Biały śnieg, wysoka sosna – co mówią nam przymiotniki
Biały śnieg, wysoka sosna – co mówią nam przymiotniki
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie, czym jest przymiotnik.
b) Umiejętności
Uczeń wskazuje przymiotniki w zdaniu.
2. Metoda i forma pracy
praca z tekstem, ćwiczenia, praca w 2‑osobowych grupach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik (H. Dobrowolska, Jutro pójdę w świat)
A. Rymkiewicz, Dom zwierząt, wiersz z ww. podręcznika
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel czyta na głos wiersz Rymkiewicza. Prosi uczniów, żeby podkreślili w tekście słowa, które określają rzeczowniki.
Pytasz czy okna ma ten dom
szumiący, wielki, szeroki?
Części mowy określające cechy i właściwości ludzi i zwierząt oraz wyrażające ich ocenę nazywamy przymiotnikami.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie korzystają z podręcznika (wykonują Ćwiczenie 3. ze s. 88).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali scenkę z udziałem gospodarza lasu oraz jego gościa. Uczniowie powinni zwrócić szczególną uwagę na przymiotniki – określamy, jak powinien zachować się gość, a jak gospodarz.
5. Bibliografia
Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat: podręcznik do kształcenia literackiego i językowego dla klasy piątej szkoły podstawowej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.
Rymkiewicz A., Dom zwierząt, wiersz z ww. podręcznika
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Wykonaj ćwiczenia z Zeszytu ćwiczeń, str. 88‑91.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak