XIII w. – Najstarsze wzmianki o zwyczaju odmawiania modlitwy Anioł PańskiAnioł PańskiAnioł Pański
1435 – Powstanie płaskorzeźby Donatella pt. Zwiastowanie
1898 – Publikacja wiersza Kazimierza Przerwy‑Tetmajera pt. Na Anioł Pański…
1
Scenariusz dla nauczyciela
RPsEmRbQuraZk1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, licencja: CC0.
I. W zakresie kompetencji językowych. Uczeń: 8. dokonuje następujących transformacji gramatycznych w zakresie morfologii: q) potrafi korzystać ze słownika łacińsko‑polskiego przy sporządzaniu przekładu; s)dokonuje poprawnego przekładu prozatorskiego tekstu łacińskiego z zakresu tekstów określonych w kanonie na język polski, w tłumaczeniu zachowując polską normę językową. III. W zakresie kompetencji społecznych. Uczeń: 4. jest świadomy antycznych korzeni kultury polskiej, europejskiej i światowej; 5. dzięki poznaniu źródeł kultury polskiej, europejskiej i światowej staje się jej świadomym odbiorcą i uczestnikiem.
Nauczysz się
rozpoznawać dzieła sztuki przedstawiające scenę zwiastowania;
(26)In mense autem sexto missus est angelus Gabriel a Deo in civitatem Galilaeae, cui nomen Nazareth, (27)ad virginem desponsatam viro, cui nomen erat Ioseph de domo David, et nomen virginis Maria. (28)Et ingressus angelus ad eam dixit: – Ave, gratia plena, Dominus tecum, benedicta tu in mulieribus. (29)Quae cum vidisset, turbata est in sermone eius et cogitabat qualis esset ista salutatio. (30)Et ait angelus ei: – Ne timeas, Maria; invenisti enim gratiam apud Deum. (31)Ecce concipies in utero et paries filium et vocabis nomen eius Iesum. (32)Hic erit magnus et Filius Altissimi vocabitur et dabit illi Dominus Deus sedem David patris eius (33)et regnabit in domo Iacob in aeternum et regni eius non erit finis. (34)Dixit autem Maria ad angelum: – Quomodo fiet istud, quoniam virum non cognosco? (35)Et respondens angelus dixit ei: – Spiritus Sanctus superveniet in te et virtus Altissimi obumbrabit tibi: ideoque et quod nascetur sanctum, vocabitur Filius Dei. [...] (38)Dixit autem Maria: – Ecce ancilla Domini; fiat mihi secundum verbum tuum. Et discessit ab illa angelus.
Źródło: Ewangelia św. Łukasza
RF7Fc4nPqdEPR1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Donatello pt. „Zwiastowanie”. Na ilustracji przedstawiono wizerunek anioła oraz Matki Boskiej. Płaskorzeźba przedstawia klęczącego anioła przed Maryją. Kobieta została przedstawiona jako młoda dziewczyna w długich szatach. Płaskorzeźba jest w kolorze szarym ze złotymi zdobieniami. Po obu stronach postaci widoczne są wysokie kolumny. Dodatkowo umieszczono następujące informacje: 1.
Scena zwiastowania jest jednym z najczęstszych tematów w sztuce europejskiej. Szczególną popularnością cieszyła się wśród artystów epoki renesansu.
, 2.
Jednym z najwcześniejszych przedstawicieli tego okresu był Donatello, włoski rzeźbiarz pochodzący z Florencji. To właśnie tam, w bazylice Świętego Krzyża, znajduje się przedstawione tu dzieło.
, 3.
Płaskorzeźba wyróżnia się znacznie spośród innych przestawień sceny zwiastowania pochodzących z tego okresu. Warto zwrócić uwagę na realizm sceny, ukazanie jej psychologii i wewnętrznej dynamiki: Maryja jest przedstawiona jako zwyczajna, młoda dziewczyna; jeszcze przed momentem czytała książkę, którą trzyma w dłoni.
, 4.
Na jej twarzy maluje się wyraźne zaskoczenie, ale zarazem ogrom wdzięku i głęboki szacunek do niezwykłego rozmówcy. Również postać anioła ma cechy ludzkie i naturalne, co jest widoczne w jego mimice i gestykulacji. Luźno udrapowane fałdy szat, które swobodnie układają się na ciele, są nawiązaniem do klasycznego stylu rzeźby starożytnej i zapowiedzią jego wielkiego powrotu.
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Donatello pt. „Zwiastowanie”. Na ilustracji przedstawiono wizerunek anioła oraz Matki Boskiej. Płaskorzeźba przedstawia klęczącego anioła przed Maryją. Kobieta została przedstawiona jako młoda dziewczyna w długich szatach. Płaskorzeźba jest w kolorze szarym ze złotymi zdobieniami. Po obu stronach postaci widoczne są wysokie kolumny. Dodatkowo umieszczono następujące informacje: 1.
Scena zwiastowania jest jednym z najczęstszych tematów w sztuce europejskiej. Szczególną popularnością cieszyła się wśród artystów epoki renesansu.
, 2.
Jednym z najwcześniejszych przedstawicieli tego okresu był Donatello, włoski rzeźbiarz pochodzący z Florencji. To właśnie tam, w bazylice Świętego Krzyża, znajduje się przedstawione tu dzieło.
, 3.
Płaskorzeźba wyróżnia się znacznie spośród innych przestawień sceny zwiastowania pochodzących z tego okresu. Warto zwrócić uwagę na realizm sceny, ukazanie jej psychologii i wewnętrznej dynamiki: Maryja jest przedstawiona jako zwyczajna, młoda dziewczyna; jeszcze przed momentem czytała książkę, którą trzyma w dłoni.
, 4.
Na jej twarzy maluje się wyraźne zaskoczenie, ale zarazem ogrom wdzięku i głęboki szacunek do niezwykłego rozmówcy. Również postać anioła ma cechy ludzkie i naturalne, co jest widoczne w jego mimice i gestykulacji. Luźno udrapowane fałdy szat, które swobodnie układają się na ciele, są nawiązaniem do klasycznego stylu rzeźby starożytnej i zapowiedzią jego wielkiego powrotu.
Donatello, „Zwiastowanie”, 1433-1435, Kościół Santa Croce we Florencji (Włochy), santacroceinflorence.files.wordpress.com, CC BY 3.0
Zadania domowe
Polecenie 1
Przypatrz się uważnie wizerunkom Maryi i anioła wykonanym przez rzeźbiarza Donatella. Przypomnij sobie przeczytany podczas lekcji tekst biblijny. Odpowiedz na pytanie: jakie uczucia towarzyszą bohaterom tej sceny? Jak sądzisz, co wywołuje u nich takie reakcje?
RzDdVkJO8PdJo1
Ilustracja przedstawia dzieło Donatello pod tytułem „Zwiastowanie”. Na ilustracji przedstawiono wizerunek anioła oraz Matki Boskiej. Płaskorzeźba przedstawia klęczącego anioła przed Maryją. Kobieta została przedstawiona jako młoda dziewczyna w długich szatach. Płaskorzeźba jest w kolorze szarym ze złotymi zdobieniami. Po obu stronach postaci widoczne są wysokie kolumny.
Donatello, „Zwiastowanie”, 1433-1435, Kościół Santa Croce we Florencji (Włochy), santacroceinflorence.files.wordpress.com, CC BY 3.0
R7WM1MtDh7jfh
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania
Na podstawie przeczytanego podczas lekcji tekstu biblijnego odpowiedz na pytanie: Jakie uczucia towarzyszą bohaterom sceny Zwiastowania? Jak sądzisz, co wywołuje u nich takie reakcje?
RtHIddxdVh2r8
Ćwiczenie 1
W której epoce scena „Zwiastowania” cieszyła się największą popularnością wśród artystów? Możliwe odpowiedzi: 1. Barok, 2. Renesans, 3. Średniowiecze
W której epoce scena „Zwiastowania” cieszyła się największą popularnością wśród artystów? Możliwe odpowiedzi: 1. Barok, 2. Renesans, 3. Średniowiecze
W której epoce scena „Zwiastowania” cieszyła się największą popularnością wśród artystów?
Barok
Renesans
Średniowiecze
Galerie
Bazylika Zwiastowania w Nazarecie
RZT7Qtdimnxzi
Ilustracja przedstawia fasadę bazyliki Zwiastowania Pańskiego w Nazarecie autorstwa Bertholda Wernera. Budowla znajduje się w Izraelu i powstała w latach 1961-1969. Główne wejście do bazyliki znajduje się od strony zachodniej. Możemy dostrzec, że ta część fasady jest wklęsła, a po jej obu stronach znajdują się ośmiokątne wieże. Bazylika została wykonana z szarego kamienia. Górny fragment elewacji przygotowano w postaci szczytu z ułożonych ukośnie kamieni. W samym środku możemy zauważyć posąg Jezusa Chrystusa. Poniżej znajdują się 24 okna ułożone w sześciu rzędach. W dolnej części widzimy wejścia do Bazyliki. Przed budynkiem znajduje się brama prowadząca na jego teren. Na pierwszym planie znajduje się ogrodzenie oraz fragmenty drzew (palmy).
Ilustracja przedstawia zbliżenie na fragment bazyliki Zwiastowania Pańskiego w Nazarecie autorstwa Bertholda Wernera. Budowla znajduje się w Izraelu i powstała w latach 1961-1969. Bazylika została wykonana z szarego kamienia. Górny fragment elewacji przygotowano w postaci szczytu z ułożonych ukośnie kamieni. W samym środku możemy zauważyć posąg Jezusa Chrystusa. Poniżej znajdują się 24 okna ułożone w sześciu rzędach. Z lewej strony znajduje się namalowana postać anioła, natomiast z prawej strony postać kobiety.
Autor nieznany, Fasada bazyliki Zwiastowania Pańskiego w Nazarecie, 2008, wikimedia.org, domena publiczna
R1biviuHnzTtN
Ilustracja przedstawia wnętrze bazyliki Zwiastowania Pańskiego w Nazarecie autorstwa Bertholda Wernera. Budowla znajduje się w Izraelu i powstała w latach 1961-1969. Na zdjęciu znajduje się prawdopodobnie miejsce, w którym miało wydarzyło się zwiastowanie. Prowadzi do niego wejście, które odgrodzone zostało bramką. Zdjęcie przedstawia widok z góry. Widoczne są białe ściany z cegły oraz zapalone świece.
Autor nieznany, Wnętrze bazyliki Zwiastowania Pańskiego w Nazarecie, 2009, wikimedia.org, domena publiczna
Modlitwa Anioł Pański- wersja polska
V. Anioł Pański zwiastował Pannie Maryi.
R. I poczęła z Ducha Świętego.
Zdrowaś Maryjo...
V. Oto ja Służebnica Pańska. R. Niech mi się stanie według słowa Twego.
Zdrowaś Maryjo...
V.A Słowo Ciałem się stało. R.I zamieszkało między nami.
Zdrowaś Maryjo...
V. Módl się za nami święta Boża Rodzicielko, R. abyśmy się stali godnymi obietnic Chrystusowych.
Módlmy się: Łaskę Twoją prosimy Cię, Panie, racz wlać w serca nasze, abyśmy którzy za zwiastowaniem anielskim Wcielenie Chrystusa, Syna Twego poznali, przez Mękę Jego i Krzyż do chwały zmartwychwstania byli doprowadzeni. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.
Modlitwa Anioł Pański - wersja łacińska
V. Angelus Domini nuntiavit Mariæ.
R. Et concepit de Spiritu Sancto.
Ave Maria...
V. Ecce Ancilla Domini. R. Fiat mihi secundum Verbum tuum.
Ave Maria...
V. Et Verbum caro factum est. R. Et habitavit in nobis.
Ave Maria...
V. Ora pro nobis, Sancta Dei Genetrix. R. Ut digni efficiamur promissionibus Christi.
Oremus: Gratiam tuam quæsumus, Domine, mentibus nostris infunde; ut qui, angelo nuntiante, Christi Filii tui Incarnationem cognovimus,per passionem eius et crucem, ad resurrectionis gloriam perducamur. Per eumdem Christum Dominum nostrum. Amen.
RqJRQws7t0CKQ
Ilustracja przedstawia obraz Jeana-Françoisa Milleta pod tytułem „Anioł Pański”. Dzieło powstało w latach 1857-1859 r. Na ilustracji przedstawiono scenę z modlitwy Anioł Pański. Na obrazie przedstawiono parę wieśniaków - mężczyznę i kobietę. Bohaterowie stoją na polu po zachodzie słońca. Pochyleni są nad koszem z ziemniakami. Obok pary ułożone są także widły oraz wózek. Mężczyzna ubrany jest w brązową marynarkę oraz niebieskie spodnie. Kobieta ubrana jest w długą, ciemną suknię. Ręcę ma złożone do modlitwy, a głową pochyloną w dół. W oddali możemy dostrzec dzwonnicę kościoła w Chailly-en-Bière.
Jean-François Millet, „Anioł Pański”, 1857-1859 r., Muzeum Orsay w Paryżu, wikimedia.org, domena publiczna
R19ax6dmrihcw
Ilustracja przedstawia obraz Aleksandra Gierymskiego pod tytułem „Anioł Pański”. Dzieło powstało w 1890 roku. Ilustracja przedstawia scenę z modlitwy Anioł Pański. Na obrazie znajdują się dwie kobiety - jedna starsza i druga młodsza. Kobiety znajdują się na polu. W tle widoczne są liczne drzewa. Młodsza kobieta trzyma w ręku także grabie. Ubrana jest w czerwono-zieloną sukienkę. Na głowie ma zawiązaną chustę. Starsza kobieta siedzi na kamieniu i się modli. Obok niej ustawione są sandały. Ubrana jest w jasną bluzkę oraz czerwoną spódnicę, na głowie ma zawiązaną chustę. Kolorystyka obrazu jest stonowana. Kontury nie są wyraźne.
Aleksander Gierymski, „Anioł Pański”, 1890, Muzeum Narodowe w Warszawie, artyzm.com, CC BY 3.0
R1WgAHeyRDsgZ
Ilustracja przedstawia zdjęcie Christopha Wagenera przedstawiające Papieża Franciszka podczas modlitwy „Anioł Pański” w oknie Pałacu Apostolskiego. Mężczyzna ubrany jest w białą sutannę. Jedną ręką ma uniesioną do góry i wita zebranych wiernych. Elewacja budynku jest w jasnych kolorach. Poniżej okna zawieszony jest materiał z wyhaftowanym godłem Papieża.
Christoph Wagener, Papież Franciszek podczas modlitwy „Anioł Pański” w oknie Pałacu Apostolskiego, wikimedia.org, CC BY 3.0
Film poświęcony Campana sonat
RY20VCyyVgfgk
Film pod tytułem „Campana sonat”. Film przedstawia widok na kościół. Kamera wjeżdża do środka, gdzie na ołtarzu stoi stelaż z pustą kartką, na które pojawiają się następujące informacje: 1. Zwyczaj odmawiania modlitwy Anioł Pański istniał już w XIII wieku. Wezwaniem do tej modlitwy było bicie kościelnych dzwonów, które rozlegało się trzy razy dziennie: rano, w południe i wieczorem. Dźwięk dzwonów o godzinie 12:00, który i dziś można usłyszeć w wielu miejscach, jest wezwaniem do chwilowego zaprzestania pracy i zagłębienia się w rozważanie sceny zwiastowania, będącej jedną z najważniejszych prawd wiary chrześcijańskiej. 2. Nawiązaniem tego zwyczaju jest m.in. wiersz Kazimierza Przerwy-Tetmajera pt. „Na Anioł Pański”. Refren tego utworu za pomocą środków stylistycznych naśladuje rytmiczne uderzenia dzwonów.: 3. „Na Anioł Pański biją dzwony, Niech będzie Maria pozdrowiona, Niech będzie Chrystus pozdrowiony. Na Anioł Pański biją dzwony, W niebiosach kędyś głos ich kona.”
Film pod tytułem „Campana sonat”. Film przedstawia widok na kościół. Kamera wjeżdża do środka, gdzie na ołtarzu stoi stelaż z pustą kartką, na które pojawiają się następujące informacje: 1. Zwyczaj odmawiania modlitwy Anioł Pański istniał już w XIII wieku. Wezwaniem do tej modlitwy było bicie kościelnych dzwonów, które rozlegało się trzy razy dziennie: rano, w południe i wieczorem. Dźwięk dzwonów o godzinie 12:00, który i dziś można usłyszeć w wielu miejscach, jest wezwaniem do chwilowego zaprzestania pracy i zagłębienia się w rozważanie sceny zwiastowania, będącej jedną z najważniejszych prawd wiary chrześcijańskiej. 2. Nawiązaniem tego zwyczaju jest m.in. wiersz Kazimierza Przerwy-Tetmajera pt. „Na Anioł Pański”. Refren tego utworu za pomocą środków stylistycznych naśladuje rytmiczne uderzenia dzwonów.: 3. „Na Anioł Pański biją dzwony, Niech będzie Maria pozdrowiona, Niech będzie Chrystus pozdrowiony. Na Anioł Pański biją dzwony, W niebiosach kędyś głos ich kona.”
Film pod tytułem „Campana sonat”. Film przedstawia widok na kościół. Kamera wjeżdża do środka, gdzie na ołtarzu stoi stelaż z pustą kartką, na które pojawiają się następujące informacje: 1. Zwyczaj odmawiania modlitwy Anioł Pański istniał już w XIII wieku. Wezwaniem do tej modlitwy było bicie kościelnych dzwonów, które rozlegało się trzy razy dziennie: rano, w południe i wieczorem. Dźwięk dzwonów o godzinie 12:00, który i dziś można usłyszeć w wielu miejscach, jest wezwaniem do chwilowego zaprzestania pracy i zagłębienia się w rozważanie sceny zwiastowania, będącej jedną z najważniejszych prawd wiary chrześcijańskiej. 2. Nawiązaniem tego zwyczaju jest m.in. wiersz Kazimierza Przerwy-Tetmajera pt. „Na Anioł Pański”. Refren tego utworu za pomocą środków stylistycznych naśladuje rytmiczne uderzenia dzwonów.: 3. „Na Anioł Pański biją dzwony, Niech będzie Maria pozdrowiona, Niech będzie Chrystus pozdrowiony. Na Anioł Pański biją dzwony, W niebiosach kędyś głos ich kona.”
Ćwiczenie 2
Na podstawie widocznych słów przypomnij sobie tekst biblijny i odtwórz cały napis zdobiący fasadę Bazyliki Zwiastowania.
R80hL4d0Tadgl
Ilustracja do zadania.
R1Vqhvsrbj6n2
Tu uzupełnij DOMINI NUNTIAV Tu uzupełnij
Tu uzupełnij DOMINI NUNTIAV Tu uzupełnij
.............. DOMINI
NUNTIAV ............
Inna wersja zadania
W jakim mieście znajduje się Bazylika Zwiastowania?
Rnsjl4qJp2LOv
Ćwiczenie 3
Wezwania modlitwy „Angelus Domini” oparte są o tekst biblijny. Przeczytaj je uważnie i ułóż we właściwej kolejności: Elementy do uszeregowania: 1. Angelus Domini nuntiavit Mariæ. 2. Et Verbum caro factum est. 3. Fiat mihi secundum verbum tuum. 4. Ecce ancilla Domini. 5. Et concepit de Spiritu Sancto. 6. Et habitavit in nobis.
Wezwania modlitwy „Angelus Domini” oparte są o tekst biblijny. Przeczytaj je uważnie i ułóż we właściwej kolejności: Elementy do uszeregowania: 1. Angelus Domini nuntiavit Mariæ. 2. Et Verbum caro factum est. 3. Fiat mihi secundum verbum tuum. 4. Ecce ancilla Domini. 5. Et concepit de Spiritu Sancto. 6. Et habitavit in nobis.
Wezwania modlitwy „Angelus Domini” oparte są o tekst biblijny. Przeczytaj je uważnie i ułóż we właściwej kolejności:
Et concepit de Spiritu Sancto.
Et Verbum caro factum est.
Et habitavit in nobis.
Ecce ancilla Domini.
Fiat mihi secundum verbum tuum.
Angelus Domini nuntiavit Mariæ.
m30360b6ba20e647d_0000000000004
m30360b6ba20e647d_0000000000004
Zwyczaj odmawiania modlitwy Anioł Pański istniał już w XIII wieku. Wezwaniem do tej modlitwy było bicie kościelnych dzwonów, które rozlegało się trzy razy dziennie: rano, w południe i wieczorem. Dźwięk dzwonów o godzinie 12:00, który i dziś można usłyszeć w wielu miejscach, jest wezwaniem do chwilowego zaprzestania pracy i zagłębienia się w rozważanie sceny zwiastowania, będącej jedną z najważniejszych prawd wiary chrześcijańskiej. Nawiązaniem tego zwyczaju jest m.in. wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera pt. „Na Anioł Pański”. Refren tego utworu za pomocą środków stylistycznych naśladuje rytmiczne uderzenia dzwonów. Przeczytaj i posłuchaj: „Na Anioł Pański biją dzwony, Niech będzie Maria pozdrowiona, Niech będzie Chrystus pozdrowiony… Na Anioł Pański biją dzwony, W niebiosach kędyś głos ich kona…”
Zwiastowanie Maryi
Ilustracje przedstawiające zwiastowanie Maryi.
RyRYcBhHSDZsn
Ilustracja przedstawia obraz Fra Angelico pod tytułem „Zwiastowanie”. Dzieło powstało około 1450 roku. Na obrazie znajdują się dwie postacie. Jedną z nich jest anioł w różowej szacie z kolorowymi skrzydłami. Pochyla się on przed kobietą siedzącą na ławce. Ubrana jest ona w kremowo-niebieską suknię. Dłonie ma skrzyżowane i trzyma je na klatce piersiowej. Przedstawiona scena zwiastowania rozgrywa się pod portykiem. Posiada on lekką konstrukcję z cienkich kolumienek. W tle widoczne jest ogrodzenie oraz drzewa.
Fra Angelico, „Zwiastowanie”, ok. 1450 r., Muzeum San Marco, Florencja, apostlesonline.org, CC BY 3.0
Rg0LKtnMsttss
Ćwiczenie 4
Przetłumacz zdania: Angelus Gabriel missus a Deo. Maria Virgo sponsa Iosephi.
Przetłumacz zdania: Angelus Gabriel missus a Deo. Maria Virgo sponsa Iosephi.
Przeciągnij podpisy we właściwe miejsca.
Maria Virgo, Angelus Gabriel, missus a Deo, sponsa Iosephi
.................
.................
.................
.................
RqZjcuoSKd9uR
Ilustracja przedstawia obraz Leonardo da Vinci pod tytułem „Zwiastowanie”. Dzieło powstało w latach 1472-1475. Na ilustracji przedstawiono scenę ze zwiastowania - spotkania Maryi oraz Gabriela Archanioła. Anioł znajduje się w pozycji klęczącej. Jedną rękę unosi w geście pozdrowienia. W drugiej trzyma białą lilię, która symbolizuje Niepokalane Poczęcie Maryi. Ubrany jest w czerwoną, długą szatę oraz ma długie jasne włosy. Maryja siedzi przed domem i czyta książkę. Ubrana jest w czerwono-niebieskie szaty. Przed Maryją znajduje się stolik. W tle widoczny jest fragment budynku oraz liczne drzewa.
Leonardo da Vinci, „Zwiastowanie”, ok. 1472-1475 r., Galeria Ufizzi, Florencja, wikimedia.org, domena publiczna
R1IBzzeuoaVF21
Ćwiczenie 5
Przetłumacz następujące zdania: Ecce ego, ancilla Domini. Ave, gratia plena!
Przetłumacz następujące zdania: Ecce ego, ancilla Domini. Ave, gratia plena!
Na obrazku widoczne są dwie chmurki: w jednej puste miejsce na słowa anioła, w drugiej puste miejsce na słowa Maryi.
Ecce ego, ancilla Domini., Ave, gratia plena!
.................
.................
RGsMveZDG7Os7
Ilustracja przedstawia obraz El Greco pod tytułem „Zwiastowanie”. Dzieło powstało w latach 1595-1600. Na ilustracji widoczna jest scena ze zwiastowania. Anioł znajduje się po prawej stronie i jest ubrany w złote szaty. W lewej dłoni trzyma kwiat lilii - symbol maryjny. Prawą dłoń ma uniesioną ku górze. Jego potężne skrzydła zostały zaakcentowane przy użyciu czarnego koloru. Anioł spogląda na kobietę - Maryję. Postać przedstawiona jest w pozycji klęczącej, ubrana w niebiesko-czerwone szaty. Pojawienie się Anioła oderwało kobietę od czytania. Przed sobą ma otwartą księgę. W tle znajduje się Duch Święty w postaci białego gołębia. W prawym dolnym rogu obrazu znajduje się wazon.
El Greco, „Zwiastowanie”, ok. 1595-1600 r., Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie, wikimedia.org, domena publiczna
RNEzIslDYYdEJ
Ćwiczenie 6
Przetłumacz następujące zdania: Ecce concipies in utero et paries filium.
Quomodo fiet istud?
Przetłumacz następujące zdania: Ecce concipies in utero et paries filium.
Quomodo fiet istud?
Na obrazku widoczne są dwie chmurki: w jednej puste miejsce na słowa anioła, w drugiej puste miejsce na słowa Maryi.
Ecce concipies in utero et paries filium., Quomodo fiet istud?
.................
.................
R1eB2z6x3jiY4
Ilustracja przedstawia obraz Henry'ego Ossawa Tannera pod tytułem „Zwiastowanie”. Dzieło pochodzi z 1898 roku. Ilustracja przedstawia scenę zwiastowania. Anioł przedstawiony jest w formie jasnego światła. Maryja siedzi w rogu pokoju. Ma na sobie ciemne szaty. Za kobietą na ścianie znajduje się czerwone płótno. W tle z lewej strony widoczny jest wazon. Na podłodze znajduje się dywan. Scena dzieje się prawdopodobnie wieczorem.
Henry Ossawa Tanner, „Zwiastowanie”, 1898 r., Muzeum Sztuk Pięknych w Filadelfii, wikimedia.org, domena publiczna
RsYqn9f5wsVJu
Ćwiczenie 7
Przetłumacz następujące zdania: Fiat mihi secundum verbum tuum. Spiritus Sanctus superveniet in te.
Przetłumacz następujące zdania: Fiat mihi secundum verbum tuum. Spiritus Sanctus superveniet in te.
Na obrazku widoczne są dwie chmurki: w jednej puste miejsce na słowa anioła, w drugiej puste miejsce na słowa Maryi.
Fiat mihi secundum verbum tuum., Spiritus Sanctus superveniet in te.
.................
.................
Słowniki
Słownik pojęć
Anioł
Anioł
(łac. angelus, gr. angelos) dosł. „posłaniec” postać często występująca w Starym i Nowym Testamencie: istota duchowa, której zadaniem jest pomoc człowiekowi i przekazywanie mu wiadomości od Boga.
Anioł Pański
Anioł Pański
łac. Angelus Domini) tytuł katolickiej modlitwy, której historia sięga XIII wieku. Jest ona odmawiana najczęściej w południe (niekiedy również rano i wieczorem) i ma formę responsorium, którego treść zaczerpnięta jest z rozmowy Maryi i anioła w momencie Zwiastowania.
Responsorium
Responsorium
od łac. responsum, „odpowiedź”) forma modlitwy stosowana w liturgii katolickiej, polegająca na naprzemiennych wezwaniach kantora (prowadzącego) i krótkich odpowiedziach pozostałych uczestników.
Słownik łacińsko‑polski
RaH55BTvUGgg4m30360b6ba20e647d_00000000000101
Słownik łacińsko-polski.
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online skills, licencja: CC0.
m30360b6ba20e647d_0000000000010
m30360b6ba20e647d_0000000000010
ancilla, -ae (f.) służąca, niewolnica
angelus, -i (m.) anioł (z greckiego angelos – posłaniec)
Ilustracja przedstawia obraz Fra Angelico pod tytułem „Zwiastowanie”. Dzieło powstało około 1450 roku. Na obrazie znajdują się dwie postacie. Jedną z nich jest anioł w różowej szacie z kolorowymi skrzydłami. Pochyla się on przed kobietą siedzącą na ławce. Ubrana jest ona w kremowo-niebieską suknię. Dłonie ma skrzyżowane i trzyma je na klatce piersiowej. Przedstawiona scena zwiastowania rozgrywa się pod portykiem. Posiada on lekką konstrukcję z cienkich kolumienek. W tle widoczne jest ogrodzenie oraz drzewa.
Fra Angelico, „Zwiastowanie”, ok. 1450 r., Muzeum San Marco, Florencja, apostlesonline.org, CC BY 3.0
RqZjcuoSKd9uR
Ilustracja przedstawia obraz Leonardo da Vinci pod tytułem „Zwiastowanie”. Dzieło powstało w latach 1472-1475. Na ilustracji przedstawiono scenę ze zwiastowania - spotkania Maryi oraz Gabriela Archanioła. Anioł znajduje się w pozycji klęczącej. Jedną rękę unosi w geście pozdrowienia. W drugiej trzyma białą lilię, która symbolizuje Niepokalane Poczęcie Maryi. Ubrany jest w czerwoną, długą szatę oraz ma długie jasne włosy. Maryja siedzi przed domem i czyta książkę. Ubrana jest w czerwono-niebieskie szaty. Przed Maryją znajduje się stolik. W tle widoczny jest fragment budynku oraz liczne drzewa.
Leonardo da Vinci, „Zwiastowanie”, ok. 1472-1475 r., Galeria Ufizzi, Florencja, wikimedia.org, domena publiczna
RGsMveZDG7Os7
Ilustracja przedstawia obraz El Greco pod tytułem „Zwiastowanie”. Dzieło powstało w latach 1595-1600. Na ilustracji widoczna jest scena ze zwiastowania. Anioł znajduje się po prawej stronie i jest ubrany w złote szaty. W lewej dłoni trzyma kwiat lilii - symbol maryjny. Prawą dłoń ma uniesioną ku górze. Jego potężne skrzydła zostały zaakcentowane przy użyciu czarnego koloru. Anioł spogląda na kobietę - Maryję. Postać przedstawiona jest w pozycji klęczącej, ubrana w niebiesko-czerwone szaty. Pojawienie się Anioła oderwało kobietę od czytania. Przed sobą ma otwartą księgę. W tle znajduje się Duch Święty w postaci białego gołębia. W prawym dolnym rogu obrazu znajduje się wazon.
El Greco, „Zwiastowanie”, ok. 1595-1600 r., Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie, wikimedia.org, domena publiczna
R1eB2z6x3jiY4
Ilustracja przedstawia obraz Henry'ego Ossawa Tannera pod tytułem „Zwiastowanie”. Dzieło pochodzi z 1898 roku. Ilustracja przedstawia scenę zwiastowania. Anioł przedstawiony jest w formie jasnego światła. Maryja siedzi w rogu pokoju. Ma na sobie ciemne szaty. Za kobietą na ścianie znajduje się czerwone płótno. W tle z lewej strony widoczny jest wazon. Na podłodze znajduje się dywan. Scena dzieje się prawdopodobnie wieczorem.
Henry Ossawa Tanner, „Zwiastowanie”, 1898 r., Muzeum Sztuk Pięknych w Filadelfii, wikimedia.org, domena publiczna
RZT7Qtdimnxzi
Ilustracja przedstawia fasadę bazyliki Zwiastowania Pańskiego w Nazarecie autorstwa Bertholda Wernera. Budowla znajduje się w Izraelu i powstała w latach 1961-1969. Główne wejście do bazyliki znajduje się od strony zachodniej. Możemy dostrzec, że ta część fasady jest wklęsła, a po jej obu stronach znajdują się ośmiokątne wieże. Bazylika została wykonana z szarego kamienia. Górny fragment elewacji przygotowano w postaci szczytu z ułożonych ukośnie kamieni. W samym środku możemy zauważyć posąg Jezusa Chrystusa. Poniżej znajdują się 24 okna ułożone w sześciu rzędach. W dolnej części widzimy wejścia do Bazyliki. Przed budynkiem znajduje się brama prowadząca na jego teren. Na pierwszym planie znajduje się ogrodzenie oraz fragmenty drzew (palmy).
Ilustracja przedstawia zbliżenie na fragment bazyliki Zwiastowania Pańskiego w Nazarecie autorstwa Bertholda Wernera. Budowla znajduje się w Izraelu i powstała w latach 1961-1969. Bazylika została wykonana z szarego kamienia. Górny fragment elewacji przygotowano w postaci szczytu z ułożonych ukośnie kamieni. W samym środku możemy zauważyć posąg Jezusa Chrystusa. Poniżej znajdują się 24 okna ułożone w sześciu rzędach. Z lewej strony znajduje się namalowana postać anioła, natomiast z prawej strony postać kobiety.
Autor nieznany, Fasada bazyliki Zwiastowania Pańskiego w Nazarecie, 2008, wikimedia.org, domena publiczna
R1biviuHnzTtN
Ilustracja przedstawia wnętrze bazyliki Zwiastowania Pańskiego w Nazarecie autorstwa Bertholda Wernera. Budowla znajduje się w Izraelu i powstała w latach 1961-1969. Na zdjęciu znajduje się prawdopodobnie miejsce, w którym miało wydarzyło się zwiastowanie. Prowadzi do niego wejście, które odgrodzone zostało bramką. Zdjęcie przedstawia widok z góry. Widoczne są białe ściany z cegły oraz zapalone świece.
Autor nieznany, Wnętrze bazyliki Zwiastowania Pańskiego w Nazarecie, 2009, wikimedia.org, domena publiczna
RqJRQws7t0CKQ
Ilustracja przedstawia obraz Jeana-Françoisa Milleta pod tytułem „Anioł Pański”. Dzieło powstało w latach 1857-1859 r. Na ilustracji przedstawiono scenę z modlitwy Anioł Pański. Na obrazie przedstawiono parę wieśniaków - mężczyznę i kobietę. Bohaterowie stoją na polu po zachodzie słońca. Pochyleni są nad koszem z ziemniakami. Obok pary ułożone są także widły oraz wózek. Mężczyzna ubrany jest w brązową marynarkę oraz niebieskie spodnie. Kobieta ubrana jest w długą, ciemną suknię. Ręcę ma złożone do modlitwy, a głową pochyloną w dół. W oddali możemy dostrzec dzwonnicę kościoła w Chailly-en-Bière.
Jean-François Millet, „Anioł Pański”, 1857-1859 r., Muzeum Orsay w Paryżu, wikimedia.org, domena publiczna
R19ax6dmrihcw
Ilustracja przedstawia obraz Aleksandra Gierymskiego pod tytułem „Anioł Pański”. Dzieło powstało w 1890 roku. Ilustracja przedstawia scenę z modlitwy Anioł Pański. Na obrazie znajdują się dwie kobiety - jedna starsza i druga młodsza. Kobiety znajdują się na polu. W tle widoczne są liczne drzewa. Młodsza kobieta trzyma w ręku także grabie. Ubrana jest w czerwono-zieloną sukienkę. Na głowie ma zawiązaną chustę. Starsza kobieta siedzi na kamieniu i się modli. Obok niej ustawione są sandały. Ubrana jest w jasną bluzkę oraz czerwoną spódnicę, na głowie ma zawiązaną chustę. Kolorystyka obrazu jest stonowana. Kontury nie są wyraźne.
Aleksander Gierymski, „Anioł Pański”, 1890, Muzeum Narodowe w Warszawie, artyzm.com, CC BY 3.0
R1WgAHeyRDsgZ
Ilustracja przedstawia zdjęcie Christopha Wagenera przedstawiające Papieża Franciszka podczas modlitwy „Anioł Pański” w oknie Pałacu Apostolskiego. Mężczyzna ubrany jest w białą sutannę. Jedną ręką ma uniesioną do góry i wita zebranych wiernych. Elewacja budynku jest w jasnych kolorach. Poniżej okna zawieszony jest materiał z wyhaftowanym godłem Papieża.
Christoph Wagener, Papież Franciszek podczas modlitwy „Anioł Pański” w oknie Pałacu Apostolskiego, wikimedia.org, CC BY 3.0
RzDdVkJO8PdJo1
Ilustracja przedstawia dzieło Donatello pod tytułem „Zwiastowanie”. Na ilustracji przedstawiono wizerunek anioła oraz Matki Boskiej. Płaskorzeźba przedstawia klęczącego anioła przed Maryją. Kobieta została przedstawiona jako młoda dziewczyna w długich szatach. Płaskorzeźba jest w kolorze szarym ze złotymi zdobieniami. Po obu stronach postaci widoczne są wysokie kolumny.
Donatello, „Zwiastowanie”, 1433-1435, Kościół Santa Croce we Florencji (Włochy), santacroceinflorence.files.wordpress.com, CC BY 3.0
Bibliografia
ks. Dr A. Jougan, Słownik kościelny łacińsko polski, Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, Sandomierz 2013
Józef Korpanty, Mały słownik łacińsko‑polski, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2012
S. M. Miller, R. V. Huber, Historia Biblii; Dzieje powstania i odczytywania Pisma Świętego, Oficyna Wydawnicza Vocatio, Warszawa 2005
Nowa Encyklopedia Powszechna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1995.