Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Bezpiecznie na ulicy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, od czego zależy droga hamowania pojazdu,

  • rozpoznaje znaki drogowe w najbliższym otoczeniu,

  • rozpoznaje linie proste, krzywe i odcinki.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zastosować w praktyce poznane zasady ruchu drogowego,

  • umie czytać cicho ze zrozumieniem,

  • potrafi porządkować zdania zgodnie z przebiegiem akcji w utworze,

  • wymyśla inne zakończenie utworu,

  • kreśli linie proste, krzywe i odcinki,

  • improwizuje ruchem piosenkę,

  • prawidłowo pisze wyrazy z ż wymiennym.

c) Postawy

Uczeń prawidłowo przechodzi przez jezdnię.

2. Metoda i forma pracy

Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (pokaz), problemowa (działanie praktyczne).

Praca indywidualna i zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Kaseta audio, kostki do gry, karton, krepina, rozsypanka zdaniowa, Encyklopedia Ruchu Drogowego, komputer.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zabawa w skojarzenia. Nauczyciel pisze na tablicy wyraz: ulica. Dzieci podają wyrazy, które kojarzą się z podanym hasłem (samochód, ruch, pojazd, samochód, ludzie, wypadek, hałas).

  2. Drama: wywiad z policjantem. Jedno dziecko wchodzi w rolę policjanta, a pozostałe zadają mu pytania dotyczące ruchu drogowego:

  • Co jest główną przyczyną wypadków z udziałem dzieci?

  • Kto najczęściej jest poszkodowany w wypadkach drogowych ?

  • Jakie obrażenia odnoszą ludzie?

b) Faza realizacyjna

  1. Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu: Lekcja przepisów drogowych ukierunkowane pytaniem o to, dlaczego lekcję przepisów drogowych trzeba było powtórzyć?

  2. Układanie odpowiedzi na postawione wcześniej pytanie, połączone z głośnym jednostkowym czytaniem odpowiednich fragmentów tekstu.

  3. Rozmowa związana z treścią utworu:

  • Dlaczego nauczycielka przeprowadziła zajęcia dotyczące przepisów drogowych?

  • Kto brał udział w przykrym zdarzeniu na ulicy?

  • Kto opowiada tę historię?

  1. Jakie imiona mieli pozostali chłopcy?

  2. Wyszukiwanie fragmentów tekstu uzasadniających wypowiedzi uczniów?

  3. Improwizacja ruchem utworu pt. Piosenka o ruchu drogowym. Przypomnienie najważniejszych zasad przechodzenia przez ulicę. Wykorzystanie materiałów
    z multimedialnej Encyklopedii Ruchu Drogowego – praca przy komputerze.

  4. Ćwiczenie słownikowe: wybieranie określeń pasujących do zachowania na ulicy, łączenie ich z odpowiednimi czasownikami.

  5. Układanie opowiadania z rozsypanki zdaniowej. Wklejanie zdań zgodnie
    z przebiegiem akcji.

  6. Przewidywania uczniów dotyczące drogi hamowania pojazdów w różnych warunkach pogodowych.

  7. Rozpoznawanie i kreślenie linii prostych, krzywych i odcinków.

  8. Wyjaśnianie pisowni wyrazów poprzez zmianę ich formy:

  • odważny, bo …………

  • droższy, bo …………

  • pierożki, bo …………

  • możesz, bo ……………

  • koleżanka, bo …………

c) Faza podsumowująca

  1. Przypomnienie rodzajów znaków drogowych. Zwrócenie uwagi na znaki mające inny kształt i kolor niż pozostałe w tej samej grupie.

  2. Wycieczka na najbliższe skrzyżowanie dróg. Obserwacja ruchu pojazdów i ich zachowania w miejscach przejścia dla pieszych. Rozpoznawanie znaków drogowych.

5. Bibliografia

  1. Dobrowolska H., Dziabaszewski W., Konieczna A., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Podręcznik. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.

  2. Dobrowolska H., Dziabaszewski W., Wasilewska K., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Karty pracy ucznia. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.

  3. Encyklopedia Ruchu Drogowego, Lubpress Sp. z o.o., Zielona Góra 2005.

  4. Hanisz J., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Matematyka. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.

  5. Konieczna A., Grodzka‑Jurczyk E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Przewodnik metodyczny. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.

  6. Olejniczak Z., Stępień M., Kartkówki z Moniką 3, Annał, Łódź 1997.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Ułóż inne zakończenie opowiadania.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej.

R6hqglOwIZ1bq

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.21 KB w języku polskim
R1P66TojaRjbv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim