Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Biały śnieg, wysoka sosna – co mówią nam przymiotniki

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń wie, czym jest przymiotnik.

b) Umiejętności

Uczeń wskazuje przymiotniki w zdaniu.

2. Metoda i forma pracy

praca z tekstem, ćwiczenia, praca w 2‑osobowych grupach

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik (H. Dobrowolska, Jutro pójdę w świat)

A. Rymkiewicz, Dom zwierząt, wiersz z ww. podręcznika

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel czyta na głos wiersz Rymkiewicza. Prosi uczniów, żeby podkreślili w tekście słowa, które określają rzeczowniki.

Pytasz czy okna ma ten dom

szumiący, wielki, szeroki?

Części mowy określające cechy i właściwości ludzi i zwierząt oraz wyrażające ich ocenę nazywamy przymiotnikami.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie korzystają z podręcznika (wykonują Ćwiczenie 3. ze s. 88).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali scenkę z udziałem gospodarza lasu oraz jego gościa. Uczniowie powinni zwrócić szczególną uwagę na przymiotniki – określamy, jak powinien zachować się gość, a jak gospodarz.

5. Bibliografia

Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat: podręcznik do kształcenia literackiego i językowego dla klasy piątej szkoły podstawowej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

Rymkiewicz A., Dom zwierząt, wiersz z ww. podręcznika

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Wykonaj ćwiczenia z Zeszytu ćwiczeń, str. 88‑91.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RBjUjve7V994k

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 92.31 KB w języku polskim
R1ZDD9OH9rTNQ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 13.50 KB w języku polskim