p0

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

Podsumowanie:
Nauczyciel prosi uczniów o wypełnienie ankiety. Wyznacza termin może to być jako praca domowa.
ankieta dla uczniów: 
https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=sAuv3OkfX0u-sJWRiK2Rx_MZpKBJ-C1AvJ-Cohc_fjdUMk1NNktOS1BBRVM1MEVHSlpQVkkxMThWVCQlQCN0PWcu

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

W czasie korzystania z e- podręcznika należy odszukać wskazany blok i temat. 
Krzyżówkę i ankietę można wydrukować.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna