Bezrobotny? Nie, ja wybrałem edukację przyszłości
Bezrobotny? Nie, ja wybrałem edukację przyszłości
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna wymagania, jakie stawiają pracodawcy potencjalnym pracownikom,
wie, jakie kryteria należy brać pod uwagę, podejmując decyzję dotyczącą kierunku kształcenia i wyboru zawodu.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi selekcjonować informacje,
kształci umiejętność formułowania swoich celów życiowych i ich uzasadniania.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja, ćwiczenie pisemne, praca z klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy, materiał źródłowy dla ucznia, wycinki z prasy, arkusz papieru do przygotowania plakatu, pisaki.
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie jako pracy domowej w formie pisemnej, na podstawie materiałów prasowych oraz materiałów wyszukanych w Internecie, informacji na temat oczekiwań pracodawców od potencjalnych pracowników.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję. Uczniowie w oparciu o zebrane informacje, wymieniają poglądy. Na planszy wybrany uczeń zapisuje umiejętności, których oczekują pracodawcy od potencjalnych pracowników oraz nazwy zawodów, dla których jest najwięcej ofert pracy (załącznik 1).
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem „Zawody przyszłości” (załącznik 2).
Uczniowie tworzą listę umiejętności, jakie będą prawdopodobnie promowane w przyszłości.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w ramach pracy indywidualnej opracowują własną ścieżkę rozwoju według podanego przykładu (załącznik 3).
5. Bibliografia
Brudnik E., Muszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.
http://serwisy.gazeta.pl/edukacja/1,52282,2946254.html?as=3&ias=3&startsz=x
http://www.mgip.gov.pl/eGazeta/Archiwum/Na+warsztacie/dyplom.htm
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
załącznik 2.
Zawody przyszłości
Międzyresortowy Zespół do Prognozowania Popytu na Pracę przewiduje, że do 2010 roku największym powodzeniem na rynku pracy będą się cieszyć następujące grupy zawodów:
• kierownicy małych i średnich zakładów pracy
• sprzedawcy i demonstratorzy
• pracownicy ds. finansowych i statystycznych
• specjaliści do spraw biznesu
• pracownicy usług ochrony
• architekci, inżynierowie
• nauczyciele nauczania ponadelementarnego
• pracownicy obsługi biurowej
• robotnicy budowlani robót wykończeniowych
• robotnicy budowlani robót stanu surowego
• sekretarki
• pracownicy obrotu pieniężnego
• kierowcy pojazdów silnikowych
• pracownicy do spraw finansowych i handlowych
• pielęgniarki i położne
• agenci biur pomagających w prowadzeniu działalności gospodarczej i pośrednicy handlowi
• gońcy, bagażowi, portierzy
• specjaliści nauk społecznych
• pracownicy usług domowych i gastronomicznych
• technicy, personel obsługi komputerów
• mechanicy maszyn i urządzeń
• opiekunki
• malarze, pracownicy czyszczący konstrukcje budowlane
• specjaliści ochrony zdrowia
Źródło: http://serwisy.gazeta.pl/edukacja/1,52282,2946254.html?as=3&ias=3&startsz=x
załącznik 3.
Moja dalsza edukacja
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak