Bezpiecznie z energią
Bezpiecznie z energią
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
konsekwencje wynikające z niewłaściwego obchodzenie się z prądem elektrycznym,
rodzaje odbiorników energii występujących w jego domu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wskazać źródła i rodzaje energii w swoim domu,
racjonalnie i efektywnie gospodarować energią elektryczną w swoim otoczeniu,
wskazać działania zmierzające do poszanowania energii,
udzielić pierwszej pomocy osobom poszkodowanym w wyniku niewłaściwego obchodzenie się z prądem,
bezpiecznie stosować urządzenia elektryczne w domu.
2. Metoda i forma pracy
Metody:
asocjogram,
burza mózgów,
inscenizacja,
pogadanka wprowadzająca,
wizualizacja.
Formy pracy:
praca z całą klasą,
praca w grupach różnym frontem.
3. Środki dydaktyczne
foliogramy,
rzutnik pisma,
cukierki w czterech różnych kolorach papierków,
karty pracy dla grup,
szary papier,
markery,
prezentacja mulimedialna programu MS PowerPoint,
komputer,
„sklerotki”.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, przedstawiając m.in. różne postacie i nośniki energii nieodnawialnej, wielkość zużycia energii przez naszą cywilizację (ok. 500 G [t.p.u. – tona paliwa umownego]) oraz możliwe do wykorzystania zasoby energii odnawialnej.
b) Faza realizacyjna
Część I
Nauczyciel prosi uczniów o podanie źródeł prądu, z którymi mają do czynienia w swoich domach. Uczniowie pracują metodą burzy mózgów, jeden z nich zapisuje na tablicy odpowiedzi .
Część II
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy, wykorzystując cukierki w czterech różnokolorowych papierkach lub każe uczniom odliczyć do 4 (jedynki tworzą pierwszą grupę, dwójki - drugą itd.) Uczniowie pracują w grupach różnym frontem nad następującymi zagadnieniami:
GRUPA 1
Jak oszczędzać energię elektryczną i cieplną w domu?
Uczniowie otrzymują kartę pracy (załącznik 1) i stosują się do poleceń w niej zawartych.
GRUPA II
Pierwsza pomoc, czyli jak się zachować w trudnej sytuacji...
Uczniowie otrzymują kartę pracy (załącznik 2) i stosują się do poleceń w niej zawartych.
GRUPA III
Energia elektryczna i my, czyli jak nie należy się obchodzić z prądem.
GRUPA IV
Energia elektryczna i my, czyli jak należy się obchodzić z prądem
c) Faza podsumowująca
Grupy prezentują efekty swojej pracy, a następnie nauczyciel dokonuje krótkiego podsumowania zajęć wykorzystując opracowaną na podstawie wiadomości zawartych na stronie internetowej http://www.mojaenergia.pl prezentację multimedialną.
Na zakończenie lekcji uczniowie są poproszeni o wyrażenie swojego zdania na temat przeprowadzonych zajęć, ich atrakcyjności, przydatności w życiu codziennym oraz tego, co wynieśli z lekcji dla siebie.
Na „sklerotykach” zapisują swoje uwagi. Negatywne „wrzucają do kosza” (czyli przykleją na tablicy w miejscu narysowanego kosza), a pozytywne „wrzucają do walizki” (czyli przykleją na tablicy w miejscu narysowanej walizki). Nauczyciel odczytuje opinie wyrażone przez uczniów.
5. Bibliografia
Materiały zamieszczone na http://www.mojaenergia.pl/dom/index.php
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
(Dla grupy pracującej nad zagadnieniem: Jak oszczędzać energię elektryczną i cieplną w domu?)
Przedstawcie sposoby oszczędzania energii w waszym otoczeniu wykorzystując metodę asocjogramu. Posłużcie się załączonym poniżej przykładem sposobów oszczędzania wody.
Efekty swojej pracy zapiszcie na szarym papierze, następnie wybierzcie sprawozdawcę, który przedstawi opracowany przez Was asocjogram. (Czas pracy - 7 minut).
załącznik 2
(Dla grupy pracującej nad zagadnieniem: Pierwsza pomoc – czyli jak się zachować w trudnej sytuacji.)
Wyobraźcie sobie, że jesteście na biwaku z przyjaciółmi i wybraliście się właśnie na wycieczkę po okolicy. Nagle widzicie pourywane przewody wysokiego napięcia, zwisające ze słupa. Co robicie? Co zrobilibyście, gdyby ktoś z was został porażony prądem? Przedstawcie kolejne kroki postępowania w przedstawionej sytuacji.
Efekty swojej pracy zapiszcie na szarym papierze, następnie wybierzcie sprawozdawcę, który przedstawi wasze propozycje postępowania w zaistniałej sytuacji. (Czas pracy 7 minut).
b) Zadanie domowe
(Dla chętnych uczniów):
Przygotujcie prezentację multimedialną wykorzystując program komputerowy Power Point, dotyczącą sposobów bezpiecznego obchodzenia się z energią elektryczną w domu, która mogłaby być wykorzystana w czasie Waszej wizyty w „zaprzyjaźnionym przedszkolu”.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Na zajęcia można zaprosić gościa - pielęgniarkę lub lekarza, którzy zapoznają uczniów z metodami udzielania pierwszej pomocy.